اوقات شرعی تهران
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۷/۰۲ - ۱۱:۳۱

دام زورگیران برای مسافران شمال

اعضای باند سرقت از ویلاهای شمال کشور و شهرستان نوشهر که با تهدید چاقو از گردشگران سرقت می‌کردند، سرانجام پس از 15 روز از آخرین سرقت توسط پلیس شناسایی و دستگیر شدند. مستند بیراهه در برنامه هفته گذشته به این موضوع پرداخت.

به گزارش سراج24، در ابتدای این برنامه سردار مسعود جعفری نسب فرمانده انتظامی استان مازندران در رابطه با سرقت های این باند گفت: استان مازندران یکی از استان های گردشگری و مورد توجه مردم به عنوان مقصد سفر است.

این استان 3.5 میلیون جمعیت دارد که در ایام تعطیلات به ویژه نوروز 15 میلیون نفر برای استفاده از جاذبه های آن به این استان سفر می کنند.
با توجه به امکانات استان در ایام شلوغ سفرها از امکانات مردمی برای اسکان مسافر استفاده می کنیم که همین امر باعث سوءاستفاده عده ای کم می شود. مهم ترین سوءاستفاده در این حوزه اجاره اماکن با قیمت های چند برابری است.

وی افزود: کلانتری ها و پلیس آگاهی اشراف کاملی بر ویلا ها و برخورد با متخلفان دارند و اعضای این باند سرقت در کمتر از 15 روز شناسایی و دستگیر شدند. مجرمان باید بدانند با توجه به مجازات سنگینی که در انتظارشان است برخورد سختی با آنها می شود.

سهم یک میلیون و 200 هزار تومانی

یکی از متهمان دستگیر شده در مورد علت دستگیری اش می گوید: به علت زورگیری از مسافران دستگیر شده ام. به عنوان اجاره دهنده ویلا در شهرهای شمالی فعالیت می کردیم و به مسافرانی که درخواست ویلا داشتند ویلاهای ساحلی را اجاره می دادیم و بعد با همدستانم نقشه سرقت را طراحی می کردیم و شبانه وارد ویلا شده و اموال آنها را سرقت می کردیم.من علاقه ای به سرقت نداشتم، مهدی سردسته باند به من زنگ زد که برای سرقت سوم همراهش بروم که مخالفت کردم، چند دقیقه بعد او مقابل خانه ام آمد و با حرف هایش راضی ام کرد برای سرقت همراهش بروم. در این سه سرقت یک میلیون و 200 هزار تومان سهم من شد که آن را صرف خوشگذرانی کردم.

پسر جوان در مورد نحوه ورودشان به ویلای مسافران گفت: در یکی از سرقت ها در اصلی باز بود که وارد شدیم و بعد در ورودی ساختمان را زدیم که مسافران آن را باز کردند و ما داخل ویلا شدیم. چهار نفر داخل ویلا بودند که با دیدن چاقو ترسیدند. آنها را وسط ویلا نشاندیم و با تهدید سلاح سرد یک میلیون و 400 هزار تومان از آنها سرقت کردیم. بسیار پشیمانم و دوست ندارم در زندان باشم الان دوست دارم به آغوش خانواده برگردم و با پدر و مادر و خواهرانم زندگی کنم.

باید هزینه ویلای اجاره ای برگردد

صاحب ویلایی که سارقان داخل آن سرقت کرده بودند نیز گفت: من این ویلا را سه ساله از مالک اصلی اجاره کرده ام و با اجاره دادن آن به مسافران امرار معاش می کنم.برای گرفتن مجوز نیز به پلیس مراجعه کردم اما هنوز مجوزم صادر نشده است. ما کارمان این است و تمامی ویلاهایم مجوز دارد. البته قیمت اجاره ویلا ها به زمان بستگی دارد و در زمان مسافر پذیری اجاره ها تا شبی 400 هزار تومان هم می رسد. وقتی ما خانه ای را اجاره می کنیم باید علاوه بر هزینه اجاره، سودی هم برای خودمان بماند.

90 درصد اعضای باند فرزند طلاق هستند

سرهنگ کرمانی، رئیس پلیس شهرستان نوشهر با اعلام این که اعضای این باند بین 19 تا 27 سال سن دارند، تاکید کرد: 90 درصد اعضای این باند فرزندان طلاق هستند که با هم آشنا شده و باند سرقت تشکیل داده اند.

وی ادامه داد: تجربه نشان می دهد بیشتر سرقت ها از مسافران به دلیل سهل انگاری خودشان در حفظ اموالشان است. رعایت نکات ایمنی از سوی مسافران می تواند پلیس را در تامین امنیت یاری کند. توصیه ما به مسافران شمال کشور این است که از اماکن دارای مجوز استفاده کنند.

من طعمه بودم

دختر جوان که عضو باند سرقت از مسافران است در مورد نحوه فعالیتش در این باند گفت: من فرزند طلاق هستم و به خاطر مشکلات از خانه خارج شدم که بعد از آن با اعضای این باند آشنا شدم. سردسته باند ادعا کرد این کار پول خوبی دارد و قرار نیست من کار خاصی کنم. قرار بود من نقش طعمه را بازی کنم تا بتوانیم از پسران مجرد سرقت کنیم. من پنج بار به عنوان طعمه با این باند همکاری کردم که 400 هزار تومان سهم من از این سرقت ها شد.

دختر 20 ساله در مورد نحوه ورودش به این باند گفت: دوستم مرا به این باند آورد و ادعا کرد پول خوبی به جیب می زنیم و کسی مرا دستگیر نمی کند، اما بالاخره دستگیر شدیم. من به همه دختران می گویم حتی اگر در خانه مشکلاتی دارند نباید از خانه بیرون بزنند.

فعالیت 2 زن در باند سرقت از مسافران

سروان رویانیان، رئیس پلیس آگاهی نوشهر در مورد سرقت های این باند گفت: اعضای باند سرقت از گردشگران و مسافران به هفت فقره سرقت به ارزش 100 میلیون تومان اعتراف کردند. بخش زیادی از اموال سرقتی هنگام دستگیری متهمان و تحقیقات بعد از آن کشف شد.

وی ادامه داد: با به دست آمدن سرنخ هایی از سارقان در یک عملیات پلیسی اعضای باند طی 12 ساعت دستگیر شدند. از این باند مقادیر زیادی پول نقد،طلا و گوشی های تلفن همراه مسافران کشف و ضبط شد. تمام اعضای هفت نفره این باند از جمله دو زن شناسایی و دستگیر شدند.

اجاره ویلا به دختران و پسران مجرد

در ادامه دوربین مخفی برنامه برای اجاره ویلا به میان افراد اجاره دهنده اماکن اقامتی رفت. یکی از دلالان اجاره ویلا می گوید: به راحتی می توانی در ویلای لب ساحل اقامت کنی و کسی با شما کاری ندارد و آزاد هستید. اگر دختر همراهتان باشد و مشکل شناسنامه داشته باشید هم مشکلی نیست، اما قیمتش گران تر می شود. الان قیمت ویلای لب آب شبی 150 تا
300 هزار تومان است.

یکی دیگر از دلالان اجاره ویلا در مورد این که چرا ویلاها زیر نظر سازمان ایرانگردی و جهانگردی نیست، می گوید: آنها حق کمیسیون زیادی را بر می دارند که برای ما صرف نمی کند به همین خاطر بیشتر ویلاهای شهر شخصی اجاره داده می شود.

اقامت امن در مراکز دارای مجوز

در ادامه برنامه، دکتر دلاور بزرگ نیا، مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران نیز در مورد نظارت روی اماکن اجاره ای شمال کشور گفت:مهم ترین اصل سفر حضور در اقامتگاهی خوب و دارای امنیت است. بسیاری از اقامتگاه های رسمی ما دارای سایت هستند و می توان با مراجعه به سایت ویلا را رزرو کرده و در جایی با امنیت بالا اسکان پیدا کنند. اقامت در ویلاهای بدون مجوز خطرناک است و می تواند خاطره ای تلخ را رقم بزند.

چون بزرگ تر بودم سردسته باند شدم

سرکرده اصلی باند که جوانی 25 ساله است، می گوید: خیلی راحت وارد ویلاها می شدیم و بعد با تهدید چاقو درخواست پول نقد و اشیای قیمتی می کردیم. یکی از دوستانم که عضو باند است مسافران را تعقیب می کرد و با شناسایی محل اسکان آنها موضوع را به ما اطلاع می داد و ما با نقشه سرقت وارد آنجا می شدیم. من چون سابقه سرقت از ویلاها را داشتم و سنم از همه بزرگ تر بود سر دسته باند شدم. ما بیشتر سرقت هایمان را در محل های خلوت و دور از شهر انجام می دادیم.

این متهم با اعلام این که مالباختگان از چاقو می ترسیدند، گفت: وقتی با چاقو وارد می شدیم آنها به شدت می ترسیدند و بعد می گفتیم پول بدهید، می دادند و کیف هایشان را با خودمان می بردیم. همیشه چهار نفری به سرقت می رفتیم و همراه خودمان اسلحه کلت داشتیم اما در هیچ سرقتی از آن استفاده نکردیم. ما فقط پول و طلا سرقت می کردیم و کاری به تلفن همراه یا لوازم دیگر نداشتیم. در آخرین سرقت هم سهم هر کدام 500 هزار تومان شد.