اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۶/۰۴ - ۰۹:۵۵
کاظمی قمی:

آمریکا با جنگ نیابتی به دنبال کشاندن ناامنی به ایران است

«روند تحرکات آمریکا در منطقه، عراق ، سوریه و یمن نشان داد که آمریکا هیچ اقدام ضد داعش ندارد. آمریکا امروز جنگ نیابتی را در منطقه دنبال می‌کند تا ناامنی را به ایران بکشاند . هدف ایجاد آشوب و نا آرامی بلند مدت در منطقه است»

آمریکا با جنگ نیابتی به دنبال کشاندن ناامنی به ایران است
به گزارش سراج24، مسائل داخلی عراق از جمله بحث اعتراضات اخیر علیه دولت در بحث نحوه خدمات رسانی و نیز بحث فساد اداری و مالی که دولت حیدر العبادی را بر آن داشت با توجه به این درخواست ها و توصیه های مرجعیت دست به یک سری اصلاحات در این کشور بزند و نیز مبارزه ارتش عراق با پدیده تروریسم و جنگ با داعش ما را بر آن داشت با اولین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط صدام به گفت‌وگو بنشینیم؛ کاظمی قمی چهره ای نام آشنا؛ اولین سفیر ایران در عراق بعد از سقوط حکومت بعث . وی دارای لیسانس اقتصاد و مدرک کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک است. وی پیشتر نیز سرکنسول، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات در افغانستان بود. از جمله اقدامات مهم وی می‌توان به سرپرستی هیئت ایرانی در 2 دور اول مذاکرات هیئت‌های ایرانی و آمریکایی درباره عراق اشاره کرد.
 
  متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب در زیر می‌آید:
- ریشه اعتراضات مردمی عراق از کجا نشات گرفته است؟
کاظمی قمی: اعتراضات مردمی در عراق یک اتفاق جدیدی نیست. از سال تشکیل دولت عراق جدید یعنی 2003 به بعد تا امروز، در مقاطعی این اعتراضات علیه دولت و عمدتا هم بر کمبود خدمات و یا فساد اداری و مالی وجود داشته است، به ویژه در فصل تابستان که اوج گرما است، چرا که در ان منطقه درجه حرارت به 60 درجه می رسد، با توجه به کمبود برق و نبود اب شرب مناسب، این کمبود خدماتی و رفاهی یکی از معضلاتی است که امروز دولت عراق با آن مواجه است . آمار و ارقامی که در طی این ده و دوازده سال گذشته نشان می دهد، این است که آنها با یک بودجه سنگین اقدام به ساخت نیروگاه برق کردند در صورتی که این نیروگاه بازدهی ندارد! خوب مردم هم می گویند بودجه این نیروگاه و آثار ساخت و ساز آن کجا رفت؟ این جزء حقوق مشروع مردم عراق است. نخست وزیر عراق حقوق اجتماعی و خدماتی مردم  را از کابینه خود به عنوان حق مشروع مردم مطالبه کرد و طرحی را به پارلمان ارائه داد که مورد تصویب مجلس قرار گرفت.
این مطالبات عمومی در رابطه با کمبود خدمات در عراق سابقه دارد و امر جدیدی نیست. اما این بار در کنار دولت مراجع دینی هم بر خواسته مردم صحه گذاشتند، از این جهت که یک مطالباتی را مردم دارند و این مطالبات را در غالب مخالفت با سیاست های دولت از طریق حضور در خیابان ها اعلام کرده اند. مرجعیت وارد عمل شد و بر خواسته مردم صحه گذاشتند و از دولت خواستند برای رفع مشکلات مردم چاره اندیشی کنند. در پیامی که مرجعیت به نخست وزیری داد مبنی بر این بود که همان طوری که دولت بر خواسته مردم و مشروع بودن آن تاکید دارد، لازم است که دولت اقدامات شجاعانه ای در اصلاح امور انجام دهد، دولت هم این را بلافاصله لبیک گفت و هیئت رفع بحران تشکیل شد، این هیئت یک اصلاحاتی را در دولت تنظیم و تقدیم مجلس کرد ، مجلس با توجه به جنبه قانونی آن، بلافاصله این طرح را تصویب کرد.
- مفاد این طرح به چه صورت بود؟
کاظمی قمی: این طرح تاکید بر تشکیل یک کمیسیون عالی مبارزه با فساد مالی بود مبنی بر کوچک کردن دولت که شامل برخی از وزارتخانه‌ها است، امتیاز هایی که به برخی از جریانات داده شده بود، شخصیت هایی که دارای محافظ و از یک حجم وسیع پر هزینه برخوردار بودند، مناصب حکومتی، معاونین رئیس جمهوری و نخست وزیری  این ها  همه بر اساس این طرح حذف شدند.
- طرح، یعنی حذف مناصب معاونت‌ها، بر مبنای قانون اساسی بود؟
کاظمی قمی: این طرح مبنای قانون اساسی دارد. توجه کنید در دوره اول تشکیل دولت و ریاست جمهوری مبنا بر این بود که شورای ریاست جمهوری در عراق تشکیل شود چرا که آنها با تشکیل این شورا قصد داشتند همه مکملات سیاسی اعم از جریانات سیاسی به نوعی در صدر حاکمیت نقش داشته باشند. به خاطر همین امر ریاست جمهوری شورایی بود، در حقیقت معاونین نقش شورایی داشتند و از دو دوره در چارچوب قانون اساسی رئیس جمهور می تواند یک یا چند معاون را داشته باشد، این در اختیارات رئیس جمهور است،  نه اینکه در ساختار سیاسی مبتنی بر قانون اساسی باشد. در نتیجه اقدامی که صورت گرفت، مغایر با قانون اساسی نیست که بگوییم مجلس نمایندگان به سلیقه خودشان یک قانونی را وضع کرده اند. این طرحی که به تصویب رسیده است مبنای قانون اساسی دارد برای همین پارلمان عراق آن را به تصویب رساند.
- این طرح نیازی به تایید دادگاه فدرال دارد؟
کاظمی قمی: دادگاه فدرال مشکلی ندارد چرا که این دادگاه مانند شورای نگهبان ما عمل می کند کما اینکه آنها توافقاتشان را انجام داده اند.
-این طرح تاثیری هم بر مطالبات مردم گذاشت؟
کاظمی قمی: در حقیقت دولت بر خواسته های مشروع مردم پاسخ مثبت داد. لایحه اصلاحات در پارلمان به تصویب رسید و بعد از آن دولت هم اقداماتش را شروع کرد.  اقدامات دولت و مجلس با واکنش مثبت جریانات مردمی ، بسیاری از گروه ها و فراکسیون های سیاسی، مرجعیت و گروه هایی که در حاکمیت حضور دارند مورد حمایت قرار گرفت. آثارش هم این است که حرکت هایی که مردم شروع کرده بودند طی روزهای گذشته از شدت آن کاسته شد.
- این تظاهرات مردمی است یا اینکه علیه دولت و مرجعیت هدایت می شود؟
کاظمی قمی: آنچه که در صحنه تظاهرات شاهد هستیم، اقداماتی در پوشش موج اعتراضات و تظاهرات مردمی صورت گرفت، بعضی حرکت ها با اهداف دیگری، توسط جریانات دیگر، به اسم مردم شکل گرفت. اگر نگاه کنید به شعارهایی که در این تجمعات اعتراضی داده شد ابتدا در ظاهر مربوط به کمبود خدمات ، فساد مالی و اداری بود. اما کم کم جهت گیری شعارها به سمت سیاست، ضد حاکمیت و بالاتر از ان علیه مرجعیت و گروه های سیاسی مذهبی شیعی کشیده شد. این ها جزء مطالبات و خواسته های مردمی نبود. جهت گیری شعارها کشیده شد به شعار های سیاسی ضد حاکمیت، ضد مرجعیت و جالب این است که بیشترین کمبود خدمات در حوزه اب و برق بوده است چرا که شعار علیه وزارت خانه ها داده نمی شد  اما علیه مرجعیت، رهبران گروه های سیاسی مذهبی تشدید شد، بعد کم کم دامنه اعتراض به سمت خشونت رفت. این ها در تقابل با خواسته های اولیه مردم است.
تسنیم: گروه خاصی پشت این جهت دهی اعتراضات بود یا اینکه از خارج عراق هدایت می شد؟
کاظمی قمی: برخی از جریاناتی که در طی این چند سال گذشته در مناطق بغداد و جنوب عراق اقدامات آشوب گرانه‌ای داشتند در تعامل با نیروهای خارجی عمل کردند. اینها کم کم به این صحنه ورود پیدا کردند و اطلاعاتی هم وجود دارد که قابل استناد است. جریاناتی که برخی از نیروهایشان را به کشورهای حامی تروریسم فرستادند، آنهایی که در تعامل با آمریکا هستند. این ها شروع کردند به آموزش و سازماندهی آن ها با این هدف که در داخل بغداد اقداماتی را در پوشش مردمی انجام دهند. اینجا دیگر بحث مردم وجود ندارد. اطلاعاتی نشان می دهد برخی از سفارت خانه هایی که حامی تروریسم و در عراق هم همواره در کمک به تروریسم نقش داشتند در تحریک این جریانات موثر بودند. البته در مولفه های داخلی هم جریان بعثی در این پرونده مسئول است. کسانی که در طراحی این حرکت به دنبال اشوب و ایجاد نا امنی در منطقه جنوب بغداد هستند یعنی آن هایی که از داعش حمایت کردند، همان ها هم در پشت پرده این اعترضات به ظاهر مردمی قرار دارند. مفهوم این حرف این است که این اقدام در جنوب و پایتخت در راستای حرکتی انجام شد  که برای داعش طراحی کرده بودند.
در این مساله مرجعیت به موقع وارد عمل شد. درست مثل زمانی که داعش وارد عملیات شد مرجعیت به سرعت فتوای جهاد و بسیج عمومی صادر کرد. در این صحنه هم آمد، اعلام موضع کرد  و از دولت خواست وارد اصلاحات شود تا این بهانه از دشمن گرفته شود. این ها پیش‌بینی کرده بودند مدلی که در منطقه شمال غرب (منطقه اهل سنت) در سال گذشته طراحی کرده بودند که در راستای همین اعتراضات ولی خیلی محدود بود و بعد توسعه پیدا کرد تا حدی که آنها چادر هم زدند و به تجمع و اعتصاب انجامید، حال اینکه  همین مدل را می‌خواستند در جنوب پایتخت پیاده کنند که خوشبختانه با اقدام به جای مرجعیت و ورود به هنگام دولت ومجلس این حربه از دشمن گرفته شد.
-این طرحی که خنثی شد چه هدفی را نشانه رفته بود؟ آیا دولت در پاکسازی مناطق از لوث داعش جدی است؟
کاظمی قمی: هدف آنها این بود که دولت در محدوده بغداد و جنوب درگیر شود. عملیات های پاکسازی را به عقب بیاندازد تا فرصتی به جریان داعش و تروریسم داده شود برای اینکه بتوانند تجدید قوا کنند.
اصرار دولت عراق بر این است که بتواند مناطق را یکی پس از دیگری آزاد کنند. برای هر حاکمیت ملی مهم است. ضمن اینکه تا وقتی امنیت نباشد دولت نمی تواند سمت توسعه و آبادنی برود، مهمتر از آن، این نکته است که بعد از هر عملیات بزرگی، ارتش و دولت نیاز به بازسازی دارد، در امور تسلحیاتی، رزمی، سازماندهی، ساماندهی تجهیزات نیروهای رزمی و طرح ریزی که همه این ها زمان بر است. نکته دوم این است که آمریکایی ها از روند آزاد سازی مناطق اشغالی و برقراری امنیت نسبی که به دست دولت، ارتش، مردم، حمایت مرجعیت و ایران شیعی  برقرار شده است برایشان خوشایند نیست. این یک امر طبیعی است که آمریکا به دلیل سیاست سلطه ای که دارد، می خواهد در منطقه به عنوان یک قدرت استکباری عمل کند. آمریکایی ها تا آنجایی که بتوانند مانع اقدامات دولت عراق می شوند. در برخی از مواقع هم برخلاف آنچه که تعهد کرده اند عمل کرده اند.
- چرا آمریکایی ها با وجود تشکیل ائتلاف در مبارزه با داعش جدی نیستند؟ایا ادعای آمریکایی ها در نسبت به مبارزه با تروریسم و داعش صادقانه است یا خیر؟ کمی در این باره توضیح دهید.
کاظمی قمی: برای این سوال می توان سقوط الرمادی را مثال زد، آمریکایی ها گفته بودند اگر داعش به سمت رمادی بیاید ما آنها را بمباران خواهیم کرد در حالی که مانیتور های تبلیغاتی در بغداد ستون های نظامی داعش را نشان می داد که وارد رمادی می شدند و آمریکا هیچ اقدامی نکرد.
سازماندهی و آموزش از سوی آمریکا برای برخی عشایر، گروه ها و جریاناتی که در تعامل و هماهنگی با دولت عراق یک دل نیستند، این ذهنیت را ایجاد می کند که آنها به دنبال توان هایی رزمی هستند که در تعارض با دولت یا حتی با تعارض بسیج مردمی قرار بگیرد. کما اینکه  دلیلی ندارد وقتی دولت آمریکا که ادعا می کند دولت عراق را به رسمیت می شناسد و تمامیت ارضی ،جریانات سیاسی این کشور را احترام می گذارد به چه دلیل مخالفان دولت را تسلیح می کند؟
به اعتقاد من مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها یک دروغ محض است. امریکا تا به امروز دنبال نابودی داعش نبوده است. بخشی از شخصیت های آمریکایی به طور علنی اعتراف کرده اند که در پیدایش داعش آمریکا ذی نفع بوده است. امریکا به دنبال ایجاد یک داعش مهار شده ای در چارچوب اهدافش است. اساسا باید داعش باشد که آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم ائتلافی را شکل دهد.
آمریکا در حقیقت به دنبال انتقام از ناکامی ها و شکست خود در منطقه است.  اشغال گری و تجاوز نظامی آمریکا علیه منطقه در حال حاضر برای آنها مقدور نیست. پیدایش جنگ نیابتی که این نمودش در جریان تکفیری و حملات مستقیم نظامی است که سعودی ها در حال حاضر در یمن اهدافشان را پیش می برند. ادامه تحریم های اقتصادی کاهش قیمت نفت در حقیقت جایگزین اقدامات نظامی مستقیم آمریکا است که امروز صورت می گیرد.
- با توجه به توضیحات شما آیا داعش جریانی است که اهداف آمریکا را در منطقه پیش می برد؟
کاظمی قمی: شاید گفته شود که مثلا داعش جریان مطلوب آمریکا نیست اما این یک حقیقتی است که امروز آمریکا با عقلانیت ابزاری از جریاناتی مثل داعش برای ضربه زدن به حکومت ها ، جبهه مقاومت و انحراف مقاومت اسلامی بهره می برد و گسترش هم می دهد. امروز داعش مورد حمایت آنهاست اهدافی هم برای پیدایش داعش طراحی کردند. روند تحرکات آمریکا در منطقه، عراق ، سوریه و یمن نشان داد که آمریکا هیچ اقدام ضد داعش ندارد. نمونه های وسیعی را مقامات عراقی از همسویی آمریکایی ها با داعش بسیار هشدار داده اند کما اینکه شکل گیری آن هم با آمریکا بود.
وضعیت فعلی منطقه را چه طور ارزیابی می کنید؟
کاظمی قمی: منطقه ما به ویژه جمهوری اسلامی ایران الان در یک کانونی از تحولات سیاسی و ژئوپلوتیک است. محیط امنیتی منطقه تحت تاثیر این تحولات است. این تحرکات و تحولات بر اساس یک سری اهداف در حال حاضر از طریق مجموعه ای از سناریو‌ها پیگیری می شود ما یک سری اهداف داریم یک سری سناریو، سال 2003 آمریکا اهدافی را تعریف کرد با اشغال عراق، که یک گام اولی بود برای شکل دهی یک خاومیانه جدید، وقتی آن ها در تدارک اشغال عراق بودند، از شورای امنیت مجوز نگرفتند. این هم به این دلیل بود که به دنیا اعلام کنند که رویه بین المللی تمام شد! شورای امنیت "مُرد". تنها آمریکا تصمیم گیرنده است. سناریو هم این بود که در پوشش انتخابات مدل دموکراسی آمریکایی را پیاده کند.
در سال 2003 یک سناریو اشغال بود، یک سناریو هم این بود که در پوشش دموکراسی ، نظامی سیاسی شکل بگیرد با ظاهر انتخابات و مدل آمریکایی، آنها می خواستند ساختار دفاعی و امنیتی عراق را آمریکایی و حضور نظامی خود را دائمی کنند. اگر این سناریو شکل می گرفت عراق را کاملا می توانست اشغال کند از رهگذر این اقدامات این بود که اجازه ندهد عراق رابطه اش را با ایران در چارچوب منافع مشترک این دو کشور تنظیم کند و دیگر اینکه در خاومیانه جدید با مقاومت اسلامی مبارزه و امنیت اسرائیل را پایدار کند. در اقتصاد بتواند انرژی را در کنترل خودش داشته باشد و سیاست های جهانی در این جا شکل بگیرد. همین طور در آسیا با چین و قدرت های بزرگ با دولت های به اصطلاح مزاحم، به زعم امریکا کشورهای مدافع تررویسم را دفع کند که این سناریوی آنها بود تا 2003 که توفیق این اهداف را به دست نیاوردند.
در 2003 آمریکا عراق را  اشغال کرد در داخل این کشور حکومت نظامی گذاشت،  قصد داشتند دولتی برپا کنند که در راس آن یک ژنرال بازنشسته آمریکایی باشد. مستشاران آن آمریکایی باشد که در این جا مخالفت ها آغاز شد و دولت تبدیل به یک شورای حکومتی شد که باز این  هم خواسته آمریکای ها نبود. چرا که آمریکا می خواست یک مجلس مشورتی تشکیل دهد که خودشان نقش مستشار را داشته باشند و در کنارش عراقی ها هم باشند، با مخالفت های مردمی و مرجعیت رهبران سیاسی موجب شد که هزینه های امنیتی، سیاسی و اقتصادی آمریکا به مرور بالا رود. قطعنامه 1483 که یک سال بعد از اشغال آمریکا و انگلیس در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد که این کشور اشغال شده است و توسط اشغالگران باید اداره شود یعنی آنها بعد از یک سال هجوم به این کشور تازه آن را قانونمند کردند. به میزانی که آمریکا از ابتدا با همه تلاش هایش از جمله  هژمونی سلطه ای که ایجاد کرد تا جمهوری اسلامی ایران وارد عراق نشود همین طور به فرانسه و آلمان هم اجازه ورود نداد . آنها کم کم با مرور زمان متوجه این نکته شدند که محاسباتشان در عراق غلط است. اتفاقی که در حین این تحولات افتاد این بود که هر چقدر آمریکا در این جریان ناکام ماند حرکت تروریستی در عراق شکل گرفت. گسترش تروریسم همزمان با اشغال می آید در هر کجا که باشد این خاصیت تروریسم است. در افغانستان جریان طالبان و القاعده حضور دارند اما با تروریسم داعش متفاوت است چرا که آنها در حوزه منطقه ای خودشان فعالیت می کنند و در یک چارچوب قرار دارند اما این ها فرار هستند. گسترش تروریسم در حقیقت همزاد اشغال آمریکا است. شکل دهی ترویسم یکی از مولفه اساسی و سوء اشغال گری خود آمریکا است. در سال  2006 و 2007 اوج حرکت های تروریستی در عراق بود که بعد از آن تحولات می رود به سمت فتنه طائفه ای جنگ شیعه و سنی که در ایجاد این اختلاف آمریکایی ها ذی نفع شدند. در داخل هم بعثی ها نقش اول را دارند. تروریسم هم پای اشغال گری است کما اینکه به هر میزان اشغالگر ناکام بماند تروریسم جان می گیرد.
به موازات اشغالگری ادامه داشت سناریوهای بعدی منطقه هم در حال شکل گیری بود. سال 2006 طرح تجاوز صهیونیسم به لبنان و مقابله با جبهه مقاومت پیش آمد. وقتی که دریافتند پیروز نخواهند شد و عراق در حلقه مقاومت قرار گرفت آمدند سناریوی بعدی تجاوز اسرائیل را به لبنان اجرا کردند.که حماسه 33 روزه در آن مقطع به تصویر کشیده شد. سناریوی بعدی سال 2008 علیه غزه بود که باز هم به بخشی دیگر از مقاومت حمله کردند و همین طور در سال 2010 که باز هم توفیقی نداشتند با شکل گیری بیداری اسلامی در منطقه به بهانه حرکت های مردمی و طرح توطئه سرنگونی نظام سیاسی سوریه طراحی شد.
- نقش ایران در این سناریوهایی که مطرح کردید چه بود؟
کاظمی قمی: تلاش و توصیه های ایران به نظام و دولت دمشق و بغداد عمیقا بر خواسته های مردم این کشور استوار بوده است. به عنوان مثال در دمشق مساله تغییرات قانون اساسی، انتخابات و آزادی مطبوعات، اینکه در فضای سیاسی احزاب و گروهای دیگر حضور به هم برسانند و کاندید شوند در کنار رئیس جمهور مشروع این کشور ، در چنین شرایطی ایران حمایت می کند همان طوری که ما در سوریه شاهد بودیم. ایران از حرکت‌های مردمی هرکجا که باشد حمایت می‌کند اما آنجایی که یک طرح توطئه خارجی وارد شد تا یک نظام سیاسی را براندازی کند ایران در برابر ان طرح ایستادگی می کند.
- آیا چنین اقدامی در چارچوب منافع ملی کشورمان تعریف می شود؟
کاظمی قمی: صد در صد همین طور است. اگر قرار باشد اقدامی غیر نظام مند که فاقد مشروعیت، حقوق بین المللی و حقوقی مردمی باشد. کشور ما به طور قطع از حقوق مردم  مظلوم این ملت ها دفاع و حمایت خواهد کرد کما اینکه این روند نقض حقوق بین الملل اگر رواج پیدا کند کشور خودمان در خطر است. اگر این تجاوزات و نقض حقوق ملت رویه شد دیگر خطرناک می شود چرا که صلح جهانی به خطر می افتد. مسئله این نیست که ایران آمد از یک کشور عربی حمایت کرد، نه.  جمهوری اسلامی از یک طرح براندازی خارجی که یک توطئه بود محافظت کرد. طبیعاتا علیه نظامی بود که خط مقدم مبارزه با صهیونیسم هم بود و طبیعی است که وارد عمل شود. مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به عیان مشی سیاست خارجی  را بیان کرده اند.
سناریوی بعدی که شکل گرفت جنگ نیابتی بود. این مساله دو بال تکثیری دارد که به سمت عراق آمد. تصورشان این بود که اوضاع سیاسی در عراق شکننده است ، انتخابات دوره سوم دولت عراق انجام شد و دولت جدید در آستانه شکل گیری بود که  داعش وارد عمل شد و شمال را اشغال کرد. در زمانی که عراق در شرایط حاد سیاسی بود داعش وارد عمل شد در چارچوب برنامه ای طراحی شده که این گروه تروریستی نتوانست موفق شود و آن طرحی که قرار بود عملی شود ناقص ماند. بعد ازاینکه داعش هر جنایتی را که توانست انجام داد آمریکایی ها اعلام کردند که می خواهیم با داعش مبارزه کنیم! این سناریو با حمله نظامی سعودی ها به یمن همزمانی پیدا کرد که همان جنگ نیابتی است که امروز آمریکا در منطقه دنبال می‌کند.
 
- این سناریوهایی که بررسی کردید آیا شامل تجزیه کشورهایی همچون سوریه و عراق می شود؟
کاظمی قمی: آمریکایی ها تصور می کنند که از تجزیه این کشورها خسارت نخواهد دید. بلکه کشورهای کوچک فرمانبری بهتری برای آمریکایی ها خواهند شد. این مساله می تواند برای سعودی ها هم اتفاق بیفتاد. همه کشورهایی که در شکل دهی تروریسم هم سویی کردند از همین ناحیه حتما خسارت خواهند دید. اهداف آنها متعدد است که شامل تجزیه هم می شود. اگر در یک جمع بندی اهداف آمریکا را در منطقه بشماریم به این صورت است که در راس آن با یک جنگ نیابتی ناامنی را به ایران بکشانند . جنگ نیابتی دو جهت داشت، یکی اقدام مستقیم کشورهای نظامی مثل سعودی  و دیگری شکل دهی به جریانات تروریسم تکفیری، دیگر اینکه در حال حاضر آمریکا مشغول شکل دهی و تسلیح آموزش جریاناتی است که با دولت عراق هماهنگ نیستند تا اینکه آنها را هر طور می خواهند در این کشور عمل کنند. دیگر اینکه تحریم های اقتصادی علیه این کشورها ادامه خواهد داشت همین طور کاهش قیمت نفت، اگرچه سعودی ها انجام دادند اما با هماهنگی آنها بود. در حقیقت این اقدامات آمریکا برای بازگشت سلطه به منطقه است چرا که در حال حاضر اقدام نظامی مسقیم الان برای آمریکا امکان پذیر نیست.
- ارزیابی شما از روند آینده منطقه چیست؟ به نظر شما بحران و خصوصا پدیده داعش تا چه زمانی ممکن است در منطقه حضور داشته باشند؟
کاظمی قمی: امروز تحولات و تحرکات منطقه برآیند دو عامل مهم است. یک جبهه مقاومت و دیگری جبهه ای که در برابر مقاومت ایستاده است که شامل مثلث آمریکا، صهیونیسم و سعودی است. در طرفی دیگر حرکت های مردمی که نمی شود منکر آن شد. اهدافی که در حال حاضر دنبال می شود ایجاد آشوب و نا آرامی بلندمدت در منطقه است.  زمانی که داعش حرکت خود را علیه این کشورها آغاز کرد پیش‌بینی ما این بود که در منطقه تا 10 سال با ناارامی مواجهه هستیم. الان دورنمایی روشن  نیست که بگوییم منطقه به سمت ثبات می رود یا خیر نمی شود به آن تاریخ داد ایجاد ثبات، بی ثباتی، آشوب و آنارشیسم امنیتی هدفی است امروز دنبال می شود که از سوی آمریکا، صهیونیسم و کشورهای ارتجاعی منطقه  هدایت می شود.
-هدف اصلی ایجاد این ناامنی چیست؟
کاظمی قمی: هدف اول تمام انرژی جبهه مقاومت و جمهوری اسلامی درگیری با پدیده ناامنی در منطقه باشد. هدف دوم به تحلیل بردن و به انحراف کشاندن انرژی است، یعنی همان انرژی که در واقع برای نابودی اسرائیل و صهیونیسم بود اما الان به سمت کنترل این ناآرامی‌ها کشیده شده است. انحراف مقاومت ملت ایران، مقاومتی که در لبنان و عراق صورت گرفت، پتانسیل مقاومت های مردمی را در دنیا به ویژه در کشورهای اسلامی شعله ور کرد.حرکت تکفیری که تشکیل شد در حقیقت این انرژی را از مقاومت گرفت و تبدیل کرد به درگیری های داخلی که تغییرات ژئوپلوتیک منطقه را شامل می شود. به عنوان مثال خلافت اسلامی از لیبی تا مثلا هند است که در این صورت اگر اجرایی شود ما دیگر مرزی نخواهیم داشت و ژئوپولتیک نابود می‌شود که این مهم در بخش تجزیه قرار می گیرد. کوچک کردن کشورهای اسلامی، تضعیف کردن آنها و درگیر شدن ‌، هدفی است که صهیونیزم، آمریکا و کشورهای مرتجعین منطقه مثل عربستان سعودی دنبال می‌کنند.
نکته مهم دیگر اینکه وابستگی آمریکا امروز به نفت نیست. اوضاع هرچه قدر بحرانی تر شود آنها نگران این مسئله نیستند. اما مسئله ای که به دنبال ظهور اقتصاد در جهان در سال 2010 آمریکا به دنبال آن بود ناامنی بود. ناآرمی ها در منطقه سال ها به طول  خواهد انجامید اما هیمن طور که در این سالها ایستادگی ملت ها نشان داد و آنها توانستند موفق بشوند انشاء الله در آینده هم با همان ایستادگی پیروز این بحران خواهند بود.
 
 
منبع:تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••