به گزارش سراج24؛ محمد باقر قالیباف سه شنبه یازدهم آذرماه در دومین نشست خبری رئیس مجلس دوازدهم با خبرنگاران داخلی و خارجی به مناسبت شهادت شهید سیدحسن مدرس و روز مجلس در ساختمان شهید شیخ فضلالله نوری، تاکید کرد: امروز در کشور می توانیم از محل بهره وری و اصلاح در حوزه های انرژی و معادن و فراهم کردن بستر حضور تمام و کمال مردم در این حوزه ها، معادل درآمد ارزی کشور و شاید بیشتر از آن، درآمد داشته باشیم.
وی گفت: سر تعظیم در نزد ملت عزیزمان فرود می آورم و از ملتی که وقتی با این تجاوز روبرو شد، انصافا با محبت و گذشت هر آنچه که خدای ناکرده کوتاهی و نقص در ما مدیران بود، از آن گذشت و همه ملت یکپارچه در برابر این تجاوز ایستاد.
قالیباف ادامه داد: اگر زمانی حرف از این بود که هسته سخت چند میلیونی کافی است، ملت با بزرگواری نشان داد که هسته سخت ما ۹۰ میلیون نفر است. انصاقا این ملت شایسته تقدیر است.
رئیس مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که دشمن ما در جنگ ۱۲ روزه با طراحی خاصی وارد شد. من در همان زمان هم تأکید کردم که ما در اصلِ وقوع جنگ غافلگیر نشدیم، اما در نوع طراحی و شیوه عمل دشمن که یک تجاوز تروریستی وقیحانه بود، غافلگیر شدیم؛ تجاوزی که هیات حاکمه تبهکار رژیم صهیونیستی با همراهی آمریکا طراحی کرده بود.
وی گفت: اما با درایت، شجاعت و تصمیمهای دقیق و هوشمندانه مقام معظم رهبری در همان لحظات و ساعات اولیه تجاوز، همه سرداران عزیز که بعدها به شهادت رسیدند نیز منصوب شدند، در میدان حاضر شدند و فرماندهان را توجیه کردند و عملیات را آغاز کردند. شاید تنها چند ساعت تأخیر در آغاز پاسخگویی وجود داشت، اما به سرعت در برابر دشمن ایستادیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مدت حدود پنج روز تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن صهیونیستی پیدا کردیم و شرایط بهگونهای پیش رفت که دشمن از روز ششم و هفتم بهدنبال توقف درگیری و آتشبس به هر قیمت بود.
قالیباف افزود: این دستاورد نتیجه درایت و شجاعت فرمانده معظم کل قوا، فداکاری و مقاومت ملت عزیزمان — زن و مرد، کودک و بزرگ — و همچنین طراحی و عملیات دقیق نیروهای مسلح بود که دشمن را به زانو درآورد.
وی گفت: امروز با همه وجود باور کردهایم که قدرت ما تنها در توان نظامی و موشکی نیست، قدرت اصلی ما پس از لطف خداوند، در قلبهای مردم ماست. ملتی که صادقانه در خدمت ایران عزیز، اسلام عزیز و عزت کشورشان ایستاد.
وی ادامه داد: این پیروزی، با این سطح از انسجام، نه فقط برای ملت ما زیبایی و شکوه بیشتری داشت، بلکه اقتدار ایران را در نگاه جهانیان نیز پررنگتر کرد.
امروز مهم ترین چالش ما چالش مسائل اقتصادی است
وی با بیان این که امروز مهم ترین چالش ما چالش مسائل اقتصادی است اظهار داشت: آن چیزی که مسائل اقتصادی ما را ریشه ای حل می کند طبیعتا این است که به تعبیر دوستان اقتصاددان کیک اقتصادی را باید بزرگ تر کنیم، تولید ناخالص داخلی کشور را افزایش دهیم و درآمد و تولید کشور را بالا ببریم، برای این کار دو شاخص روشن و مشخص بهرهوری و سرمایه گذاری را داریم که اینها هستند که مشکلات اقتصادی ما را ریشه ای حل می کنند.
قالیباف افزود: با اجازه اندیشمندان این عرصه با صراحت می گویم در برنامه هفتم اگر ما می خواهیم رشد هشت درصد را با همین شرایط کشور داشته باشیم و دو عامل سرمایهگذاری و بهرهوری را به حرکت در بیاوریم من خودم سهم بهره وری را در این شرایط کشور از سهم سرمایه گذاری بیشتر می دانم. یعنی ما می توانیم تغییر دهیم؛ یعنی ۲.۸ را به سرمایهگذاری و ۵.۲ را به حوزه بهره وری بدهیم.
رئیس مجلس تاکید کرد: ما امروز می توانیم در کشورمان به اندازه درآمد ارزی از محل بهره وری در دو بخش مربوط به اصلاح انرژی و حوزه معادن درآمد ایجاد کنیم؛ نه این که در حوزه انرژی صرفه جویی کنیم بلکه درست مصرف کنیم و به میدان بیاییم، می توانیم درآمد کشور را در حوزه ارزی به دو برابر در طول برنامه برسانیم و از هدرروی انرژی جلوگیری شود؛ ما می توانیم هم به صورت ضربتی و کوتاه مدت در عرصه مسائل معیشتی با تاکید بر سه عنصر کالاهای اساسی، کالابرگ الکترونیک و با مسکن در پایین آوردن و کمک کردن به افزایش قدرت خرید و توجه به حوزه سلامت و درمان با همان بهره وری و درست عمل کردن با همین ظرفیت مالی که در عرصه بهداشت و سلامت داریم پرداخت از جیب مردم را نسبت به امروز کاهش دهیم و این درآمد را ایجاد کنیم.
قالیباف افزود: ما هم در کوتاه مدت تا پایان سال و هم در میان مدت تا پایان برنامه این کار را انجام دهیم و تا سال ۱۴۱۴ کشور را در ریل پیشرفت قرار دهیم و در مقابل ظلمی که در تحریم یکجانبه آمریکا برایمان ایجاد شده کار را با اقتدار جلو ببریم.
برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اهمیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: اول باید بررسی شود که چه تفاوتی وجود دارد بین کوپن و پولی که به حساب مردم واریز میشد و کالابرگ الکترونیک؟ در کمک نقدی یا سبد کالا، وجهی به حساب مردم برای خرید ریخته میشود که کمکهزینه به شمار میرود که مشکل مردم را حل نمیکند چون تورم زیاد است.
قالیباف گفت: باید موضوع نیاز ۲۱۰۰ کالری به ازای هر فرد و نیازهای پزشکی در نظر گرفته شود تا مردم بتواند همه نیازها و ویتامینها را تأمین کند. پولی که به صورت ریالی داده میشود، با افزایش تورم فایدهای ندارد. یک روز یارانه ۴۵ هزار تومانی معادل ۴۵ دلار بوده و امروز معادل به ۴۵ سنت شده است.
رئیس مجلس با بیان این که برای کمک به مردم باید قدرت خرید را حفظ کرد، اظهار داشت: مردم بدانند امسال مثلا ۱۰ قلم کالای اساسی را با یک قیمت خریداری میکنند و در سال بعد، به میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران، به همان نسبت کالا گران میشود. منابع تامین مابهتفاوت نیز در قانون پیشبینی شده است.
قالیباف ادامه داد: امسال بیش از ۸ میلیارد دلار به کالای اساسی با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی میدهیم و با همین ارز در حوزه سلامت ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار ارز میدهیم که این غیر از یارانه ریالی است.
وی گفت: اشکال این است که ارز را در ابتدای زنجیره به واردکنندهی کالاهای اساسی و نهادهها میدهیم. این منابع را در صندوق برای کالابرگ گذاشته و تبدیل به ریال کنیم نه اینکه انحصار در دست چند نفر باشد و به آن ها ارز ترجیحی بدهیم. این کار رانت است و باعث فساد میشود. اجازه دهیم که ۲۰۰ نفر کالا با تعهد ارزی وارد کنند و اگر هم تعهد ارزی ندارند با هر ارزی و با هر عددی وارد کنند تا رقابت در واردات باشد، نه اینکه ۱۰ میلیون ذرت را ۵ یا ۱۰ نفر وارد کنند.
قالیباف با تاکید بر این که ۳۵ درصد تولید مرغ و تخممرغ فقط در سه استان شمالی است، اظهار داشت: ما میتوانیم واردات دام از کشورهای همسایه شمالی داشته باشیم که بندر داریم و ریلی تخلیه و هزینه حمل و نقل کمتر میشود؛ این فقط یک مثال است. مرغ با ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی وارد میشود و مردم باید ۱۱۰ هزار تومان بخرند اما اکنون مرغ را ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان میخرند.
با کالابرگ، قدرت خرید مردم حفظ میشود
قالیباف افزود: کالابرگ الکترونیک یعنی مردم از پلتفرمها با بیش از ۱۲ هزار فروشگاه خریداری کنند که این کارها آماده است. مجلس در سال ۱۴۰۲ میخواست این کار را انجام دهد. با کالابرگ اگر قیمت مرغ ۱۱۰ هزار تومان است مردم با همین قیمت می خرند و هر چقدر قیمت تغییر کند، بیشتر از این میزان در کالابرگ نمیخرند. با کالابرگ، قدرت خرید مردم حفظ میشود.
وی گفت: وزارت رفاه نیز مسئول درست کردن پنجره واحد شده تا بتواند بر اساس میزان درآمدها، صدکها و دهکها را مشخص و تلاش کنند که طبق قانون برنامه، فقر مطلق را به صفر رسانده و ۵ دهک اول را از فقر مطلق رها کنند. کسی که در فقر مطلق است شاید لازم باشد یارانه بیشتری نسبت به کسی که در دهک هفتم است، بگیرد. نمونه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد است.
قالیباف افزود: در قانون برای امسال ۱۰۲ همت برای کالابرگ بر اساس تبادل ارز ترجیحی و آزاد پیشبینی شده است. رئیس جمهور نیز اعتقاد و باور دارند و فرمودند هر درآمد دیگری مثل مابهتفاوت بنزین و حتی واردات خودرو برای حفظ قدرت خرید مردم صرف شود.
فیلترینگ به شکل فعلی، صحیح نیست/ فیلترینگ دسترسی هکرها و دشمنان را افزایش میدهد
وی در پاسخ به سوالی درباره فلیترینگ گفت: شما احتمالاً مواضع شخصی من را، چه بهعنوان نماینده مجلس و چه بهعنوان عضو شورای عالی فضای مجازی، شنیدهاید. من بهصراحت عرض میکنم که فیلترینگ به شکل فعلی، صحیح نیست، البته فیلترینگ در زمان بحران، حوادث بزرگ یا جنگ - همانطور که در جنگ ۱۲روزه اخیر حتی تا سطح قطع اینترنت پیش رفت - کاملاً طبیعی و قابل قبول است و در همه دنیا نیز چنین است. اما در شرایط عادی کشور، بدون بحران و بدون جنگ، ادامه این نوع فیلترینگ را درست نمیدانم. زیرا واقعیت این است که امروز تقریباً همه مردم از فیلتر شکن استفاده میکنند.
قالیباف تاکید کرد: این وضعیت نهتنها مشکل را حل نمیکند، بلکه آسیبپذیری فضای مجازی کشور را افزایش میدهد. دسترسی هکرها و دشمنان بیشتر میشود، شبکه ملی اطلاعات ناامنتر میشود و مدیریت فضای مجازی سختتر.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، اینکه بگوییم «فیلترینگ را کامل برمیداریم» و هیچ حکمرانی و تنظیمگری در فضای مجازی نداشته باشیم، آن هم عملی نیست. هیچ کشوری را نمیتوانید نام ببرید که در فضای مجازی خود فاقد حکمرانی باشد.
رئیس مجلس تاکید کرد: فضای مجازی فقط امنیت نیست؛ سلامت، اقتصاد، آموزش، بهداشت، دارایی مردم، تربیت، سبک زندگی و حتی معاملات مالی در آن جریان دارد. بنابراین وجود حکمرانی هوشمند، ضروری است.
وی گفت: در شورای عالی فضای مجازی، بارها با متخصصان حوزههای مختلف - از جمله اقتصاد دیجیتال و امنیت - گفتوگو کردهایم. نهایتاً یک سند ۳۲ بندی تهیه و تصویب شد که نتیجه چندین جلسه تخصصی و گروهی بود.
قالیباف با بیان این که این سند دو کار مهم را همزمان انجام میدهد اظهار داشت: حکمرانی قطعی، شفاف و تعریفشده در فضای مجازی را برقرار میکند، زمینه باز شدن تدریجی و اصولی پلتفرمها را فراهم میسازد، این مصوبه محرمانه نیست و رسانهای نیز شده است.
وی تصریح کرد: توالی و مراحل آن دقیق است. برای نمونه، باز شدن واتساپ بر اساس همین مصوبه انجام شد. اکنون موضوع تلگرام نیز در چارچوب همین سند در حال بررسی است.
استیضاح آخرین ابزار نظارتی مجلس است
وی در مورد موضوع استیضاح وزرا گفت: بحث استیضاح یا ترمیم کابینه، هر دو در حوزه وظایف قانونی دولت و مجلس تعریف شدهاند. دولت - بهویژه شخص رئیسجمهور - قطعاً پس از گذشت بیش از یک سال از فعالیت دولت، ارزیابی دقیقی از عملکرد وزرا دارد و این موضوع را دنبال میکند. از سوی دیگر، مجلس نیز وظیفه نظارتی خود را از طریق تذکر شفاهی و کتبی، سؤال و در نهایت استیضاح انجام میدهد. البته استیضاح آخرین ابزار قانونی مجلس است و زمانی استفاده میشود که به جمعبندی نهایی برسد.
قالیباف ادامه داد: نکته مهمی که باید بر آن تأکید کنم این است که چه دولت و چه مجلس، هر اقدامی را باید با هدف افزایش کارآمدی و حل مشکلات مردم انجام دهند، نه با نگاه سیاسی. هدف، گرهگشایی از امور مردم است.
رئیس مجلس افزود: در حال حاضر، چهار استیضاح به هیاترئیسه مجلس واصل شده است. تجربه ما در مجلس یازدهم و دولت قبل نشان داد که بهترین روش این است که دولت و مجلس گفتوگو کنند.
وی گفت: اگر در ارزیابی مشترک به این نتیجه برسیم که وزیری دچار مشکل است یا فرد مناسبتری وجود دارد، بهتر است این تغییر با تصمیم دولت و با هماهنگی انجام شود. به نظر من این روش بسیار مناسبتر و کمهزینهتر است.
اعتماد مردم زمانی جلب می شود که ما کارآمد باشیم
قالیباف در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اقدامات مجلس برای جلب اعتماد عمومی گفت: من معتقدم اعتماد مردم زمانی جلب میشود که ما کارآمد باشیم. بهعنوان دولت، مجلس و مجموعه حاکمیت، در گام اول حقوق مردم را برای خودِ مردم تبیین کنیم و به رسمیت بشناسیم؛ نه اینکه ابتدا از آنها بخواهیم وظایفشان را انجام دهند.
وی افزود: مردم باید بدانند حقشان چیست و بتوانند آن را صریح و بدون ملاحظه از ما مطالبه کنند. وقتی مردم حق خود را مطالبه کنند، وظایف خود را نیز بهتر میشناسند و انجام میدهند، از سوی دیگر، ما باید کارآمد، پاسخگو و متحد باشیم. اختلافنظر در مسیر حل مشکلات مردم معنا ندارد؛ نهایتاً قانون حرف آخر را میزند. این رویکرد ا شکاف بین دولت و ملت را کم میکند. مجلس نیز که نماینده مردم است، فلسفه وجودیاش این است که صدای مردم را به قانون تبدیل کند و امور را بر اساس آن پیش ببرد.
رئیس مجلس تصریح کرد: در مجلس یازدهم، ما از ابتدا گفتیم هدفمان خیزش اقتصادی است؛ به این معنا که هرگاه هر دولتی بخواهد اقدام اقتصادی انجام دهد، نباید با مانع قانونی مواجه باشد. یا باید برای آن اقدام، قانون تصویب کنیم، یا قانونی که مانع است را اصلاح کنیم؛ در مجلس یازدهم، برای اقدامات اقتصادی دولت، هر آنچه برای یک خیزش اقتصادی نیاز بوده، یا قانون لازم را تصویب کردهایم یا اصلاح کردهایم.
قالیباف افزود: قانون نظام تأمین مالی فرصتهای بزرگی برای سرمایهگذاری ایجاد کرد. قانون بانک مرکزی با هدف افزایش اقتدار بانک مرکزی بود، نه صرفاً استقلال آن. درباره تقویت اقتدار بانک مرکزی همه اتفاقنظر داشتند، که نتایج آن هم در موضوعاتی مثل بانک آینده کاملاً دیده شد.
وی گفت: در حوزههایی مانند قاچاق کالا و ارز هم اصلاحات جدی انجام شد. در مجموع، ۲۲ قانون کلیدی در حوزه درآمدها، هزینهها و حل مسائل اقتصادی تصویب یا اصلاح شد.
رئیس مجلس خاطر نشان کرد: همه ما، با هر سلیقه سیاسی، باید بدانیم که منفعت سیاسی واقعی در حل مشکل مردم است. باید پاسخگو و کارآمد باشیم و من معتقدم این کار ممکن است. از طرف دیگر ما در مجلس مسئول نظارت هم هستیم.
وی گفت: همانطور که اشاره کردم، امروز درباره برنامه هفتم صحبت کردم؛ برنامهای که محصول همکاری مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است. من سالها با این برنامه زندگی کردهام و تقریباً همه بندهایش را از حفظ میدانم؛ این برنامه نشان میدهد که ما میتوانیم درآمدهای ارزیمان را دو برابر کنیم، فقط کافی است همه دولت، مجلس و مردم متحد باشیم و آن را اجرا کنیم.
وی تصریح کرد: برای نخستین بار، نظارت برنامهمحور را بهطور جدی اجرا کردیم. طبق ماده ۱۱۸، نگذاشتیم «جوجهها را آخر پاییز بشماریم»؛ یعنی منتظر پایان برنامه نماندیم، بلکه هر سال ارزیابی عملکرد انجام شد. امروز هم بر اساس همین ارزیابیها، دو فوریت الزامات بودجه را بررسی کردیم تا بودجه حتماً با برنامه منطبق شود.پ
قالیباف ادامه داد: از روز یکشنبه هم مجلس سه شیفت جلسه خواهد داشت تا پیش از ارائه لایحه بودجه توسط دولت، چارچوبهای لازم بر اساس نظارتها و توافقات مشخص شده باشد؛ بهویژه اینکه بودجه باید به سمت اصلاح ساختار و تراز عملیاتی صحیح حرکت کند. اینها اقداماتی است که ما برای تقویت اعتماد مردم انجام میدهیم و ادامه خواهیم داد.
آمریکایی ها در مذاکره اخیر نشان دادند که توطئه گر و دروغ گو هستند
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره مذاکره با آمریکا گفت: آمریکا بهدنبال مذاکره واقعی نیست؛ آنها میخواهند خواستههای خود را تحمیل کنند و ما را به تسلیم بکشانند.
قالیباف خاطر نشان کرد: در جنگ ۱۲ روزه نشان دادیم که نه تسلیم میشویم و نه با تهدید عقبنشینی میکنیم، روز ۲۳ خرداد، در حالی که قرار بود ۲۵ خرداد جلسه مذاکره برگزار شود، آمریکاییها میز مذاکره را بمباران کردند. این رفتار نشان میدهد که آنها اصلاً دنبال مذاکره نیستند و عملاً جنگ را انتخاب کردند.
وی ادامه داد: وقتی بعد از جنگ قدرت ما را دیدند، حالا میگویند برد موشکیتان را کاهش دهید؛ روشن است که دفاع از کشور قابل معامله نیست و چنین خواستهای اصلاً شدنی نیست؛ در مذاکره اخیر هم نشان دادند توطئهگر و دروغ گو هستند؛ رفتارشان ثابت کرد که هدفشان حل مسئله نیست، بلکه فشار، فریب و تحمیل است.
تاکنون بیش از ۱۴۰ نشست در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم برگزار شده است
رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره کارگروه مشترک میان مجلس و قوه قضاییه و ارتقای روابط دو قوه گفت: در مجلس گذشته، میان قوه قضاییه و قوه مقننه توافقی شکل گرفت. در حوزههای انتخابیه چه در شهرستانها و چه در مراکز استانها گلایههایی وجود داشت و نیاز به هماهنگی نزدیکتری ببین داستان و دادگستری احساس میشد. نمایندگان مجلس، بهطور طبیعی، مرجع مراجعه مردم هستند و نمیتوان از آنها انتظار داشت که پیگیری امور مردم را انجام ندهند.
وی افزود: گاهی وقتی مردم برای مسائل قضایی به نمایندگان مراجعه میکردند، این پرسش مطرح میشد که چرا نماینده موضوعی را دنبال میکند؛ اما واقعیت این است که پیگیری امور مردم وظیفه نماینده است و نیازمند همکاری و همراهی نهادهای مرتبط است؛ بر همین اساس، تفاهمنامهای بین قوه قضاییه و قوه مقننه تنظیم شد، در سطح ملی شورایی عالی تشکیل شد، در سطح کمیسیونها نیز شوراهایی فعال شدند، و همچنین در استانها و شهرستانها سازوکارهای مشترکی میان دادگستری و نمایندگان ایجاد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۴۰ نشست در استانها برای رسیدگی به مشکلات مردم و رفع گرههای موجود برگزار شده است. این جلسات در حل مسائل مردم و جلوگیری از تضییع حقوق آنها بسیار مؤثر بوده است.
وی گفت: در حوزه قانونگذاری نیز کمیسیون قضایی یکی از فعالترین کمیسیونهاست. بخش مهمی از قوانین مرتبط با مسائل قضایی در همین کمیسیون پیگیری میشود و همکاری بسیار خوبی میان مجلس و قوه قضاییه برقرار است، از جمله موضوعات مهمی که اکنون در حال بررسی است، بازنگری در آیین دادرسی کیفری است که با هماهنگی کامل دو قوه در حال پیشرفت است.
وی تصریح کرد: امروز شرایط همکاری میان دستگاههای مختلف بسیار مطلوب است. البته در صحن مجلس، انتقادهایی هم مطرح میشود زیرا مجلس جای بحث، گفتوگو و حتی نقد محترمانه است.
رئیس مجلس افزود: اما در مجموع، هماهنگی میان سه قوه در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. من با توجه به تجربه و آشنایی با روندهای گذشته میتوانم بگویم امروز کارها در قوه قضاییه و ارتباط آن با مجلس بهمراتب روانتر و مؤثرتر از گذشته انجام می شود.
استیضاح را از سر هیجان دنبال نمی کنیم
خبرنگار دیگری درباره رویه مجلس برای استیضاح برخی وزرای دولت سوال کرد که قالیباف در این باره گفت: وقتی استیضاح قرار است شکل بگیرد، این موضوع یک شبه اتفاق نخواهد افتاد و واقعاً مسیر طولانی طی میکند. یعنی از زمانی که دوستان استیضاح را دنبال میکنند تا زمانی که در کمیسیون بحث و گفتگو می کنند، جلسات رسمی گفت و شنود برقرار میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یعنی دو طرف به سمت متقاعد کردن یکدیگر حرکت می کنند. چرا که قرار نیست بدون شاخص وزیر استیضاح شود. همچنین در جلسه مجلس، قدرت دفاع وجود دارد و وزیر همراه با موافقین و مخالفین درباره استیضاح صحبت می کنند.
وی تاکید کرد: البته دولت و مجلس می توانند به تفاهم برسند به این معنا که کار مردم حل شود و کار روی زمین نماند. هرچند که مطمئنم نه مجلس نه دولت نمیخواهند به این شکل عمل کنند تا مسیر استیضاح را نرویم.
قالیباف خاطرنشان کرد: استیضاح را سر هیجان و از سر بحث سیاسی در مجلس دنبال نمیکنیم ولی حتماً اگر چارهای جز استیضاح برای بهتر کردن امور نبود، این حق مجلس است.
هرگونه تجاوز از سوی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با پاسخی بسیار محکمتر، دقیقتر و مؤثرتر مواجه خواهد شد
وی در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات جمهوری اسلامی ایران در مقابله با جنگ مجدد و بازسازی مراکز هسته ای گفت: ما طعم تلخ جنگ را چشیدهایم. جنگ بسیار سخت و پیچیده است و همین تجربه، نگاه ما را واقعبینانهتر کرده است اما وعده صادق ۱، ۲ و بهویژه وعده صادق ۳ تجربهای بینهایت ارزشمند برای ما بود؛ هم در حوزه تاکتیک و هم تکنیک.
رئیس مجلس ادامه داد: در یک میدان واقعی جنگ، با وجود سامانههای دفاعی چندلایه دشمن و تسلط هوایی آنها، اینکه بتوان در یک بازه زمانی محدود بیش از ۱۰۰ موشک شلیک کرد و بیش از ۷۰ درصد اصابت دقیق داشت، یک دستاورد بزرگ نظامی است.
قالیباف افزود: در همان جنگ ۱۲روزه نیز مشاهده کردید که دقت، سرعت، نواخت آتش و هماهنگی ما هر روز ارتقای قابل توجهی یافت. اینها همه تبدیل به تجربه عملی، نه صرفاً آموزشی، برای کشور شد.
وی گفت: من کاملاً شفاف میگویم، انشاالله جنگی رخ ندهد؛ اگر عقلانیتی وجود داشته باشد، دشمن باید بداند که در جنگ قبلی بهطور قطعی شکست خورد و به هیچکدام از اهدافش نرسید. امروز توان دفاعی و تهاجمی ایران- چه از نظر کمّی و چه کیفی - بهگونهای است که هرگونه تجاوز از سوی آمریکا یا رژیم صهیونیستی با پاسخی بسیار محکمتر، دقیقتر و مؤثرتر مواجه خواهد شد.
قالیباف افزود: درباره حمله به مراکز هستهای، آنها برخلاف تمام قوانین بینالمللی، مقررات NPT و رویههای نظارتی آژانس، اقدام به بمباران مراکز هستهای ما کردند؛ در حالی که خودشان هیچیک از این استانداردها را رعایت نمیکنند و حتی دارای سلاح هستهایاند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما یکی از نقدهای جدیمان را به آژانس مطرح کردهایم که وقتی آمریکا و رژیم صهیونیستی چنین اقدام خلاف قانونی انجام دادهاند، آژانس چه واکنشی نشان داده است؟
دولت و مجلس مصمم هستند تا تراز عملیاتی درباره بودجه ۱۴۰۵ رعایت شود
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره بودجه ۱۴۰۵ اظهار داشت: همه تلاش دولت و مجلس بر این است که در قانون برنامه هفتم به سمت یک خروجی برنامه محور برویم و بتوانیم بودجه را بدون کسری ببندیم؛ باور آقای رئیس جمهور این است و قانون هم این را می گوید و من هم به عنوان یک عضو خدمتگزار در مجلس تلاشم بر این است که این اتفاق رخ دهد.
قالیباف گفت: اگر جایی کسری بودجه داریم هم به نظرم روش جبران آن کسر بودجه هم بسیار مهم است و باید ببینیم آن روش تورم زا است یا خیر؟ اما یک واقعیت تلخ نیز وجود دارد و آن این است که در دولت تصمیمی گرفته می شود و در قانون نیز وجود دارد اما بدنه وزارتخانه ها و نمایندگان با مشکلاتی روبرو هستند و بیش از ۹۰ درصد پشنهاداتی که در صحن مطرح می شود ناشی از این مشکلات است.
وی با بیان این که دولت و مجلس مصمم هستند تا تراز عملیاتی درباره بودجه ۱۴۰۵ رعایت شود، گفت: بودجه نیز شفاف است و مجلس در رابطه با آن قانون تصویب کرده است و فرصت خوبی برای دولت فراهم شده است.
اروپاییها تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپبک را فعال کردند
وی درباره بی ارزش شدن نقش اروپا در دنیا و نقش آنان در مذاکرات آینده ایران گفت: اروپا ناشیانهترین تصمیم های خود را گرفت و در حوزه سیاست خارجی در ضعیف ترین زمان خود قرار دارد؛ اروپایی ها تحت دستور مستقیم آمریکا اسنپ بک را فعال کردند، گویی اراده ای از خود نداشتند.
قالیباف افزود: دیگر امروز اروپا در صحنه موضوع هسته ای ایران نقشی ندارد و خودش را از بازی توسط آمریکا حذف کرد، اروپا هیچ نقشی نیز در حوزه مربوط به اوکراین هم ندارد.
رئیس مجلس با بیان این که آمریکا دو کار با اروپا انجام می دهد، اظهار داشت: پول خرید اسلحه از آمریکا را اروپا باید بدهد و گاز گران را را از آمریکایی ها را می خرند و به مردم خود می فروشند. یعنی از یک جا رانده و از جای دیگه مانده هستند و این اوج بی تدبیری آنها است.
تصمیم مجلس برای تعلیق همکاری با آژانس در مشورت با سایر ارکان نظام گرفته شد
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا ایران از ان.پی.تی خارج می شود یا خیر، گفت: اقدامات مجلس شورای اسلامی در روزهای نخست جنگ، مهمترین و دقیقترین تصمیماتی بود که در مشورت با سایر ارکان نظام گرفته شد؛ مجلس تصمیم گرفت که فعالیت آژانس در کشور را تعلیق کند.
وی افزود: مهمترین موضوع ان.پی.تی تعهد به آژانس بینالمللی انرژی اتمی است که براساس تصمیم مجلس این همکاری تعلیق شده است، در این قانون اختیاراتی به شورای عالی امنیت ملی داده شده که این موضوع را تنظیم کند.
آلودگی هوا قابل حل است
قالیباف در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا گفت: من چند روز پیش در نطق علنی درباره آلودگی هوا سخن گفتم و کمیسیون کشاورزی و محیطزیست را مکلف کردیم که این موضوع را بهصورت ویژه بررسی کرده و گزارش دقیق ارائه کند تا مجلس بتواند نقش نظارتی خود را به طور کامل انجام دهد؛ تا این لحظه حداقل بر اساس اطلاعاتی که من دارم هیچ مرجع تخصصی نگفته که مشکل اصلی، ضعف قانون هوای پاک است. من هم نسبت به این موضوع بیاطلاع نیستم؛ چه در دوره مسئولیت در نیروی انتظامی و چه طی ۱۲ سال حضورم در شهرداری تهران، آلودگی هوا یکی از دغدغههای جدی من بوده است.
وی تاکید کرد: این مساله قابل حل است؛ نه نیازمند سرمایهگذاریهای غیرقابل تصور است و نه تجربهنشده. نمونه روشن آن شهر پکن است؛ شهری بزرگ که روزی یکی از آلودهترینهای جهان بود اما طی کمتر از یک دهه به شهری پاک تبدیل شد.
رئیس مجلس افزود: حدود ۹ سال پیش، با جلسات متعدد تخصصی و بررسیهای دقیق علمی، نهایتاً-هم از سوی مراجع علمی کشور، هم دولت و هم مجلس وقت - تأیید شد که ۸۲ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل متحرک است؛ از خودروهای فرسوده گرفته تا کامیونهای دهههای ۶۰ و ۷۰ میلادی که در ۱۰۰ کیلومتر ۴۰ لیتر گازوئیل مصرف میکنند، تا موتورسیکلتها و خودروهای فاقد استاندارد.
وی گفت: راهحلها هم کاملاً مشخص است؛ اینجا مشکل، «فقدان قانون» نیست؛ مشکل فقدان اراده و اقتدار در اجرای قانون است.
عکس : علی شریف زاده / ایرنا



