اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ - ۰۹:۴۸
اختتامیه یازدهمین جشنواره عمار برگزار شد:

دستکش ننه عصمت در دستان نویسنده فرانسوی

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار با تقدیر از برگزیدگان دو بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» و تجلیل از سید محمود رضوی برگزار شد.

دستکش ننه عصمت در دستان نویسنده فرانسوی

به گزارش سراج24، به نقل از «عمار فیلم»، مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار امشب جمعه ۱۹ دی ماه با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط محمد اصفهانی در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ زمان ورود امام خمینی (ره) به ایران اسلامی در فرودگاه مهرآباد تهران از طریق شبکه افق سیما آغاز شد.

در ابتدای این برنامه کلیپی از یادبود حامد جباری و حامد جلالی دو تن از فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پخش شد.

نادر طالب زاده در ابتدی این برنامه در سخنانی، گفت: مستند «هبوط» فیلم موثری در مورد ماجرای آمل در سال ۶۰ بود. مقدمه این فیلم رو آقای بهروز افخمی انجام داده بود. کاری که انجام دادید و در این مستند با مردم عادی مصاحبه کردید حرکت بسیار خوبی و سنجیده‌ای بود.

ایمان گودرزی کارگردان مستند «هبوط» هم در سخنانی، گفت: برای ساخت یک مستند در آرشیو دنبال برنامه‌ای بودم و به فیلم جالبی رسید که فیلم خاصی نسبت به همه فیلم‌های سال ۶۰ بود و گویا پشت فیلم مطالب خاصی بود. بعد از مقداری تحقیق متوجه شدم که استاد افخمی آن فیلم را ساخته بودند.

وی افزود: بعد از کمی تحقیق بخش‌های مختلف فیلم را پیدا کردم. متوجه شدم که در ۶ بهمن سال ۱۳۶۰ اتفاق عجیبی در شهر آمل افتاده و متوجه آن شدم و اینگونه شد که تصمیم گرفتم آن اتفاق را امروز دوباره روایت کنم. در این مسیر بچه‌های آمل به ما کمک کردند و افراد آن زمان را پیدا کردم و شد این فیلمی که امروز دیدید.

طالب زاده نیز در تکمیل صحبت‌های خود گفت: مستند «هبوط» کالابد شکافی بسیار خوبی از انقلاب اسلامی ایران بود. زیرا وقتی این فیلم را می‌بینید گویی کل انقلاب را دیدید. کاری که این مستند کرد ۱۰۰ آدم مبلغ دین نمی‌توانستند انجام بدهند. این فیلمی بود که دوباره می‌توانستیم آنرا ببینیم. در این واقعه تاریخی مردم فراوانی جان خود را به خطر انداختند تا شهر را نشان بدهند. آقای افخمی در سال ۶۰ با فیلم «ریور سایت» دوربین کل ماجرا را گرفتند و ثبت کردند.

بهروز افخمی نیز در ارتباط تلفنی گفت: ما در تلویزیون یک گروه سیاسی بودیم که بخش داخلی آن جریان ترور‌های سال ۶۰ را در قالب برنامه‌ای به نام «بازی خورده ها» می‌ساختیم و هر هفته پخش می‌شد.

وی افزود: ما در این برنامه با خانواده‌هایی که قربانی ترور داشتند مصاحبه می‌کردیم. این برنامه در میان راه خود و در فصل پاییز تمام شد و یکی دو ماهی بیکار بودیم تا شنیدیم که شهر آمل را گروه «سربه داران» تسخیر کردند. آن‌ها با یک گروه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفره شهر را گرفته بودند. روز دوم و سوم بود که به سمت آمل حرکت کردیم و سه روز طول کشید تا به شهر رسیدیم و برف سنگینی آمده بود و از جاده رشت به آمل رفتیم.

افخمی ادامه داد: در سال ۶۰ من ۲۵ سال سن داشتم. ما ۶ نفر بودیم که ۲ راننده بودیم که به سمت آمل رفتیم و حتی کسی به ما نگفت چیکار کنیم و وقتی فهمیدیم که قضیه چقدر جدی است حرکت کردیم. چیزی که جالب بود این بود که موضوع آنقدر وسیع بود فکر کردیم که می‌تواند یک فیلم ۲ ساعته شود.

وی خاطرنشان کرد: دو هفته فیلم گرفتیم و دو هفته هم مونتاژ کردیم و در این میان ۳۵ ساعت نخوابیدیم. البته سفر به شهر آمل خطری برای ما نداشت و با حمله سپاه برای پاک سازی شهر همراهشون بودیم. آقای ایمان گودرزی همت کرد و فیلم حادثه عامل را پیدا کرد. زیرا فرصت نکردیم به صورت نگاتیو تبدیل کنیم و من تعجب کردم که آقای گودرزی بعد از ۴۰ سال فیلم را پیدا کردند.

ایمان گودرزی در ادامه این برنامه و گفتگو گفت: نمی‌دانستم سامانه «عماریار» اینگونه است که وقتی فیلم پخش می‌شود مردم می‌توانند پیامک بدهند. فردای پخش مستند وقتی بیدار شدم پیامک‌های فراوانی دیدم که بسیاری از آن‌ها از سمت مازندران بود و بابت ساخت این مستند از من تشکر کردند. نکته دیگر اینکه متاسفانه سردار «شعبانی» یک هفته بعد از ضبط این مصاحبه به رحمت خداوند رفتند. البته من خیلی دوست داشتم که ایشان فیلم را ببینند.

وی افزود: خیلی دوست داشتم این مستند مورد توجه هیات داوران قرار بگیرد. البته آثار بسیار خوب دیگری وجود دارد. وقتی متوجه شدم که استاد نادر طالب زاده درمورد آن مطلب نوشتم و خیلی خوشحال شدم.

نادر طالب زاده نیز در سخن کوتاهی گفت: مستند «هبوط» فیلمبرداری، موسیقی و راوی بسیار مناسب و خوبی دارد و هر کسی که ببینید پای آن می‌نشیند.

ایمان گودرزی در پایان صحبت‌های خود تصریح کرد: من در لایه دوم فیلم دنبال این بودم که گل درشت دشمن را معرفی نکنم. آقای سپرقمی و… افراد بزرگی بودند. آن‌ها نفهمیدند که از کی ضربه خوردند. افلاطون که فرد چوپانی بوده ۹ ماه آن‌ها را شناسایی می‌کردند و حتی مردم محلی هم اینگونه بودند.

بنابر این گزارش، در بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار، فرزند شهید صیاد شیرازی در استودیوی برنامه حاضر شد.

طالب زاده در سخنانی در این قسمت برنامه گفت: ما هنوز یک مستند کامل و قوی درباره شهید صیاد شیرازی نداریم، کسی که در دوره بنی‌صدر امید ما در ارتش بود. روحیه بسیجی در ایشان وجود داشت و ارتباط خوبی با سپاه داشت، ما این شهید را خوب معرفی نکردیم.

مهدی صیاد شیرازی در سخنانی بیان کرد: ما درباره شهدای شاخص، کار‌های سینمایی و مستند خوب باید تولید شود، تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان باید در این زمینه کمک کنند. چنین کاری درباره شهید صیاد شیرازی، یک چهره‌ای از روند انقلاب نشنان می‌دهد. ایشان قبل از انقلاب هم فعال بودند و در دوران انقلاب و بعد از آن، حضور پررنگی داشتند و می‌توان فیلمنامه قوی درباره ایشان کار کرد.

فرزند شهید صیاد شیرازی ادامه داد: جنبه‌های معنوی و ایشان ویژه بود. توانمندی‌های نظامی ایشان که قبل از انقلاب دوره‌هایی را گذرانده بودند، ویژه بود، نظم و برنامه‌ریزی ایشان هم قابل توجه بود.

وی درباره موقع ترور شهید صیاد شیرازی گفت: یکی از خصوصیات شهید، مردمی بودن ایشان بود. می‌خواستند ما را به مدرسه ببرند، من درب پارگینک را باز می‌کردم یک فرد رفتگر همان موقع، نامه‌ای می‌آورد به ایشان بدهد که در همین فاصله آن فرد، با استفاده از این فرصت، به شهید از فاصله نزدیک، تیراندازی می‌کنند.

براساس این گزارش، بخش بعدی ویژه برنامه اختتامیه یازدهمین جشنواره عمار، پس از پخش مستندی درباره سیدمحمود رضوی، تهیه‌کننده سینما با حضور حضور فرزند شهید صیاد شیرازی، نادر طالب زاده، مسعود ده نمکی و جواد منصوری، مراسم پاسداشت و تجلیل سیدمحمود رضوی برگزار شد.

ده نمکی در سخنانی اظهار داشت: فکر می‌کنم چنین برنامه‌ای، خلأ آن حس می‌شد. عمار محملی است هم برای کشف استعداد و هم تجلیل. تجلیل جشنواره عمار از آقای رضوی، چنین کاری است. حوزه کاری که الان وارد شده است، به نظر من، لطمه به سینماست، مپوردشان به سیاست، مغبون شدن سینماست، فکر می‌کنم باید تجدیدنظر کنند و به سینما برگردند، کار سینما مثل کتاب است و ماندگار است.

طالب زاده هم در سخنانی درباره سیدمحمود رضوی بیان کرد: آقای رضوی یکی از تهیه کنندگان برجسته است و خودش اندازه یک کارگردان، سوژه یابی و تیم تولید قوی دارند این مسائل فهم استراتزیک می‌خواهد که ایشان دارند.

فرزند شهید صیاد شیرازی نیز در سخنانی گفت: آقای رضوی، تهیه کننده قوی هستند، امیدواریم با همین روحیه و قدرت، در همین مسیر بتوانند ادامه بدهند.

در ادامه، بعد از پخش کلیپی درباره مادر شهیدان خالقی پور، با اهدای چفیه شهید رسول خالقی پور، از سیدمحمود رضوی تجلیل به عمل آمد.

چفیه مادر شهیدان خالقی پور به سید محمود رضوی رسید / دستکش ننه عصمت در دستان نویسنده فرانسوی

مادر شهیدان خالقی‌پور در ارتباطی تلفنی در این قسمت برنامه، در سخنانی بیان کرد: مفتخرم که دهمین سالی است که با بچه‌های جشنواره عمار هستم و عوامل جشنواره، من را مادر خودشان می‌دانند. این چفیه‌ای که هدیه می‌دهم برای فرزندم رسول است که هر موقعی به جبهه و عملیات می‌رفت، این چفیه را می‌بست، بعد از شهادتش این چفیه را به من هدیه دادند، این چفیه، پر از خون بود، من این را با اشک چشمانم شستم، لیاقت این چفیه، برای افراد خوب انقلابی است. آقای رضوی هم یکی از فرزندان لایق ماست. ان‌شاالله که این هدیه مبارکشان باشد. من فیلم ماجرای نیمروز ایشان را ده بار دیدم، بچه‌های ما در این عملیات‌ها بودند، من در این فیلم دنبال بچه‌های خودم بودند، این قدر خوب بود که فکر می‌کردم واقعی است. کار‌هایی که در راه شهدا می‌سازند هم شهدا کمک می‌کنند و در آخرت، خدا دستشان را می‌گیرد.

رضوی در سخنانی پس از دریافت این هدیه عنوان کرد: تشکر می‌کنم از مادر شهیدان خالقی پور. افتخار می‌کنم مرا هم فرزند خودشان می‌دانند. سال‌ها دغدغه ذهنی من بود که وقتی می‌میریم چه چیزی در دست خواهیم داشت که در آخرت عرضه کنیم، حالا حداقل می‌دانم که چنین چفیه‌ای را می‌توانم بگویم دارم.

منصوری در سخنانی پس از اهدای چفیه مادر شهیدان خالقی پوز رد سخنانی گفت: من از سال ۱۳۵۰ با منافقین در حال جنگم، دو بار توسط آن‌ها ترور شدم و ۱۳ گلوله خوردم. روزی که اعلام شد من به عنوان فرمانده سپاه انتخاب شدم، روزنامه مجاهد منافقین خط و نشان کشید که مرا می‌کشد. این‌ها با توجه به حمایت‌های خارجی و شرایط داخلی، تصورشان این بود که قطعا پیروز می‌شوند، اما شهادت‌هایی که در سال ۶۰ اتفاق افتاد، مسیر کار را عوض کرد و امروز می‌بییند که جز بی‌آبرویی چیزی برای آن‌ها باقی نمانده است.

فرزند شهید صیاد شیرازی نیز فانوس و لوح افتخار جشنواره مردمی فیلم عمار را که امضای مادر شهیدان خالقی پور، داشت به سیدمحمود رضوی اهدا کرد.

جواد منصوری در بخشی از سخنانش با اشاره به خاطره‌ای از دیدار با امام خمینی گفت در مرداد ۱۳۵۸ ما شرایط بسیار سختی دااشتیم، در ۵ جبهه داشتیم می‌جنگدیم، سپاه تازه شکل گرفته بود. خدمت امام رفتیم، به ایشان گفتیم که خیلی کار سنگین شده، دولت همکاری نمی‌کند و اظهار ناراحتی کردند، امام به ما گفتند شما مطمئن باشید که این انقلاب می‌ماند و آن‌هایی که علیه این انقلاب کار می‌کردند به نتیجه نمی‌رسند و ما پرچم این انقلاب را به حضرت، ولی عصر (عج) می‌رسانیم.

بنابر این گزارش، در بخش بعدی این ویژه برنامه، برگزیدگان بخش مسابقه مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» معرفی و تقدیر شدند.

محمدصادق شهبازی که به نمایندگی از هیئت داوران «پایش و پالایش ملی» در استودیوی برنامه حاضر شده بود، در سخنانی گفت: خوشحالم که جشنواره عمار به دوره یازدهم خود رسیده است، آثار این بخش جشنواره، نشان می‌دهد که می‌شود شرایط کشور و مسیر انقلاب اسلامی را روز به روز بهتر کرد، مسائل کشور را اصلاح کنیم و به پیش ببریم.

وی ادامه داد: این مستندساز و برخی از این آثار، کار‌هایی هستند که توانستند یک چیز‌هایی را در کشور تغییر دهند، امسال در عمار، مستندی داریم که توانسته یکی از بزرگ‌ترین خصوصی سازی‌های اشتباه که کارخانه ماشین سازی تبریز را باطل کند. این مستندساز‌ها می‌خواهند جلوی نق‌زن‎‌ها بگویند که امکان اصلاح و بهبود کشور وجود دارد.

در ادامه این ویژه برنامه برگزیدگان جشنواره در دو بخش مستند «حافظه ملی» و «پایش و پالایش ملی» تقدیر شدند.

هیات داوران بخش «مستند حافظه ملی (تاریخ سیاسی)» شامل جواد منصوری، مسعود رضایی، جلال غفاری، محمدرضا کائینی و محمدصادق کوشکی ضمن تقدیر از اثر «کمیته» به کارگردانی «عبدالحسین بدرلو» و اثر «۱۹۱۹- نوزده نوزده» به کارگردانی «مهدی صلواتچی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «در لباس سربازی» به کارگردانی «مهدی نقویان» به علت «به علت تبیین مدیریت و فرماندهی برجسته و بسیار تاثیرگذار در ارتباط با دفاع مقدس» و اثر «سرو قامت» به کارگردانی «سعید قنبرزاده محبوب» به علت «معرفی روحانی مجاهد، مردمی و شجاع که همزمان توسط ضدانقلاب ترور شخصیت می‌شد» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «استان چهاردهم» به کارگردانی «محسن کریمیان» به علت «اهمیت موضوع، تدوین مناسب، مستند افشاگرانه علیه پهلوی» اهدا شد.

چفیه مادر شهیدان خالقی پور به سید محمود رضوی رسید / دستکش ننه عصمت در دستان نویسنده فرانسوی

هیات داوران بخش «مستند پایش و پالایش اجتماعی» متشکل از حسن عباسی، محمدصادق شهبازی، ضمن تقدیر از اثر «سقف‌های معلق» به کارگردانی «محمد نجفی» و اثر «مهاجران» به کارگردانی «سهیلا پورمحمدی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «متری شیش و نیم» به کارگردانی «داوود مبصر» به علت «اثر گذار بودن مستند بعد از اکران در مساله دشت مغان و ورود ریاست قوه قضائیه از ابعادقضایی و حقوقی» و اثر «نفس خوار» به کارگردانی مشترک «محمد محمدی سرشت و علی سلمانی» به علت «مبارزه امیدوارانه و ورود جوانان انقلابی به عرصه مقابله با تخریب محیط زیست» اهدا کردند.

همچنین فانوس این بخش به اثر «قزل قیه» به کارگردانی «سیامک مختاری» به علت «به خاطر خط شکنی و توجه به نقض قانون اساسی و مساله انفال و یک طرفه نبودن مستند در پرداخت سوژه» تعلق گرفت.

حشتمی که به نمایندگی از مهدی نقویان کارگردان مستند «در لباس سربازی» حاضر شده بود، بعد از دریافت جایزه جشنواره، پیام «مهدی نقویان» را قرائت کرد.

نقویان در بخشی از پیام خود به جشنواره عمار گفته بود: کمتر فیلمساز و مستندسازی است که دعدغه انقلاب اسلامی را داشته باشد و خود را مدیون جشنواره عمار نداند، من هم چنین هستم. بسیار تأسف می‌خورم که نتوانستم امشب در جشنواره حاضر باشم. جایزه جشنواره عمار را به یاد عمار راستین انقلاب، به خانواده مرحوم مصباح نقدیم می‌کنم.

کریمیان، کارگردان مستند «استان چهاردهم» نیز در سخنانی عنوان کرد: مستندسازی تاریخی، مثل ورود به یک هزارتوی پیچیده است که پر از دالان‌های تاریکی است که نمی‌دانیم در آخر چه در پیش ما وجود دارد. اما بسیاری از وقت‌ها مواجه می‌شویم با برخی از مراکز و سازمان‌هایی که در دادن آرشیو اسناد همکاری نمی‌کنند، کار مستند تاریخی براساس همین اسناد و منابع است. تاریخ پر از تکرار است، من می‌خواهم بگویم که با روایت تاریخ، از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم.

سیامک مختاری، کارگردان مستند «قزل قیه» نیز بعد از دریافت فانوس جشنواره در سخنانی گفت: من می‌خواستم تشکر ویژه از مردم سریش آباد کردستان داشته باشم که در طول این همه سال، علی‌رغم این مسائل و اتفاقاتی که برایشان افتاده، تحمل کردند، لیاقت آن‌ها بیشتر از وضعیت فعلی است.

محمدصادق شهبازی نیز در سخنانی کوتاه درباره آثار بخش «نقد درون گفتمانی» و «پایش و پالایش اجتماعی» بیان کرد: این بچه‌هایی که که مستند‌های این‌چنینی می‌سازند نشان می‌دهند که شرایط کشور را می‌توان اصلاح کرد، این‌ها را باید تقدیر و حمایت کنیم نه اینکه مقابل کار این بچه‌ها سنگ‌اندازی کنیم.

بنابر این گزارش، بخش بعدی این برنامه، به معرفی بخش سوژه جشنواره عمار با عنوان «قصه ما» به نشانی gheseyemaa.ir اختصاص داشت.

در این بخش، کلیپی از بی‌بی فاطمه حقیرالسادات، بانوی دانشمند و مخترع به عنوان یکی از سوژه‌های موفق سایت «قصه ما» معرفی شد.

براساس این گزارش، در پایانی این ویژه برنامه، کلیپی از «عبدالسلام قحوم»، مسئول گروه سرود انصارالله یمن و سرود این گروه برای شهادت حاج قاسم پخش شد. این سرود با همکاری گروه‌های لبنانی، یمنی و سوری در کمتر از ۱۲ساعت از شهادت حاج قاسم تولید و پخش شده بود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••