اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۹/۰۷/۲۴ - ۱۲:۴۴
در گفت‌وگو با «سراج24» مطرح شد؛

«نگاه نو فکر نو» طرحی تخصصی، با تمرکز بر مهارت‌های بانوان

مسئول مرکز بانوان سازمان سراج قم گفت: با نظر به تاکید امام‌ خامنه‌ای بر اهمیت فضای‌ مجازی که یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده، فعالیت و کنشگر بودن در فضای مجازی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

«نگاه نو فکر نو» طرحی تخصصی، با تمرکز بر مهارت‌های بانوان

به گزارش سراج24، مرضیه بیگی؛ در دنیای امروز فضای مجازی تأثیر به‌سزایی در زندگی انسان‌ها دارد و روز به‌ روز با توسعه علم و فناوری اطلاعات، بر اثرگذاری آن افزوده می‌شود. فضای مجازی یعنی فرصت‌ها و تهدیدها. در واقع، با علم کامل و دقیق بر فضای مجازی است که می‌توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

در این میان، ضرورت پرداختن به پژوهش‌های اسلامی در عرصه فضای مجازی، به ویژه به علت تأثیر آن بر زنان احساس می‌شود. فضای مجازی بر تمامی بخش‌های زندگی بانوان از جمله سبک زندگی، مدگرایی، اعتماد به نفس، کسب و کار و ... تأثیرات بسزایی دارد. زنان در طول تاریخ نقش‌هایی را ایفا کرده‌اند که حاکی از اثرگذاری عواملی بر آن‌ها بوده است و به همین دلیل، مطالعه و پژوهش در حوزه زنان، با توجه به نقش ایشان در خانواده و جامعه، اهمیت ویژه‌ای دارد.

در همین راستا، به مناسبت انتشار کتاب «وضعیت شناسی پژوهش های زنان و فضای مجازی» به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی به قلم سرکار خانم مهندس «فاطمه کریمی دردشتی» پژوهشگر و فعال عرصه فرهنگ و رسانه به گفتگو پرداخته ایم:

*سلام وقتتان بخیر، لطفا برای مخاطبان ما خودتان را معرفی بفرمایید؟

سلام و وقت بخیر؛ فاطمه کریمی دردشتی، متولد فروردین ماه ۷۵ اهل تهران هستم. آبان ‌ماه ۹۷ از تهران به شهر کریمه اهل بیت قم مهاجرت کردیم. کارشناس مهندسی کامپیوتر و در مقطع ارشد رشته مدیریت رسانه مشغول به تحصیل هستم.

*عناوین مسئولیت های فعلی خودتان را ذکر بفرمایید؟

از خرداد ماه سال ۹۶ «کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا» را تأسیس نمودم و درحال حاضر به عنوان دبیرکانون مشغول به فعالیت هستم. از اردیبهشت‌ ماه سال 98 مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج مهندسین استان قم و از آبان ماه همان سال دبیر انجمن علمی مدیریت رسانه دانشگاه باقرالعلوم بوده‌ام.

همچنین از دی ماه 98 مسئولیت مرکز بانوان سازمان فضای مجازی سراج در استان قم را بر عهده دارم و همینطور از شهریور ماه 99 به عنوان رابط نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مهندسین استان قم شروع به کار کرده‌ام.

*در مورد کتابتان با عنوان وضعیت شناسی پژوهش‌های زنان و فضای مجازی که اخیرا هم چاپ شده توضیح بفرمایید؟ خوشحال میشویم بخشی از نتایج اثر پژوهشی‌تان را بیان کنید.

کتاب وضعیت‌ شناسی پژوهش‌های زنان و فضای‌ مجازی با تمرکز بر پژوهش‌های اسلامی در اول شهریورماه ۹۹ منتشر شد. از آبان‌ماه که با دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی پژوهشگاه مرکز ملی فضای مجازی آشنا شدم، همکاری بنده شروع شد. با توجه به دغدغه‌ای که در حوزه زنان و فضای مجازی داشتم، پژوهش‌های انجام شده در این حوزه را مطالعه و بررسی نمودم، نتایجی که حاصل شد قابل تأمل است.

باتوجه به اینکه بیشتر مخاطبین طالب شنیدن هستند تا خواندن، دعوت میکنم برای دریافت گزارش مفصل‌ تر از کتاب، شنونده پادکستی باشند که رسانه مجازیست آماده کرده، که در آن توضیحات کامل ارائه شده است.

*هدف از تشکیل کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا به عنوان جزئی از فعالیت‌های فرهنگی رسانه‌ای شما چه بوده و شامل چه فعالیت‌ها و بخش‌هایی می‌شود؟ چه کسانی می‌توانند در پادا فعالیت داشته باشند؟

پادا مخفف پاتوق دانشجویی در ۱۵ خردادماه ۹۶ شکل گرفت؛ پادا، پاتوقی است برای هم‌اندیشی‌ دانشجویان و هم‌افزایی فعالان رسانه‌ای که علاوه بر تولیدات رسانه‌ای و برگزاری برنامه‌های متنوع و مسابقات دانشجویی اعم از حضوری و مجازی، دوره‌های تخصصی‌ای هم جهت توسعه مهارت‌ها برگزار می‌نماید. در این دوره‌ها برای فعالین پادا امتیازاتی قائل هستیم.

دانشجویان با ذوق، از استان‌های مختلف با مهارت‌های مرتبط با کافه‌های پادا طبق علاقه‌مندی‌های خود، در تولیدات رسانه‌ای و فعالیت‌های فرهنگی با ما همکاری می‌کنند و آثارشان با نام صاحب اثر در پادا منتشر می‌شود.

برشی از فعالیت‌های کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا

بخشی از کافه‌های پادا شامل: رادیو پادا (پادکست)، عیدانه پادا، طنز دانشجویی، موج مثبت، کافه اجتماعی،کافه هنر، قرعه کشی ویدیویی به سبک پادا، سه‌شنبه‌های مهدوی به صورت حضوری ۴۵ هفته و در ایام کرونا سه‌شنبه‌های مجازی به سبک پادا، کافه پادا و...

*به عنوان مسئول فضای مجازی و روابط عمومی سازمان بسیج مهندسین، چه فعالیت‌هایی را دنبال می کنید؟

تولیدات رسانه‌ای، انعکاس عملکرد سازمان جهت آگاه‌‌سازی مخاطب، اطلاع‌ رسانی برنامه‌های تخصصی و تعامل و هم‌اندیشی با مجموعه‌های مختلف از مهمترین‌ فعالیت‌های بنده به عنوان مسئول فضای‌ مجازی و روابط‌ عمومی سازمان به شمار می‌آید.

*شما مسئولیت های دیگری همچون مدیریت سازمان فضای مجازی سراج مرکز بانوان استان قم را هم بر عهده دارید، لطفا کمی راجع به اهمیت کار در فضای مجازی، میزان فعالیت‌ها و دوره‌ها، چگونگی همکاری فعالین این عرصه را، با مجموعه سراج مرکز بانوان استان قم برای خوانندگان تشریح بفرمایید؟

*همینطور بفرمایید هدفتان از ایجاد طرح (نگاه نو فکر نو) چه بوده؟ آیا روند این فعالیت و پویش در ایام کرونا با چالش روبرو بوده است؟

با نظر به تاکید امام‌ خامنه‌ای بر اهمیت فضای‌ مجازی که یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده، فعالیت و کنشگر بودن در فضای مجازی حائز اهمیت ویژه‌ای است.

مسئولیت سازمان فضای مجازی سراج مرکز بانوان استان قم دی ماه ۹۸ به عهده بنده قرار گرفت و مرکز بانوان این سازمان در استان قم فعال شد. بعد از تشکیل شورا و هیئت اندیشه‌‌ورز که شامل ۱۴ نفر از بانوان فعال فضای مجازی و فعال فرهنگی می‌شود، جلسات هم‌اندیشی ما به صورت حضوری شروع شد.

بهمن ماه ۹۸ فراخوان اولین دورهمی بانوان فعال فضای مجازی استان قم که منتشر شد مورد استقبال قرار گرفت و با حضور بانوان عزیز دغدغه‌مند برگزار گردید. یکی از برنامه‌های اصلی ما، دورهمی‌های فعالان فضای مجازی جهت هم‌فکری و گفتگوهای هدفمند به صورت هرماه است که متاسفانه در ادامه مسیر با کرونا مواجهه شدیم و دورهمی‌های حضوری ما به دورهمی‌های مجازی تبدیل شد.

قطعا تاثیر مجازی و حضوری متفاوت است اما سعی کردیم خودمان را با شرایط وفق دهیم. در ایام کرونا تقریبا اکثر فعالیت‌های ما مجازی شد دوره‌های تخصصی مجازی، جلسات هم‌اندیشی، دورهمی‌های مجازی و تولیدات رسانه‌ای و ...

البته جلسات مشورتی با مسئولین سازمان‌ها و مراکز مختلف استان قم جهت تعامل و هم‌افزایی هر هفته به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود. استفاده از هر فرصتی در ایام سخت کرونایی، مهمتر از ایام آسودگی است. اگر بتوانیم روزهای سخت را به روزهای شیرین تبدیل کنیم به یادگار خواهد ماند.

چگونگی همکاری بانوان فعال فضای مجازی با ما به این صورت است که یک فرم اینترنتی آماده کرده‌ایم و هر یک از دوستانی که تمایل داشته باشند با تکمیل فرم، طبق انتخاب حوزه فعالیت دلخواه خود به «نگاه نو فکر نو» می‌پیوندند. طرح نگاه نو فکر نو با هدف فعالیت تخصصی بانوان‌ در حوزه علاقه‌مندی‌ها با تمرکز بر مهارت‌های آنان، به صورت محفلی دوستانه شکل گرفته است.

*به عنوان دبیر انجمن علمی رشته مدیریت‌ رسانه دانشگاه باقرالعلوم دغدغه‌‌تان در این راستا چیست؟

قدمت رشته مدیریت رسانه در ایران ۱۸ سال است. به طبع، تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سایر رشته‌ها کمتر هستند. دغدغه‌ بنده برای تشکیل انجمن علمی مدیریت رسانه دانشگاه در مرحله اول همفکری با دانشجویان رشته مدیریت‌ رسانه دانشگاه‌های مختلف و در ادامه تعامل و همکاری در راستای اهداف است.

تولیدات رسانه‌ای بخشی از فعالیت‌های ما در این مدت بود. از جمله فعالیت‌هایی که پیگیری‌های لازم آن صورت گرفته است اما به علت کرونا وقفه افتاد، بازدید از سازمان‌های مرتبط با حوزه رسانه‌ و نشست‌های تخصصی علمی بود که در این شرایط به صورت وبینارهای تخصصی در حوزه رسانه برگزار خواهد شد، ان‌شاءالله.

*در مورد طرح خادمین مجازی محرم که خبرگزاری رسمی حوزه و خبرگزاری دانشجو هم آن را مورد توجه قرار دادند، لطفا توضیحاتی بفرمایید.

یکی از شرایط سختی که کرونا به همراه دارد، بسته شدن اماکن زیارتی و حرم‌هاست. دغدغه ما برای دوماه محرم و صفر فعالیت مؤثر به صورت کاروان مجازی با همراهی و همکاری تمامی خادمین و عشاق سالارشهیدان است.

طرح خادمین مجازی از ابتدای ماه محرم از طرف کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا، سازمان فضای مجازی سراج مرکز بانوان استان قم، سازمان بسبج مهندسین استان قم و انجمن علمی مدیریت دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد.

روز اول محرم بعد از انتشار پوستر با استقبال خیلی خوبی مواجهه شدیم که جهت پیشبرد بهتر کار، فرم اینترنتی خادمین مجازی محرم طبق مهارت‌های مختلف در ساعات اولیه آماده شد و برای تک تک بزرگوارانی که اعلام امادگی کردند ارسال شد وبه مرور طبق لیست مجازی براساس مهارت‌های انتخابی همکاری انجام گرفت.

به نوبه خودم از خبرگزاری رسمی حوزه، خبرگزاری دانشجو و تمام بزرگوارانی که در اطلاع رسانی طرح خادمین مجازی محرم و بازنشر تولیدات رسانه‌ای با ما همکاری نمودند، تشکر میکنم،ان‌شاءالله اجرشان با سیدالشهدا.

*آیا از جایگاه کنونی خود راضی هستید؟ با توجه به حجم زیاد مسئولیت‌ها و فعالیت‌ها در کنار تحصیل خودتان، برایمان جالب است بدانیم چگونه برنامه‌ریزی و تنظیم وقت می‌کنید تا فرصت کم نیاورید؟

الحمدلله راضی هستم اما نه به این معنا که در همین حد قانع باشم، تازه اول راه هستم. مسیر طولانی و پر از فراز و نشیب است.(همانطور که تاکنون بوده است)

قطعا با گذر زمان تجربه‌ها و چالش‌های سخت‌‌تری پیش رو خواهم داشت، مهم این هست با یاری خدا و حمایت‌های همیشگی خانواده‌ام بتوانم به خوبی سختی‌های این مسیر را پشت سر بگذارم، جا دارد صمیمانه از خانواده همیشه همراهم کمال تشکر را داشته باشم.

برنامه‌ریزی بنده به گونه‌ای است که برای تمام کارها و مسئولیت‌ها در طول روز، مدت‌ زمانی را در نظر گرفته‌ام تا به آن‌ها بپردازم. این بازه زمانی می‌تواند حداقل ۱۰ دقیقه تأمل پیرامون برنامه مدنظر یا ۲ الی ۳ ساعت جلسه و پیگیری باشد. سعی می‌کنم طبق ظرفیت هر مجموعه آنطور که نیاز است وقت بگذارم.

*به نظر شما چقدر تشکیل و شرکت در سمینارها و وبینارهای مرتبط با عرصه رسانه و فرهنگ برای فعالین رسانه ای لازم است؟ اصولا در این عرصه کمبودی حس نمی شود؟

به نظرم خیلی مهم و ضروری است، خدا را شکر چند سالیست که روز به روز برگزاری این مدل وبینارها زیاد شده است. اما نکته‌ قابل توجه این است که صرف حضور و شرکت کافی نیست، کسب تجربه موجب تثیبت می‌شود و موثر است. از ترم ششم کارشناسی تا به الان دوره‌های مختلف رسانه را شرکت می‌کنم نه تنها تکراری نیستند، بلکه مکمل هم هستند.

*پیشنهادی در این زمینه دارید، بیان بفرمایید؟

پیشنهاد بنده برای پیشبرد اهداف به بهترین شکل ممکن، همدلی و همراهی است، قطعا تعاملی که شکل می‌گیرد مانع موازی کاری‌ها می‌شود.

*جمله پایانی:

در پایان دعوت می‌کنم از تمام دانشجویان جهت همکاری در کانون فرهنگی رسانه‌ای پادا و دعوت میکنم از تمام بانوان دغدغه‌مند و فعال فضای مجازی استان قم جهت همکاری در سازمان فضای مجازی سراج مرکز بانوان استان، نگاه نو فکر نو و همچنین از تمام مهندسین استان قم دعوت می‌کنم در حوزه فضای مجازی سازمان بسیج مهندسین استان با ما همکاری نمایند.

ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••