اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۱۱:۰۵
نصیرزاده در مناظره‌ای مطرح کرد:

تشکیلات باشگاه‌های تراکتورسازی و ماشین سازی از یکدیگر مجزا است

مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی در مناظره ای با غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی مطرح کرد: هیئت مدیره مجزا دارند و اعضای هیئت مدیره هیچ گونه قرابت سببی و نسبی ندارند و در قانون تجارت چیزی به نام مالک وجود ندارد و این قانون لفظ رسانه‌ها است که از آن استفاده می‌کنند. اگر این طور باشد من هم می‌گویم بیژن زنگنه مالک نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی است.

تشکیلات باشگاه‌های تراکتورسازی و ماشین سازی از یکدیگر مجزا است

به گزارش سراج24، هوشنگ نصیرزاده مدیرعامل باشگاه ماشین سازی در یکی از برنامه‌های رادیویی درباره شائبه تبانی در دربی تبریز و اینکه در اساسنامه فیفا ماده ۲۰ بیان شده به هیچ وجه ۲ تیم نمی‌توانند مالک مشترک داشته باشند، اظهار کرد: ۲ باشگاه در قانون تجارت به ثبت رسیدند و دارای شناسه و کد اقتصادی هستند و نام مشخصی دارند و در شرکت‌های استان آذربایجان شرقی به ثبت رسیدند. هیئت مدیره مجزا دارند و اعضای هیئت مدیره هیچ گونه قرابت سببی و نسبی ندارند و در قانون تجارت چیزی به نام مالک وجود ندارد و این قانون لفظ رسانه‌ها است که از آن استفاده می‌کنند. اگر این طور باشد من هم می‌گویم بیژن زنگنه مالک نفت آبادان، نفت مسجد سلیمان و پارس جنوبی است. من می‌توانم بگویم شریعتمداری مالک ذوب آهن و سپاهان است و سلطانی‌فر هم مالک استقلال و پرسپولیس است.

نصیرزاده: تشکیلات ۲ باشگاه تبریزی از یکدیگر مجزا است / رفیعی: بودجه ۲ باشگاه تبریزی را زنوزی تامین می کند

تشکیلات باشگاه‌های تراکتورسازی و ماشین سازی از یکدیگر مجزا است

او ادامه داد: آن زمانی که گفتم سپاهان و سپاهان نوین به طور همزمان نمی‌توانند در لیگ برتر حضور یابند به دلیل این نمونه خارجی بود که شما اکنون مثال زدید. تیم‌های نفت آبادان و نفت نوین آبادان در فوتبال هستند و فولاد خوزستان و فولاد نوین خوزستان هم حضور دارند. نکته قابل توجه این است که سپاهان و سپاهان نوین اصفهان مدیرعاملشان ساکت بود و اعضای هیئت مدیره شان یکسان بودند. هر ۳ باشگاه فولاد مدیرعامل‌شان دهکردی بود و هیئت مدیره مشترک داشتند. همچنین هر ۳ باشگاه نفت مدیرعامل‌شان عیسی زاده است. اما تشکیلات ما مجزا است و هنوز هم می‌گویم همین الان که فولاد نوین در لیگ دسته یک است مکاتبات خود را با فدرسیون فوتبال از طریق رضایی مدیرعامل فعلی فولاد انجام می‌دهد و او نامه‌ها را امضا می‌کند.

نصیرزاده گفت: تیم فولاد خوزستان چند سال پیش سقوط کرد و همین تیم با دستور وزیر امتیاز سپاهان نوین را گرفت. این تیم فولاد که در لیگ برتر بازی می‌کند امتیاز خود را از سپاهان نوین گرفته است.

ما قانون فیفا را در اساسنامه خود رعایت کردیم

مدیرعامل ماشین سازی درباره اینکه باشگاه‌های ماشین سازی و تراکتورسازی با هم صمیمی هستند، بیان کرد: بیشترین بازیکن بین تراکتورسازی و سپاهان رد و بدل شده است. بیشتر بازیکنان ذوب آهن و سپاهان هم با هم جابه جا شدند. این استدلال‌ها درست نیست. فیفا می‌گوید هیچ شخص حقوقی و حقیقی حق ندارد بیش از یک تیم در مسابقات هدایت و کنترل کند چرا که تمامیت مسابقات زیر سئوال می‌رود و این موضوع را در اساسنامه خود آوردیم. ما بچه نیستیم و استقلال و پرسپولیس ۴۰ سال است که با هم هستند. از کجا احراز شده که ما ۲ باشگاه تبریزی با هم صمیمی هستیم. زمانی که کارمند نفت بودم عیسی زاده با رضاییان جلسه مشترک با وزیر نفت می‌گذاشت.

حامی مالی یکسان سرخابی‌های پایتخت خلاف قانون است

او درباره اینکه چرا دربی تبریز را از استادیوم بنیان دیزل به ورزشگاه یادگار امام (ره) آوردید، گفت: ما جایی زندگی می‌کنیم که برخی از تصمیمات را خودمان نمی‌گیریم. آن موقع که بازی‌ها در بنیان دیزل برگزار می‌کردیم ۲۰ هزار هوادار هم برای تراکتورسازی نمی‌آمد. اکنون از ورزشگاه یادگار امام تبریز تصویر برداری کردند و مشاهده کردند که سکو‌ها پر از تماشاگر است. ما در جایگاهی نیستیم که تصمیم گیری کنیم و مسئولان گفتند که ۷۰ هزار هوادار برای دربی تبریز می‌آیند و در ورزشگاه بنیان دیزل فقط ۱۰ هزار نفر جا می‌شوند به همین علت مسئولان گفتند بازی را به یادگار ببرید و ما نمی‌توانیم با مسئولان مقابله کنیم. حامی مالی روی لباس پرسپولیس و استقلال یکی است و این تخلف بین المللی است. ممکن است که یک بخش دولتی تخلف کند و شما مجموعه ورزشی هستید به آن رنگ و لعاب قانونی بدهید، اما از یک بخش خصوصی که از جیبش خرج می‌کند ایراد می‌گیرید.

نصیرزاده: تشکیلات ۲ باشگاه تبریزی از یکدیگر مجزا است / رفیعی: بودجه ۲ باشگاه تبریزی را زنوزی تامین می کند

قوانین و مقررات فقط برای زنوزی نیست

نصیرزاده گفت: ما ۲ شرکت مجزا هستیم. باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مصاحبه نمی‌کنند، چون حامیان مالی آن‌ها یکی است. اینفانتیو رئیس فیفا زمانی که در ایران حضور داشت بیان کرد از تشکیلات شما متعجب هستم که حامیان مالی ۲ تیم یکسان است. دولت را نمی‌توانیم حذف کنیم. ما ۲ باشگاه تبریز با هم یک شرکت هلدینگ به نام دریک تشکیل دادیم و زنوزی مالک این شرکت است. شما درست می‌گوید که ما نمی‌توانیم زیر نظر یک هلدینگ در مسابقات حضور یابیم، اما ۳ باشگاه زیر مجموعه وزارت نفت، ۳ - ۴ باشگاه زیر نظر وزارت صنعت هم نمی‌توانند در مسابقات حضور یابند. انسان وقتی قضاوت می‌کند حق ندارد فقط یک موضوع را دنبال کند. این قوانین و مقررات فقط برای زنوزی نیست و زورتان فقط به ما می‌رسد. هر ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس اشتراک منافع دارند و یکی از شرکت‌های تلفن همراه پول به حساب این ۲ باشگاه می‌ریزد. ما ۲ باشگاه تبریز رقیب هستیم، اما محل تامین هزینه‌های سرخابی‌های پایتخت یکی است.

مالکیت استقلال و پرسپولیس هم خلاف قانون است

نصیرزاده درباره اینکه زنوزی ۲ عکس با شال قرمز و شال سبز دارد، گفت: این بحث درست نیست و استقلال و پرسپولیس مالکیتشان خلاف قانون است و سایپا و پیکان هم شکل مالکیتشان غلط است. وزارت ورزش و جوانان اعضای هیئت مدیره ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس را انتخاب می‌کند. اگر زنوزی دستش را توی جیبش نکند و پول به باشگاه‌های تراکتورسازی و ماشین سازی ندهد این ۲ باشگاه نابود می‌شوند.

وحید امیری بدون یک ریال هزینه انتقال به نفت تهران رفت

نصیرزاده بیان کرد: وحید امیری در سال‌های گذشته بازیکن نفت مسجد سلیمان بود که همان زمان باشگاه نفت تهران گفت: من این بازیکن را می‌خواهم و به صورت دستوری به ما گفتند که امیری را بدهید. او هم به نفت تهران بدون یک ریال هزینه انتقال رفت، چون ما یک مجموعه بودیم. بعد از آن امیری به پرسپولیس رفت و از آنجا به تیم خارجی انتقال یافت.

نصیرزاده گفت: دولت‌ها وظیفه شان این نیست که فقط پل و مدرسه بسازند و علاوه بر این باید برای مطلوبیت جامعه کار کنند. اگر دولت به ورزش‌های پرطرفدار مثل فوتبال کمک می‌کند برای این است که به مطلوبیت جامعه کمک کند و از ناهنجاری‌ها جلوگیری کند. خودروسازان که ۳۰ تا ۸۰ میلیارد در سال درآمد دارند هوادار ندارند و یک باشگاهی که در خانه اش ۷۰ هزار هوادار می‌آید را برایش حاشیه درست می‌کنید.. پولی که دولت می‌دهد روی هوا است. دولت به این دلیل تیمی مثل پاس را به شهر دیگر منتقل کرد به خاطر اینکه تماشاگر نداشت. بخش خصوصی آمده و بیشترین هوادار را با خودش آورده، اما با او برخورد می‌شود.

نصیرزاده در پایان خاطر نشان کرد: اگر اسمی از باشگاه‌ها بردیم با توجه به موضوعات اقتصادی است و اجازه بدهید بخش خصوصی کار خود را کند.

نصیرزاده: تشکیلات ۲ باشگاه تبریزی از یکدیگر مجزا است / رفیعی: بودجه ۲ باشگاه تبریزی را زنوزی تامین می کند

در اساسنامه به صورت صوری می‌گویند مالکیت ۲ باشگاه تبریزی جدا است

غلامرضا رفیعی کارشناس حقوقی فوتبال درباره مالکیت مشترک تراکتورسازی و ماشین سازی گفت: به نظرم نصیرزاده درست می‌گوید آن زمان که او درباره غیرقانونی بودن حضور همزمان سپاهان و سپاهان نوین می‌گفت: صحبتهایش درست بود. فقط می‌خواهم از نصیرزاده که از اظهاراتش پشیمان نشود و اکنون هم همین مطلب هست. این موضوع درباره ۳ باشگاه نفت مصداق دارد و درباره ۲ تیم تبریزی هم مصداق دارد. قوانین و مقررات فیفا این را می‌گوید که اگر کنترل موثر با یک شخص حقیقی و حقوقی است درست نیست. این درست نیست که ما در اساسنامه خود به صورت صوری بگوییم که مدیرعامل ۲ باشگاه جداگانه است، اما در واقع احراز شود که کنترل و نظارت ۲ باشگاه با یک فرد واحد است و این موضوع برای فیفا حساسیت دارد. شما نگاه کنید ۱۶ تیم در لیگ برتر داریم. درست است مدیرعامل و هیئت مدیره ماشین سازی با تراکتورسازی جداگانه است، اما اگر مفهوم کنترل و نظارت موثر باشد مالکیت این ۲ باشگاه یکی است. چرا باید ما خط کش قانون را منحرف و مصلحت اندیشی کنیم. نصیرزاده فرد شریف و متخصص هست و سال‌ها مدیریت کرده است. اتفاقا آن زمان اظهاراتش درباره تیم‌های سپاهان و سپاهان نوین می‌درست بود، اما اکنون درباره مالکیت مشترک تراکتورسازی و ماشین سازی زوم کردند. درباره نفتی‌ها هم این موضوع صدق می‌کند. البته این موضوع درباره تراکتورسازی و ماشین سازی نمود بیشتری پیدا می‌کند. چه کسی نمی‌داند کنترل موثر هر ۲ باشگاه با زنوزی است.

تبانی در ورزش خیلی مسئله ظریفی است

رفیعی در جواب سئوال نصیرزاده که بیان کرد آن ماده قانونی که فیفا موضوع مالکیت مشترک را نفی می‌کند چه چیز می‌گوید؟ گفت: من نمی‌دانم کدام ماده قانونی بود، اما زمانی که قاضی برجسته دادگاه CAS را دیدم همین موضوع را پرسیدم و او گفت که آنچه در عمل انجام می‌شود این است که کنترل موثر در اختیار یک نفر باشد. تبانی در ورزش خیلی ظریف‌تر است و فیفا اگر متوجه شود کنترل موثر و مالکیت واقعی برعهده یک نفر باشد در آن صورت برخورد می‌کند.

نصیرزاده: تشکیلات ۲ باشگاه تبریزی از یکدیگر مجزا است / رفیعی: بودجه ۲ باشگاه تبریزی را زنوزی تامین می کند

مصداق مهم کنترل موثر این است که یک نفر مالک ۲ باشگاه باشد

رفیعی گفت: هیچ شخصی نگفته که ماشین سازی و تراکتورسازی تبانی کردند و این واژه غلط است. ۳ باشگاه نفت زیر نظر زنگنه اداره می‌شوند. کنترل موثر مصداق مهمش این است که یک نفر مالک ۲ باشگاه باشد یا بودجه هر ۲ باشگاه را بدهد درست نیست. حتی اگر هیئت مدیره و مدیرعامل جداگانه داشته باشند. ما درباره استاندارد آن ماده به کار برده به نام کنترل موثر صحبت می‌کنیم که می‌تواند هر چیزی باشد یعنی کسی باشد که بودجه ۲ باشگاه را تامین می‌کند.

مالکیت استقلال و پرسپولیس خلاف قانون نیست

رفیعی گفت: برای اینکه مشخص شود ۳ تا تیم نفتی مالکیتشان برخلاف استاندارد هستند و این موضوع را احراز می‌کنند که آیا ۳ - ۴ مورد کنترل موثر برای این باشگاه‌ها صدق می‌کند یا نه! استقلال و پرسپولیس کنترل موثرشان یکی نیست و خلاف قانون نیست. آیا کنترل موثر با یک شخص حقیقی یا حقوقی است یا نه!

رفیعی گفت: آیا باشگاه‌های پیکان و سایپا توانستند به اندازه یک پنجاهم نساجی هوادار به ورزشگاه بیاورند. این نحوه اداره ورزش کشور و متمرکز کردن تیم‌ها در تهران درست نیست و نصیرزاده درست می‌گوید.

رفیعی گفت: تا زمان حرفه‌ای شدن خیلی فاصله داریم. این یک نقص است و اگر نمی‌خواهیم شائبه باشد باید کار‌ها را از قبل درست انجام می‌دادیم. قانون در ورزش ما با استاندار‌های بین المللی فاصله پیدا کرده است.

انتهای پیام/شس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••