سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد؛

احتمال برگزاری الکترونیک انتخابات در چند کلانشهر

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: آمادگی داریم در برخی حوزه‌ها همانند تهران و سایر کلانشهرها انتخابات ریاست‌جمهوری را الکترونیکی برگزار کنیم، اما تصمیم نهایی با تأیید شورای نگهبان خواهد بود.

به گزارش سراج24؛«محسن اسلامی» با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیرماه ۱۴۰۳، گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی است. قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی تصریح داشت.

وی اضافه کرد: اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری این تصریح را نداریم. البته به جهت تجربه مثبتی که توامان و در تعامل با شورای نگهبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری داشتیم، پیشنهاد دادیم که از ناحیه وزارت کشور برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به صورت الکترونیکی، آمادگی وجود دارد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: در کلانشهرهایی مثل تهران، اصفهان، شیراز، مشهد، تبریز و ... می‌توان انتخابات را به صورت الکترونیکی برگزار کرد؛ اما منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم که هنوز نهایی نشده است. اگر شورا موافقت کند، این فرایند را در شهرها و کلانشهرهای مذکور محقق خواهیم کرد.برنامه‌ریزی ما این بود که در ادامه، طی گفت‌وگو با شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در موضوع انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی اصلاحیه‌ها انجام شود. اما در این برهه زمانی که متاسفانه با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجه شدیم، محدودیت زمان داریم و باید تمام فرآیندهای انتخابات را طی ۵۰ روز عملی کنیم. لذا در این بازه محدود، با ملاحظاتی روبرو هستیم که باید به خوبی از آنها عبور کنیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با شورای نگهبان داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم اما نیازمند بحث و بررسی است.

بر اساس جدول زمان‌بندی انتخابات ریاست جمهوری، اسامی نامزدها ۲۲ خردادماه ۱۴۰۳ از سوی وزارت کشور منتشر می‌شود، همچنین از ۲۳ خرداد تا ششم تیرماه به‌مدت ۱۵ روز نامزدها فرصت تبلیغات دارند و از ۷ تیرماه تبلیغات ممنوعیت خواهد بود و در نهایت فرایند رأی‌گیری، ۸ تیرماه همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

در پی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم و هیأت همراه، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری باید ظرف ۵۰ روز با تصمیم شورایی متشکل از روسای قوه قضاییه و مقننه و همچنین معاون اول رئیس جمهور برگزار شود. بر اساس تصمیم این شورا و موافقت شورای نگهبان، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در ۸ تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط