هدیه دولت به کودکان بیمار؛ «رایگان درمان شوید»

«درمان کودکان زیر هفت سال رایگان شد». این خبر کوتاه اما خوشحال کننده بود. خبری که زمزمه‌های آن از اواخر سال گذشته از سوی وزارت بهداشت به گوش رسید و حالا از امروز در سراسر کشور اجرایی شده است.

به گزارش سراج24؛ حال فرزندش رو به بهودی است، از دیدن چهره فرزندش خوشحال است اما ته دلش نگران هزینه‌های سنگین درمان کودکش است. پرستار به مادر اعلام می‌کند برای تسویه حساب به واحد ترخیص مراجعه کند، هرقدمی که به واحد ترخیص نزدیک‌تر می‌شود دلهره‌اش بیشتر می‌شود.
صورت‌حساب هزینه درمان را از پشت شیشه واحد ترخیص می‌گیرد و نگاهی به آن می‌اندازد، از رقم صورت حساب متعجب شده، از واحد ترخیص می‌پرسد «برای درمان فرنزدم باید صد هزار تومان پراداخت کنم؟! فقط صد هزار تومان؟» مسوول حسابداری رو به او می‌گوید «جمع کل هزینه‌ها ده میلیون تومان بوده و سهم شما در پرداختش با کمک دولت صفر شده است، آن مبلغ هم هزینه غذا است.»
تصمیم به درمان رایگان کودکان، از سوی وزارت بهداشت در حالی گرفته شد که چندی پیش مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به بررسی سهم حوزه سلامت از مخارج یک خانوار پرداخت و اعلام کرد که هزینه‌های کمر شکن سلامت زمانی رخ می‌دهد که «پرداخت‌های مستقیم از جیب خانوار برای سلامت برابر یا بیشتر از ۴۰ درصد ظرفیت پرداخت با مخارج غیر معیشتی آن خانوار باشد.»
مواجهه خانوارها با مخارج کمرشکن سلامت در کشور بر اساس شاخص ظرفیت پرداخت خانوار از ۲.۳۷ درصد در سال ۱۳۹۵ با طی یک روند نوسانی به ۲.۴۲ درصد در سال ۱۴۰۰ افزایش یافته است.
در همین راستا دولت برای کمک به خانواده‌ها پوشش رایگان بیمه‌ای برای پنج دهک اول جامعه را اجرایی کرد و در جدیدترین اقدام در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همه خدمات بستری و سرپایی کودکان زیر ۷ سال، به استثنای داروهای سرپایی در مراکز دولتی دانشگاهی رایگان شد.
آنطور که معاون درمان وزارت بهداشت سعید کریمی می‌گوید «درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال از اسفند ماه سال گذشته (۱۴۰۲) کلید خورده و هرگونه درمان سرپایی و بستری بدون پرداخت هزینه از جیب بیمار انجام می‌شود. این برنامه مصوبه هیات دولت بوده و همه بیمارستان‌ها ملزم به رعایت آن هستند و اگر کودکی را پذیرش نکنند با آنها برخورد می‌شود.»
کریمی ادامه می‌دهد «البته دارو رایگان نبوده و جزو این برنامه نیست.» شیوه نامه چگونگی اعمال درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال نیز به بیمارستان‌های مربوطه ابلاغ شده و منابع اجرای این برنامه در بیمه‌ها تخصیص یافته، زیرا سلامت کودکان در اولویت نظام بهداشت و سلامت کشور است.
دولت پیش از این نیز، در اقدامان مثبتی برای حمایت از بیماران و خانواده‌های آنها انجام داده بود که افزایش پوشش‌های بیمه‌ای درمان‌های ناباروری و حمایت ویژه مالی از ۱۰۷ گروه بیماری خاص و صعب‌العلاج و از جمله سرطان‌ها در قالب تشکیل صندوقی ذیل سازمان بیمه سلامت از جمله آنها بوده است.
در این طرح نیز، کودکان زیر هفت سال دارای بیمه پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیروهای مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و هیچ‌گونه فرانشیزی را پرداخت نکنند.
با اجرای این طرح کارشناسان معتقدند، طرح‌های گسترده نظام سلامت مانند درمان رایگان، از طرفی منجر به ایجاد رضایت‌مندی اجتماعی می‌شوند و در عین حال تهدید دائمی تامین منابع مالی را همواره با خود حمل می‌کنند که نمونه آن را در طرح تحول سلامت مشاهده کردیم.
درحالی که وزیر بهداشت بهرام عین اللهی معتقد است «خدمات درمانی رایگان به کودکان کمتر از هفت سال یک سرمایه‌گذاری برای نظام سلامت کشور به حساب می‌آید» مدیرعامل بیمه سلامت، محمد مهدی ناصحی می‌گوید « در حال حاضر مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان برای بستری بیماران گروه سنی هدف در بخش‌های دولتی و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است ولی در بخش سرپایی باید نیازها و تقاضاها بررسی شود و منابع پایدار برای آن در نظر گرفت.»
احمد مهری کارشناس نظام سلامت می‌گوید «وزارت بهداشت باید به دنبال این باشد که هزینه‌های نظام سلامت را کم کند. آن‌چه بلای جان طرح تحول سلامت شد و نتایج مثبت آن را کم رنگ کرد، ایجاد تقاضای القایی، عدم تامین منابع مالی و عدم کنترل هزینه‌ها بود. شاید همین بلا سر طرح رایگان شدن درمان کودکان زیر ۷ سال نیز بیاید.»
مهری معتقد است «برای جلوگیری از شکست این طرح باید به این فکر کرد که اکنون وقت اجرای نظام ارجاع است. در واقع همان فرصت طلایی است و باید هزینه درمان افرادی رایگان شود که نظام ارجاع را به درستی طی کرده باشند.»

اخبار مرتبط