صهیونیست‌ها در موقعیت خودکشی

جنبش حماس شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرداسماعیل هنیه، رئیس دفترسیاسی این جنبش درتماس تلفنی با شیخ محمد عبدالرحمان، نخست وزیر قطر و عباس کامل، رئیس دستگاه اطلاعات مصر، موافقت خود را با آتش‌بس در غزه اعلام کرد.

به گزارش سراج24؛هنیه، آل ثانی و کامل را در جریان موافقت جنبش متبوعش با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش‌بس در غزه قرار داد. پیش از این هم یک عضو ارشد حماس به الجزیره گفته بود به واسطه‌های قطری و مصری اعلام کردیم با طرح‌شان برای آتش‌بس در غزه موافق هستیم.  این در حالی ‌است که تل‌آویو، شروط دیگری (‌غیر از طرح پیشنهادی قطر و مصر) درخصوص جنگ غزه مطرح کرده بود. یکی از این شروط، آزادسازی تمام اسرا در ازای آتش‌بسی غیرتضمین شده بود، با این حال مقاومت اسلامی فلسطین، این پیشنهاد را قویا رد کرده بود. در طرح کنونی، حماس اساسا شروط صهیونیست‌ها و آمریکا را نپذیرفته است.تا لحظه تنظیم این خبر، پاسخ رسمی صهیونیست‌ها به این بیانیه منتشر نشد اما قطعا پذیرش یا عدم پذیرش آتش‌بس، هر دو برای اسرائیل در حکم باخت خواهد بود. آنها در موقعیت خودکشی قرار گرفته‌اند.
   
کابینه جنگ اسرائیل، یورش به رفح را تصویب کرد
دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی دوشنبه شب در بیانیه‌ای تأیید کرد که کابینه جنگ اسرائیل به حمله زمینی به رفح رای مثبت داده است. براساس گزارش دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی، کابینه جنگ این رژیم به اتفاق آرا تصمیم به ادامه عملیات در رفح گرفت تا به ادعای خود «فشار نظامی بر حماس را برای آزادی اسرا و دستیابی به دیگر اهداف جنگ» ادامه دهد. دفتر نخست وزیر  رژیم صهیونیستی اعلام کرد:همزمان با ادامه عملیات نظامی در رفح برای تحقق اهداف جنگ و اعمال فشار بر حماس، کابینه جنگ تصمیم گرفت هیأت مذاکره‌کننده اسرائیل را برای بررسی طرح پیشنهادی برای آتش‌بس به قاهره اعزام کند.در همین حال، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نیروهای این رژیم حمله‌ای ناگهانی را علیه اهداف حماس در شرق رفح آغاز کردند و جزئیات بیشتر در این زمینه بعدا منتشر خواهد شد. این در حالی است که یک منبع آگاه در مقاومت فلسطین دوشنبه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگونه حمله زمینی این رژیم به شهر رفح در جنوب نوار غزه ممکن است به توقف مذاکرات برای دستیابی به آتش بس منجر شود. وی اضافه کرد: جنبش حماس تاکید کرده است که تهدید به حمله زمینی به رفح، هیچ فشاری بر این جنبش اعمال نخواهد کرد و در مذاکرات هیچ تاثیر مثبتی برای رژیم صهیونیستی نخواهد داشت. به گزارش ایرنا، همزمان با تهدیدهای مقامات صهیونیست برای حمله زمینی به شهر رفح در جنوب نوار غزه، ارتش رژیم صهیونیستی از آغاز روند کوچاندن ساکنان منطقه شرقی این شهر به منطقه خان یونس خبر داد.سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی  نیز از آغاز کوچاندن فلسطینیان از منطقه شرقی شهر رفح به سمت منطقه خان‌یونس در جنوب نوار غزه خبر داد و با انتشار ویدئویی، از ساکنان محله‌‌های شرقی این شهر از جمله الشوکه، السلام الجنینه، تبه زراع و البیوک خواست تا به منطقه خان یونس بروند. بر اساس نقشه اعلام شده توسط سخنگوی ارتش اسرائیل، گذرگاه زمینی رفح در محدوده عملیات نظامی این رژیم خواهد بود. هاگاری اعلام کرد: برای تشویق حرکت تدریجی غیرنظامیان در مناطق مشخصی از پیامک و مکالمات و اطلاعیه هایی استفاده خواهیم کرد.
   
شکست شوی بایدن-نتانیاهو
در این میان مقامات آمریکایی و صهیونیستی، طی ۲۴ ساعت اخیر بارها تلاش کردند با خلق فضایی رعب‌آور در قبال حمله به رفح، حماس را نسبت به پذیرش طرح پیشنهادی غرب(‌همان طرح تل‌آویو) ترغیب کنند. با این حال حماس بهنگام، هوشمندانه و از موضع اقتدار، آتش‌بس را پذیرفت. در بحبوحه حمله زمینی قریب‌الوقوع رژیم صهیونیستی به رفح و مذاکرات میان این رژیم و حماس برای آتش‌بس در غزه، رئیس‌جمهور آمریکا دیروز با نخست‌وزیر اسرائیل گفت‌وگو کرد.
در بیانیه کاخ سفید درباره این گفت‌وگو آمده است «نتانیاهو تضمین کرد که گذرگاه کرم ابوسالم برای کمک‌های بشردوستانه باز باشد. جو بایدن موضع صریح خود را در مورد رفح تکرار کرد.» این در حالی بود که اصلی‌ترین هدف کاخ سفید و تل‌آویو از این مذاکرات، تلاش برای وادارسازی حماس برای امتیازدادن و عقب‌نشینی از خطوط قرمز خود بود. منابع آگاه می‌گویند حماس از موضعی مقتدرانه، بر این خطوط قرمز پافشاری و از سوی دیگر، نتانیاهو  و کابینه جنگ را نیز در مذاکرات خلع سلاح کرده است.  تارنمای آکسیوس نیز به نقل از دو مقام رژیم صهیونیستی خبر داده بود که دولت بایدن هفته گذشته ارسال یک محموله مهمات ساخت آمریکا به رژیم غاصب اسرائیل را به تعویق انداخت. مسأله‌ای که در عین حال، اختلافات تاکتیکی دو بازیگر را در برهه کنونی نشان می‌دهد. این اختلافات، ناشی از وحشت آمریکا نسبت به تداوم برتری میدانی و پیرامونی حماس بر رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده است.بایدن هفته گذشته قانون کمک ۹۵میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل‌آویو و کی‌یف را امضا کرد و مدعی شد این قانون جهان را امن‌تر می‌کند!  گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵مهر برابر با   ۷ اکتبر ۲۰۲۳، عملیات طوفان الاقصی را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم غاصب اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵روز نبرد و  درگیری، سوم آذر ۱۴۰۲ (۲۴نوامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم جعلی اسرائیل، حملات علیه غزه را  از سر گرفت. این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. 

اخبار مرتبط

قبل از آتش‌بس کامل اسرای صهیونیست رنگ نور را نمی‌بینند

مبارزان فلسطینی پس از ۷ ماه مانند روز اول می‌جنگند

ایده پیروزی کامل بر حماس غیر واقعی است