ایران با بسیاری از کشورهای همسایه توافقنامه‌های ترجیحی و آزاد دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایران با بسیاری از کشورهای همسایه توافقنامه‌های ترجیحی و آزاد دارد که به توسعه روابط تجاری و اقتصادی و بازارهای صادراتی کمک می‌کند.

به گزارش سراج24؛ عباس علی‌آبادی عصر روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت در همایش ایران و چین همزمان با برگزاری ششمین همایش توانمندی‌های ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، اظهار داشت: ایران در موقعیتی است که دسترسی خوبی برای بازارهای تجاری دارد. ۱۳ کشور همسایه ما فرصت خوبی را می‌توانند برای ما فراهم کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان ظرفیت‌های خوبی برای ورود به بازارهای صادراتی دارند.

وزیر صمت با بیان اینکه ایران و چین دو ظرفیت بزرگ تجاری و صادراتی دارند، گفت: وقتی کنار هم قرار گیرند می‌توانند تعاملات سازنده‌ای برای هر دو کشور داشته باشند.

علی‌آبادی افزود: جمعیت بیش از یک میلیاردی چین و ۸۰ میلیونی ایران می‌تواند در مقیاس بزرگ همکاری‌ها را نشان دهد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های صادراتی چین و ایران، بیان کرد: این همکاری برای هر دو کشور سودمند است و ایران و چین در موقعیت‌های سیاسی در نزدیکی رویکردها با یکدیگر توافق دارند.

وزیر صمت بیان داشت: ایران و چین با تمدنی قدیمی از گذشته تا کنون روابطی داشته‌اند که این روابط می‌تواند منجر به تعامل قوی‌تری شود و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. دنبال کردن راه‌های گذشته می‌تواند ما را به مسیر آینده برساند.

علی‌آبادی عنوان کرد: بدون تردید این نشست‌ها باعث شناخت طرف‌های ایران و چین می‌شود و طبق گفته چینی‌ها ۱۰۰ بازرگان چینی در این نشست و نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی حضور داشتند و طرف‌های چینی دریافتند که فرصت‌های خوبی در بخش انرژی و حمل نقل و پزشکی و متنوع دیگر برای همکاری وجود دارد.

اخبار مرتبط

برگزاری رویداد «ایران‌هلث» با حمایت همراه اول

نمی‌گذاریم پلاسکویی دیگر در تهران اتفاق بیافتد

آمریکا چین را نشانه گرفت؛ چهار برابر شدن تعرفه خودروهای الکتریکی