یادداشت/ عصای موسی و گوساله سامری

وعده صادق یعنی وحی الهی در دل موسی هنگامی که خود را مقابل سحره فرعون یکه و تنها میابد. وعده صادق یعنی تو عصایت را بیانداز، محو کردن سحر ساحران با من. وعده صادق یعنی «اِن تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم». وعده صادق یعنی موسی و هارون هردو به مصاف فرعون می¬روند. 

سراج24؛ سیده فاطمه موسوی: آنچه سبب خطا در پیش بینی پاسخ ایران اسلامی به اسرائیل غاصب شد، استقرار دولت اسلامی همسو با ولایت فقیه در نظام اسلامی است، که مظهر آن را در دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم شاهد بودیم. و نیز آنچه سبب دمیدن روح تازه به کالبد نیمه¬جان جامعه عدالتخواه و آزادگان جهان در دانشگاه¬های اروپا و آمریکا گشت، عملیات رسانه¬ای زنده و مستقیم این رویداد بزرگ بود.

«وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةٖ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَیۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّکُمۡ وَءَاخَرِینَ مِن دُونِهِمۡ لَا تَعۡلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ یَعۡلَمُهُمۡۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَیۡءٖ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ یُوَفَّ إِلَیۡکُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ» (آیه 60 سوره مبارکه انفال)

«براى مقابله با دشمن، هرچه نیرو در توان دارید و اَسب¬هاى زین¬بسته را آماده کنید تا بدین وسیله دشمن خدا و دشمن خودتان و دشمنان دیگرى که شما آن¬ها را نمى‌شناسید، ولى خدا آن¬ها را مى‌شناسد، همه را بترسانید و هر چه در راه خدا هزینه کنید، پاداشِ آن به¬طور کامل به شما بازگردانده مى‌شود و هرگز مورد ستم واقع نمى‌شوید»

وعده صادق یعنی وحی الهی در دل موسی هنگامی که خود را مقابل سحره فرعون یکه و تنها میابد. وعده صادق یعنی تو عصایت را بیانداز، محو کردن سحر ساحران با من. وعده صادق یعنی «اِن تنصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم». وعده صادق یعنی موسی و هارون هردو به مصاف فرعون می روند. 

وقتی تمام ظرفیت های حاکمیت اسلامی تحت فرماندهی واحد به صف می¬شوند دل ملت هم قرص می¬گردد. در عملیات وعده صادق ما شاهد تجربه جدیدی از هماهنگی زیبای میدان و دیپلماسی و رسانه بودیم، چیزی که مدتها انتظار آن را می¬کشیدیم. 

این حماسه عظیم علاوه بر طراحی دقیق، هوشمندانه و مبتکرانه آن توسط مسئولین امنیتی؛ و اجرای صحیح آن توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از نظر پشتیبانی دیپلماتیک و رسانه¬ای حائز اهمیت فوق العاده است؛ که اگر اینچنین نبود اکنون ما شاهد نتیجه زیبای آن در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و خیزش جامعه دانشگاهی در آمریکا و اروپای مدعی آزادی بیان و لیبرالیسم، بعد از آن عملیات شکوهمند، نبودیم. 

وقتی ساحران فرعون با قدرت پوشالی خود، همچون ببر کاغذی، سعی در القای ترس و وحشت در دل مردم دارند، آنگاه خداوند هم با مکر حقیقی خود به مصاف مکر دروغین آنها می¬رود. برای خنثی کردن اقدام دشمنان لازم است هم مسلح به سلاح آنان باشیم، از قبیل سلاح گرم و سلاح کلام و سلاح رسانه، هم بالاتر از آن، مسلح به سلاح حقیقی ایمان به وعده صادق الهی. درواقع وحدت و ایمان، رمز پیروزی در شکل گیری تمدن نوین اسلامی است. 

آنچه سبب خطا در پیش بینی پاسخ ایران اسلامی به اسرائیل غاصب شد، استقرار دولت اسلامی همسو با ولایت فقیه در نظام اسلامی است، که مظهر آن را در دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم شاهد بودیم. و نیز آنچه سبب دمیدن روح تازه به کالبد نیمه جان جامعه عدالتخواه و آزادگان جهان در دانشگاه¬های اروپا و آمریکا گشت، عملیات رسانه¬ای زنده و مستقیم این رویداد بزرگ بود. 

برای عملیات وعده صادق ویژگی¬های زیادی برشمرده¬اند اما چهار مورد آن منحصر به فرد هستند. 

1- قدرت تسلیحاتی شگفت¬انگیز سپاه پاسداران انقلاب و پدافندی ارتش جمهوری اسلامی

2- قدرت چانه¬زنی و رایزنی¬های دیپلماتیک رسمی دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم

3- ظرفیت رسانه¬ای شبکه¬های اجتماعی بکار گرفته شده با هدف آگاه¬سازی جهانی

4- تاکتیک ابتکاری غیر غافلگیرانه بودن این حماسه با هدف تخریب هیبت پوشالی دشمن 

همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان نظامی بعد از وعده صادق تاکید داشتند بر افزایش بیش از پیش قدرت تسلیحاتی، به نظر میرسد ما در عرصه جنگ نرم رسانه ای هم نیازمند فرماندهان فرهنگی همچون نادر طالب¬زاده هستیم، که آوینی¬وار، دست به نوآوری¬هایی همچون کنفرانس بین المللی افق نو میزد، برای روشنگری در سطح نخبگان اندیشه از سرار جهان و تکثیر آرمان انقلاب اسلامی؛ یا سایر اقدامات این علمدار جبهه جهانی انقلاب اسلامی، از قبیل کادرسازی رسانه¬ای در عرصه بین الملل در لبنان و افغانستان و یا اقدامات داخلی این نابغه جنگ نرم، مانند راه¬اندازی شبکه افق و مستند، موسسه رسانه اوج و جشنواره عمار، که هریک در نوع خود منحصر به فرد و تراز هستند. 

درواقع طبق نظر دکتر فواد ایزدی، اکنون زمان آن است جامعه دانشگاهی در آمریکا و اروپا را که در اعتراض به نسل¬کشی اسرائیل در غزه بیدار گشته، هدایت و سازماندهی کنیم؛ تا مسیری که امثال آقای نادر و سید مرتضی برای تخریب این گوساله سامری باز کرده¬اند به سرانجام مطلوب رهنمون کرده و از ثمرات شیرین و پر برکت آن بهره¬مند گردیم. بی شک نتیجه این اقدام اگر بیشتر از پیروزی در وعده صادق نباشد کمتر از آن نیست. روا نمی باشد کار عظیم این مجاهدین جبهه فرهنگی ابتر بماند بلکه روح بزرگشان همچنان باید در جان آثار فرهنگی_رسانه ای ما جاری و ساری باشد؛ و این امر یقیناً در تسریع و تسهیل شکل¬گیری تمدن نوین اسلامی موثر خواهد بود.

همین طور اگر ظرفیت دیپلماسی ما در وزارت امور خارجه علاوه بر عرصه سیاسی در عرصه اقتصادی نیز ورود قوی¬تری داشته باشد، قاعدتاً در جنگ اقتصادی هم قادر به کسب نتیاج به مراتب مطلوب تر و پیروزمندانه تری از عرصه نظامی خواهیم بود؛ و این امر نیازمند تحول بنیادین در دیپارتمان¬های علوم سیاسی در دانشگاه¬های جمهوری اسلامی است. 

به طور خلاصه و برای نتیجه گیری پایانی لازم به توضیح است که اساس فلسفه وجودی ولایت فقیه در نظام اسلامی بر اساس دیدگاه توحیدی و در جهت حفظ اتحاد و ایجاد هماهنگی میان همه قوای حکومتی است. چیزی که در تمدن نوین اسلامی شاهد ظهور و بروز وسیع¬تر، در نهایت کمال آن خواهیم بود.

اخبار مرتبط

عملیات «وعده صادق» حرکت جدید راهبردی در دنیا ایجاد کرد

۲ روز قبل از عملیات وعده صادق به طرف آمریکایی هشدار دادیم

۵۰ نکته از خلاصه گزارش مردمی رئیس‌جمهور به مردم