آرایش سیاسی مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟

دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی ۷ خرداد ماه در هرم سبز بهارستان رسما فعالیت خود را آغاز می‌کند که ۴ منتخب به تشریح مهمترین برنامه‌ها و اولویت‌های نهاد قانون‌گذاری در دوره جدید پرداخته‌اند.

به گزارش سراج24؛ آخرین جلسه مجلس یازدهم چهارشنبه دوم خردادماه خواهد بود و در این روز مراسم اختتامیه مجلس در دوره یازدهم برگزار می‌شود و مجلس دوازدهم هم در هفتم خردادماه آغاز به کار می‌کند. طبق سنوات گذشته پس از استقرار هیأت رئیسه سنی در جایگاه خود، پیام مقام معظم رهبری قرائت می‌شود. سپس وزیر کشور گزارشی از نحوه انتخابات مجلس ارائه می‌دهد و رئیس‌جمهور هم سخنرانی خواهد کرد. پس از این اقدامات قرعه کشی شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبارنامه ها انجام می‌شود. ۳۳ روز دیگر منتخبان رسمأ فعالیت خود را در بهارستان کلید می‌زنند، براین اساس مهمترین برنامه‌ای که وکلای ملت باید در دستور کار قرار دهند چیست؟

جهت پاسخ به سوال مطرح شده به سراغ تعدادی از منتخبان مردم در مجلس دوازدهم و فعالان سیاسی که از سابقه طولانی نمایندگی مجلس برخوردار هستند رفتیم. پُرسمان ما از آن‌ها درباره اولویت‌های دوره جدید خانه ملت بود.

ذوالنوری: سه فراکسیون سیاسی در مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری از دوه دهم با رأی مردم قم به مجلس راه یافت و این حضور به دو دور یازدهم و دوازدهم هم کشیده شد. او در اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم با رأی همکارانش در جایگاه نایب رئیسی جلوس کرد و در انتخابات ۱۱ اسفند هم در دو لیست شریان و صبح ایران قرار گرفت.

وی که در همایش شورای وحدت برای تحول شرکت کرده بود با صراحت از نحوه ریاست مجلس فعلی انتقاد کرد و گفت: به وضعیت موجود هیأت رئیسه به جدیت انتقاد دارم و ما نیاز به تحول داریم. مجلس نماینده محور نیست و اکنون تمام قدرت در ریاست متمرکز است.

نایب رئیس مجلس در عین حال از تلاش برخی برای کاندیداتوری او برای ریاست مجلس خبر داد و گفت که فعلا تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است. (متن خبر را اینجا بخوانید)

اقتصاد، فرهنگ و رسیدگی به فضای مجازی باید مورد توجه مجلس آینده باشد.

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با ایرنا، مهمترین برنامه در مجلس دوازدهم را معیشت مردم و وضعیت اقتصادی کشور عنوان کرد و با بیان اینکه تولید و تثبت نرخ ارز، مسکن، خودرو، فساد اداری، اجتماعی و بانکی از جمله موضوعاتی است که در حوزه حل مشکلات اقتصادی کشور باید به آن پرداخت، رسیدگی به وضعیت فرهنگی کشور و فضای افسار گسیخته مجازی را از دیگر برنامه‌های مجلس دوازدهم برشمرد و گفت: در ساماندهی این دو حوزه، دولت و مجلس باید تلاش کنند تا هم بدون محدودیت‌های دست و پا گیر، فضای درستی ایجاد و دسترسی‌های لازم برای کسب و کار فراهم شود و هم آسیب های ناشی از آن کاسته شود.

وی درباره آرایش سیاسی مجلس آینده نیز اظهار کرد: به طور معمول در مجلس دو فراکسیون سیاسی داریم اما در مجلس آینده پیش بینی می‌کنیم سه فراکسیون با توجه به تنوعی که در بین نیروهای انقلاب است وجود دارد ،تشکیل شود.

حاجی بابایی: مجلس دوازدهم از نظر نگاه‌های سیاسی متنوع و متکثر است

حمید حاجی بابایی از چهره‌های سیاسی شناخته می‌شود که در مجالس پنجم، ششم، هفتم و هشتم حضور داشت. او سال ۸۸ با دعوت رئیس‌جمهور وقت به کابینه پیوست و به مدت چهار سال سکانداری وزارت آموزش و پرورش را برعهده گرفت، بعد از تحویل دولت به حسن روحانی او به همراه برخی از وزرای سابق، جبهه «یکتا» را تشکیل داد و سال ۹۸ دوباره ردای کاندیداتوری را برتن کرد و راهی مجلس یازدهم شد. وی سال ۱۴۰۲ باز اعتماد همدانی‌ها را به دست آورد از این رو ۴ سال آینده هم وکیل مردم در خانه ملت است.

مساله اقتصاد و بویژه معیشت مردم و مردمی کردن اقتصاد باید در اولویت مجلس قرار گیرد

او در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه در حالی مجلس دوازدهم شروع به کار می‌کند که شعار سال از سوی رهبر انقلاب به «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، اظهار کرد: بنابراین مساله اقتصاد و بویژه معیشت مردم باید در اولویت قرار گیرد. رفع تورم، تنها با مشارکت مردم و مردمی کردن اقتصاد کشور محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در برنامه ‌هفتم به دنبال مردمی کردن اقتصاد هستیم و مجلس آینده باید آن را دنبال کند، گفت: گام‌های مهمی را برای مردم برداشتیم و امیدواریم سال ۱۴۰۳ سال رفع تورم و گرانی‌ها باشد.

منتخب مردم مردم همدان در مجلس دوازدهم و رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه درباره آرایش سیاسی در مجلس آینده، می‌گوید: نحله‌های گوناگون و جدیدی وارد مجلس شدند و مجلس دوازدهم از نظر نوع نگاه متنوع و متکثر است.

متکی: مجلس از نظر شکلی و سخت افزاری نیاز به تحول دارد

منوچهر متکی سابقه حضور در مجالس اول و هفتم را دارد، بعد از مجلس اول راهی دستگاه دیپلماسی شد و مسئولیت‌های مهم هچون معاون حقوقی کنسولی و امور مجلس و سفارت ایران در ترکیه را برعهده گرفت. از آنجا که یک دیپلمات نمی‌تواند ظهور و بروز حزبی و تشکیلاتی داشته باشد، بعد از پایان ماموریتش در وزارت خارجه فعالیت‌های سیاسی‌اش را آغاز کرد و سال ۸۴ به ستاد انتخاباتی «علی اردشیر لاریجانی» پیوست و مدتی هم سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری شد.

پس از پیروزی احمدی نژاد در سال ۸۴ باردیگر به وزارت خارجه برگشت، این بار سکاندار ساختمان ۳۰ تیر شد و تا سال ۱۳۸۹ این مسئولیت را برعهده داشت و سرانجام در زمانی که به سنگال سفر کرده بود، خبر برکناری خود را دریافت کرد. خروج او از کابینه فرصتی را برایش فراهم کرد تا دوباره به کنشگری‌های حزبی اش بپردازد و بعد از تشکیل شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز به این جمع اضافه و سخنگوی این تشکیلات شد.

وی سال ۱۴۰۲ در لیست شورای وحدت قرار گرفت و توانست باردیگر اعتماد تهرانی‌ها را کسب کند، به همین جهت هفتم خرداد بر کرسی نمایندگی مجلس جلوس می‌کند و طبیعتا به واسطه سابقه‌اش در دستگاه دیپلماسی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خواهد رفت.

او در گفت‌وگو با ایرنا، مهمترین برنامه مجلس دوازدهم را نظارت می‌داند و می‌گوید: دستگاه‌های حکمرانی در کشور نیاز دارند هر چند وقت یکبار خود را در معرض قضاوت مردم قرار دهند که در حکمرانی نوین در دنیا به آن سنجش مقبولیت می‌گویند. تلقی بر این است که مردم نسبت به مجلس یک ارزیابی مثبتی ندارند و انتقادات و مطالبات برزمین مانده دارند که فکر می‌کنند مجلس به آن رسیدگی نکرده است. بر این اساس ما ضرورت تحول در رویکردها و کارکردهای مجلس دوازدهم را مطرح کردیم و براین باوریم، در مجلس در حوزه های شکلی و سخت افزاری نیاز به تحول داریم.
وی از دیگر حوزه هایی که نیاز به تحول دارد را مدیریت مجلس دانست و گفت: رئیس مجلس قبل از ورود به دستور صحن علنی باید موضوعات را بررسی و گروه‌های مشاوره‌ای تشکیل دهد تا موضوعات را بررسی کنند که این مشاوران می‌توانند روسای کمیسیون‌ها، اساتید دانشگاه و نخبگان باشند و از طرفی هم تعامل باید برآمده از نگاه نمایندگان باشد.

باهنر: مجلس از دولت حمایت کند

محمدرضا باهنر از سابقون کنش‌گری سیاسی در ایران و از چهره‌های با سابقه بالا در مجلس شورای اسلامی است. چهره‌ای که با وجود عبور از مرز هفتاد سالگی، همچنان در میدان اصولگرایی تحرکات بالایی دارد و به عنوان یکی از طراحان «طیف سنتیِ جناح راست» شناخته می‌شود. او بیشتر از ۸ سال نتوانست دوری پارلمان را تحمل کند و برای انتخابات مجلس دوازدهم بار دیگر کاندیدا شد. ابتدا از تهران ثبت نام کرد اما ۲۵ بهمن ماه با صدور بیانیه‌ای از تغییر حوزه انتخابیه خود خبر داد و نوشت: عزم آن نمودم که با تغییر حوزه انتخابیه خود از تهران به کرمان، درصورت اعتماد دوباره مردم، آخرین حضورم در خانه ملت به نمایندگی از مردم خوب، صبور، دانا، انقلابی و ولایتمدار زادگاهم کرمان باشد.

مجلس باید از دولت حمایت کنند. دولت هم باید همراه مجلس باشد پس تعامل باید جزء برنامه‌های اصلی دولت و مجلس باشد.

تحلیل‌گران سیاسی از او به عنوان یکی از نمایندگان تاثیرگذار مجلس آینده یاد می‌کردند، اما با این حال سابقه طولانی‌اش در مجلس نتوانست به «باهنرِ لابی من» کمک کند بنابراین از ورود به مجلس دوازدهم باز ماند. وی هرچند توفیق حضور در مجلس را پیدا نکرد ولی به عنوان یک نماینده باسابقه که در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم عضویت دارد، ۳ توصیه به منتخبان مجلس دوازدهم دارد و با بیان اینکه اولویت مجلس دوازدهم پیگیری برنامه هفتم باشد، می‌گوید: رشد اقتصادی متوسط باید ۸ درصد شود، تورم حداکثر بعد از ۵ سال به عدد تک رقمی برسد و ضریب جینی ما (تفاوت در آمد دهک اول با دهم دهم باید کاهش پیدا کند) از این رو اگر مجلس دوازدهم به این نکات توجه کند و بخشی از مسائل مهم را بتواند ساماندهی و قوانین لازم را تهیه کند به اصلی ترین وظیفه خود عمل کرده است.

وی در توصیه‌ای دیگر به منتخبان مجلس، گفت: تصمیمات مجلس بالای ۸۰ درصد غیرجناحی و کارشناسی است و ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد، بعضی مواقع مجلس رقابت‌های جناحی را توسعه می‌دهد در حالی که اصلا این رقابت‌ها ضرورت ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده هفت دوره مجلس شورای اسلامی در سومین توصیه خود به تعامل دولت و مجلس اشاره و تاکید کرد: مجالس مستقر باید از دولت مستقر حمایت کنند. دولت هم باید همراه مجلس باشد و قرار نیست قوا علیه یکدیگر کار کنند، این تعامل است که می تواند کشور را پیش ببرد پس تعامل باید جزء برنامه های اصلی دولت و مجلس باشد.

عسگری: وحدت میان دولت و مجلس ضروری است

در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، ۶۱.۵ درصد از واجدین شرایط حوزه انتخابیه داراب و زرین‌دشت در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین مجلس خبرگان مشارکت کردند و محمدجواد عسگری در این حوزه منتخب شد.

وی در اولین دوره حضورش در ماراتن انتخابات مجلس شورای اسلامی در دور یازدهم نیز توانست بیشترین رأی را کسب کند و به عنوان نماینده مردم داراب و زرین دشت وارد مجلس شد و بعد از آنکه سید جواد ساداتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی راهی دولت شد، عسگری با رای اعضا ریاست کمیسیون کشاورزی، اّب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس را به دست آورد.

منتخب مردم داراب و زرین دشت در مجلس دوازدهم در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه در حوزه تقنینی آنچه که لازم بود انجام شد و در مجلس دوازدهم باید به حوزه نظارت اهمیت دهیم و وقت و زمان بیشتری صرف آن (نظارت) کنیم تا انشاءالله اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد، اظهار کرد: مردم در حوزه اقتصاد دچار مشکل هستند، به همین جهت وحدت میان دولت و مجلس، ضروری است تا با این همدلی، اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی گفت: به نظر می‌رسد فضای خوبی در مجلس آینده شکل می‌گیرد و در راستای توصیه‌ها و فرمایشات مقام معظم رهبری حتما اتفاقات خوبی هم خواهد افتاد.

۴ منتخب مجلس دوازدهم در حالی به تشریح اولویت‌های کاری قوه مقننه در دوره جدید پرداختند که از ۷ خرداد ماه رسمأ فعالیت‌های خود را در هرم سبز بهارستان آغاز می‌کنند و باید منتظر ماند و دید منتخبان به چه اندازه می‌توانند در اجرای برنامه‌ها و شعارهایی که در آوردگاه انتخابات با مردم در میان گذاشتند موفق شوند.

اخبار مرتبط