از تلاش برای تأمین نیازهای معیشتی تا اشتغال‌زایی

امام محله سعدی جنوبی با تشریح فعالیت های مختلف برای تأمین نیازهای معیشتی، گفت: نوجوانان و جوانان در سال گذشته برای شرکت در چالش «کاوش در محل» در عرصه‌های مختلف ورود کردند.

به گزارش سراج24، روحانیت از دیرباز نقشی کلیدی و محوری در جامعه اسلامی ایفا کرده و بدون شک حضور مؤثر قشر روحانی در میان مردم نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی و اسلامی دارد.

از سویی هرگاه روحانی در یک جامعه توانسته به‌عنوان محور نقش ایفا کند، حرکت‌های صورت گرفته اثرگذاری و موفقیت بیشتری داشته است.

این در حالی است که اجرای طرح امام محله در سازمان تبلیغات اسلامی تأکید بر نقش محوری روحانیون دارد و در صورت اجرای موفق آثار و نتایجی به‌یادماندنی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام سید رئوف تقوی یکی از طلاب جوانی است که در منطقه سعدی جنوبی ساکن شده و با همکاری مردم اقدامات بزرگی در عرصه‌های مختلف برای مردم این منطقه انجام داده است.

این طلبه جوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فعالیت ما به‌عنوان امام محله از سال ۹۶ در منطقه عبید زاکان و سعدی جنوبی آغاز شد.

امام محله سعدی جنوبی اذعان کرد: ابتدا کار ما به‌عنوان امام محله، در راستای شناسایی مشکلات، نیازمندان و معتمدین و ظرفیت‌های محله سعدی جنوبی و سپس ارتباط‌گیری با افراد محله و ارگان‌های دولتی در راستای حل مشکلات مردم این منطقه بود.

تلاش برای رهایی از اعتیاد افراد درگیر در محله

وی افزود: در ابتدا اولین اقدام ما پیشگیری و مقابله با مسئله اعتیاد در مناطق بود که به‌طور هم‌زمان توسط بسیاری از امامان محله پیگیری شد و حدود ۴۰۰ فرد درگیر با اعتیاد شناسایی شدند که ۱۴ تا ۱۸ نفر از این تعداد در محله سعدی جنوبی سکونت داشتند.

این مسئول ابراز کرد: مسئله اعتیاد در مناطق جنوب شهر به‌گونه‌ای بود که نوجوانان و جوانان ما را هم مورد تهدید قرار می‌داد به همین علت حل این آسیب اجتماعی در اولویت قرار گرفت.

وی گفت: افرادی که درگیر اعتیاد بودند به کمپ‌های ترک اعتیاد معرفی و خانواده‌های این افراد تحت حمایت مالی و معیشتی قرار گرفتند.

تقوی بیان کرد: به جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ما تصمیم گرفتیم کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را هر دو هفته یک‌بار در عرصه‌های مختلف سبک زندگی و زندگی سالم، طب اسلامی، کلاس‌های مشاوره خانواده و کاهش طلاق با حضور مشاورین مجرب برگزار کنیم.

وی ادامه داد: در بخش نوجوانان و جوانان هم کارهای متعددی مانند برگزاری کلاس‌های کمک درسی و تقویتی، کلاس‌های مهارتی، ورزشی، اعتقادی و هنری انجام شد.

این فعال فرهنگی تصریح کرد: به جهت ارتباط‌گیری قشر نوجوان و جوان با مساجد بیشتر کلاس‌ها در محیط مسجد برگزار می‌شود و ما از زیرزمین مسجد به‌عنوان سالن ورزشی استفاده کردیم و برخی از وسایل ورزشی را در اختیار نوجوانان و جوان قراردادیم.

وی افزود: از دیگر عملکردهای ما در محله سعدی جنوبی و عبید زاکان پخش بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمندان بود که این کار به‌طور مستمر هر ۴۰ روز یک‌بار برای حداقل ۶۰ خانواده انجام می‌شود.

تقوی عنوان کرد: مسئله اشتغال‌زایی از دیگر فعالیت‌های مهمی بود که ما تصمیم گرفتیم در آن ورود پیدا کنیم و از این طریق بتوانیم بسیاری از مشکلات مردم در حوزه بیکاری را برطرف کنیم.

تهیه وام اشتغال برای ۶۰ نفر

وی در ادامه تأکید کرد: در بخش اشتغال پایدار ۴ ابزار نخ‌ریسی برای خانواده‌های نیازمند تهیه شد از سوی دیگر پنج نفر برای شغل معرفی شدند و حدود ۶۰ وام اشتغال و کمک‌هزینه یک تا ۲۰ میلیونی نیز به خانواده‌ها تعلق گرفت.

این فعال حوزه فرهنگی بیان کرد: توجه به فضای مجازی با توجه به حضور مخاطبین بسیار و ورود نوجوانان و جوانان به این عرصه ما تلاش کردیم در این بخش حضور جدی و فعال داشته باشیم و عرصه فرهنگی را در فضا مجازی منعکس کنیم.

وی گفت: مسابقات متعددی در قالب چالش‌های فضا مجازی برگزار شد که یکی از آن‌ها چالش «کاوش در محل» در راستای شناخت عمومی شهر قزوین، ابنیه تاریخی، اصطلاحات و دیگر مسائل مرتبط با استان قزوین بود.

تقوی تصریح کرد: نوجوانان و جوانان در سال گذشته برای شرکت در چالش «کاوش در محل» در عرصه‌های مختلف گزارشگری، مصاحبه، طراحی و برخی مهارت‌های دیگر ورود پیدا کردند.

این فعال عرصه فرهنگ با اشاره به فعالیت خود در عرصه کرونا عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا فعالیت جهادی ما دوچندان شد و ما با تکیه بر نیروهای جوان تلاش کردیم سم‌زدایی، توجه به اقشار خاص کرونا مانند سالمندان و جانبازان، انجام خرید برای اقشار آسیب‌پذیر و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی را در اولویت کار قرار دهیم.

وی در پایان ابراز کرد: جهاد در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ مسئله مهمی است که نیاز به توجه بسیار دارد و ما در این عرصه تلاش می‌کنیم تا نوجوان و جوانان را نیز وارد این عرصه کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر ورود قشر جوان به عصر فعالیت اقدام مؤثری است که می‌تواند تضمین کننده آینده کشور باشد و کشور را از وجود مدیران انقلابی و فرهنگی در آینده غنی کند.

طبق تأکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر فعالیت جوانان در عرصه‌های مختلف باعث می‌شود تا جامعه به‌سوی تمدن نوین اسلامی حرکت کند و این مسیر برای ظهور منجی عالم فراهم شود.

این امید وجود دارد تا با حمایت همه‌جانبه از امامان محله زمینه نقش‌آفرینی این دسته از روحانیون که در درون و متن جامعه حضور دارند بیش‌ازپیش فعال شود.

اخبار مرتبط