مرکز مقابله با شایعات سایبری؛

متن‌های هجوآمیز چگونه مخاطب را فریب می‌دهند؟!

طنز یا هجو (Satire or Parody)، نوعی دیگر از انواع اغتشاشات اطلاعاتی است که قصد آن ایجاد آسیب نیست اما فریب مخاطب، هدف اصلی آن است.

به گزارش سراج24، طنز یا هجو (Satire or Parody)، نوعی دیگر از انواع اغتشاشات اطلاعاتی است که قصد آن ایجاد آسیب نیست اما فریب مخاطب، هدف اصلی آن است.

مطالبی که به صورت هجو یا طنز نوشته می‌شوند، گاهی اوقات به گونه‌ای منتقل می‌شوند که گویی واقعی هستند.

اخبار طنز یا متون هجوآمیز گاهی با اخبار اصلی و جدی اشتباه گرفته‌شده و مخاطب را به سمت اشتباه در قضاوت و تحلیل سوق می‌دهند.

این نوع از اغتشاش اطلاعاتی ، گاهی به صورت غیرعمد باعث خطا در خواننده می‌شوند.

به طور کلی، آنچه تحت عنوان "هجو" نامیده می‌شود، دربرگیرنده اینست که آن پیام یا خبر، در جهت گسترش نفرت و تفرقه بوده و سعی بر دوقطبی‌کردن جامعه دارد.

*نمونه‌:

چندی قبل کاریکاتوری از پیامبر اسلام توسط مجله فکاهی فرانسوی «شارلی اِبدو» منتشر شد و مقامات فرانسوی از این اقدام سخیف حمایت کردند.

پس از آن مطلب طنزی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد که در آن آمده بود "حداد عادل از تغییر نام آچار فرانسه به آچار محمدی در اولین نشست فرهنگستان فارسی خبر داد و دلیل نام‌گذاری را پاسخ به فرانسه به خاطر توهین به پیامبر اسلام عنوان کرد."

سپس این مطلب در بین کاربران دست به دست شد و عکس‌نوشتی نیز با همین مضمون با لوگوی فرهنگستان هنر و ادب فارسی منتشر شد.

در واقع این مطلب هجوآمیز، ابتدا به عنوان مطلب طنز در پیامرسان‌های مختلف اشتراک‌گذاری می‌شد که بعدها با جعل لوگوی فرهنگستان ادب فارسی و باز نشر فراوان، بسیاری از کاربران به اشتباه گمان کردند که این مطلب واقعیت دارد.(تصویر2)

اخبار مرتبط

«برمودا» که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد را دارد

«نون خ»؛ سرگرمی که قربانی بزرگ شعار دادن شد!

روایتی از «گل آقا» نابغه تکرار نشدنی طنز ایران