عضو انجمن داروسازان ایران:

صنعت دارو اسیر نگاه دولتی شده است

عضو انجمن داروسازان ایران با بیان این که صنعت دارو، اسیر نگاه دولتی است گفت: فراموش کرده ایم که اقتصاد دارو یک علم به معنای واقعی کلمه است و بدون نقشه راه نمی توانیم در آن پیش برویم.

به گزارش سراج24،محمد بقایی، پژوهشگر و عضو کمیسیون اقتصاد دارو انجمن داروسازان ایران  اظهار داشت: اقتصاد دارو موضوعی فراتر از مباحث دارویی و پزشکی است، به نحوی که با بسیاری از مولفه های اقتصادی و اجتماعی درهم تنیده است. متاسفانه در طول سال های گذشته، به نظر می رسد که فراموش کرده ایم که اقتصاد دارو یک علم به معنای واقعی کلمه است و بدون نقشه راه نمی توانیم در آن پیش برویم.

وی ادامه داد: در حال حاضر اغلب فضای صنعت دارویی کشور دراختیار هولدینگ های دولتی و شبه دولتی است. به طوری که نزدیک به 70درصد صنایع دارویی در اختیار 3 هولدینگ بزرگ قرار دارد که به سازمان تامین اجتماعی، بنیاد برکت و بانک ملی متعلق هستند و این موضوع با الفبای اقتصاد صنعت دارو که متکی بر رقابت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه تمام شده است در منافات است.

بقایی اضافه کرد: هرچند فعالیت های ارزشمندی در حوزه تولید دارو در کشور از سوی این هولدینگ ها صورت پذیرفته و کشور توانسته است حدود97درصد داروی مورد نیاز خود را تولید کند ولی مساله اساسی این است که تئوری ظهور و بروز هولدینگ های غیر خصوصی مربوط به دوره جنگ، بحران و چالش های امنیتی است و باید باور کنیم که نیاز امروز صنعت دارو، ریل گذاری برای رهایی از هویت دولتی است.

به گفته بقایی، اگر به علم اقتصاد دارو اعتقاد داشته باشیم، باید برای رهایی صنعت دارو از سیطره مالکیت دولتی و نگرش دولتی راه حل مناسبی بیاندیشیم و این موضوع باید در برنامه ششم توسعه لحاظ شود.

عضو کمیسیون اقتصاد دارو انجمن داروسازان ایران ادامه داد: میزان مصرف دارو در جهان از مرز 1000 میلیارد دلار عبور کرده است، این درحالی است که صنعت دارویی کشور ما در خوشبینانه ترین حالت ها توانسته حداکثر دویست هزار دلار صادرات به خود اختصاص دهد که واقعا در مقابل بازار دارویی جهان، ناچیز است.

به گفته بقایی، اگر هویت صنعت دارویی کشور ما بخواهد کما روندگذشته، دولتی باقی بماند، امید به توسعه صنایع دارویی و کسب سهم از بازارهای منطقه ای چندان رضایت بخش نخواهد بود.

بقایی اضافه کرد: یکی از مهمترین دغدغه ها در حوزه تولید دارو، بهبود کیفیت است و این درحالی است که کیفیت، بدون رقابت رشد پیدا نمی کند و رقابت تنها در سایه توسعه سرمایه گذاری های در بخش خصوصی شکل می گیرد.

عضو کمیسیون اقتصاد دارو انجمن داروسازان ایران ادامه داد: البته نباید از این موضوع غفلت شود که توسعه دارویی کشور، صرفا به بحث تولید باز نمی گردد و همه جوانب این حوزه باید همپای یکدیگر توسعه پیداکنند. دسترسی به درمان، حق مردم است و این حق جز با توسعه همه جانبه حوزه دارو محقق نمی شود.

به گفته بقایی، برای احقاق حقوق مردم در دسترسی به درمان شایسته، باید در کنار توسعه صنایع دارویی، برای ارتقاء صنعت پخش دارو و همچنین صیانت از اقتصاد داروخانه ها نیز برنامه ریزی شود.

وی با تاکید بر ضرورت پرهیز دولت از تصدی گری اظهار داشت: دولت باید برای خود در ایفای نقش در بخش داروخانه ها محدودیت قائل شود. و تلاش کند به جای تصدی گری، نقش خود را در سیاستگذاری بازیابی کند. ورود دولت در این حوزه، سم مهلک اقتصادی است که منجر به خروج بخش خصوصی از گردونه فعالیت می شود.

بقایی اضافه کرد: توقع بخش‌خصوصی از دولت، اعتماد به توان بخش خصوصی، ظرفیت سازی برای ایفای نقش فعالان اقتصادی بخش خصوصی، ثبات قوانین، فراهم کردن امنیت سرمایه‌گذاری، مقابله با قاچاق، حذف امضاء طلایی، مدیریت بهینه واردات، کاهش قوانین دست و پاگیر و زائد، توجه به آرا و نظرات تشکل های صنفی و تخصصی، عدم حمایت رانتی از شبه دولتی ها و توجه به مدل های جهانی اقتصاد دارو است.

منبع:تسنیم

اخبار مرتبط

صنعت مرغداری وارد مدار جدیدی از تکامل زنجیره ارزش در طبقه بندی جهانی شده است

تاکید محرابیان بر توجه به تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خسارات سیل

تمدید فراخوان دومین جشنواره ایده تا محصول صنعت ارتباطات