نمایشگاه بین المللی قرآن به کار خود پایان می دهد

چرا بدون خداحافظی؟

امشب بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن بدون مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد، خبر کوتاه است اما تأمل‌برانگیز.

به گزارش سراج24،بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امشب 8 تیرماه ساعت 22 بدون برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می‌دهد، این در حالی است که نمایشگاه امسال از رونق چندانی برخوردار نبود.

طبق گزارشات دریافتی از برخی غرفه‎داران مجرب نمایشگاه بین‏‌المللی قرآن کریم، اهم معضلات این دوره از نمایشگاه از جهت زمانی و محتوا، همزمانی با سایر برنامه‎های ماه مبارک رمضان از جمله جشن رمضان، کاهش توان خرید مشتریان و ... بود.
این گزارش حاکی از این است که زمان شروع نمایشگاه ساعت 18 تا 22/30 در نظر گرفته شده بود. به علت شرایط ماه مبارک رمضان، درصد بازدیدکنندگانی که در این ساعت حضور پیدا می‏‌کردند نسبت به ساعات دیگر کمتر بود، ضمناً از جهت تدارک افطاری با نقصان‎هایی مواجه شده بود. لذا کسانی که در این ساعت از نمایشگاه بازدید می‏‌کردند مجبور بودند تا زمان افطار در نمایشگاه باقی بمانند و از سوی دیگر از جهت افطار به مشکل برخورد می‏‌کردند. اگر زمان شروع نمایشگاه اندکی زودتر در نظر گرفته می‎شد، بسیاری از بازدیدکنندگان می‎توانستند زمان افطار را در منزل خود حضور داشته باشند.

کم بودن زمان فعالیت مترو
اما عده زیادی از بازدیدکنندگان پس از زمان افطاری در محل نمایشگاه حضور می‎یافتند که آنها نیز با مشکلاتی مواجه بودند. از جمله اینکه هنگام اذان مغرب حدود ساعت 20/45 بود. با در نظر گرفتن زمان اقامه نماز و صرف افطاری، دیگر زمانی برای بازدید باقی نمی‎ماند چرا که ساعت فعالیت مترو تا 22/30 بود؛ لذا بازدیدکنندگان محترم مجبور بودند برای اینکه به مترو برسند، ساعت 22 محل نمایشگاه را ترک کنند و در این صورت تنها نیم ساعت وقت بازدید داشتند. حال باید بررسی کرد که آخرین روز فعالیت این نمایشگاه چرا ساعت 22 در نظر گرفته شده؟


مسأله بعدی که این دوره از نمایشگاه با آن مواجه بود، همزمانی با سایر ضیافت‎های بزرگ در سطح شهر تهران بود. بنابراین عده‎ای از مردم، با حضور در آن ضیافت‎ها دیگر رغبتی جهت حضور در نمایشگاه بین‎المللی قرآن برای آنها باقی نمی‎ماند.

بازخود فعالیت‎های مذهبی در جامعه اندک است
مسأله بعدی در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین‎المللی قرآن ضعف محتوا بود که بیشتر به بخش فروش کتب دینی باز می‏‌گردد. ما هرساله شاهد حجم بالایی از کتبی هستیم که مدام در هر دوره در معرض نمایش گذاشته می‎شوند و این ضعف متوجه بسیاری از اندیشمندان، متفکرین و مسئولین نهادها و مؤسسات فرهنگی هست که تا آن حد تولید ندارند که جامعه را غنی کند. اکنون که جامعه شیعه با معضلات فرهنگی و مذهبی و از سوی دیگر هجمه دشمنان داخلی و خارجی مواجه است (فضای مجازی و ...)، تولید محتواهای مناسب از سوی مسئولین امر از جمله مرکز قرآن و عترت وزارت ارشاد، می‎تواند مرهمی بر زخم‎های معنوی جامعه باشد، شاهد بر اینکه بازخورد مثبت فعالیت‎های مراکز دینی و فرهنگی را تاکنون به ندرت در جامعه دیدیم.

نمایشگاه قرآن جذابیت خودش را از دست داده
مدیر کمیته ویژه نمایشگاه قرآن طی صحبتهای خود در خلال نمایشگاه گفته بود «نمایشگاه قرآن با سبک‌های سالیان گذشته‌اش تا نقطۀ اوج خود رفته است و دیگر جذابیت ندارد، بنابراین به شدت نیاز است سبک و مدل نمایشگاه تغییر کند که آن هم نیازمند طرح و برنامۀ مناسب است.»

راهکار رفع دغدغه فرهنگی رهبر انقلاب، اصلاح محتواست نه ساختار
عبدالحمید قدیریان،  هنرمند متعهد انقلابی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، در این باره خاطرنشان کرد: «هر زمانی که رهبر معظم انقلاب دغدغۀ فرهنگی خود را مطرح می‌کند، تنها اتفاقی که رخ می‌دهد، افزایش بودجۀ نهادهای فرهنگی مذهبی یا گسترش فرهنگ تلاوت‎خوانی و مدیحه‎سرایی است، ولی هیچ اتفاق بزرگی در بحث محتوایی رخ نمی‎دهد،‌ هرچند در جای خودش اینها حائز اهمیت است و لازمۀ کار هستند. به نظر می آید که متفکرین شیعه باید بنشینند و روی مباحث دینی بازنگری مجدد داشته باشند و بعد با استفاده از ظرفیت‎های عظیم دانشجویی و مؤسسات خودجوش مذهبی  تولیدات دینی داشته باشند تا به ندای رهبر معظم انقلاب لااقل به عنوان یک مرجع عالیقدر در این زمینه پاسخ دهند.»

فعالیت‎های شایسته تقدیر مسئولین محتوایی نمایشگاه
لازم به ذکر است بخش‏های مختلفی به این دوره از نمایشگاه اختصاص یافته بود که با توجه به شعار امسال نمایشگاه بین‎المللی قرآن مبنی بر «بسوی فهم قرآن»، نشان از دغدغه مسؤولین امر دارد؛ از جمله پرداختن به بحث اقتصاد مقاومتی، بخش قرآن و رسانه که 3 بخش به لحاظ اجرایی و مفهومی اختصاص یافته بود، چگونگی فعالیت صهیونیست که از طریق رسانه به تغییر افکار عمومی می‎پردازند و ...

پرداختن به ظواهر قرآن نشانه غفلت از محتواست
در هر دوره شاهد رونمایی از قرآن‎های مجللی هستیم که به صورت‎های مختلف چاپ می‎شوند و در معرض عموم قرار می‎گیرند به عنوان مثال رونمایی از قرآن حبل‌المتین که دو هزار قطعه طلا در طراحی آن به کار رفته است،‌  این قرآن از ٦� کیلو نقره و یک کیلو طلا ساخته شده است. به گفته طراحان آن،  ایده این اثر زمانی شکل گرفت که کشیش آمریکایی، قرآن را آتش زد و طراحان این اثر نفیس، قرآنی طراحی کردند که آتش نگیرد. این رویدادها خوب است اما دشمنان اسلام با محتوای قرآن و آموزه‎های آن مشکل دارند ما در قبال رفتار این کشیش کافر، باید بکوشیم مفاهیمی استخراج کنیم که لرزه بر تن چنین دشمنانی بیاندازد.

مورد بعدی، رونمایی از نفیس‌ترین قرآن جهان؛ این قرآن ‌‌‌پس از 18 سال تلاش، در نمایشگاه بین‎المللی قرآن رونمایی شد. این قرآن هر صفحه‌اش تذهیب مخصوص به خود را دارد که آن را از دیگر قرآن‌ها متمایز کرده است. اما باید توجه کرد که گرایش صرف به ظاهر قرآن نمی‌تواند راهگشا باشد.

در کنار این حواشی که برای این دوره از نمایشگاه بین‏‎المللی قرآن کریم وجود داشت، خبر عدم برگزاری اختتامیه برای آن، تعجب مخاطبین نمایشگاه به خصوص رسانه‏‎ها را برانگیخت و هنوز علت آن مبهم باقی مانده است.

به گفته جعفری، روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و مدیر اطلاع رسانی بیست و چهارمین دوره از نمایشگاه بین‎المللی قرآن کریم در هفته آینده تنها از 5 رسانه برتر نمایشگاه تجلیل به عمل خواهد آمد و هیچ ساز و کاری برای تجلیل از ناشرین و غرفه‎های فعال در نظر گرفته نشده است.

امید که مسئولین امر برای سالهای بعد تدابیر بهتر و عالمانه‌تری نسبت به این نمایشگاه داشته باشند.



منبع:تسنیم

اخبار مرتبط

۸۰۰ هزار نفر گواهی حفظ را در طرح «زندگی با آیه‌ها» دریافت کردند

افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای سازمان اوقاف برگزار می شود

ساعت کار نمایشگاه کتاب و پیشنهاد گذاشتن صندوق رأی