اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۲/۱۵ - ۰۷:۵۳
7 کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با «سراج24»:

رئیس جمهور به فعالیت انتخاباتی دولتمردان پایان دهد/احیای ستادهای انتخاباتی توسط دولت خلاف قانون است/چشم طمع دولت ها به اکثریت مجلس

«دولت مجری انتخابات است و نمی تواند یک طرف انتخابات قرار بگیرد ؛ قطعا افرادی که به هر شکلی در عرصه انتخابات به عنوان مجری ، ناظر و... مشارکت دارند ورودشان به فضای انتخابات آسیب زا خواهد بود.»

رئیس جمهور به فعالیت انتخاباتی دولتمردان پایان دهد/احیای ستادهای انتخاباتی توسط دولت خلاف قانون است/چشم طمع دولت ها به اکثریت مجلس

به گزارش «سراج24»، چند هفته پیش برخی از دولتمردان در یک همایش سیاسی شرکت کردند. پیش از این تحرک، برخی گمانه‌زنی ها از ورود دولت به انتخابات مجلس آتی خبر می‌داد و حتی علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت‌ها از لزوم احیای ستادهای انتخاباتی روحانی سخن گفته بود. بر همین اساس کارشناسان مسائل سیاسی در گفت وگو با «سراج24» به تبیین آسیب ها و آفت های ورود زودهنگام به فضای انتخابات به وِیژه از سوی برخی مسئولین دولت پرداختند.

فعالیت انتخاباتی خلاف وظایف دولت است

سید کمال سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت وگو با خبرنگار سیاسی «سراج24">سراج24» گفت: جبهه پیروان خط امام و رهبری بر این باور است که نباید فضای کشور را بیش از یک سال مانده به انتخابات دهمین دوره مجلس  شورای اسلامی انتخاباتی کرد زیرا این کار ضررهای بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه  فعالیت های تبلبغاتی و انتخاباتی نباید از هم اکنون آغاز شود تصریح کرد: فضای انتخاباتی علاوه بر اینکه ذهن جامعه را منحرف خواهد کرد ، وقت و انرژی مسئولان را هم خواهد گرفت و کارهای اساسی و اولویت دار مملکت مورد غفلت قرار می گیرد.

سجادی خاطر نشان کرد: دولت مجری انتخابات است و خود نمی تواند یک طرف انتخابات قرار بگیرد . مجری انتخابات باید مثل داور بی طرف باشد ، آیا داور یک مسابقه می تواند در بازی دخالت کند؟ دولت باید بی طرفی خود را حفظ کند و نباید در بازی های سیاسی یا در فعالیت های انتخاباتی دخالت کند.

دولت یک حزب نیست ؛ مردم به آقای رئیس جمهور رای داده اند و هیئت دولتی که با رای اعتماد مجلس شکل گرفته برای وظایف خاصی انتخاب شده است نه برای شرکت در انتخابات یا تاثیرگذاری بر انتخابات لذا چون دولت ، دولت همه مردم و همه جناح ها است نباید وارد مسائل حزبی و جناحی شود.

 

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری تاکید کرد: از دولت و دولتمردان پذیرفته نیست که به دنبال احزاب یا جناحی راه بیفتند و کار انتخاباتی کنند زیرا این امر خلاف وظایف دولت است و باید از آن پرهیز شود. دولت باید انتخابات را بی طرفانه اجرا کند و یک انتخابات مطلوب و مورد قبول را ساماندهی کند.

 

رئیس جمهور به فعالیت انتخاباتی دولت پایان دهد

محمد ابراهیم رضایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار «سراج24">سراج24» گفت: دولت مسئولیت اداره و اجرای امور را بر عهده دارد و باید خارج از حوزه جناحی و باندی عمل کند و نگاه و عملش ملی باشد؛ مشاهده رفتارهای حزبی و عمکرد جناحی برای به قدرت رسیدن و یا موفقیت یک گروه یا تشکل از سوی دولت بسیار کار خطرناک و برای کشور خسارت بار است.

وی افزود: انتظار می رود که آقای روحانی به سرعت به این امور پایان دهد و اجازه ندهد که در تاریخ عملکرد دولت وی چنین لکه‌ی تاریک و نقطه خسارت باری برای کشور ثبت شود؛ باید از رفتارهای پرهزینه طرفداری از جناح ها و گروه ها برای پیروزی در انتخابات توسط برخی دولتمردان جلوگیری شود زیرا با این وجود جامعه به سمت شکاف حرکت خواهد کرد و رخنه ای ایجاد می‌شود که قابل جبران نیست.

نایب رئیس کمیسیون شوراها تصریح کرد:این مسئله را باید شخص آقای روحانی مدیریت کنند و مسئولیت های آن متوجه وی است ؛  در اطراف رئیس جمهور افرادی هستند که در زیر لوای دولت به دنبال مقاصد سیاسی و جناحی هستند و این برای کشور خسارت بار است زیرابه منافع و اتحاد ملی آسیب می زند؛ در این مقطع از زمان کشور به شدت نیازمند آن است که همه مردم و مسئولین در کنار یکدیگر باشند تا بتوانند خطرات عمده کشور را دفع کنند.

رضایی تاکید کرد: کمیسیون شوراها تکلیف خود می داند که اگر یک مقدار شرایط غیر قابل قبول تر شود به این مسئله ورود پیدا کند و سئوال کند؛ همه نمایندگان هم وارد عرصه خواهند شد و بعید می دانم که نسبت به این مسئله بی تفاوت باشند.

وی در ادامه افزود: حتما مجلس و کمیسیون شوراها به طور اخص به این مسئله عکس العمل نشان خواهد داد زیرا این امر به منافع ملی آسیب وارد می کند.

 

عضو کمیسیون شوراها خاطر نشان کرد: این مسئله به عنوان یک نگرانی در جمع نمایندگان مطرح شده است اما هنوز کمیسیون تصمیمی مبنی بر اینکه با فرد مشخصی جلسه داشته باشد گرفته نشده است. اگر در جلسه کمیسیون به این نتیجه رسیدیم که باید فردی احضار شود تا پاسخ گو باشد نتیجه اش اعلام خواهد شد.

 

ورود مجریان انتخابات به فضای انتخابات آسیب‌زا است

جواد آرین منش در گفتگو با خبرنگار سیاسی« سراج24">سراج24» گفت:این مسئله در طول تاریخ پس از انقلاب همواره در اشکال گوناگونی وجود داشته است به طوری که اگر سابقه و پیشینه احزاب گذشته را مورد بررسی قرار دهید مشاهده خواهید کرد که در دولت آقای هاشمی تشکیلات کارگزاران شکل گرفت ، در دولت اصلاحات حزب مشارکت به وجود آمد و در دولت آقای احمدی نژاد مجموعه جریان پایداری به وجود آمد.

وی تصریح کرد:این یک امر جدیدی نیست و هم اکنون هم که حدود یک سال به انتخابات مجلس فرصت باقی مانده است به نظر می رسد که فعالیت های حزبی ، سیاسی و تشکیلاتی در حال شروع شدن است و همه تشکل ها کم کم زمینه ورود به عرصه انتخابات را مهیا می کنند اما نکته ای که به طور کلی در همه دولت ها مورد تاکید بوده این است که از امکانات دولت نباید در این زمینه استفاده شود همانگونه که از امکانات سایر نهادها نباید در ارتباط با انتخابات به نفع یک گروه ، جریان یا فرد خاصی استفاده شود.

آرین منش با بیان آسیب های ورود زود هنگام به فضای انتخابات خاطر نشان کرد: طبیعتا هرچه قدر به فضای انتخابات ورود زود هنگام داشته باشیم احتمال آسیب بیشتر است ؛ قطعا ورود زودهنگام به فضای انتخابات به نفع کشور نیست و هرچقدر بتوانیم با آرامش بیشتر وارد عرصه انتخابات شویم و با عقلانیت بیشتر و حفظ مواضع گروه ها ، جریان ها و وجود رقابت های سالم و سازنده به نظر می رسد که مفید تر و مناسب تر باشد.

 

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص حضور برخی از دولتمردان از جمله معاونین رئیس جمهور ، وزرای دولت و... در فعالیت های انتخاباتی گفت: شخصیت هایی که به هر شکلی در عرصه انتخابات به عنوان مجری ، ناظر و... مشارکت دارند ورودشان به فضای انتخابات طبیعتا آسیب زا خواهد بود ؛ هرچه قدر دولت و نهادهای نظارت کننده مثل شورای نگهبان ، وزارت کشور ، استانداران ، فرمانداران و سایر نهادها و تشکلات دولتی بتوانند خودشان را از این قضیه مصون نگه دارند خیلی مفید تر خواهد بود.

 

مجری انتخابات نباید فعال انتخاباتی باشد

پرویز سروری قائم‌مقام جمعیت رهپویان در گفت وگو با خبرنگار «سراج24» گفت: اساسا ورود زود هنگام در انتخابات همیشه برای کشور آفت هایی را به همراه داشته و آسیب های جدی را برای ارائه خدمات مناسب به مردم وارد کرده است ، فضای آرامش و سازندگی را تبدیل به چالش های سیاسی کرده و دولت را به شدت منفعل کرده است.

وی تصریح کرد: این خیلی تعجب بر انگیز است که امروز خود دولت است که در انتخابات ورود زود هنگام می کند ؛ دولت های گذشته هم اگر به دنبال ورود به عرصه انتخابات بودند حداقل تلاش می کردند که خیلی آشکارا نباشد تا بازتاب بیرونی ان موجب تحریک اجتماعی  نشود اما متاسفانه امروز خود دولت ، آن هم توسط یک مقام رسمی به عرصه انتخابات ورود زودهنگام می کند. این موضوع می تواند آثار بسیار مخربی را اولا به خود دولت و ثانیا به نظام و ثالثا به فرایند انتخابات وارد کند.

نماینده سابق مجلس  شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نکته ای که باید در این رابطه به آن توجه کرد این است که رهبر معظم انقلاب در طول دولت های مختلف یعنی در زمان آقای هاشمی ، خاتمی ، احمدی نژاد و دولت فعلی همیشه این تذکر را داشته اند که دولت ها مجری هستند و مجری نباید فعال انتخاباتی یا طرف انتخاباتی باشد ؛ این امر به سلامت انتخابات و اعتماد عمومی لطمه وارد می کند.

سروری افزود: اگر فراموش نکرده باشیم بعد از تشکیل حزب کارگزاران و ورود مسئولین دولتی در عرصه انتخابات رهبر معظم انقلاب به تندی هشدار دادند و این پدیده را پدیده نا مبارکی برای فضای سیاسی کشور عنوان کردند.

 

قائم‌مقام جمعیت رهپویان  در پایان تاکید کرد: دولت ها قدرت و ثروت دارند ؛ طبیعی است که فرایندهای انتخابات باید وضعیتی را ایجاد کنند که رقابتی شفاف بین کاندیداها شکل بگیرد.

 

فعالیت‌های انتخاباتی نوبخت فراتر از حزب اعتدال و توسعه است

محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در گفت و گو با سراج24">سراج24 گفت: تبلیغات برای کاندیداها پس از ثبت نام، تایید صلاحیتها و اعلام اسامی توسط هیئت نظارت مرکزی به مدت مشخصی، قانونی است، اگر امروز فردی در جایی برود و اعلام کند داوطلب نمایندگی مجلس هستم و برنامه خود را اعلام کند، چون قانون زمان تبلیغات را مشخص کرده است، این کار خلاف قانون است.

وی افزود: اگر حزبی الان فعالیتهای کلان انتخاباتی داشته باشد؛ یعنی کارهای مقدماتی برای انتخابات را انجام دهد و استراتژی خود را بنویسد، تا در زمان تبلیغات کاندیدای مورد حمایت خود را رسانه ای کند، در این زمینه قانون سکوت کرده است.

کوهکن با ذکر اینکه از دولت سازندگی تاکنون همه این دولتها به گرفتن اکثریت مجلس چشم طمع داشتند، عنوان کرد: بنیان گذار این تفکر بعد از انقلاب بنی صدر بود، او دفاتری به نام دفاتر هماهنگی با رئیس جمهور ایجاد کرد؛ حتی کنگره ای در استادیوم آزادی برگزار و رسما اعلام کرد، هدف فعالیت ما این است که برای انتخابات مجلس کسانی را معرفی کنیم که با رئیس جمهور هماهنگ هستند.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: در دولت آقای هاشمی در مجموعه وزرای دولتی حزب کارگزاران سازندگی را ایجاد کردند و این حزب به نمایندگی از دولت برای مجلس فعالیت انتخاباتی داشت؛ در دوران خاتمی حزب مشارکت این رویه را ادامه داد و این دو حزب دولتی بودند.

وی در این رابطه اظهار کرد: این گونه نبود که اعضای هیئت موسس، حزبی را تشکیل و تلاش کنند دولت را به دست آوردند، دلیل جمع شدن اعضای این دو حزب مناصب دولتی آنها بود؛ آقای مرعشی نیز مسئولیت دولتی داشت و از اعضای هیئت موسس حزب کارگزاران بود.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: در دوران آقای احمدی نژاد حزب تشکیل نشد و در ابتدا رایحه خوش خدمت فعالیت انتخاباتی داشت و ستادهایی که فعالیت انتخاباتی برای مجلس داشتند در دوران ایشان وابستگی کمتری به دولت داشتند.

وی با اشاره به فعالیتهای انتخاباتی حزب آقای نوبخت گفت: اگر ایشان در حد ظرفیت حزب اعتدال و توسعه قبل از ریاست برنامه و بودجه باشد، اشکالی بر آن وارد نیست اما اگر در قد و قامت و ظرفیتی بسیار فراتر از ظرفیت حزب و اعتدال ظهور و بروز کند، وابستگی به دولت خواهد داشت و وجدان و افکار عمومی جامعه عدم وابستگی این حزب به دولت را قبول نمی کند.

کوهکن عنوان کرد: البته توجیه آنها این است که اعضای ستادهای انتخاباتی گذشته خود را فعال می کنند، یعنی معتقدند نیروهای مردمی برای انتخابات مجلس آماده می شوند، در همین حد قابل قبول است، اما وقتی داوطلبان مورد حمایت دولت مشخص شدند، اگر تا قبل از ثبت نام و تاییدیه از سازوکارها و ظرفیت و امکانات دولتی برای مطرح کردن آنها استفاده کنند، قطعا خلاف است.

وی در این رابطه گفت: این عمل مصداق هزینه کردن از بیت المل و خزانه برای انتخابات مجلس خواهد بود، دستگاه های نظارتی باید حساس باشند برای افرادی که دولت مشخص می کند و می خواهد آنها را به مجلس بفرستد، از امکاناتی که در اختیار دولت است استفاده نشود.

نایب رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری افزود: معمولا تجربه نشان داده است، حتی وقتی دولتها از افراد حمایت می کردند، افراد دوست داشتند حمایت دولتها از آنها مخفی باشد، چراکه به شدت از انگ وکیله الدوله بودن واهمه داشتند؛ افرادی که چنین انگی بر پیشانی آنها نوشته شود، هیچ کمکی به مجلس نمی توانند داشته باشند، اگر جایی هم به صورت کارشناسی و صحیح از لایحه دولت حمایت کنند، این ذهنیت در سایر نمایندگان و مردم وجود دارد که وکیله الدوله هستند.

 

کوهکن در پایان گفت: یک دولت عاقل، مدبر و با تدبیر و پایبند به قانون اساسی باید در زمینه انتخابات مجلس بی طرف باشد و حتی اگر ترکیب مجلس برخلاف میلش بود، با آن مجلس تعامل داشته باشد.

 

دولت نقد بزرگان را در جهت همکاری با دولت ببیند

حبیب‌الله بوربور قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار«سراج24» گفت: افرادی که مسئولیت اجرایی دارند اخلاقا و شرعا وارد شدنشان به بحث های سیاسی برای انتخابات درست نیست چرا که مردم آن ها انتخاب کرده اند که کار کنند و اگر وارد چنین موضوعاتی  شوند به نظر می آید که خلاف اخلاق است.

وی تصریح کرد: شرایط کشور به گونه ای است که بایستی همه همکاری و کار کنند تا بتوانیم به تعبیر مقام معظم رهبری از این قله رد شویم ؛ هم اکنون دیگر وقت آن نیست که افرادی که مردم به آن ها رای داده اند و مشغول کار هستند به دنبال بحث های سیاسی و بحث های انتخاباتی باشند.

بور بور تاکید کرد : در زمان انتخابات هرچه تنور انتخابات داغ تر شود و همه مشارکت کنند به نفع نظام است ولی اگر این فضای تبلیغاتی زود هنگام رقم بخورد حتما به ضرر کشور و نظام است ؛ بنابراین اگر که از هم اکنون جو انتخابات و جو تبلیغاتی جامعه را فرا بگیرد مسئولین به جای کار کردن بایستی در حرکت ها و مانورهای تبلیغاتی شرکت کنند که این به نفع نظام نیست.

قائم مقام جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: این دست تحرکات بایستی با تذکرات بزرگان نظام ، نقد دوستانه و دلسوزانه یاد آور شود و از طرف مقابل هم  بایستی این نقدها را به عنوان همکاری ببینند و اصلاح امور کنند.

 

احیای ستادهای انتخاباتی توسط دولت خلاف قانون است

حجت الاسلام و المسلمین سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با سراج24">سراج24 گفت: با توجه به اینکه یک سال با انتخابات مجلس دهم فاصله داریم، نباید از هم اکنون کشور را وارد فضای انتخاباتی کنیم.

وی با ذکر اینکه برخی در فضای مجازی دروغ پردازی را شروع کرده اند، افزود: متاسفانه فضاسازی هایی علیه برخی نمایندگان که مدافع نظام هستند، با این هدف شکل گرفته است که با از میدان به در کردن نمایندگان ولایی، مجلس ششم دیگری را تشکیل دهند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس عنوان کرد: برخی افراد هنوز هم به مجلس ششم افتخار می کنند و می خواهند مجلس آینده مجلسی باشد که اهداف ناتمام مجلس ششم را محقق سازد.

وی با ذکر اینکه فضاسازی های کنونی برای این است که مسائل اساسی کشور به حاشیه برود، گفت: بودجه مهمترین برنامه کشور است، این روزها مجلس در حال بررسی آن است، اما روزانه 70 -80 نفر غایب هستند، فضای شهرستانها انتخاباتی شده و این نمایندگان مجبور هستند در حوزه های انتخاباتی خود حاضر شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه افزود: این تصور وجود دارد که اگر نمایندگان در شهرهای خود حضور نداشته باشند، برخی رقبا با استفاده از بداخلاقی های سیاسی، آنها را در انتخابات سال آینده شکست می دهند و آبروی این نمایندگان را می برند.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت: نباید از اکنون کشور را درگیر مسائل انتخاباتی کرد و دولت باید مراقبت لازم را داشته باشد؛ متاسفانه وزیر کشور یک ماه قبل اعلام کرد، کلید انتخابات را زده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: احیای ستادهای انتخاباتی توسط دولت خلاف قانون است، یک هفته آشکارا می توان تبلیغ کرد و غیر از آن خلاف است.

منتخب مردم فلاورجان در خانه ملت با ذکر اینکه علیه برخی نمایندگان افتراهای سنگینی زده می شود، افزود: به طور مثال در ماجرای آقای رحیمی، نام های برخی نمایندگان آورده شده که از وی پول گرفته اند، در حالی که برخی از این نمایندگان هیچ ارتباطی با آقای رحیمی نداشته اند.

موسوی لارگانی در رابطه با اتهاماتی که به وی زده شده است، گفت: در دور هشتم در شهر خود نامزد انتخابات بودم، سیاسیون و مسئولان اجرایی من را میان 13 نفر، نفر سیزدهم می دانستند، هیچ شخص و گروهی کوچکترین حمایتی از من نکرده است و رسما اعلام کردم که اگر محاکم قضایی ثابت کنند، فردی یک ریال به من داده از نمایندگی مجلس استعفا می دهم، نکته مهم این است که آقای رحیمی گفته، همه پولها با صدور چک واریز شده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با ذکر اینکه هدف از ایجاد چنین شایعاتی رسیدن به اهداف سیاسی است، گفت: وظیفه اصولگرایان خیلی سنگین است، اگر اتحاد و انسجام در فرصت باقی مانده میان آنها تقویت نشود، کشور هزینه سنگینی چون مجلس ششم را متحمل خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••