اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۱۰ - ۰۹:۰۴
«سراج24» گزارش می دهد؛

راه قدس از کربلا می‌گذرد/راهپیمائی اربعین مولفه جدید در قدرت بین‌الملل/ پیام‌های پیاده‌روی اربعین از نگاه کارشناسان و اساتید دانشگاه

پیاده‌روی اربعین، پرستیژ جدیدی در روابط بین‌الملل به وجود آورده است.

راه قدس از کربلا می‌گذرد/راهپیمائی اربعین مولفه جدید در قدرت بین‌الملل/ پیام‌های پیاده‌روی اربعین از نگاه کارشناسان و اساتید دانشگاه

به گزارش خبرنگار سیاسی سراج24؛ بیست میلیون نفر، در مقطعی 10 الی 15روزه، در بزرگترین اجتماع جهان، در میان حضور همه گروهها و جریان ها و ادیان، در یک ضیافت بی نظیر با توزیع 700میلیون وعده غذایی رایگان و پیمودن کیلومترها در تنها مسیر قدم برمی دارند تا سیاسی ترین راهپیمایی تاریخ را رقم بزنند. هیهات من الذله سیاسی ترین شعاری است که از سال 61هجری به سال 2015میلادی رسیده است.

به راستی کدامین اتفاق محیرالعقول در عالم می تواند چنین جمعیتی را یک جا و به یک انگیزه و با یک آرمان و هدف گردهم آورد؟

حالا که در روزهای رقم خوردن میلیونی ترین راهپیمایی قرن قرار داریم، این سوال در مجامع بیشتر مطرح می شود که به راستی پیام این راهپیمایی عظیم و میلیونی به جهانیان چیست؟ کدام اراده سیاسی در دنیا می تواند چنین پیامی را مخابره کند؟ و نتایج این راهپیمایی در دنیای اسلام و دنیای غرب و شرق چه خواهد بود.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در حاشیه درس خارج فقه خود  پدیده بی‌نظیر و حرکت عظیم و پر معنای راهپیمایی اربعین حسینی علیه‌السلام را حسنه‌ای ماندگار خواندند و گفتند: ترکیب «عشق و ایمان» و «عقل و عاطفه» از ویژگی‌های منحصر به‌فرد مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام است و حرکت عاشقانه و مؤمنانه مردم از کشورهای مختلف جهان در این پدیده بی‌سابقه، بدون تردید از جمله شعائر الهی است.

این پدیده عظیم پیام های فراوانی را در این مقطع کنونی که جهان در محاصره تروریسم قرار دارد،  به عالم مخابره می کند که از آن جمله به صلح طلبی، وحدت جهان اسلام، تحکیم اشداء علی الکفار و رحماء بینهم، مصداق بارز جنگ اراده ها و ... اشاره کرد.

دکتر ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران پیرامون پیاده روی اربعین درباره آثار این اجتماع عظیم معتقد است: : مسلمانان هم به مناسبت اربعین شهادت امام حسین(ع) راهپیمایی برگزار می کنند که پیام آن صلح طلبی است. به این معنی است که انسانی که مظلومانه به شهادت رسیده است به دنبال ظلم و نظامی گری نبوده است و برای تحقق اهداف متعالی مانند عدالت و صلح طلبی قیام کرده است و به عقیده من پیام راهپیمایی اربعین صلح جهانی است. در حج بحث تاریخی وجود ندارد ولی در عاشورا واقعه تاریخی رخ داده است و به همین دلیل در حال ترسیم تاریخ آینده است. حج حرکتی شخصی است و پیام خاصی ندارد ولی عاشورا دارای پیام صلح جهانی است و در این جهت است که ما آینده را در جهت صلح طلبی همراه با قیام ترسیم و حرکت دهیم. منظور از صلح طلبی تسلیم در برابر ارزش های جاهلانه نیست. حضرت مسیح و امام حسین(ع) در برابر ارزش های جاهلانه ایستادند و جهانی دارای چهارچوب صلح آمیز را ترسیم می کنند.

استاد حسن رحیم پور ازغدی نیز درباره پیام های این راهپیمایی عظیم می گوید: این اجتماع را پاسخ خدا به کلام سیدالشهدا، یعنی "هل من ناصر ینصرنی" است  و نتیجه عزاداری امام حسین(ع) را حسینی و زینبی شدن عزادار دانست. اشک بر حسین یعنی اگر کربلا دوباره اتفاق بیفتد، حسین را تنها نمی‌گذاریم. گریه ما گریه سیاسی است. گریه عبادی سیاسی است. گریه هدف نیست، وسیله است؛ وسیله بیداری است؛ وسیله رشد و تعالی است. قدرتهای عالم هنوز هم از امام حسین(ع) می‌ترسند چرا که او به ما آموخت در برابر ظالم از مرگ نترسید.  ان شاء الله در آینده نه چندان دور این جمعیت وارد قدس شود.

دکتر نادری جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در یادداشتی که پیرامون پیام های پیاده روی اربعین می نویسد، این حرکت را همبستگی در مقابل تکفیری ها خوانده و می گوید: اکنون منطقه با خطری غرب‌ساخته بنام داعش روبروست که از یک تفکر سیاه و سفید تکفیری بهره مند است. در ابتدا، تکفیر القاعده شامل دشمن دور یعنی آمریکا و صلیبیون بود، اما اکنون در فاز جدید، یعنی در داعش، تهدید متوجه دشمن نزدیک، یعنی روافض است و معتقدند که باید آن‌ها را کشت. آنها روافض و شیعیان را بدعت‌گذاران در دین می‌دانند که بایستی برای پاک شدن دین، آنها را کشت، لذا جان، مال و ناموس شیعه از نظر آنان حلال است. حضور بیش از پیش مردم در اربعین امسال، به‌خاطر همان خطر خارجی است که هم‌بستگی را بیشتر می کند. شعار امسال عراقی‌ها در فضای مجازی این بود که: "لو تمطر دواعش، هم نزور حسین"، یعنی "اگر داعش، مثل باران ببارد، ما به زیارت حسین خواهیم رفت"! سال‌های قبل‌تر، شعار "لبیک یا حسین" بود و پارسال برای قضیه سوریه و مدافعین حرم، شعار "لبیک یا زینب" و "کلّنا عبّاسک یا زینب" هم اضافه شد.

این استاد دانشگاه در ادامه می نویسد:  در همین بعد، بحث پیدایش یک پرستیژ جدید در روابط بین‌الملل هم مطرح می شود. متفکرین رئالیست و نئورئالیست روابط بین‌الملل، پرستیژ را نشان دادن قدرت واحدها، مردم و کشورها به قدرت مقابل برای ایجاد بازدارندگی می‌دانند. پیاده‌روی اربعین، پرستیژ جدیدی در روابط بین‌الملل به وجود آورده است.

حجت الاسلام پناهیان معتقد است، پیاده روی اربعین موجب رعب و ترس دشمن می شود. این کارشناس مسائل مذهبی درباره این راهپیمایی می گوید: اگر به همین اربعین، بیشتر بها بدهیم، قدرت اسلام، بیشتر خواهد شد و دشمنان کمتر به امت اسلامی، ضربه خواهند زد، و بیشتر از ما حساب خواهند برد. در فرج هم همین قاعده «و نَصَرهُ بِالرُّعْبِ»  محقق می‌شود و خدا با رعبی که در دل دشمنان می‌اندازد، آخرین امام را کمک می‌کند. (الْبَاقِرَ ع یَقُولُ: الْقَائِمُ مِنَّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ؛ کمال‌الدین/1/331) و اربعین مهمترین تجلیگاه قدرتی است که رعب را به دل دشمن می‌اندازد. دشمنان ما وقتی جمعیت میلیونی اربعین را می‌بینند، می‌پرسند: اینها با شعار «یا لَثاراتِ الْحُسَیْن(ع)» کجا دارند می‌روند؟! اینها که هنوز امام‌شان پشت پرده غیبت است، اینها که در غیاب امامشان چنین قدرتی دارند، در حضور امامشان چه‌کار خواهند کرد؟! مردم جهان هم وقتی خبر پیاده‌روی اربعین را بشوند، پیگیری خواهند کرد که این‌همه جمعیت برای چه در کربلا جمع می‌شوند؟ به آنها گفته می‌شود که پدر امام زمان‌‌شان هزار سال قبل به اینها فرموده است که اربعین در کربلا جمع شوید. حالا اگر خود امام زمان‌شان بیاید، چه‌کار خواهند کرد؟!

دکتر کچوییان استاد دانشگاه درباره پیاده روی اربعین معتقد است: رخداد اربعین اتفاق بزرگی است ولی ما هنوز به لحاظ مفهومی نمی‌توانیم به گسترش آن پی ببریم؛ زیارت اربعین از نخستین زیاراتی است که بسیار به آن تشویق و ترغیب شدیم بنابراین زمینه ذهنی کلی برای آن وجود داشته و سقوط صدام نیز به این امر دامن زده است اما به نظر نمی‌رسد که فهم معنایی درستی از چنین رخدادی هنوز بدست آورده باشیم. جنس همکاری افراد در ایام اربعین از جنسی فراتر از اخلاق است که نمونه آن کمتر دیده شده. نمونه این فضا در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی ایران بین مردم دیده می‌شود بنابراین این رخداد به لحاظ جامعه‌شناسی دینی یکی از مناسک دینی است و الان مناسک جزء جدایی ناپذیر زندگی است.
حجت الاسلام و المسلمین محمد سالار، معاون امور بین الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز با اشاره به عظمت پیاده روی اربعین گفته است: پیاده روی اربعین مانور اقتدار و عظمت شیعیان در دنیاست و هیچ قدرتی جز قدرت سیدالشهدا(ع) و شیعه نمی‌تواند چنین اجتماع بزرگی را رقم بزند. در انقلاب اسلامی ایران نیز مشاهده می شود مردم با الهام گیری از مساله اربعین سیدالشهدا، مراسم چهلم برای شهدای انقلاب در شهرهای مختلف مثل تبریز، قم، جهرم و غیره یکی از پس دیگری برگزار کردند که تداوم و استمرار همین اربعین‌ها در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) شد.

 حجت الاسلام زائری نیز پیاده روی اربعین را یک «کلاس درس» عنوان می کند و می گوید: فرق زیارت اربعین با زیارت عاشورا در این است که در زیارت عاشورا مردم داخل حرم می‌شوند اما در زیارت اربعین اتفاق در مسیر پیاده‌روی به کربلا می‌افتد؛ و این را کسی متوجه میشود که پیاده‌روی به سمت کربلا را تجربه کرده باشد. وقتی کسی در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشد این احساس را دارد که قطره ‌ای هستم در میان دریا که این ارادت در آنجا گم می‌شود. در این مسیر همه افراد اعم از روستایی، دکتر، متخصص و غیره همه قطره‌ای هستند و این فکر را دارند که در این میان این قطره‌ها گم شده‌اند.  پیاده‌روی اربعین همانند کلاس درس است.
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••