اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۱۶:۰۶
نوش‌آبادی در نشست خبری:

نیمه‌دوم شهریور؛ زمان قطعی اکران محمد رسول‌الله در سراسر کشور

نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری امروز خود از اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) در نیمه دوم شهریور امسال در سرتاسر کشور خبر داد.

نیمه‌دوم شهریور؛ زمان قطعی اکران محمد رسول‌الله در سراسر کشور
نوش‌آبادی در نشست خبری:
نیمه‌دوم شهریور؛ زمان قطعی اکران «محمد رسول‌الله(ص)» در سراسر کشور
خبرگزاری تسنیم: نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در نشست خبری امروز خود از اکران فیلم محمد رسول‌الله(ص) در نیمه دوم شهریور امسال در سرتاسر کشور خبر داد.
 printنسخه قابل چاپ
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد صبح امروز در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد. 
وی در ابتدای نشست ضمن تبریک توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 5+1 گفت: این پیروزی بزرگ حاصل مقاومت ملت ایران در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب است. 23 تیرماه و روز توافق هسته‌ای ایران را باید روز حماسه بزرگ ملی و بین‌المللی دانست. امیدواریم در ادامه روند تصویب موافقتنامه و اجرای آن نیز محقق شود تا جهان دوباره موفقیت‌های فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران ببیند. 
جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا در 220 نقطه جهان برگزار می‌شود
وی در ادامه به برنامه آتی وزارت فرهنگ و ارشاد اشاره کرد و گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری امام رضا(ع) همزمان با دهه کرامت از 25 مردادماه در شهر قم افتتاح می‌شود و در 4 شهریورماه مراسم اختتامیه آن در شهر مشهد با حضور مسئولان عالی‌رتبه خواهد بود.
نوش آبادی ادامه داد: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع) در سراسر کشور و در 220 نقطه در 88 کشور به صورت بین‌المللی برپامی‌گردد و امیدواریم با برگزاری این جشنواره پرچم اهل‌بیت در نقاط مختلف جهان به اهتزاز درآید. 
راه اندازی مرکز خبری در دمشق
وی درباره حضور علی‌جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد در در کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم در سوریه اشاره کرد و گفت: آقای جنتی در این کنفرانس حضور داشت و یکی از سه شخصیتی بود که سخنرانی کرد و مواضع جمهوری اسلامی ایران در حوزه رسانه و مبارزات رسانه‌ای با جریان تکفیری و داعش را مطرح کرد. 
وی ادامه داد: این کنفرانس با حضور 130 شخصیت رسانه‌ای از نقاط مختلف جهان برگزار شد که اکثر آنها فعالیت‌های ضدصهیونیستی و ضدتکفیری داشتند. مسئولان و نهادهای دولتی و غیردولتی در این کنفرانس حضور داشتند و مواضع جمهوری اسلامی در مقابل پدیده داعش و تکفیری به صورت آشکار مطرح شد. 
نوش‌آبادی اضافه کرد: در این کنفرانس تاکید شد که جمهوری اسلامی همکاری‌اش را با دولت سوریه در جریان مبارزه با پدیده شوم داعش و تکفیر ادامه خواهد داد و آمادگی دارد در دمشق مرکز خبری راه‌اندازی کند. 
در ادامه نشست سخنگوی وزیر فرهنگ و ارشاد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اولین سوال در مورد جنجالی‌ترین موضوع هفته اخیر سینمای ایران بود. سینمای ایران یعنی وضعیت اکران فیلم رستاخیز بود. 
اکران «رستاخیز» با اعمال اصلاحات و اضافه کردن «افکت نور»
نوش‌آبادی در مورد اکران رستاخیز گفت: پیش از این مواضع وزارت ارشاد در مورد این فیلم بیان شده است.رستاخیز از جمله آثار فاخری است که با سرمایه‌گذاری خصوصی تولید شده است و از جمله فیلم‌های ارزشمند بعد از انقلاب است. از ابتدا بخش‌هایی از این فیلم مورد نقد قرار گرفت و شبهاتی هم در مورد آن وجود داشت. با این وجود پس از اصلاحاتی که انجام شد تصمیم به نمایش فیلم گرفته شد اما به دلیل برخی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که تعدادی از علما و مراجع تقلید داشتند اکران فیلم به حالت تعلیق درآمد تا این نگرانی‌ها برطرف شود. 
وی در مورد شرط اکران مجدد فیلم گفت: امیداریم اشکالی که در اکران وجود دارد با همکاری کارگردان و تهیه کننده برطرف شود و فیلم بتواند نظر مراجع تقلید و جامعه دینی را برآورده سازد. 
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: البته نباید شرایطی ایجاد شود که جرات و انگیزه فیلمسازان برای ساخت آثار دینی کم شود. عده‌ای علاقه‌مند هستند که فیلم های دینی بسازند و امیدواریم که فیلم‌های فاخر دینی در سینمای ایران ساخته شود و این توصیه را به فیلم‌سازان می‌کنیم که روند ساخت آثار دینی حتما از نظر کارشناسان تاریخی و دینی استفاده کنند تا بعد از تولید فیلم و هزینه‌های بسیار دچار وقفه در اکران نشود. 
وی ادامه داد: فیلم رستاخیر از نظر هنری اعتبارات یک فیلم فاخر را داشته و از یک زاویه نوین به کربلا و حادثه عاشورا پرداخته است. اما دولت برای اکران این فیلم در نظر دارد نظر مراجع و بزرگان حوزه را مدنظر قرار دهد. 
اگر می خواهند فیلم از بایکوت خارج شود، کارگردان، فیلم را اصلاح کند
وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه اگر عوامل فیلم نخواهند از افکت‌نور بر چهره حضرت ابوالفضل(ع) استفاده کنند وضعیت اکران فیلم چه خواهد شد؟ اینگونه پاسخ داد:‌ کارگردان و تهیه کننده اگر می‌خواهند فیلم زودتر اکران شود باید در این زمینه همکاری کنند تا این کار ارزشمند همچنان در بایکوت نباشد. همکاری کارگردان رستاخیز و برطرف کردن این مشکل، اکران رستاخیز را جلو می‌اندازد. 
وی در مورد نامه تعدادی از عوامل فیلم رستاخیز به رئیس جمهور گفت:دفتر رئیس جمهور هنوز پاسخ رسمی به عوامل فیلم نداده است. اما ایشان نگاه روشنی به مقوله هنر و تولید فیلم‌های دینی دارند و طبیعی است که شخص رییس‌جمهور هم می‌خواهد مشکل اکران فیلم «رستاخیز» حل شود.
نوش‌آبادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: آنچه که باعث تعلیق فیلم شد اعتراضات خیابانی نبود ما به احترام مراجع و با رفع دغدغه‌ای که در این مورد وجود داشت اکران فیلم را به حالت تعلیق درآوردیم. 
نیمه‌دوم شهریور؛ زمان قطعی اکران «محمد رسول‌الله(ص)» در سراسر کشور
نوش‌آبادی در مورد اکران فیلم محمد گفت: این فیلم هم جزء آثار فاخر است که اکران آن نیازمند تجهیزات ویژه‌ای است. در حال حاضر استعداد کافی برای نمایش آن برای سالن‌های نمایش آن کمتر وجود دارد. اما با تجهیز و راه‌اندازی 100 سالن سینمایی در سراسر کشور و از نیمه دوم شهریورماه اکران می‌شود. 
سخنگوی وزیر ارشاد در مورد سوالی مبنی بر توقیف روزنامه وطن‌امروز گفت: این خبر تکذیب شده است و تنها تذکری به این روزنامه داده شده است و خبر توقیف آن صحت ندارد. 
نوش آبادی در مورد سوالی مبنی بر اینکه حضور چهره‌های سیاسی در حوزه فرهنگ و هنر و مطبوعات گفت: در همه دنیا طبیعی است که آدم‌های سیاسی برای ابراز نظرات خود سراغ رسانه‌ها و مطبوعات می‌روند. ما کمتر رسانه‌ای داریم که رویکرد سیاسی نداشته باشد و مطبوعات مستقلی که فارغ از دیدگاه سیاسی باشند خیلی محدود هستند. البته این اشکالی ندارد چون احزاب شناسنامه دارند و می‌توانند برای ابراز نظرات خود از مطبوعات استفاده کنند. 
وی ادامه داد: اما نگرانی که وجود دارد اینکه نگاه‌های سیاسی به مسائل فرهنگی غلبه کند. مطبوعات که از جنس فرهنگ است نباید متاثر از سیاسیون باشد و موضوع فرهنگ نیازمند ورود چهره‌هایی است که به فرهنگ ملی تعهد دارند. 
برای جلوگیری از لغو کنسرتها شیوه‌نامه اجرایی تنظیم شده است
نوش آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص جلسات مشترک وزیر ارشاد با وزیر کشور در مورد لغو کنسرت‌ها گفت: این جلسات برگزار شده است و هماهنگی‌هایی هم صورت گرفته است و بخشنامه‌ های وزیر کشور به فرمانداری ها و استانداری ها صادر شده است. نشست هایی با نیروی انتظامی داشتیم و شیوه‌نامه اجرایی بین وزارت ارشاد و وزارت کشور و نیروی انتظامی تدوین شده است و در حال اجرا است و امیدورایم در آینده کمتر شاهد تعطیلی کنسرت‌ها باشیم.
مدیر جدید دفتر موسیقی هنوز انتخاب نشده است
وی در مورد مدیر دفتر موسیقی و جایگزینی پیروز ارجمند گفت: پس از استعفای مدیرقبلی دفتر موسیقی گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص مدیر جدید مطرح بوده است. اما تاکنون تصمیمی در مورد جایگزین ایشان صورت نگرفته است.
نوش‌آبادی در مورد رکود بازار کتاب که موضوع سوال یکی از خبرنگاران بود، گفت: کارگروه حل مشکل کاغذ فعال است و سیاست حمایتی از چاپ و نشر ادامه دارد. از جمله کمک‌هایی که وزارت ارشاد در رفع رکود بازار کتاب می‌کند اینکه از ناشران کتابهایی را خریداری کند تا برای استفاده در نهادهای فرهنگی، دانشگاه‌ها و مساجد توزیع شود تا بخشی از کتابهایی که مفید است در اختیار مخاطبان قرار گیرد. 
وی در مورد معضل کمبود کاغذ در کشور گفت: دولت تلاش دارد از کسانی که تولید کاغذ دارند حمایت کند و چون کاغذ جوابگوی نیاز داخل نیست مجبور است وارداتی را از خارج کشور داشته باشد. قطعا در اینده با رفع شدن مشکل تحریم‌ها مشکل کاغذ برطرف می‌شود. 
در بحث عفاف و حجاب بیش از آنچه که وظیفه یمان بوده است
نوش‌آبادی در مورد طرح سوالی که نمایندگان مجلس برای روز سه‌شنبه از وزیر دارند، نیز توضیح داد: دولت یازدهم بیشترین تذکرات را از مجلس داشته است و بخش مهم وقت وزیران در پاسخ به سوالات و در مجلس گذشته است. 
وی ادامه داد: سوالی در مورد بحث عفاف و حجاب از وزارت ارشاد شده است که جناب وزیر با نماینده سوال کننده صحبت کرد و تا حدودی در این زمینه قانع شد. ضمن اینکه وزارت ارشاد یکی از 30 تا 40 دستگاهی است که در بحث عفاف و حجاب دخالت می‌کند و ما بیش از آنچه که وظیفه یمان بوده است در حوزه عفاف و حجاب ورود کرده‌ایم. 
نوش‌آبادی در پاسخ به این ادعا که در رسانه‌ها مطرح شده است که سوال از وزیر در مورد ممیزی کتاب‌هاست گفت: عمده بحث در مورد عفاف و حجاب است و در حال رایزنی هستیم که پاسخ قانع کننده به این سوال داده شود تا بخش مهمی از ابهامات برطرف شود و اصل طرح سوال، موضوع ممیزی کتاب نیست. 
وی با انتقاد از روند رسیدگی به سوالات در صحن علنی مجلس گفت: در رسیدگی به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس این اشکال وجود دارد که آخرین کسی که صحبت می‌کند سوال کننده است و امکان پاسخگویی وزیر وجود ندارد. این نقص باید بطرف شود و حقی است که از دولت تضییع می‌شود. 
رفع تحریم بر عرصه فرهنگ هم تاثیر خواهد گذاشت
سخنگوی وزیر ارشاد در مورد اظهارات رئیس سازمان سینمایی مبنی بر اینکه اوضاع سینمایی پس از تحریم به سامان می‌آید، گفت: رفع تحریم‌ها تاثیر خود را در همه عرصه‌ها بخصوص عرصه فرهنگ و هنر خواهد گذاشت. معتقدیم ظرفیت فرهنگی ایران قابلیت بین‌المللی شدن دارد و اقتدار ما در عرصه فرهنگ و هنر کم ازحوزه‌های دیگری چون توسعه هسته‌ای ندارد. همانطور که برخی کشورها نسبت به توسعه هسته‌ای ما نگرانی دارند از توسعه فرهنگی و هنری ما نیز نگرانی دارند. 
خانه موسیقی جشنواره موسیقی فجر را برگزار می‌کند
نوش‌آبادی در مورد محول کردن جشنواره موسیقی فجر به خانه موسیقی گفت: از سیاست‌های وزارت ارشاد این است که بخش‌های هنری و تصدیگری امور را به تشکل‌ها و نهادها محول کنند. خانه موسیقی که نهاد صنفی غیردولتی است مسئولیت برگزاری جشنواره موسیقی فجر را دارد و دولت به نقش نظارتی و حمایتی خود خواهد پرداخت. اگر قرار است جشنواره ها واگذار شود صنوف در بین نهادهای غیر دولتی در اولویت هستند.
 مصوبه شورای امنیت ملی درباره توافق هسته ای برای حفظ وحدت و منافع ملی است
وی در مورد ابلاغیه شورای امنیت ملی به مطبوعات در مورد موضوع هسته‌ای نیز توضیح داد: بعضی از موضوعات برای کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و مسائل حیاتی به شمار می رود و جزو موضوعات اساسی کشور تلقی می شود، لازم است که  برخی مسائل در خصوص آنها، چارچوب هایی تعیین شود. اما اگر قرار باشد هر کسی پیرامون موضوعی که با امنیت ملی ما گره خورده، اظهارنظرهای مخالف منافع ملی بکند، قطعا باید وحدت رویه ای برای جلوگیری از آن صورت بگیرد.
وی اضافه کرد: توافق هسته ای، توافق یک جریان سیاسی با یک کشور خارجی نیست بلکه موضوع مهمی است که زیر نظر رهبر معظم انقلاب و با تدابیر قوای سه گانه صورت گرفته است و نمی تواند به راحتی مورد نقدهای ناروا قرار گیرد. طبیعی است که باید ساز و کاری برای نحوه پرداختن به این موضوع در رسانه‌ها فراهم می شد. همانطور که رهبر معظم انقلاب بعد از این توافق فرمودند، باید متانت و وحدت حفظ شود و نباید این مساله باعث دو دستگی و پراکندگی در جامعه بشود.
وی خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای نقطه اشتراک همدلی دولت و ملت است و این تصمیم به مطبوعات ابلاغ شده است تا وحدت و منافع ملی کشور حفظ شود.
صندوق اعتباری هنرمندان باید خودکفا باشد
سخنگوی وزیر ارشاد در مورد حمایت دولت از صندوق اعتباری هنرمندان گفت: تامین اعتبار این صندوق به دلیل محدود بودن اعتبارات دولت با تنگنا مواجه است و لازم است که صندوق به خودکفایی برسد تا تسهیلات و خدمات مناسب را به هنرمندان ارائه کند. 
وی افزود: سیاست جدید برای این صندوق خودکفا کردن آن است و امیدواریم با هیئت مدیره جدید و حمایت‌های شخص وزیر در آینده نزدیک به خودکفایی برسد. 
ارشاد برای فعالیت خواننده زیرزمینی مجوز نداده است
در ادامه نشست سوالی مبنی بر جنجال‌های هفته اخیر در خصوص مجوز امیرحسین مقصودلو (تتلو) مطرح شد که سخنگوی وزیر ارشاد در ابتدا به کنایه گفت: دوست داریم همه خوانندگان زیرزمینی آنقدر کارهای قانونمند انجام دهند که بتوانند روی زمین کار کنند.  از اینکه افراد هدایت شوند و راه جدیدی را برای حضور خود در مجامع هنری انتخاب کنند حمایت می‌کنیم. ما از اینکه افراد در عرصه‌های هنری صحیح فعالیت کنند و تا ابد در ظلمت نمانند استقبال می‌کنیم. اما امیدوارم رفتار آنها به گونه‌ای باشد که بتوانند با مردم و جامعه ارتباط درست فرهنگی داشته باشند. 
وی افزود: ا ینکه خیلی از مطبوعات تیتر کردند ارشاد برای مجوز این خواننده زیرزمینی چراغ سبز نشان داده است باید بگویم که صحیح نیست و برای این خواننده مجوزی صادر نشده است و صلاحیتهای عمومی این ها را نهادهای ذیربط اظهارنظر خواهند کرد و وزارت ارشاد نیز به لحاظ محتوایی بر کنار خوانندگان زیرزمینی نظارت می‌کند.
تاپایان مردادماه کار بازسازی تئاتر شهر تمام می‌شود
سخنگوی وزیر ارشاد در مورد وضعیت تئاتر شهر گفت: امیدواریم بخش‌های در حال بازسازی تئاتر شهر تا پایان مرداد‌ماه تمام شود و امیدواریم قبل از پایان مردادماه شاهد راه‌اندازی سالن‌ سایه باشیم و بخش اول بازسازی آن پایان یابد.
برپایی نمایشگاه کتاب سال بعد در باغ موزه دفاع مقدس
در ادامه نشست نوش‌آبادی به برگزاری نمایشگاه قرآن اشاره کرد و گفت: برای اولین بار نمایشگاه قرآن در باغ موزه دفاع مقدس برپا شد که این فضای جدید موافقین و مخالفین خودش را داشت. علاقه‌مند بودیم که نمایشگاه در مصلا برگزار شود اما چون هر هفته برنامه نماز جمعه را در مصلا داریم چنین امری محقق نشد. ضمن اینکه هزینه‌های برگزاری نمایشگاه در مصلا محدودیت‌هایی در این زمینه ایجاد کرده بود.
وی ادامه داد: فضای باغ موزه دفاع مقدس خیلی بیشتر از فضای مصلی است و استقبال نسبتا خوبی هم از نمایشگاه قرآن شد. البته ضعف اطلاع‌رسانی همیشه وجود داشته است و رسانه‌ها به این موضوع کمتر پرداخته‌اند.
وی در آخر با اشاره به وعده شهرداری، گفت: به احتمال زیاد نمایشگاه کتاب در سال آینده در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.
 
منبع:تسنیم
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••