اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۳/۱۸ - ۱۸:۰۲
گزارشی از نتایج انتخابات ترکیه

پیروزی تلخ حزب عدالت و توسعه

با پایان شمارش آراء انتخابات بیست و پنجم پارلمان ترکیه، ۴ حزب عدالت و توسعه، جمهوری‌خواه خلق، جنبش ملی و دموکراتیک‌ خلق‌ به این پارلمان راه یافتند که به زعم تحلیلگران این ترکیب جدید می تواند در سیاست‌های داخلی و خارجی آنکارا تغییراتی ایجاد نماید.

پیروزی تلخ حزب عدالت و توسعه

به گزارش سراج24،شبکه TRT ترکیه از پایان شمارش آراء انتخابات پارلمانی ترکیه که روز گذشته در سراسر این کشور برگزار شد، خبر داد و اعلام کرد که حزب عدالت و توسعه با 258 کرسی از 550 کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، حزب جمهوری‌خواه خلق با 132 کرسی در رتبه دوم، حزب جنبش ملی با 81 کرسی در رتبه سوم و حزب دموکراتیک خلق‌ها با 79 کرسی در رتبه چهارم قرار گرفت تا به این ترتیب پارلمان جدید ترکیه میزبان 4 حزب از 20 حزب شرکت‌‌کننده در انتخابات 7 ژوئن باشد. با اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی ترکیه، مشخص شد که حزب دموکراتیک خلق‌ها که نماینده کُردها به شمار می‌رود، موفق شد، با کسب 11 درصد آراء سرانجام موجب ورود کُردها به پارلمان شود. با این نتایج، حزب عدالت و توسعه ناگزیر خواهد بود که طرحی برای تحقق توافق‌های سیاسی برای تشکیل دولت ائتلافی آینده تدوین کند زیرا موفق نشده است اکثریت مطلق را کسب کند. حزب عدالت و توسعه در انتخابات سال 2011  با کسب 327 کرسی حدود 50 درصد آرا را کسب کرده بود اما در انتخابات روز یکشنبه (دیروز) ناگزیر شد کاهش نزدیک به 9 درصدی اقبال عمومی را شاهد باشد.

برای اطلاع از وضعیت نتایج انتخابات بیست و چهارم و بیست و پنجم مجلس ترکیه بر روی اینفو گرافی زیر کلیک کنید:

پیروزی تلخ برای حزب حاکم

به نظر تحلیل گران این یک «پیروزی تلخ» برای حزب عدالت و توسعه ترکیه محسوب می شود . به این معنی که اگرچه این حزب اکثریت نسبی آرا را بدست آورده ولی هیچ مزیتی برای عدالت و توسعه ازجهت تشکیل قدرتمند کابینه یا پیشبرد سیاست خارجی که حزب عدالت و توسعه مد نظر دارد ایجاد نمی کند حتی این احتمال بشدت قوت دارد که امکان تشکیل کابینه هم برای این  حزب میسیر نشود که در صورت وقوع این احتمال می بایست به استقبال انتخابات زود رس بروند. بااین وجود حزب عدالت و توسعه می تواند خوشبین باشد در یک تعامل مناسب با سایر ائتلافها به باقی ماندن در قدرت امیدوار باشد.

نکته تلخ این انتخابات برای حزب عدالت و توسعه این است که در صورت اصرار بر تشکیل ائتلاف با احزاب بزرگ ناچار است در سیاست های داخلی و خارجی اش تجدید نظر کرده یا این سیاست ها را تعدیل نماید. با این وجود حزب عدالت و توسعه این شانس را دارد که در صورت در اختیار داشتن سهمی از نتایج این انتخابات توسط کاندیداهای مستقل با جذب کرسی های متعلق به نمایندگان مستقل از جهنم ائتلاف با رقیبان سرسخت بگریزد. تنها در این صورت است که هزینه های حزب عدالت و توسعه برای باقی ماندن در قدرت کاهش پیدا می کند.

مختصات حضور احزاب ترکیه در انتخابات بیست و پنجم

 مطابق قوانین انتخاباتی ترکیه این رویداد، که از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 بی‌سابقه است به معنی آن است که «عدالت و توسعه» که برای تشکیل دولت 18 کرسی کم دارد اکنون باید در اندیشه تشکیل دولت اقلیت یا ائتلاف با سایر احزاب باشد. نتایج به دست آمده بر اساس شمارش 99 درصد از آرا نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه 41 درصد از این آرا را از آن خود کرده است. اردوغان با این نتیجه ناچار خواهد بود برنامه تغییر قانون اساسی ترکیه را کنار بگذارد. برنامه تغییر قانون اساسی قرار بود اختیارات رئیس‌جمهور در حکومت ترکیه را افزایش دهد و نظام این کشور را از پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر دهد. حزب چپ‌های دموکراتیک خلق‌ها (HPD) که از حمایت کردها برخوردار است، حدود 11 درصد آرا را به دست آورده که بیش از 10 درصد آرای لازم برای حضور در مجلس قانون‌گذاری ترکیه است. بنابراین، این حزب که مدافع حقوق کردها است برای اولین بار به پارلمان راه می‌یابد.

بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در انتخابات مذکور از 31 حزب واجد شرایط، فقط 20 حزب سیاسی (عدالت و توسعه- آناتولی- ترکیه مستقل- جمهوریخواه  خلق- دمکرات- دمکراتیک چپ - رهائی خلق- دمکراتیک خلق ها- حرکت ملی گرا – سعادت-  وطن- حق و آزادیها - مرکز- لیبرال دمکرات- راه راست-  یورت ( سرزمین ) -  سازش اجتماعی  رفرم و توسعه -  حزب حق و عدالت ) می توانستند به رقابت بپردازند. از این بین احزاب جمهوریخواه خلق، حرکت ملی گرا و دموکرات خلق ها رقیبان جدی حزب حاکم محسوب می گردند. هم چنین در سراسر ترکیه تعداد 166 نامزد نمایندگی مستقل و منفرد نیز در انتخابات ثبت نام کرده و شرکت نمودند.  برای حضور و فعالیت تعداد 550 نماینده مردم در مجلس اعلای ملت ترکیه  انتخابات پارلمانی در مورخ هفتم ژوئن 2015  (هفدهم  خرداد 1394) درترکیه و نیز در میان اتباع ترک ساکن در خارج (حدود 2 میلیون تن در کشورهای اتحادیه اروپا ) برگزارگردید. پیروزی های پیاپی حزب عدالت و توسعه (از سال 2000.م  تا سال 2014.م)  به صورت پدیده تعیین  کننده تشکیل حکومت در جمهوری ترکیه در آمده است. طبق آخرین نظر سنجی ها پیش از انتخابات،  حزب مذکور در انتخابات پارلمانی مذکور نیز خواهد توانست 40% الی 45% آرای مردم را کسب نماید.

پدیده ای به نام دمکراتیک خلق ها

دراین میان حزب «دموکراتیک خلق‌ها »، به ایجاد یک ائتلاف گسترده میان  اکراد -  طرفداران لائیزم – لیبرالیزم -  زن سالارها  - سوسیالیست‌ها ، چپ‌گراها، علوی‌ها و دیگر اقلیت‌های موجود در ترکیه پرداخته وسعی کرد با پشت سر گذاردن حد نصاب ده درصدی (بزرگ‌ترین حد نصاب پارلمانی در جهان ) و با انتخاب بیش از 55 نماینده (قطعی 79 کرسی) وارد پارلمان ترکیه  شود.
حزب دموکراتیک خلق که نزد اکراد این کشور جایگاه و محبوبیت دارد  نیز می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در برابر امیال و برنامه‌های آتی حزب عدالت و توسعه برای تغییر نظام سیاسی ترکیه  ایفا نماید. چه اینکه عبور حزب دموکراتیک خلق‌ها از حد نصاب انتخاباتی به معنای ان  است که حزب حاکم در موقعیت یک اکثریت ضعیف در نظام قانون‌گذاری قرار خواهد گرفت. چنانچه حزب دموکراتیک خلق نمی توانست از حد نصاب مذکور عبور نماید  با افزایش مجموع کرسی‌های حزب عدالت و توسعه در مجلس،  حزب حاکم می‌توانست همه پرسی مد نظر و پیشنهادی اش را به تصویب برساند. در آن صورت، حزب عدالت و توسعه نظام سیاسی ترکیه را به نظام ریاستی( نظیر ایالات متحده آمریکا ) تغییر می داد و رجب‌طیب اردوعان، در مقام رئیس‌جمهور؛ به وظایف و اختیارات گسترده تری دست می یافت. حزب حاکم برای تشکیل دولت براساس قانون به حداقل 276 کرسی در پارلمان نیاز دارد.

ورود "حزب دموکراتیک خلق ها " به عنوان  یک حزب کردی  (شاخه سیاسی پ ک ک) به عرصه رقابت های انتخاباتی  به دلیل پیامدهایی که می تواند به دنبال داشته باشد، از شاخصه های اصلی این دور از انتخابات مجلس ترکیه به حساب می آید. قبل از این دور از انتخابات نامزدهای کردی به صورت مستقل و انفرادی در انتخابات ثبت نام می کردند و پس از ورود به مجلس به تشکیل فراکسیون کردی اقدام می کردند. با توجه به این که حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق ها رقیب اصلی یکدیگر در حوزه های انتخاباتی مناطق کردنشین به حساب می آیند، موفقیت حزب منتسب به کردها در عبور از حدنصاب ١٠ درصدی در واقع کاهش آراء حزب عدالت و توسعه را در پی مداشت و در مقابل در صورتی که حزب مذکور موفق به کسب این حدنصاب نمی شد، ضمن آن که کرسی های خود را به نفع حزب حاکم از دست می داد هیچ نماینده ای هم در مجلس ترکیه نداشت. از این رو انتخابات مجلس ترکیه برای  حزب دموکراتیک خلق ها یک قمار بزرگ تلقی می شد. شکست حزب دموکراتیک خلق ها در به دست آوردن حدنصاب ١٠ درصدی و نداشتن نماینده در مجلس می توانست به بی ثباتی سیاسی و هرج و مرج  بیشتر بیانجامد. اظهارات مقامات کردی مبنی بر تقلب در صورت به دست نیاوردن حدنصاب ١٠ درصدی نشانه هایی از بروز بحران را در کشور ترکیه آشکار می ساخت. بر اساس قانون اساسی ترکیه، برای تغییر قانون اساسی از سوی مجلس بدون رجوع به آرای مردم، به حداقل 376 رای مثبت نیاز است. در صورتی که حزب حاکم می توانست حداقل 330 کرسی مجلس را در انتخابات مذکور کسب کند، ضمن تضمین ادامه حکومت اش، می توانست به تنهایی قانون اساسی جدید را تدوین کند اما در این حالت باید تصویب آن به همه پرسی گذاشته شود.

شعار حزب حاکم و احزاب مخالف؟

حزب عدالت و توسعه در بیانیه های انتخاباتی و کارزار تبلیغاتی خود بیش از آنکه قول طرحهای تازه ای را بدهد، عملکردش را به رخ می کشید. حال آن که حزب جمهوریخواه خلق؛  با انگشت گذاشتن بر مشکلات  اجتماعی و اقتصادی، راه حل های عبور از این مشکلات را در میان گذاشته بود. شعار حزب جمهوری خواه خلق در این کارزار «ترکیه ای قابل زندگی» و شعار حزب حاکم «ترکیه نوین» بود. پایگاه تحلیلی الوقت در این رابطه نوشت: حزب عدالت و توسعه همچنین پیمانی را با عنوان «پیمان ترکیه نوین» با مردم بسته بود و در بیانیه صد ماده ای مدعی شد که رهیافتی انسان محور؛  برای رسیدن به اهداف بزرگ صدمین سال تأسیس جمهوری ترکیه را دنبال خواهد کرد؛ اما بیانیه انتخاباتی حزب جمهوری خواه خلق متفاوت از حزب حاکم، اقتصاد محور و در چهار سر فصل اصلی: دمکراسی-  سیاستهای تقویت کننده رقابت در تولید-  توزیع عادلانه ثروت - پویایی در سیاستهای اقتصادی و اجتماعی تعریف شده است. البته در کارزار مذکور؛ محور تبلیغات احزاب حرکت ملی گرا و نیز دموکراتیک خلق ها  وعده های ارتقاء سطح درآمدها و رفاه مردم  بود. در حالی که اردوغان،  داود اوغلو و دیگر مسئولین حزب عدالت و توسعه در کارزار تبلیغات انتخاباتی سعی در بهره برداری از احساسات اعتقادی مردم ترکیه داشتند اما اردوعان به عنوان رئیس جمهور  به نقض بی طرفی و حمایت یک جانبه از حزب حاکم در مقابل دیگر احزاب سیاسی، متهم شده است. وی به عنوان رئیس جمهوری که باید بی طرف باشد  اخیرا در یکی از کارزارهای شبه انتخاباتی با در دست گرفتن قرآن و ذکر این که : " من با قرآن کریم بزرگ شده ام . " جنجال آفرید. لذا اکثر احزاب ترکیه  با طرح پرونده های  فساد مالی اعضای حکومت حزب عدالت و توسعه  آنان را به  سوء استفاده از احساسات اعتقادی مردم ترکیه  متهم می سازند.

تعیین قانون حد نصاب 10 درصدی

بیست و پنجمین دوره انتخابات مجلس ترکیه مهمترین و تاثیرگذارترین انتخابات در این کشورمحسوب می شد، زیرا در نتیحه این انتخابات است که سرنوشت دولت و قوه مجریه مشخص می شود. حزب پیروز در صورتی که بتواند اکثریت کرسی های مجلس را (بیش از ٢٧٥کرسی) به دست بیاورد می تواند به تنهایی و بدون ائتلاف با سایر احزاب دولت را تشکیل دهد. یکی از ویژگی های خاص انتخابات مجلس ترکیه که بر اساس قانون اساسی سال ١٩٨٣ (پس از کودتای نظامیان) تعیین شده است، وجود قانون حد نصاب ١٠ درصد برای ورود به مجلس می باشد، که بالاترین حد نصاب در سطح دنیا به شمار می رود. در واقع احزابی که در انتخابات شرکت می کنند، در صورتی می توانند مجوز ورود به مجلس را بگیرند که بتوانند از سد این حد نصاب عبور کنند. با توجه به این ویژگی است که کارشناسان مسائل ترکیه نظام انتخاباتی ترکیه را یک نظام غیردموکراتیک ارزیابی می کنند، زیرا تعداد زیادی از احزاب که نمی توانند این حد نصاب را به دست آورند، از راهیابی به مجلس باز می مانند. با این حساب مجلس ترکیه را نمی توان بیانگر خواست واقعی تمام مردم ترکیه دانست. انتخابات مجلس ترکیه در حالی با شرکت بیش از ٢٠ حزب سیاسی بزرگ و کوچک در روز یکشنبه ١٧ خرداد سال جاری (٧ ژوئن ٢٠١٥) برای تصاحب ٥٥٠ کرسی برگزار شد، که به دلیل شرایط و ویژگی های خاص حاکم بر آن دارای اهمیت زیاد و تعیین کننده ای می باشد. در انتخابات ٧ ژوئن نزدیک به ٥٧ میلیون نفر از مردم ترکیه واجد شرایط لازم برای شرکت در انتخابات بودند، با این حال تنها ٤ حزب از شانس واقعی برای ورود به پارلمان برخوردار بودند این چهار حزب عبارتند از :

١-    حزب حاکم عدالت و توسعه که رهبری آن را نخست وزیر فعلی احمد داوود اوغلو بر عهده دارد؛

٢-    حزب جمهوری خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو که اصلی ترین حزب مخالف است؛

٣-    حزب حرکت ملی به رهبری دکتر دولت باغچالی؛

٤-     حزب دموکراتیک خلق ها به رهبری صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک داق؛

 بنابراین ملاحظه می شود مجلس آینده با شرکت این ٤ حزب و نامزدهای منفرد و مستقل تشکیل خواهد شد و این احزاب ٤ ضلع اصلی ترکیب آینده مجلس ترکیه محسوب می شوند.

سه هدف اصلی حزب عدالت و توسعه در انتخابات بیست و پنجم؟

یکی از عواملی که براهمیت و حساسیت انتخابات ٧ ژوئن افزد، اهداف بلندپروازانه حزب حاکم  و رئیس جمهور فعلی ترکیه آقای اردوغان بود. حزب عدالت و توسعه هدف اصلی خود را تصاحب حداکثر کرسی های مجلس و به دست آوردن ٤٠٠ کرسی اعلام کرده بود. اگر این اتفاق رخ می داد این حزب موفق به تغییر قانوان اساسی ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی می شد. اهدف اساسی حزب عدالت و توسعه در این انتخابات را می توان به شرح زیر فهرست نمود:

هدف اول: کسب ٣٦٧ کرسی  (بیش از دو سوم کرسی های مجلس)

هر حزبی که به این رقم دست یابد از قدرت کامل برای انجام تغییرات در کشور برخوردار می شد. حزب عدالت و توسعه در صورت رسیدن به این حدنصاب قادر بود به طور مستقیم به تغییر قانوان اساسی ترکیه و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی مبادرت کند. در این صورت شخص رئیس جمهور از اقتدار و مسئولیت بیشتری برای اداره کشور برخوردار می شد.

هدف دوم: کسب ٣٣٠ کرسی ( بیش از سه پنجم کرسی های مجلس)

در صورتی که حزب عدالت و توسعه به این حدنصاب دست می یافت می توانست با درخواست برگزاری همه پرسی نسبت به تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی اقدام نماید.

هدف سوم: کسب ٢٧٦ کرسی ( بیش از یک دوم کرسی های مجلس) 

در صورتی که حزب عدالت و توسعه به این حدنصاب دست می یافت قادر بود به تنهایی و بدون ائتلاف با سایر احزاب به تشکیل دولت اقدام کند ولی در تغییر قانون اساسی و تغییر نظام پارلمانی به ریاستی شکست می خورد. حزب عدالت و توسعه در مجلس فعلی ٣٢٦ کرسی را در اختیار دارد.  اگرچه نظرسنجی های صورت گرفته در ماه های اخیر از احتمال کاهش آراء حزب حاکم عدالت و توسعه حکایت داشت با این حال پیش بینی می شد این حزب بتواند با کمک دستگاه قوی تبلیغاتی و همچنین توسل به کارنامه و عملکرد موفق اقتصادی خود در سال های گذشته در این دوره از انتخابات نیز همانند سه دوره قبل به پیروزی دست یابد هرچند این پیروزی نسبت به پیروزی های قبلی کم رنگ تر باشد.در عین حال باید به عامل تعیین کننده دین و گرایشات دینی در جامعه امروزی ترکیه نیز توجه کرد.  باید قبول کرد که تغییرات بسیار مهمی در نگاه ها و گرایشات دینی مردم ترکیه  در دهه های اخیر به وجود آمده است. باید توجه داشت، این عامل به عنوان یک کارت برنده بسیار قوی فعلا در اختیار حزب عدالت و توسعه قرار دارد، و احزاب مخالف از چنین ظرفیتی برخوردار نیستند.

در صورتی که حزب عدالت و توسعه به هر یک از این سه هدف خود دست می یافت، سیاست های داخلی و خارجی فعلی خود را ادامه می داد. با این حال در صورت دستیابی به اهداف اول و دوم در عرصه سیاست خارجی سیاست خاورمیانه ای ترکیه با شدت بیشتری دنبال می شد. به ویژه در منطقه شامات شاهد مداخله بیشتر این کشور در بحران سوریه و مسائل لبنان و فلسطین می شدیم.منطقه ای که تضاد منافع بین ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در خصوص به صورت آشکاری مشاهده می شود.

 

بازتاب های داخلی و خارجی اعلام نتایج انتخابات سراسری ترکیه

پیروزی کم رنگ حزب عدالت توسعه پس از موفقیت های پی در پی در 12 سال گذشته از سوی شخصیت ها و رسانه های منطقه ای و خارجی با واکنش های متفاوتی روبر و شد تا جاییکه تقریبا تمامی این رسانه ها عامل این عدم کسب پیروزی قاطع را در سیاست های خارجی دولت اقای اردوغان توصیف کردند که حتی بر سیاست داخلی این کشور و اقتصاد ترکیه سایه افکنده بود.

تحلیل کارشناسان از انتخابات 2015 ترکیه؛  انفجار اتمی در صحنه سیاسی ترکیه

کارشناسان معتقدند ورود کُردها به پارلمان ترکیه در قالب یک حزب سیاسی و عدم دستیابی اردوغان به رأی کافی برای اصلاح قانون اساسی این کشور، انفجار اتمی و تغییر بزرگ در صحنه سیاسی این کشور است.  به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، با پایان شمارش آراء انتخابات پارلمانی ترکیه که روز گذشته در سراسر این کشور برگزار شد، حزب عدالت و توسعه با 258 کرسی از 550 کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت.حزب جمهوری‌خواه خلق با 132 کرسی در رتبه دوم، حزب جنبش ملی با 81 کرسی در رتبه سوم و حزب دموکراتیک خلق‌ها با 79 کرسی در رتبه چهارم قرار گرفت تا به این ترتیب پارلمان جدید ترکیه میزبان 4 حزب از 20 حزب شرکت‌‌کننده در انتخابات 7 ژوئن باشد.حزب دموکراتیک خلق‌ها، برای ورود به پارلمان باید حدنصاب 10 درصد آراء را کسب می‌کرد و این آستانه، مانع بزرگی برای کردها جهت ورود به مناقشه سیاسی و امیدواری به پایان همیشگی فعالیت مسلحانه برای رسیدن به حقوق خود بود.روزنامه واشنگتن‌پست ورود کُردها به پارلمان ترکیه را انقلاب دموکراسی در ترکیه و نه بزرگ مردم به برنامه‌های اردوغان و حزبش عدالت و توسعه خوانده است.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن: انفجار هسته ای در ترکیه رخ داد

«بولنت علیرضا» کارشناس ترکیه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در اینباره گفت: «این یک انفجار هسته‌ای در سیاست ترکیه بود.»اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.حزب عدالت و توسعه موفق نشد 330 کرسی مورد نیاز برای اجرای همه‌پرسی ملی در خصوص طرح اردوغان برای تغییر ساختار پارلمان برای نظام ریاست‌جمهوری ترکیه را کسب نکرد.طبق گزارش واشنگتن‌پست، عامل تعیین‌کننده در این انتخابات، پیدایش حزب دموکراتیک خلق یا همان (HDP) بود که با کسب 12 درصد آراء، توانست جایگاه چهارم در انتخابات را کسب کند. این حزب برای ورود به پارلمان به کسب 10 درصد کل آراء نیاز داشت. این حزب هم‌اکنون در پارلمان 550 کرسی ترکیه دارای 78 کرسی است.طبق این گزارش، کسب 78 کرسی یک دستاورد چشمگیر برای حزب دموکراتیک خلق ترکیه بود زیرا این حزب کمتر از سه سال قبل تشکیل شده است هدف اصلی آن حمایت از کردهای ترکیه است.تحلیلگران معتقدند که شوق اردوغان برای در اختیار گرفتن قدرت بیشتر و از بین بردن کنترل و توازن از طریق ریاست‌جمهوری اجرایی کاملاً نتیجه عکس داده است.

رهبر حزب اپوزسیون ترکیه: در صورت عدم تشکیل دولت ائتلافی، باید انتخابات زودرس برگزار شود

«دولت باغچلی» رهبر «حزب جنبش ملی گرای» ترکیه گفت در صورتی که حزب عدالت و توسعه نتواند دولت ائتلافی تشکیل دهد، باید انتخابات زودرس برگزار شود. یکی از رهبران احزاب مخالف اردوغان شکست حزب عدالت و توسعه در تشکیل دولت ائتلافی  را مساوی برگزاری انتخابات جدید در ترکیه دانست.در حالی که انتخابات ترکیه و شمارش آرا نشان داد حزب عدالت و توسعه نتوانست اکثریت خود در پارلمان را حفظ کند، یک رهبر حزب اپوزسیون بر لزوم برگزاری انتخابات مجدد در صورت شکست و ناکامی حزب وابسته به اردوغان برای تشکیل کابینه ائتلافی تاکید کرد.با شمارش 99 درصد آرای انتخابات ترکیه مشخص شده است که حزب حاکم عدالت و توسعه 41 درصد آرا را کسب کرده که نسبت به انتخابات سال 2011 که حدود 50 درصد آرا را کسب کرده بود، کاهش نزدیک به 9 درصدی را نشان می‌دهد.به گزارش رویترز، «دولت باغچلی» رهبر «حزب جنبش ملی گرای» ترکیه امروز دوشنبه گفت که «اولین احتمال برای تشکیل دولت ائتلافی بین حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق‌ (نماینده کُردها) است. مدل دوم می‌تواند ائتلاف عدالت و توسعه با دیگر احزاب اپوزسیون باشد».رهبر یکی از احزاب مخالف اردوغان درباره احتمال ناکامی حزب عدالت و توسعه برای تشکیل دولت ائتلافی گفت: «اگر همه سناریوها(برای تشکیل دولت ائتلافی) شکست بخورند، خوب باید انتخابات زودهنگام برگزار شود».احمد داوود اوغلو» نخست‌وزیر ترکیه که حزبش اکثریت مطلق را در انتخابات روز گذشته از دست داده، این حزب را پیروز میدان و سایر احزاب راه یافته به پارلمان را ناکام دانست و خطاب به آنها گفت: شکست خود را بپذیرید(جزئیات بیشتر).

احزاب مخالف ترکیه با حزب «عدالت و توسعه» ائتلاف نخواهند کرد

حزب عدالت و توسعه در بیست و پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور برای اولین بار در 13 سال گذشته اکثریت کرسی‌های پارلمان را از دست داد.حزب حاکم ترکیه در بیست و پنجمین انتخابات این کشور که روز یکشنبه برگزار شد اکثریت خود در پارلمان را از دست داد تا نقشه‌های «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور، برای گسترش دامنه قدرت ناکام بماند.گزارش خبرگزاری فرانسه از استانبول حاکی است حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات روز یکشنبه که با رقابتی شانه به شانه با احزاب دیگر همراه بود موفق به کسب اکثریت آرا شد اما تقریباً 10 درصد از حدود 50 درصد آرائی که در انتخابات قبلی در سال 2011 از آن خود کرده بود را از دست داد.در همین حال، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد سران سه حزب مخالف اردوغان اعلام کرده‌اند با حزب عدالت و توسعه ائتلاف نخواهند کرد.مطابق قوانین انتخاباتی ترکیه این رویداد، که از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال 2002 بی‌سابقه است به معنی آن است که «عدالت و توسعه» که برای تشکیل دولت 17 کرسی کم دارد اکنون باید در اندیشه تشکیل دولت اقلیت یا ائتلاف با سایر احزاب باشد.  نتایج به دست آمده بر اساس شمارش 99 درصد از آرا نشان می‌دهد حزب عدالت و توسعه 41 درصد از این آرا را از آن خود کرده است. اردوغان با این نتیجه ناچار خواهد بود برنامه تغییر قانون اساسی ترکیه را کنار بگذارد.برنامه تغییر قانون اساسی قرا بود اختیارات رئیس‌جمهور در حکومت ترکیه را افزایش دهد و نظام این کشور را از پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تغییر دهد.گزارش‌ها همچنین حاکی است حزب چپ‌های دموکراتیک خلق‌ها (HPD) که از حمایت کردها برخوردار است، حدود 13 درصد آرا را به دست آورده که بیش از 10 درصد آرای لازم برای حضور در مجلس قانون‌گذاری ترکیه است. بنابراین، این حزب که مدافع حقوق کردها است برای اولین بار به پارلمان راه می‌یابد.

گاردین: احتمالاً در ترکیه انتخابات زودهنگام برگزار شود

روزنامه «گاردین» گزارش کرد حال که امیدهای رئیس‌جمهور ترکیه برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان به ناامیدی تبدیل شده است و احتمال تشکیل دولت ائتلافی پایین است، احتمالاً ظرف 45 روز آینده در ترکیه اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام شود.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه برای اولین بار در حکمرانی 13 ساله خود هم‌اکنون باید یا وارد گفت‌وگو برای تشکیل دولت ائتلافی شود یا اینکه خواستار برگزاری انتخابات جدید شوند زیرا حزب طرفدار کردها موسوم به حزب دموکراتیک خلق موفق شد در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه، موفقیت حیرت‌آوری را کسب کند.روزنامه انگلیسی «گاردین» گزارش کرد، در هفته‌های آتی احتمالاً احزاب ترکیه برای تشکیل دولت ائتلافی وارد مذاکره شوند زیرا رأی‌دهندگان ترکیه، طرح‌های اردوغان برای تغییر قانون اساسی و افزایش اختیارات و قدرت وی را نادیده گرفتند و این بزرگترین ضربه به حزب عدالت و توسعه (AKP) از زمانیکه در سال 2002 وارد قدرت شد، بوده است.بر اساس این گزارش، نتیجه انتخابات پارلمانی ترکیه، آرزوی اردوغان برای بازنویسی قانون اساسی ترکیه را نقش برآب کرد. او می‌خواست قانون اساسی ترکیه را تغییر دهد تا خودش بعنوان رئیس‌جمهور اختیارات بسیار زیادی داشته باشد اما هم‌اکنون اقلیت کردها هم‌اکنون می‌تواند در سیاست‌های ملی اظهار نظر کند.

اکراد پس از مدتها در ترکیه صاحب کرسی شدند

انتخابات پارلمانی ترکیه یک پیشرفتی برای حزب دموکراتیک خلق ترکیه به حساب می‌آید زیرا هم‌اکنون کردها که 20 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند، در پارلمان ترکیه دارای نماینده هستند.حزب دموکراتیک خلق ترکیه موفق شد از 10 درصد آرای مورد نیاز برای ورود به پارلمان ترکیه عبور کند و بیش از 12 درصد رأی کسب کند و حدود 80 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان ترکیه را به دست آورد. نتایج انتخابات همچنین نشان داد که حزب اردوغان موسومه به عدالت و توسعه موفق نشود اکثریت پارلمان را به دست آورد. طبق گزارش گاردین، مانع کسب حداقل 10 درصد به زمان قانون اساسی سال 1980 ترکیه بازمی‌گردد که نویسندگان آن نظامی بودند و تا حدی با هدف حذف نمایندگی کردها در پارلمان این کشور صورت گرفته است.در حالیکه حزب عدالت و توسعه همچنان بیشترین سهم کرسی‌های پارلمان ترکیه را کسب کرده است اما به هرحال سهم 41 درصدی این حزب از کرسی‌های پارلمان در مقایسه با انتخابات 2011 کاهش چشمگیری داشته است. در آن سال، عدالت و توسعه توانست تقریباً نیمی از مجموع آراء‌ را کسب کند. برای اولین بار از سال 2002 تاکنون، حزب عدالت و توسعه به یک دولت ائتلافی نیاز دارد یا اینکه می‌بایست خواستار برگزاری یک انتخابات جدید شود.طبق گزارش گاردین، هنوز مشخص نیست که چه حزبی با حزب عدالت و توسعه تشکیل ائتلاف می‌دهد زیرا حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه (MHP) احتمال تشکیل ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرد.«دولت باچقلی» رهبر حزب جنبش ملی‌گرای ترکیه اوایل روز دوشنبه (امروز) اعلام کرد که آمادگی دارند حزب اصلی مخالف علیه دولت ائتلافی یا اقلیت عدالت و توسعه در پارلمان باشند.وی که حزبش موفق شد 31 کرسی را در پارلمان ترکیه کسب کند، گفت: هیچ کس حق ندارد ترکیه را به سمت اقلیت عدالت و توسعه و بخری سناریوهای محافل سوق دهد. هر زمان که چنین چیزی اتفاق بیافتد، انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد.«صلاح الدین دیمیتریس» رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه که بعد از حزب عدالت و توسعه بیشترین کرسی را به دست آورده است نیز هرگونه احتمال تشکیل ائتلاف با حزب عدالت و توسعه را رد کرد.وی روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری در استانبول گفت: ما با حزب عدالت و توسعه تشکیل ائتلاف نمی‌دهیم. ما بر سر حرفهای خود می‌ایستیم.  ما در پارلمان بعنوان یک حزب مخالف قوی خواهیم بود.وی همچنین تأکید کرد که نتایج انتخابات، به تمامی برنامه‌های یک رئیس‌جمهور با قدرت اجرایی در ترکیه پایان داد و گفت: از همین لحظه، بحث درباره ریاست‌جمهوری و دیکتاتوری در ترکیه پایان می‌یابد. ترکیه از لبه پرتگاه بازگشته است.روزنامه‌های طرفدار دولت در ترکیه روز دوشنبه (امروز) خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. روزنامه محافظه‌کار «ینی شفق» ترکیه در تیتر خود نوشت: صندوق‌های رأی نشان داد که در صندوق‌های رأی چه بود.«برهان کوزو» معاون حزب عدالت و توسعه و رئیس کمیسیون قانون اساسی پارلمان ترکیه نیز بر برگزاری انتخابات زودهنگام تأکید کرد و گفت: از این سناریو هیچ دولتی بیرون نمی‌آید. حتی یک دولت ائتلافی نیز تشکیل نیم‌شود. برگزاری انتخابات زودهنگام اجتناب ناپذیر است.وی تأکید کرد که نتایج انتخابات پارلمانی روز یکشنبه نمایانگر ضعف نظام پارلمانی است و گفت: این نظام پارلمانی برای تمام جهان بد است. در ترکیه، تنها دولت‌های اکثریت کار کرده‌اند. ائتلاف‌ها همیشه خراب کرده‌اند.طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، احتمال می‌رود ظرف 45 روز آینده، درخواست جدیدی برای برگزاری انتخابات جدید مطرح شود.حزب عدالت و توسعه، از زمانی که در 2002 وارد قدرت شد، بر سیاست‌های ترکیه سلطه دارد اما انتخابات پارلمانی، رویای اردوغان برای تنظیم یک قانون اساسی جدید که ترکیه را از نظام پارلمانی به نظام ریاست‌جمهوری تبدیل کند، از بین برد.طبق این گزارش، جو مقابل ستادهای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه بسیار ساکت و خاموش بوده است. حدود چند صد نفر از حامیان این حزب، به نفع اردوغان که بنیانگذار این حزب است، شعار می‌دادند اما جمعیت خیلی زیادی بعد از اعلام نتایج انتخابات تجمع نکردند.بر اساس این گزارش، راهبرد تفرقه و حکمرانی اردوغان موجب افزایش قطبی‌ شدن در ترکیه شده است و در برخی موارد نیز به خشونت ختم شده است. اردوغان به طور مداوم قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی، حزب دموکراتیک خلق و رهبر این حزب که حامی کردها هستند را مورد انتقاد قرار می‌داد.روزنامه گاردین گزارش داد که یک رکورد دیگر که در انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه ثبت شد، تعداد نمایندگان زن است که قرار است در پارلمان ترکیه کرسی داشته باشند و برآورد می‌شود که 96 زن در پارلمان جدید ترکیه کرسی داشته باشند و این در حالی است که در سال 2011، 79 نماینده زن در پارلمان کرسی داشتند.


نشریات آلمان: انتخابات، آرزوی اردوغان برای تغییر قانون‌ اساسی را بر باد داد

نشریات آلمان در واکنش به انتشار نتیجه انتخابات ترکیه، این انتخابات را زمینه‌ساز دوره‌ای جدید دانستند که امکان تغییر قانون‌ اساسی را در این کشور منتفی می‌کند. پس از اینکه 99 درصد آرا  در انتخابات ترکیه شمرده شدند حزب عدالت و توسعه به ریاست «رجب طیب اردوغان» فقط توانست حدود 41 درصد از آرا را به دست آورد. به این ترتیب حدود 258 کرسی یعنی 18 کرسی کمتر از حداقل موردنیاز برای اکثریت پارلمان را به دست آورد. شبکه خبری «دویچه‌وله» نوشت که نتیجه این انتخابات آرزوهای اردوغان برای تغییر قانون اساسی که راه را برای اختیارات بیشتر وی هموار می‌کرد، بر باد داد. باید گفت انتخابات روز گذشته در ترکیه همه‌پرسی درباره جاه‌طلبی‌های اردوغان بود. قدرت‌های جدید روند دموکراتیک در ترکیه را تغییر دادند ولی همچنان اردوغان به عنوان قوی‌ترین حزب ترکیه فعالیت خواهد داشت. اما این نفی کننده این واقعیت نیست که اردوغان بزرگترین شکست را تجربه کرد.بخشی از گزارش روزنامه آلمانی «فرانکفورترآلگماینه» حاکی از این است که چشم‌انداز سیاسی ترکیه به صورت زیربنایی تغییر کرده است. چرا که احزاب چپ و حزب دموکرات مردم قدرت پیدا کرده‌اند. بازندگان این انتخابات اردوغان و همه آنهایی هستند که از وی حمایت می‌کردند. این ضربه متوجه اردوغان است که همه آنچه در اختیار داشت را به کار گرفت تا به نتیجه‌ای که می‌خواست برسد.نشریه آلمانی «اشپیگل» هم نوشت که دموکراسی برای فردی مثل اردوغان به این معنی است که هر 4 سال یکبار در کشور انتخابات برگزار شود در غیر این صورت اطلاعات زیادی برای در اختیار مردم گذاشتن وجود نخواهد داشت. در این کشور هر انتقادی واکنشی دارد و دشمنی تلقی می‌شود. روزنامه‌نگاران منتقد شغل خود را از دست می‌دهند و اتهام‌های فساد علیه اردوغان تحت تعقیب قرار خواهد گرفت. در این کشور تظاهرات‌ها هم با گاز اشک‌آور سرکوب خواهند شد هر چند که مسالمت‌آمیز برگزار شوند.اردوغان گفته است که بیشتر مردم ترکیه از وی حمایت می‌کردند و همچنان حامی او هستند. اما ماجرای قصر مجللی که وی ساخت یکی از محورهای مهم انتقاد از وی بوده است در حالی که رئیس‌جمهور،  این محل را مدرن و شایسته این سمت می‌داند. منتقدان ساختن کاخ که هزینه‌های فراوانی داشت را نوعی خودنمایی و اقدام شرم‌آور می‌دانند.این انتخابات برای ترکیه معنای دیگری هم دارد و آن این است که باید سازش با دیگر احزاب و در نظر گرفتن دیدگاه‌های اقلیت را در حکومت در نظر گرفت.

اردوغان: هیچ حزبی نمی‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد

رئیس‌جمهور ترکیه در اولین واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی کشورش و عدم موفقیت حزبش برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمانی گفت که هیچ حزبی قادر نیست به تنهایی تشکیل کابینه دهد.به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه در اولین واکنش به نتایج انتخابات پارلمانی این کشور، گفت هیچ حزبی قادر نیست به تنهایی تشکیل کابینه دهد.بنا به گزارش شبکه ال بی سی لبنان، رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی کشورش اعلام کرد: مشارکت بالا در انتخابات نمایانگر عزم ترکیه برای دموکراسی است.وی ادامه داد که نتیجه انتخابات به گونه‌ای است که هیچ حزبی نمی‌تواند دولت تک حزبی تشکیل دهد و ادامه داد که معتقد است تمامی احزاب یک ارزیابی «سالم و واقعی» نتیجه انتخابات خواهند داشت و گفت: تمامی احزاب باید در حفظ جو اعتماد و ثبات در آمریکا دقت داشته باشند.اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.حزب عدالت و توسعه با کسب 40.9 درصد از مجموع آراء همچنان پیروز انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه است و موفق شده است که 256 کرسی در پارلمان کسب کند که البته این تعداد کرسی کمتر از 276 کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت پارلمان است و این نشان می‌دهد که احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه وجود دارد.بنا بر نتایج انتخابات پارلمانی، حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) موفق شد 25.23 درصد از مجموع آراء را کسب کند، حزب جنبش ملی‌گرا (MHP) توانست 16.48 درصد آرا و حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق (HDP) موفق شد 13.19 درصد از آراء را کسب کند. این اولین انتخاباتی در ترکیه است که حزب دموکراتیک‌های خلق بعنوان یک حزب متحد وارد رقابت شده است. بیش از 53 میلیون نفر از رأی‌دهندگان ترکیه و خارج از این کشور واجد شرایط انتخاب نمایندگان خود در پارلمان کشور ترکیه بودند. حزب عدالت توسعه به 330 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان ترکیه نیاز دارد تا بتواند خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی باشد. این حزب در صورتیکه 367 کرسی پارلمان را به دست می‌آورد، بدون برگزاری همه‌پرسی می‌توانست قانون اساسی را تغییر دهد.

واشنگتن‌پست: انتخابات ترکیه اردوغان را به چالش کشید

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به نتایج انتخابات ترکیه و عدم موفقیت حزب رئیس‌جمهور این کشور برای کسب اکثریت آراء عنوان کرد که انتخابات ترکیه ضربه‌ای به اردوغان بود. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت که رأی‌دهندگان ترکیه روز یکشنبه (دیروز) ضربه سنگینی به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه و حزب حاکم وی موسوم به حزب «عدالت و توسعه» وارد آوردند زیرا نتایج انتخابات پارلمانی نشان داد که حزب اردوغان اکثریت پارلمان را از دست داد.این گزارش ادامه می‌دهد، برای اولین بار در تاریخ ترکیه، حزب حامی کردهای این کشور موسوم به حزب دموکراتیک خلق ترکیه موفق شد وارد پارلمان شود و نقطه عطف جدیدی در تکامل دموکراسی ترکیه به وجود آورد و همچنین چالش مستقیمی برای آمال اردوغان برای محکم کردن قدرت وی بعنوان رئیس‌جمهور ترکیه پدید آورد.

مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتنانفجار هسته ای در ترکیه رخ داد

«بولنت علیرضا» کارشناس ترکیه در مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی واشنگتن در اینباره گفت: «این یک انفجار هسته‌ای در سیاست ترکیه بود.»اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.حزب عدالت و توسعه موفق نشد 330 کرسی مورد نیاز برای اجرای همه‌پرسی ملی در خصوص طرح اردوغان برای تغییر ساختار پارلمان برای نظام ریاست‌جمهوری ترکیه را کسب نکرد.طبق گزارش واشنگتن‌پست، عامل تعیین‌کننده در این انتخابات، پیدایش حزب دموکراتیک خلق یا همان (HDP) بود که با کسب 12 درصد آراء، توانست جایگاه چهارم در انتخابات را کسب کند. این حزب برای ورود به پارلمان به کسب 10 درصد کل آراء نیاز داشت. این حزب هم‌اکنون در پارلمان 550 کرسی ترکیه دارای 78 کرسی است.طبق این گزارش، کسب 78 کرسی یک دستاورد چشمگیر برای حزب دموکراتیک خلق ترکیه بود زیرا این حزب کمتر از سه سال قبل تشکیل شده است هدف اصلی آن حمایت از کردهای ترکیه است.تحلیلگران معتقدند که شوق اردوغان برای در اختیار گرفتن قدرت بیشتر و از بین بردن کنترل و توازن از طریق ریاست‌جمهوری اجرایی کاملاً نتیجه عکس داده است.

معاون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه: بازنده اصلی انتخابات؛ اردوغان است

معاون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه معتقد است که در انتخابات پارلمانی اخیر، ملت ترکیه پیروز و اردوغان شکست خورده است. به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «هالوک کوچ» معاون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه و سخنگوی این حزب بعد از اعلام نتایج انتخابات در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این نتایج پیروزی بزرگ دموکراسی است این پیروزی ملت ترکیه است. ترکیه از امروز یک کشور جدیدی خواهد بود که آزادی، صلح و دموکراسی در آن موج خواهد زد پیروز اصلی در این انتخابات ترکیه و دموکراسی است و مغلوب اصلی انتخابات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه است.به نوشته «کردپرس» کوچ افزود: بعد از 13 سال برای اولین‌بار با رای ملت ترکیه مدیریت فشار و حاکمیت اقتدارگرایانه به اتمام رسیده است. این نشان دهنده هوشیاری بزرگ ملت ترکیه است. ترکیه از خطر کشور اقتدارگرایانه رهایی پیدا کرده است. بطور خلاصه باید عرض کرد ملت ترکیه پیروز و اردوغان شکست خورده است. حزب عدالت و توسعه از این ساعت به بعد توسط ملت ترکیه از حاکمیت کنار گذاشته شده است. رئیس جمهور ترکیه با زیر پا گذاشتن تمام قوانین کشور و نقض قانون اساسی ترکیه به مانند رئیس یک حزب سیاسی با استفاده از تمام اختیارات دولتی یک روند تبلیغاتی نابرابر و ناعادلانه به نفع حزب عدالت و توسعه را به وجود آورده بود نتایجی که از صندوق‌های رای بیرون آمد مشروعیت مقام رئیس جمهور ترکیه را زیر سوال برده است. مشروعیت سیاسی مقام اردوغان با نقشی که در تبلیغات انتخاباتی از خود نشان داد وارد یک خلاء جدی شده است.وی تاکید کرد، نتایج انتخابات برای حزب جمهوری خواه خلق ترکیه 4 اهمیت اساسی به بار آورده است: دوران حاکمیت حزب عدالت و توسعه به سر رسید، دموکراسی در این انتخابات پیروز شد، کمال قلیچدار اوغلو و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با این نتایج خواهند توانست حکومت ائتلافی تشکیل داده و در حکومت نقش اساسی بازی کند و حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با رعایت تمام اصول دموکراسی آماده پذیرفتن هر مسئولیت خطیر در عرصه حکومت داری کشور خواهد بود.

وزیر دفاع ترکیه: ائتلاف HDP – CHP – MHP بسیار محتمل است/ترکیه نباید اسیر ائتلافها شود

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه ائتلاف احزاب جمهوری خلق (CHP)، جنبش ملی (MHP)، دموکراتیک خلق‌ها (HDP) بسیار محتمل است گفت: حزب دموکراتیک خلق ها و حزب جنبش ملی ترکیه از یکدیگر تغذیه می‌کنند. به نقل از خبرگزاری اخلاص، «عصمت ییلماز» وزیر دفاع ترکیه در اظهاراتی گفت: پیام ملت ترکیه را در این انتخابات دریافت کرده و کم و کاستی‌های خود را بررسی می‌کنیم. خدمات ما در این سالها بیش از خدمات ارائه شده در 80 سال سابق بود.100 سال هم بگذرد احزابی مانند حزب جمهوری خواه خلق و حزب حرکت ملی نمی‌توانند حکومت را به دست گیرند زیرا این احزاب قابلیت کسب رای در شرق و جنوب شرق ترکیه را ندارند.وی افزود: حزبی که نتواند در شرق و جنوب شرق ترکیه رای کسب کند در این سرزمین نخواهد توانست حکومت تشکیل دهد. قبول می‌کنیم که کاهش آراء داشتیم این را به وضوح دیدیم ولی باور کنید تضعیف حزب عدالت و توسعه، تضعیف ترکیه خواهد بود.به نوشته «کردپرس» وزیر دفاع ترکیه افزود: در ترکیه 2 حزب وجود دارد که با تکیه بر یک هویت و قومیت خاص در حال اعمال سیاست است، حزب دموکراتیک خلق ها و حزب حرکت ملی ترکیه. در واقع این دو حزب در حال تغذیه کردن از یکدیگر هستند. ائتلاف HDP – CHP – MHP بسیار محتمل است. زیرا حزب جمهوری خواه خلق ترکیه با حزب حرکت ملی نخواهد توانست ائتلاف کند و به حزب دموکراتیک خلق‌ها نیاز خواهد داشت. ما در یک فضای کاملا ناعادلانه به انتخابات پرداختیم. اسرائیل علیه ما تبلیغ می کرد. بی.بی.سی و تمام خبرگزاری های آمریکایی علیه حزب عدالت و توسعه بسیج شده بودند. تمام احزاب به حزب عدالت و توسعه حمله می کردند.ییلماز تاکید کرد: ترکیه را نباید اسیر ائتلافها کنیم. ترکیه در دهه های 90 و 70 میلادی دولت ائتلافی را تجربه کرده است. هیچ کس از آن حکومت ها رضایت نداشت در اروپا دیگر قانون حکومت ائتلافی لغو شده است. ائتلاف به نفع هیچ کس نخواهد بود.

سقوط آزاد بازارهای بورس ترکیه در پی نتایج انتخابات

با شکست حزب رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات پارلمانی این کشور برای کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، بازار سهام استانبول با افت 6 درصدی روبرو شد. با شکست حزب حاکم «عدالت و توسعه» در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان ترکیه، بازار سهام استانبول با افت 6 درصدی روبرو شد.به گزارش روزنامه دیلی صباح، اردوغان به دنبال کسب اکثریت کرسی در پارلمان بود تا بتواند تغییراتی را در قانون اساسی ترکیه به وجود آورد اما طبق گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه حزب راست میانه اردوغان توانست 41 درصد از آراء انتخابات پارلمانی را به دست آورد. گرچه حزب عدالت و توسعه همچنان بزرگترین حزب در ترکیه به حساب می‌آید اما متحمل بدترین نتیجه از سال 2002 تاکنون شده است.طبق این گزارش، ارزش شاخص بورس استانبول در زمان گشایش بازار  6675.35 واحد کاهش یافته است. ارزش سهام این شاخص، 8.5 درصد افت داشته است.خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرد که بانک مرکزی ترکیه از بیم سقوط ارزش لیر، تدابیر ویژه در دستور کار قرار داده است.طبق این گزارش، حزب عدالت و توسعه با کسب 40.9 درصد از مجموع آراء همچنان پیروز انتخابات پارلمانی روز یکشنبه ترکیه است و موفق شده است که 256 کرسی در پارلمان کسب کند که البته این تعداد کرسی کمتر از 276 کرسی مورد نیاز برای کسب اکثریت پارلمان است و این نشان می‌دهد که احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی در ترکیه وجود دارد.بنا بر نتایج انتخابات پارلمانی، حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) موفق شد 25.23 درصد از مجموع آراء را کسب کند، حزب جنبش ملی‌گرا (MHP) توانست 16.48 درصد آرا و حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق (HDP) موفق شد 13.19 درصد از آراء را کسب کند. این اولین انتخاباتی در ترکیه است که حزب دموکراتیک‌های خلق بعنوان یک حزب متحد وارد رقابت شده است.بیش از 53 میلیون نفر از رأی‌دهندگان ترکیه و خارج از این کشور واجد شرایط انتخاب نمایندگان خود در پارلمان کشور ترکیه بودند. حزب عدالت توسعه به 330 کرسی از مجموع 550 کرسی پارلمان ترکیه نیاز دارد تا بتواند خواستار برگزاری همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی باشد. این حزب در صورتیکه 367 کرسی پارلمان را به دست می‌آورد، بدون برگزاری همه‌پرسی می‌توانست قانون اساسی را تغییر دهد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••