اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۷:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۳۶
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۰۴
طلوع آفتاب ۰۵:۲۷:۲۵
غروب آفتاب ۱۸:۴۰:۱۸
نیمه شب ۲۳:۱۹:۱۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۱/۱۱ - ۰۱:۲۹
«سراج 24» گزارش می دهد؛

گذری بر عملکرد احزاب اصلاح طلب در سال 93/افزایش شکاف بین عارف و خاتمی/شکست تئوری‌های ائتلاف و تلاش برای بازسازی/از هم پاشیدگی احزاب قدیمی و تازه تأسیس اصلاح‌طلبان

اصلاح طلبان در سال 93 با فراز و نشیبهای فراوانی رو برو بودند. یکی از بزرگترین محل اختلاف آنان حزب ندای ایرانیان بود.

گذری بر عملکرد احزاب اصلاح طلب در سال 93/افزایش شکاف بین عارف و خاتمی/شکست تئوری‌های ائتلاف و تلاش برای بازسازی/از هم پاشیدگی احزاب قدیمی و تازه تأسیس اصلاح‌طلبان

به گزارش «سراج24»، دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، نویدبخش فضایی پر از جنب و جوش و تحرک برای احزاب سیاسی اعم از فعال و غیرفعال، است. هر حزبی به تناسب پتانسیل خود در تدارک کسب سهمی از صندلی های سبز زنگ بهارستان است. این احزاب اگرچه جمعه بازار خود را در سال 94 می بینند و باید در این میدان، خود را به ملت عرضه کنند ولیکن تحرکات بسیاری از آنان پیش از برهه انتخابات آغاز شده است. احزابی که پشتوانه تقریبا مستحکمی داشتند در این یکسال به دنبال برگزاری کنگره و ترمیم شورای مرکزی خودر در آمدند؛ احزابی نیز که در ایام منتهی به انتخابات سر از برف در می آورند، منتظرند تا ببینند گردش به کدام سمت و کدام لیست، نفع بیشری برایشان دارد.

در ایران هنوز احزاب نتوانسته اند جایگاه خود را به دست بیاورند. در چنین فضایی نیز امکان این وجود دارد که حزبی در گردونه رقابت های انتخاباتی با شعارهای پرطمطراق، اقبال عمومی را از آن خود کند. با این حال اما احزاب در گوشه ای نمی ایستند و نظاره گر باشند؛ آنان تلاش می کنند که در فضای سیاسی دیده شوند بر همین اساس نیز در سال ۹۳ احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلب با برگزاری کنگره ها و نشست‌های گوناگون تلاش کردند، خودی به ملت نشان دهند و نامشان را به یاد مردم بسپارند.

در این گزارش به بازخوانی عملکرد و اخبار مهم احزاب و تشکل های اصلاح طلب در کشور در یکسال گذشته پراخته شده است.

*حزب کارگزاران سازندگی

آیت الله هاشمی رفسنجانی پدر معنوی حزب کارگزاران سازندگی، با حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، فرصتی استثنایی برای این حزب به وجود آورد. کارگزاران سازندگی یکی از معدود احزابی است که با نزدیک به دو دهه فعالیت، شاکله اصلی خود را حفظ کرده است. این حزب که رویکردی نزدیک به اصلاح طلبان دارد به جنب و جوش و فعالیت بیشتر روی آورد. در کنار این کارگزاران به دنبال ترمیم اعضای شورای مرکزی و نوسازی خود بود. بر همین اساس اعضای شورای مرکزی جدید حزب کارگزاران به ۳۱ نفر افزایش پیدا کرد و محمدحسین عادلی، سعید لیلاز، محمد قوچانی، علی جمالی، شهربانو امانی، خانم مقیمی، اعظم نوری، عباس علیخانی، علی‌اشرف افخمی، سیدافضل موسوی، مهندس پناه، ‌ سیدعبدالله حسینی، ‌ عباسعلی الله‌یاری، فرزانه ترکان، ‌ خانم کفایتی، جهانبخش خانجانی، حجت‌الاسلام ملکی به این حزب خانوادگی دعوت شدند.

پس از بازسازی کارگزاران، در چهارم اردیبهشت ماه اعضای حزب کارگزاران سازندگی به همراه غلامحسین کرباسچی دبیر کل آن، با آیت الله هاشمی رفسنجانی دیدار کردند. هاشمی رفسنجانی در این دیدار از تاثیرگذاری این حزب در انتخابات پنجم مجلس و هفتم ریاست جمهوری گفت.

کارگزارانی ها در ششم اردیبهشت نیز با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دیدار کردند. در اواخر همین ماه، ترکیب شورای مرکزی حزب نیز مشخص شد و غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی، اسحاق جهانگیری رئیس شورای مرکزی، سعید لیلاز قائم مقام دبیرکل، محسن هاشمی نائب رئیس و سید افضل موسوی خزانه‌دار شدند.

اما جراحی حزب کارگزاران زیاد دوام نیاورد و در ۲۳ مهرماه، محمد هاشمی رفسنجانی با انتشار اطلاعیه ای در رسانه ها استعفای خود را از حزب کارگزاران اعلام کرد. او دلیل استعفای خود پس از 20 سال را چنین اعلام کرده است: «آنچه اخیرا اتفاق افتاد و به استعفای من منجر شد، ترکیب شورای مرکزی جدید بود. بالاخره اشخاصی در این گروه الان حضور دارند که از بدو تاسیس با کارگزاران نبودند و دربرهه‌هایی، منتقد کارگزاران بوده‌اند. من نمی‌خواهم سرنوشتی همانند سرنوشت مشارکت برای کارگزاران ایجاد شود. من برای آقای خاتمی و سایر احزاب احترام قایلم اما نه آنها من را برای عضویت در شورای مرکزی احزاب‌شان دعوت می‌کنند و نه من در صورت دعوت‌شان می‌روم.»

پس از این استعفا، روشنک سیاسی عضو دیگر این حزب، از ادامه همکاری با کارگزاران سازندگی خودداری کرد. او دلیل این استعفا را چنین بیان کرد: «من انتقاد اصلی‌ام به کارگزاران این بود که چینش شورای مرکزی حزب دموکراتیک نبود و مثل یک اداره انتصابات صورت گرفت. وقتی ما شعارمان این است که می‌خواهیم دموکراتیک باشیم حق هم نداریم انتصابات صورت دهیم و من همیشه نسبت به این مسئله انتقاد داشتم.»

کارگزاران سازندگی برای ترکیب شورای مرکزی خود، در سال 93 انتخاباتی برگزار نکرد و آن را به سال 94 حواله داد.

*حزب مردمسالاری

حزب مردمسالاری برای سال 93، برنامه هایی را در سر داشت ولیکن نتوانست به هر آنچه که می خواست دست پیدا کند. میرزا بابا مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری در روزهای پایانی سال 93 از قصد این حزب برای راه اندازی کمیته انتخاباتی حزب گفت و افزود: حزب مردم‌سالاری قرار است در 6 ماهه اول سال نود و سه، 8 سمینار استانی در سطح کشور برگزار کند.

اما اولین همایش این حزب با عنوان «ما دلارامیم» توسط در واکنش به همایش دلواپسیم ۱۲تیرماه (پنجشنبه) در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این همایش مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری، حسن قشقاوی معاون کنسولی و امور پارلمانی وزارت امور خارجه، اعضای شورای مرکزی حزب مردمسالاری و جمعی از نمایندگان ادوار مجلس حضور داشتند.

این حزب در سال 93، سیزدهمین کنگره خود را نیز برگزار کرد. این کنگره پنجشنبه ۹ بهمن با حضور دبیرکل، اعضای شورای مرکزی و کمیته‌های حزب مردم‌سالاری در مجتمع آدینه تهران برگزار شد. در این کنگره که برخی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از جمله الیاس حضرتی عضو حزب اعتماد ملی، رسول منتجب‌نیا قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات، محمد سلامتی دبیرکل حزب منحله مجاهدین، موسوی‌تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین قم، محمدرضا راه‌ چمنی دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی، رهامی عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس حضور داشتند، ‌ پیام هاشمی و خاتمی خطاب به این کنگره نیز قرائت شد. همچنین در پایان این کنگره از سایت خبری حزب مردم‌سالاری با عنوان (حسنی) رونمایی شد.

*ندای ایرانیان

مرداد ماه سال 93، جرقه ای وسیع در خرمن اصلاحات زده شد و آتشی به پا کرد که تا چند ماه دامن اصلاح طلبان را گرفت. در بیستم مرداد ماه برخی از جوانان اصلاح‌طلب که عمدتاً در حزب منحله مشارکت در سال ۸۸ فعال بودند، تشکل جدیدی را تحت عنوان «نـدا» مخفف «نسل دوم اصلاح طلبان» راه‌اندازی کردند. چهره‌هایی همچون صادق خرازی، سجاد سالک، رضا شریفی، حسن یونسی، شهاب الدین طباطبایی و مجید فراهانی هیئت موسس این تشکل را تشکیل می دادند. تاسیس این حزب واکنش اصلاح طلبان را به دنبال داشت. احمد پورنجاتی عضو حزب منحله مشارکت در روزهای ابتدایی تاسیس این حزب با نگاه تمسخرآمیز درباره «ندا» گفت: «شنیده‌ام یک فقره آقا صادق خرازی به قصد قربت و لابد برای پیشبرد روند اصلاح‌طلبی، یک تشکیلات درست کرده‌اند به نام ندا «نسل دومی‌های اصلاحات»، مبارک است؛‌ این نوه نسل سومی عمه‌جان بنده هم قصد دارد تشکیلاتی درست کند به نام نسا «نسل سومی‌های اصلاحات!»

محمدرضا تاجیک مشاور خاتمی دیگر منتقد تشکل ندا و مبدع بحث نواصلاح‌طلبی هم به انتقاد از ندای ایرانیان پرداخت و درباره تشکیل حزب تازه تاسیس «ندا» به هفته‌نامه صدا گفت: «ندا» صدای نواصلاح‌طلبی نیست و به نظر من احزاب اصلاح‌طلب عمدتاً نگاه شکسته‌ای به حزب و بازی حزبی داشته‌اند.

برخی از اصلاح‌طلبان که حضور ندا را شکاف جدیدی در جریان خود می‌دانستند این حزب نوظهور را «اصلاح‌طلب بدلی» خواندند، روزنامه آرمان اولین رسانه اصلاح‌طلبی بود که اعضای موسس ندا را «اصلاح‌طلب بدلی» توصیف کرد.

اما شاید یکی از جدی‌‌ترین منتقدان حزب ندا محمد قوچانی عضو حزب کارگزاران باشد که جوان‌بودن یک تشکل را پاشنه‌آشیل کارکرد حزبی عنوان کرده بود. او با اشاره به تاسیس حزب تازه تاسیس ندای ایرانیان گفت: «من فکر می کنم جوانان اصلاح طلب باید در احزاب در کنار شخصیت‌های باتجربه جناح اصلاح طلب کار کنند و کار حزبی-سیاسی را بیاموزند. بنده نیز به همین خاطر در حزب کارگزاران فعال شده ام تا اصول کار حزبی را بیاموزم. ایجاد یک حزب جدید با محوریت جوانان را به صلاح نمی‌دانم و معتقدم این یک پرش و جهش به جلو است همانطور که در ادبیات مصطلح می‌گویند "غوره نشده می خواهد مویز شود"، لذا این جوانان به زودی به اشتباه خود در این زمینه پی خواهند برد».

ندای ایرانیان در برابر انتقادات سکوت کرد تا در نهایت در 24 شهریور ماه اولین بیانیه راهبردی هیات موسسان این حزب تازه تاسیس منتشر شد. آنان در این بیانیه از تندروی های اصلاح طلبان انتقاد کردند و نوشتند: «ما غفلت و خطای خود را در ناکامی‌ها و شکست‌های دیروز بی تاثیر نمی‌دانیم؛ و نسبت به گذشته عملکرد خود دچار تحجر و جمود نیستیم. از این رو نقد گذشته نه به منظور مچ گیری و مقصریابی بلکه برای اطمینان از عدم تکرار خطاها و افزایش کارایی اصلاحات را امری ضروری می‌دانیم و در تمام ناکامی ها و کامیابی‌ها خود را شریک و مسئول می‌دانیم؛ از این رو بنا نداریم با نقد دیگران خود را مبرا نشان دهیم، ضمن آن که بر این باوریم که به دور از تندروی و افراط و با دوری جستن از کنش سیاسی مبتنی بر هیجانات زود گذر و با عمل تشکیلاتی قدرتمند می‌توان به روندی که در سال‌های گذشته توسعه کشور را مختل و هزینه‌هایی را به طرفین تحمیل کرد، پایان داد. رویکردی که اینک از پس تجارب تلخ و سخت پدید آمده است ما را به سمتی و نقشه راهی هدایت می‌کند که در آن جامعه مدنی، شکل و مفهوم عینی پیدا کند تا آنجا که نسبت میان جامعه و حاکمیت، و مردم و دولت، با ارتباطی عمیق و گسترده آمیخته شود؛ جامعه‌ای که در آن احزاب و گروه‌های مختلف فکری، احساس نشاط و امکان مشارکت همه جانبه پیدا کنند و  نهال اعتماد همگانی را به درختی تنومند مبدل سازند و یاس و ناامیدی را برای همیشه از میان بردارند».
فشار جریان اصلاح‌طلب بر ندای ایرانیان به قدری افزایش پیدا کرد که صادق خرازی به ناچار به دیدار محمد خاتمی رفت تا با حمایت وی از ندای ایرانیان، اصلاح‌طلبان به این حزب نوپا فرصت حیات بدهند. خزاری در این باره گفته که «من درباره تشکیل این حزب با سیدمحمد خاتمی مشورت کردم و وی موافقت خود را با ایجاد این تشکل و هر تشکل سیاسی دیگر اعلام کرده است».
در دهم آذرماه کمیسیون ماده 10 احزاب، مجوز فعالیت ندای ایرانیان را صادرکرد.

ندای ایرانیان اولین کنگره خود را با  شعار "تعامل و مدارا، اصلاحات گام به گام، توسعه پایدار" در هفتم اسفندماه برگزار کرد تا ضرب آهنگ فعالیتش بیش از پیش نمایان شود.

صادق خرازی رئیس هیأت موسس حزب، حسن یونسی عضو شورای مرکزی حزب، شهاب طباطبایی عضو شورای مرکزی حزب، محمد فراهانی دبیر کل موقت حزب ندای ایرانیان، فیض الله عرب سرخی عضو شورای مرکزی سازمان منحله مجاهدین انقلاب، سید عبدالواحد موسوی لاری عضو مجمع روحانیون مبارز، محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی و شهربانو امانی نماینده سابق مجلس در این مراسم حضور داشتند. پس از برگزاری این کنگره صادق خرازی به عنوان رئیس شورای مرکزی و مجید فراهانی به عنوان دبیر کل حزب ندای ایرانیان انتخاب شدند. کنگره حزب به منظور دریافت پروانه فعالیت حزبی برگزار شده بود. البته این کنگره خود حواشی بیشماری داشت که یک نمونه آن بیماری قلبی شهاب طباطبایی بود. ندای ایرانیان در اولین کنگره خود با رویگردانی اصلاح طلبان مواجه شد و بسیاری از سیاسیونی که در تمامی کنگره ها حضور داشتند، از حضور در این کنگره ممانعت به عمل آوردند تا علی الظاهر عمق این اختلاف مشهود بماند.

* شورای هماهنگی جبهه اصلاحات

اوایل اردیبهشت ماه بنابر اعلام رئیس دوره ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، قرار بر برگزاری همایش سراسری اصلاح طلبان در نیمه اردیبهشت ماه بود. این همایش کمی بعد به خرداد ماه موکول شد. اما در خرداد ماه نیز این همایش برگزار نشد و سپس مسئولین این شورا از برگزاری این همایش در ایام مصادف با عید غدیر خبر دادند که این همایش در آن ایام نیز برگزار نشد.

در نهایت در 25 دی ماه، همایش سراسری شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در کانون توحید با دعوت از هاشمی رفسنجانی و ناطق نوری در تاریخ برگزار شد. این همایش با حضور دبیران کل عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جمع زیادی از فعالان اصلاحات برگزار شد. در این همایش قاطبه سخنرانان از آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی از حصر سخن گفتند. در این همایش از هاشمی رفسنجانی و  سید محمد خاتمی پیام های جداگانه ای قرائت شد.

 * حزب اعتدال و توسعه

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و عضویت چند تن از اعضای حزب در کابینه، وضعیتی طلایی را برای حزب ایجاد کرد. در آستانه نخستین سالروز پیروزی حسن روحانی در انتخابات، برنامه ای برای برگزاری همایش ملی اعتدال تدوین شد. سیدرضا صالحی امیری رئیس کتابخانه ملی ایران در گفتگو با ماهنامه مهرنامه از برگزاری اولین همایش ملی اعتدال در ۲۴ خرداد خبر داد و گفت: «مکتب نیاوران خاستگاه گفتمان اعتدال است».

۲۱ خرداد اعلام شد همایش ستاد حامیان مردمی دولت که قرار بود به مناسبت سالگرد پیروزی حسن روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ با سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن شهید شیرودی برگزار شود، لغو شده است.

همایش سراسری حزب اعتدال و توسعه صبح پنجشنبه ۳۰ بهمن با حضور محمد‌باقر نوبخت دبیرکل این حزب، محمود واعظی وزیر ارتباطات و عضو شورای مرکزی حزب، مرتضی بانک سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو شورای مرکزی حزب و فاطمه هاشمی فرزند آیت‌الله رفسنجانی و عضو شورای مرکزی این حزب در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد. این همایش که با حضور دولتنی ها برگزار شد، واکنشهایی را در پی داشت. اولین بار تلاش برای تاثیرگذاری دولت را حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور اعلام کرد. او که در زمستان سال 92 به سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، در جمع اعضای ستاد انتخاباتی حسن روحانی گفته بود «ستادهای انتخاباتی حسن روحانی بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری راکد شده است؛ این به زیان دولت است. ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری نه‌تنها باید منسجم باشند بلکه از هم‌اکنون برای انتخابات بعدی مجلس فعالیت خود را آغاز کنند. در مهرماه سال 93، سایت نزدیک به یکی از مقامات دولتی در اقدامی عجیب خبر از آغاز فعالیت های انتخابات دولت در انتخابات مجلس آینده داد!
چند ماهی از این خبر نگذشته بود که حسین مرعشی از آغاز تحرکات انتخاباتی دولت یازدهم برای مجلس دهم خبر داد. او هر چند که از عدم اعلام رسمی دولت درخصوص انتخابات مجلس گفته است ولیکن این را هم اضافه کرده که «قاعدتاً آقای نوبخت در قالب حزب اعتدال و توسعه ورود می‌کنند. اخیراً هم آقای نوبخت از موضع سازمان برنامه به ستادهای آقای روحانی در استان‌ها، به‌عنوان اعضای شورای توسعه ابلاغ کردند».

*فعالیت های انتخاباتی عارف

نزدیکترین تصویر از محمدرضا عارف، نقش «انصرافی» است. از مجلس هشتم تا انتخابات یازدهم، او فقط انصراف داده است. یک بار به خاطر انتقاد از رد صلاحیت اصلاح طلبان و بار دیگر به خاطر پیروزی حسن روحانی. او اما پس از انتخابات ریاست جمهوری، به دنبال توسعه بنیاد امید ایرانیان افتاد. پنجم اردیبهشت ماه، عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در حاشیه افتتاح دفتر اصفهان این بنیاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شما شخصاً در انتخابات آتی مجلس حاضر خواهید شد؟ گفت: «ما در انتخابات آتی حتما شرکت خواهیم کرد و به طور قوی حاضر خواهیم شد، حال آنکه آیا من و یا شخص دیگری به عنوان نامزد ورود خواهیم کرد یا خیر، برعهده تصمیمات اعضا و جمع‌بندی‌های مسئولین همفکر ما است.»

ایده تشکیل بنیاد امید ایرانیان در اواخر سال ۸۷ و همزمان با شروع رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شکل گرفت. موسسین بنیاد عمدتا جمعی از مدیران علمی و فرهنگی دولت اصلاحات بودند.

سومین هیئت مدیره بنیاد در تابستان ۹۲ کار شامل افراد زیر انتخاب گردید: جعفر توفیقی، مرتضی حاجی، سیدحسن رسولی، زهره عالی پور، علی صوفی، حجت الله روحی و حمیدرضا عارف. با تصمیم هیئت مدیره، جعفر توفیقی به عنوان رئیس هیئت مدیره و مرتضی حاجی به عنوان مدیرعامل بنیاد برای مدت دو سال انتخاب شدند. بنیاد امید ایرانیان در تابستان ۱۳۹۲ وارد فصل جدیدی شد و فعالیت آن افزایش یافت. شاخه جوانان بنیاد امید در سال ۱۳۹۲، فعالیت خود را آغاز کرد. این بنیاد در زمینه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارد اما این تحرکات به حدی جدی نبود که بتوان آن را در کنار سایر جریان های اصلاح طلبی محک زد.

* اعتماد ملی

حزب اعتماد ملی پس از نقش آفرینی دبیرکل آن در فتنه 88، حال و روز خوبی را تجربه نمی کند و تنها از آن نامی مانده است. این حزب در 21 مهرماه همایش «امتداد اعتمادرا در عصر روز عید غدیر در موسسه الهادی(ع) برگزار کرد. این اولین مراسم رسمی بعد از توقف فعالیت‌های حزب اعتماد ملی بود که برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب و اعضای این حزب از جمله محمدرضا عارف، الیاس حضرتی، عیسی سحرخیز، محمدجواد حق شناس، هادی غفاری، علیرضا محجوب، مصطفی کواکبیان، رسول منتجب‌نیا و عیسی سحرخیز در آن حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم نماهنگی پخش شد که در آن مهدی کروبی از سران فتنه ۸۸ از خودرو پیاده شده و به سمت محمد خاتمی می رود. در حالی که این نماهنگ در حال پخش بود برخی حاضران شعار زندانی سیاسی آزاد باید گردد سر دادند. تمامی سخنرانان مراسم بر آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر سران فتنه ۸۸ تاکید داشتند و ابراز امیدواری کردند عید غدیر سال آینده با حضور این افراد همایش برگزار شود. گفتنی است این همایش با واکنش های بسیاری در فضای سیاسی روبرو شد.

* بنیاد باران

در دوم خرداد، ۲۵ نفر به عنوان اعضای شورای عالی بنیاد باران برای ۴ سال آینده انتخاب شدند. مدیر عامل بنیاد باران در این راستا اعلام کرد: «محسن آرمین، جواد امام، سید محمد بهشتی، حبیب‌الله بی‌طرف، جعفر توفیقی، حمیدرضا جلابی پور، مرتضی حاجی، سید صفدر حسینی، هادی خانیکی، احمد خرم، فاطمه راکعی، سید حسن رسولی، عبدالله رمضان‌زاده، حسام‌الدین سراج، زهرا شجاعی، علی شکوری راد، سید محمد صدر، محسن صفایی فراهانی، محمد رضا عارف، حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل میبدی، الهه کولایی، محمد کیانوش‌راد، سید حسین مرعشی، مصطفی معین و عبدالله ناصری به عنوان اعضای شورای عالی بنیاد باران انتخاب شدند.»

*حزب اسلامی کار

ششمین کنگره حزب اسلامی کار از صبح چهارشنبه ۱۲ آذر در سالن تلاش برگزار شد. در این کنگره عبدالواحد موسوی لاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و حسین کمالی دبیرکل حزب کار سخنرانی کردند.

*حزب اتحاد ملت ایران

11 دی ماه سال 93 خبری به سرعت در فضای سیاسی کشور منتشر شد. خبر این بود: «حزب اتحاد ملت ایران» با حضور اعضای حزب مشارکت برای حضور در عرصه سیاسی اعلام موجودیت کرد. این حزب درخواست مجوز خود را به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور ارائه کرد. پس از این بود که شخصیت ها و نمایندگان مجلس علیه این حزب واکنش نشان دادند. کار به جایی رسید که وزیر کشور نیز از بررسی دقیق درخصوص هیئت موسس این حزب گفت. این حزب در تلاش است که با افراد رده دوم مشارکت، در قالبی جدید به فعالیت بپردازد. البته همین مساله باعث شد تا پایان سال 93 کمیسیون ماده ۱۰ درخصوص این حزب اظهار نظر نکند.

* حزب مردمی اصلاحات

اولین کنگره سالانه حزب مردمی اصلاحات عصر دوم بهمن در مجتمع فرهنگی جماران برگزار شد. شعار کنگره سالانه حزب مردمی اصلاحات با عنوان «توسعه سیاسی، زیربنای توسعه پایدار» بود. محمدزارع فومنی در این کنگره از میانگین بالای سنی دولت یازدهم انتقاد کرد و  گفت: «آقای روحانی دولتتان پیر است». این حزب همچنین در بیانیه‌ای تاکید کرد: «راهکار ائتلاف برای انتخابات مجلس آینده ایجاد تکثر گرایی و دوری از تک محوری است».

* مجمع نیروهای خط امام(ره)

کنگره مجمع نیروهای خط امام(ره) ۵ دی ماه برگزار و اعضای جدید شورای مرکزی این تشکل سیاسی انتخاب شدند. سیدهادی خامنه ای و هادی غفاری از جمله اعضای شورای مرکزی این مجمع هستند.

*حزب اسلامی کار

اعضای هیأت موسس سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در تاریخ ۶ بهمن با صدور بیانیه ای استعفای خود را از این سازمان اعلام کردند: «در شرایط کنونی به ذکر علنی دلایل این استعفا که ممکن است مورد سوء استفاده سودجویان و بدخواهان جریان اصلاحات قرار گیرد نمی‌پردازیم. ما از هر کس که حتی یک کلام به ما آموخته باشد سپاسگزاریم و برای حزب اسلامی کار و اعضایش آرزوی موفقیت داریم».

* حزب اراده ملت ایران

هفتمین کنگره حزب اراده ملت ایران (حاما) صبح جمعه اول اسفند در تالار همایش‌های فرهنگ و هنر تهران برگزار شد. محمدرضا عارف معاون اول دولت اصلاحات، سیدعبدالواحد موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات، سیدهادی خامنه‌ای دبیرکل نیروهای خط امام، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری، علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر، فائزه هاشمی عضو حزب کارگزاران سازندگی، قدرت الله علیخانی مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش حضور داشتند.

*از جبهه واحد اصلاحات تا حزب فومنی

اواخر فروردین ماه بود که رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی پیشنهاد تشکیل «جبهه واحد اصلاحات» را ارائه کرد و گفت: «این پیشنهاد را به سران اصلاح‌طلب داده‌ا‌م و این بزرگان نیز با این پیشنهاد موافقت کرده‌اند. اگر اصلاح طلبان به صورت جبهه‌ای فعالیت کنند پیروز عرصه‌های سیاسی خواهند بود».

محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات نیز در ششم خرداد از صدور پروانه حزب متبوعش توسط وزارت کشور خبر داد و گفت: «با مراجعه به وزارت کشور این مجوز را که از سوی وزیر کشور صادر شده دریافت کردم».

37 نفر از اصلاح‌طلبان در تاریخ ۲۵ اردیبهشت با حسن روحانی رئیس جمهور در کاخ سعدآباد تهران دیدار کردند.

همایش حزب همبستگی در تاریخ ۲۲ خرداد با حضور فعالیت سیاسی اصلاح طلب و با تاکید بر نقش اعتدال در فعالیت اصلاح طلبن برگزار شد.

مراسم ضیافت افطار رئیس‌جمهور با شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب در تاریخ ۱۸ تیر در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.
 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••