اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۸:۰۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۲۴
اذان مغرب ۱۹:۰۴:۲۱
طلوع آفتاب ۰۵:۲۰:۰۰
غروب آفتاب ۱۸:۴۵:۱۹
نیمه شب ۲۳:۱۷:۱۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۱۱/۲۳ - ۱۱:۳۲
گزارشی از فعالیت‌های «موسسه بیت‌الاحزان»:

قرآن آباد ایران کجاست؟/یک موسسه قرآنی چگونه باید باشد؟

175 کیلومتر که از شیراز دور شویم، به روستایی می رسیم که نامش را «قرآن‌آباد ایران» گذاشته‌اند. روستایی با جمعیت هزار و 300 نفر که بیش از 50 حافظ کل قرآن کریم و صدها قرآن‌آموز دارد.

قرآن آباد ایران کجاست؟/یک موسسه قرآنی چگونه باید باشد؟

به گزارش سراج24، ماهفرخان و محمدآباد دو روستایی هستند که کاملا متصل به همند. اینجا محل تولد موسسه بیت الاحزان است. تولدی که منشاء خیر و برکت‌های فراوانی برای استان فارس و کل کشور شد. بیت الاحزان، بیت واقعی حافظان قرآن است در همه سنین و اکنون در تمام کشور بیش از 110 شعبه دارد. محمدآباد استهبان با وجود داشتن حافظان و قاریان قرآن، نه تنها به عنوان روستای نمونه قرآنی انتخاب شده، بلکه خیلی‌ها از اقصی نقاط کشور از تهران، مشهد، تبریز، فارس و حتی طلبه‌های حوزه علمیه قم به این روستا و روستاهای اطراف می‌آیند تا درس‌های قرآنی را بیاموزند و در مدرسه شبانه روزی آن حافظ کل قرآن شوند.

بیت الاحزان از روستایی آغاز شد که تا پیش از سال 75 کسی آن را نمی شناخت. 15سال پیش بود که یکی از روحانیون جوان این روستا تصمیم گرفت موسسه‌ای فرهنگی قرآنی راه بیندازد و همین اتفاق باعث تحولی بزرگ در این روستا شد... حافظان قرآن در روستای محمدآباد تا به حال مقام‌های مختلف قرآنی را در سطح استانی، ملی و بین‌المللی به دست آورده‌اند.  به عنوان مثال یکی از بانوان جوان این روستا، مقام نخست حفظ کل قرآن کریم را بین بانوان مسلمان جهان کسب کرد.

این مؤسسه برای نخستین بار در کشور با تأسیس مدارس شبانه روزی حفظ و تفسیر کل قرآن کریم «فاطمیه» ویژه خواهران و مدرسه «امام حسن مجتبی(ع)» ویژه برادران اقدام به برگزاری دوره‌های یک ساله حفظ تخصصی کل قرآن کریم کرده و هر سال ده‌ها نفر از علاقه مندان حفظ قرآن کریم اعم از برادر و خواهر، با ثبت نام در این کلاس‌ها و شرکت در امتحان ورودی و دوره‌های آزمایشی، موفق به حفظ کل قرآن کریم می شوند.

 وارد این روستا که می‌شوی و از کوچه‌های آن که می‌گذری، حال و هوای عجیبی به انسان دست می‌دهد؛ چون همه جا صدای تلاوت قرآن به گوش می‌رسد  به همین خاطر است که در این روستا می‌توانی شش حافظ کل قرآن را بیابی که اعضای یک خانواده‌اند.

 به تازگی «نیک‌اندیش»، اهل روستای محمدآباد، یک زمین یک و نیم هکتاری را برای ساخت حوزه علمیه در این روستا وقف کرد.  با اهدای این زمین در آینده‌ای نزدیک ساخت یک حوزه علمیه برای نخستین بار در این روستا آغاز می‌شود. آشنایی با این مجموعه قرآنی می تواند درسی باشد برای همه آن‌هایی که در پایتخت و شهرهای بزرگ نشسته اند و امیدشان به بودجه‌های نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و وزارتخانه‌های فربه مرکز است. آن‌هایی که می گویند بدون پول و ساختمان و امکانات نمی شود کاری انجام داد.

همه آن چه از یک موسسه باید دانست

ساختمان جدید موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) به عنوان مرکز مدیریت بزرگترین موسسه قرآنی کشور با 400 مترمریع زیربنا، در 2 طبقه شامل 12 اتاق اداری، نمازخانه و سالن برگزاری جلسات است. در حال حاضر موسسه علاوه بر 105 شعبه فعال (در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، قم، کرمان، کهکیلویه و بویر احمد، بندرعباس و بوشهر)، دارای 2 مدرسه شبانه‌روزی حفظ کل قرآن کریم، چند مدرسه غیرانتفاعی قرآن‌محور، چندین مهدقرآنی، فروشگاه محصولات فرهنگی و دفتر زیارتی است که در راستای اهداف موسسه در حال فعالیت هستند. این موسسه چارت تشکیلاتی منظم و هدفمندی دارد و معاونت‌های مختلفی تشکیل داده که واقعا کاربردی و عملیاتی هستند.

معاونت آموزش:

فعالیت اصلی موسسه در زمینه آموزش است. در این معاونت، موسسه اقدام به برگزاری کلاس‌های عمومی، تخصصی و اجرای طرح‌های ابتکاری و… کرده است:

- تشکیل شورای آموزش: این شورا متشکل از مسوولین برخی شعبه‌ها، حافظین و اساتید قرانی است. تدوین برنامه‌های آموزشی موسسه بر عهده این شورا است. شورا آموزش تا به حال طرح جامع روخوانی، طرح ارتقای علمی معلمان موسسه و طرح تثبیت قرآن کریم را تدوین کرده است.

- تدوین کتاب آموزش روخوانی همراه با حدیث گهربار اهل بیت(علیهم‌السلام): این کتاب اکنون بصورت جزوه در موسسه تدریس می‌شود و مقدمات چاپش فراهم شده است.

- تدوین کتاب شکوفه‌های نور: برای نونهالان قبل از دبستان در دو جلد و همچنین کتاب‌های واحد کار ریاضی و واحد کار بهداشت.

- طرح هجرت معلمان قرآنی برای اوّلین بار در کشور: در هر موسسه و نهادی نیروهای انسانی کارآمد نقش اصلی را در پیشبرد اهداف آن دارند و یکی از نعمت‌های بزرگ الهی به این موسسه داشتن نیروهای متخصص، کوشا، مخلص و ایثارگر است. معلمان قرانی که پس از گذراندن دوره‌های مختلف تربیت معلم قرآن و حفظ کل قرآن کریم، برای ترویج آموزه‌های قرآنی به مناطق محروم از فعالیت‌های قرانی اعزام می‌شوند. از آن جمله اعزام معلم به شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان و شهرهای نورآباد ممسنی و بخش جویم و بنارویه شهرستان لار همچنین بخش قطروئیه شهرستان نی‌ریز می‌توان اشاره کرد.

- آموزش روخوانی و روان‌خوانی: پایه و اساس آموزش‌های قرآنی کلاس‌های روخوانی و روانخوانی است که در این موسسه تاکنون بیش از 5000 نفر از این کلاس‌ها استفاده کرده‌اند.

- کلاس‌های ارتقای علمی حافظان کل قرآن کریم: این موسسه جزء معدود موسسات کشور است که اقدام به برگزاری کلاس‌های ارتقای علمی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه می‌کند. این کلاس‌ها به صورت شبانه روزی برای برادران و خواهران از شعبه‌های موسسه و یا دیگران حافظان کل قرآن کریم تشکیل می‌شود.

- برگزاری دوره‌های تربیت معلم قرآن کریم: کلاس‌های تربیت معلم قرآن در رشته‌های روخوانی و روانخوانی، تجوید، ترجمه و مفاهیم و مکتب النور با حضور اساتید موسسه و اساتید محترم از قم برگزار شده است که بیش از 500 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده اند.

- کلاس‌های پیش دبستانی(مکتب النور شکوفه‌های فاطمی): برای سوق دادن جامعه به سوی قرآن کریم باید از آموزش کودکان شروع کرد.

- کلاس‌های حفظ عمومی و تخصصی: موسسه از آغاز تاکنون کلاس‌های بسیاری را در زمینه حفظ برگزار کرده است طوری که بیشتر این موسسه را به عنوان موسسه حفظ قرآن کریم می‌شناسند. از ابتدا تاکنون بیش از 2000 نفر از مقاطع مختلف تحصیلی در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند که 350 نفر از آن‌ها به حفظ کل قرآن کریم نائل شده و بیش از 300 نفر از ایشان بین 5 جزء تا 25 جزء از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند.

-  آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم: موسسه با همکاری مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1385 اقدام به برگزاری کلاس‌های مذکور در حد وسیع کرد. این کلاس‌ها تا کنون بیش از 5 هزار نفر را در سطوح مختلف تحت پوشش قرار داده است.

-  مدرسه شبانه‌روزی حفظ و تفسیر خواهران: در ادامه فعالیت‌های مدرسه شبانه‌روزی حفظ برادران از سال 1387 مدرسه خواهران در روستای مبارک‌آباد استهبان شروع به فعالیت کرده است و تاکنون 60 نفر از این مدرسه بهره برده‌اند. گسترش مدارس شبانه‌روزی از برنامه‌های اصلی موسسه در سال‌های آینده خواهد بود.

- مدرسه ابتدایی غیردولتی یاس و یاس نبی: این دو مدرسه با فعالیت‌های قرآنی برای اوّلین بار از سال 1388 در شهر فسا شروع به فعالیت کرده‌اند که در سال تحصیلی جدید با استقبال خوبی روبرو شده است. در این مدرسه سالانه حفظ یک جزء قرآن و آموزش 15 درصد از ترجمه و مفاهیم قرآن در کنار دیگر دروس آموزش داده می‌شود.

معاونت فرهنگی تبلیغی:

- برگزاری جلسات انس با قرآن و دعوت از نخبگان قرآنی

-  فروشگاه: موسسه با تاسیس یک فروشگاه تاکنون هزاران جلد کتاب از جمله قرآن، تفسیر، مفاتیح، نهج البلاغه، رساله مراجع، نوارها و سی‌دی‌های قرآنی و مذهبی را در شعبه‌های خود به علاقه‌مندان تقدیم کرده است.

- کتابخانه: اکثر شعبه‌های موسسه دارای کتابخانه روستایی الزهراء شده‌اند.

- نشریه: موسسه با تاسیس واحد قم، اقدام به انتشار نشریه‌ای به عنوان «نور الثقلین» کرده است، که تاکنون 10 شماره به صورت مرتب چاپ شده است.

- برگزاری اردوهای تفریحی، زیارتی: موسسه با برگزاری اردوهای زیارتی تفریحی برای قرآن‌پژوهان و سفرهای زیارتی قم، مشهد و سوریه برای عموم مردم که سالانه بیش از 5000 نفر را شامل می‌شود در راه پیوند مکتب قرآن و اهل بیت و تشویق معلمان و قرآن‌پژوهان خود گام برمی‌دارد.

- برگزاری جشنواره‌های قرآنی از جمله جشن فارغ التحصیلی: موسسه برای تجلیل از حافظان کل قرآن کریم و اعطای مدرک حفظ در طول 15 سال گذشته، سالیانه مراسمی را تحت عنوان جشن فارغ التحصیلی حافظان کل قرآن کریم برگزار کرده است. این مراسم دو سال در جوار بارگاه ملکوتی ثامن الائمه برگزار شد.

- مسابقات قرآنی: برگزاری مسابقات حفظ قرآن کریم بین شعبه‌های موسسه و شرکت حافظان موسسه در مسابقات مختلف و کسب افتخارات متعدد توسط ایشان یکی از برنامه‌های فرهنگی تبلیغی موسسه است.

برگزاری بیش از 10 مسابقه داخلی حفظ قرآن کریم در هر سال،  کسب مقام‌های برتر مسابقات اوقاف در سطح استانی و کشوری،  کسب مقام اوّل مسابقات بین المللی کشور اردن توسط خواهر اعظم محمدی،  کسب مقام‌های برتر مسابقات مدارس توسط حافظین موسسه.

- صندوق قرض الحسنه: موسسه با همکاری تعدادی از معلمان قرآن کریم و افراد نیازمند، اقدام به تاسیس صندوق قرض الحسنه داخلی کرده است که سالیانه با پرداخت ده‌ها وام به اعضای موسسه و افراد نیازمند هرچند با مبلغ کم در رفع مشکلات ایشان تلاش می‌کند. در شعبه‌های دیگر موسسه نیز مانند شعبه استهبان و رونیز سفلی بنارویه صندوق قرض الحسنه داخلی تاسیس شده است.

معاونت عمرانی:

با خواندن این بخش شاید باورتان نشود که این حجم فعالیت عمرانی و ساختمان‌سازی توسط یک موسسه مردمی با بودجه‌های مردمی و کمک خیران قرآنی انجام گرفته باشد. اما این یک واقعیت بزرگ و قابل افتخار است. بیت‌الاحزان در نقاط مختلفی از کشور شعبه دارد یا در حال احداث شعبه است.

- ساختمان مرکزی موسسه بیت الأحزان حضرت زهراء (سلام الله علیها) در روستای ماهفرخان شهرستان استهبان واقع شده و توسط وارثین مرحوم الهی وقف موسسه شده است. مردم روستای ماهفرخان و روستاهای منطقه، به این بنا اعتقاد خاصی دارند. در کنار آن هم ساختمان تازه‌ای احداث شده که وسعت بیشتری دارد.

- ساختمان‌های شعبه‌های واحد استهبان: ساختمان شعبه روستای رونیز سفلی، ساختمان شعبه روستای شمس‌آباد، ساختمان شعبه روستای محمدآباد، ساختمان شعبه روستای مبارک‌آباد، ساختمان مدرسه شبانه روزی حفظ و تفسیر قرآن کریم به نام مبارک حضرت امام حسن مجتبی(ع) در روستای لای خرمی، ساختمان شعبه روستای دهوئیه، ساختمان شعبه روستای علی‌آباد شمس، ساختمان شعبه روستای گرده، ساختمان شعبه شهر استهبان که با مساعدت خانواده محترم شهید ذوالقدر و برخی از خیرین استهبان و مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور خریداری شد. ساختمان شعبه رونیز علیا، ساختمان شعبه ماهفرخان، ساختمان شعبه سهل آباد، ساختمان شعبه دستجرد و ساختمان شعبه شهر ایج.

- ساختمان شعبه داراب: شعبه شهرک فتح المبین.

- ساختمان شعبه‌های واحد دلگان (استان سیستان و بلوچستان): ساختمانی در دو طبقه در شهر گلمورتی مرکز شهرستان دلگان که با عنایت و توجه امام جمعه محترم آن شهرستان و کمک یکی از خیرین ساخته شده است، ساختمان‌های شعبه حسین‌آباد بالا و حسین‌آباد پایین شهرستان دلگان با مساعدت مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور.

- ساختمان شعبه‌های واحد فسا: ساختمان روستای صحرارود، ساختمان شعبه خورنگان (یاسریه) توسط خیر محترم برادر طالی و کمک‌های مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، در روستای جلیان به همت خانواده مرحوم امین آقایی، شعبه یاسریه، شعبه نوبندگان، شعبه خیرآباد و تهیه زمین برای احداث ساختمان در شعبه دستجه، ساختمان شعبه سنان با حمایت مرکز توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور، ساختمان شعبه 1 فسا، ساختمان شعبه 2 فسا، ساختمان شعبه 3 شهرک الزهراء(س).

- ساختمان شعبه‌های واحد لار: ساختمان شعبه شهر جویم که توسط خیر محترم حاج معماری اهداء شده است، ساختمان شعبه شهربنارویه که توسط خیر محترم جناب آقا حاج نوازاله ابراهیمی اهداء شده است، ساختمان شعبه روستای شرفویه که به همت برادران حاج حسن گرامی و حاج عزیز گرامی و سایر خیرین ساخته شده، ساختمان شعبه منصور آباد که توسط بنیاد خیریه الزهراء تهران جهت آن بنیاد خریده شده و ساختمان شعبه روستای دامچه که توسط پدر مرحوم‌هادی سخنور خریداری شده است.

- ساختمان شعبه بم: در رحمت‌آباد فهرج شهرستان بم نیز شعبه‌ای از این موسسه دارای ساختمان است.

- زائرسرا: موسسه بیت الاحزان، در مشهد نیز زائرسرایی برای حافظان تهیه کرده که برای اردوهای موسسات قرآنی از آن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••