اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۳/۰۹/۱۵ - ۰۹:۵۶
«سراج 24» گزارش می دهد؛

روایتی از حضور 4 رئیس جمهور در جمع دانشجویان/ بهانه های روحانی برای نشنیدن سخنان دانشجویان/ روحانی و 16 آذری دیگر

روحانی که تقریبا در هیچ حضورش در دانشگاه، دانشجویان اجازه سخن نداشتند، گفته که «آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف‌زدن». اکنون 16 آذر فرصتی برای شنیدن سخنان دانشجویان است اما باید دید روحانی چه خواهد کرد.

روایتی از حضور 4 رئیس جمهور در جمع دانشجویان/ بهانه های روحانی برای نشنیدن سخنان دانشجویان/ روحانی و 16 آذری دیگر

به گزارش «سراج24»، فردا 16 آذر ماه، روز دانشجو است. در این روز روسای جمهوری سعی می کردند به پاس ارج نهادن به روحیه استکبار ستیزی دانشجویان، به یکی از دانشگاه های مهم پایتخت رفته و در جمع دانشجویان سخنرانی کنند. سال گذشته جسن روحانی یازدهمین رئیس جمهور ایران به دانشگاه شهید بهشتی رفت و در جمع دانشجویان سخن گفت. او پیشتر نیز به دانشگاه رفته بود. سال گذشته مراسم آغاز سال تحصیلی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، هر چند جاشیه هایی هم داشت اما یک مراسم رسمی بود نه یک مراسم دانشجویی. در این مراسم تنها دو تشکل توانستند بیانیه​های خود را بخوانند و حتی حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه در سالن هم با ضوابط خاصی بود. همگان در آن روز انتظار می کشیدند که 16 آذر بیاید و دانشجویان با فراق بال در حضور رئیس جمهورشان لب به سخن بگشایند ولیکن این اتفاق نیفتاد و باز هم یک کاریکاتور از جمع دانشجویی به نمایش در آمد و دانشجویان نتوانستند با رئیس جمهور سخن بگویند. در 16آذر سال 92، روحانی به بهانه جمع بندی بودجه، پای سخنان دانشجویان ننشست:« 16 آذر متاسفانه مواجه شد با روزی که من کار زیادی دارم و باید رقم دولت را امروز نهایی و فردا بودجه را تقدیم مجلس کنیم. وگرنه دوست داشتم فرصت بازتری بود و من سخنان و انتقادات شما را می شنیدم. انشاءالله قول می دهم در حضور سوم من که امیدوارم تا پایان سال تحصیلی حضور سومی هم در دانشگاه داشته باشم، بتوانم با فرصت بازتری باشد و بتوانیم از نظرات دانشجویان عزیز و اساتید محترم استفاده کنیم.» هر چند این اتفاق هرگز نیفتاد ولیکن 16 آذر دیگری در پیش است و انتظار می رود روحانی برای اولین بار پای صحبتها و دیدگاه های دانشجویان بنشیند و برای اولین بار دوربین ها مراسمی واقعی را با حضور دانشجویان به ثبت برسانند.

براساس این گزارش، تا کنون تشکلهای مختلفی در دانشگاه هایی همچون تهران، شریف و علوم پزشکی ایران از رئیس جمهور برای حضور در مراسم روز دانشجو دعوت کرده اند. طبق گفته های ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم رئیس جمهور قرار است در مراسم ۱۶ آذر در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران حضور پیدا کند. خبرنگار مهر از حضور رئیس جمهور در دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر داده است.

در این گزارش به 6 حضور روحانی در دانشگاه و همچنین حضور روسای جمهور سابق و اسبق ایران پرداخته شده است.

دانشگاه تهران و خزانه خالی!

 اولین حضور روحانی به مهرماه سال 92 بازمی گردد. او برای شرکت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری 22 مهر ماه به دانشگاه تهران رفت.

حضور روحانی در دانشگاه تهران که پیش‌بینی می‌شد حاشیه هایی نیز به همراه داشت. هنوز مراسم شروع نشده بود که تردد در بین کتابخانه مرکزی تا مسجد دانشگاه ممنوع شد و فقط افرادی که کارت داشتند اجازه عبور پیدا می‌کردند. برخی دانشجویان و مسئولان برگزاری مراسم از توزیع 200 عدد از کارت‌های دعوت میان نمایندگان مجلس و رؤسای دانشگاه‌های مختلف می گفتند. برای حضور مهمانان، به بسیج دانشجویی 20 کارت، جامعه اسلامی دانشجویان 3 کارت و انجمن اسلامی دانشجویان مستقل 3 کارت داده شده بود؛ وزارت علوم به تشکل اصلاح‌طلب "انجمن اسلامی دانشگاه تهران" 50 کارت مدعو داده بود.

اولین حضور روحانی در یک فضای امنیتی صورت گرفت. بسیاری از دانشجویان که موفق نشده‌ بودند در سالن علامه طباطبایی دانشگاه تهران حضور پیدا کنند در بیرون از سالن تجمع و خواستار حضور رئیس‌جمهور در جمع آنان شده بودند. این در حالی است که روحانی در خلال سخنرانی خود هم از فضای امنیتی انتقاد کرده و گفته بود"عزیزان من، دانشجویان عزیز و بزرگوار، اساتید، مسئولان، وزرا، نمایندگان مجلس، فرهیختگان؛ شما بدانید اگر جو را امنیتی کردید، نفاق را توسعه دادید"!!!

در کنار این مساله روحانی در آستانه مذاکرات هسته ای نیز اظهارنظری عجیب بر زبان آورد. او گفت که "دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده است که با یک خزانه خالی و با انبوهی از بدهکاری مواجه بوده است".

روحانی در این مراسم گفته بود نقد دانشجویان، همان قدر زیباست که حمایت آنان، مگر نقد حمایت نیست، نقد دولت و دولتمردان نعمت بزرگی است که باید در برابر آن با کمال تواضع سر فرود آوریم و بدانیم نقد دلسوزانه و سازنده نه تنها برای دولت بلکه برای کشور می‌تواند ثمرات بسیار ارزشمندی را به همراه داشته باشد.

16آذر و حضور سانتریفیوژی روحانی

دومین حضور روحانی به مراسم گرامیداشت 16 آذر (روز دانشجو) بازمی گردد. این حضور در مرکز همایش‌‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار شد. در این مراسم علاوه بر روحانی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، روسا، اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها حضور داشتند.

رییس جمهور در این مراسم، بار دیگر بر حق دانشجویان برای نقد گفت و تصریح کرد: نقد دولت حق مسلم دانشجویان است و نقد دلسوزانه راه بهتر را به دولتمردان معرفی می‌کند و علاوه بر آن دانشجو و دانشگاه باید نقاد جامعه و فرهنگ جامعه نیز باشند.

او در پاسخ به شعار ‌یک دست  دانشجویان با مضمون«انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، گفت: حتما همین‌طور است. شعار ما این است. سانتریفیوژ باید بچرخد اما زندگی مردم و اقتصاد هم باید بچرخد. دولت بر این وعده‌ای که به مردم داده تا آخر ایستاده است. رئیس جمهور پس از  شعار « روحانی متشکریم» عده‌ای از دانشجویان به ادامه سخن خود پرداخت و گفت: نه تنها انرژی هسته‌ای، بلکه فناوری هسته‌ای و نه‌تنها فناوری هسته‌ای، که حتی غنی‌سازی حق مسلم ماست؛ اما در کنارش پیشرفت و توسعه هم حق مسلم ماست. بهبود معیشت مردم و رفاه مردم هم حق مسلم ماست. شکستن و ویران کردن ساختمان منحوس تحریم ظالمان هم حق مسلم ماست.

در این مراسم پرسش و پاسخ دانشجویان هم انجام شد. البته دانشجویان اجازه طرح سوالات خود را نداشتند و مجری برنامه این سوال‌ها را می پرسید که در برابر این اقدام اکثر دانشجویان اعتراض خود را نسبت به این وضع با سر دادن شعار "سوال ما نیست" نشان دادند.

دومین حضور روحانی در دانشگاه شهید بهشتی

سومین حضور در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بهانه تقدیر از برگزیدگان نوزدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی صورت گرفته بود که البته نمی‌توان این حضور رئیس جمهور را حضور در جمع انشجویان برشمرد. او در این مراسم نیز از ضرورت نقد گفت و افزود "نباید بگذاریم فضای جامعه ما به‌گونه‌ای باشد که خدای ناکرده فکری، اندیشه‌ای و نقدی زیرزمینی شود. پرسش و نقد از بین نمی‌رود و اگر نگذاشتیم بروز و ظهور پیدا کند به‌ناچار زیرزمینی می‌شود و این قطعاً به‌نفع جامعه نیست. بگذارید فضا باز شود و آن‌کس که سؤال و نقد دارد آن را مطرح کند، زیرا در سایه برخورد اندیشه‌های مختلف است که می‌توانیم به رشد و تعالی دست یابیم". عمده صحبت‌های روحانی بیشتر بر موضوع سلامت اختصاص داشت.

تندترین انتقاد رئیس‌جمهور در دانشگاه شهید بهشتی

چهارمین حضور روحانی باز هم در دانشگاه شهید بهشتی بود. سخنان روحانی در این مراسم در تعارض با سخنان قبلی او بود. رئیس جمهور که از ضرورت نقد و اینکه نباید نقد زیرزمینی شود گفته بود، با گلایه از برخی انتقادهای صورت گرفته از توافق ژنو، منتقدین را عده‌ای کم‌سوادخواند و خطاب به حاظران در مراسم گفت: "چرا یک عده کم سواد باید حرف بزنند؟ اساتید دانشمند ما، بزرگان دانشگاه‌ها چرا خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا نمی‌آیند در میدان حرف بزنند؟ آینده تاریخ بر ما نمی‌بخشد. ما امروز رسالت سنگینی بر دوش داریم. چرا وقتی یک قدم برمی‌داریم صهیونیست‌ها شب و روز داد می‌زنند و عصبانی‌اند؟ چرا برخی از کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی همسایه ما و نزدیک ما هستند همه جا داد و فریاد می‌زنند؟"

حضور در دانشگاه علوم پزشکی ایران

هفتاد و ششمین اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور و سازمانهای تابعه با حضور روحانی رئیس جمهور، هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مسئولان ارشد نظام سلامت، روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور، روسای سازمان های تابعه، معاونان و مدیران ارشد وزارت بهداشت صبح روز شنبه سوم اسفندماه 92 در سالن کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد. حضور در دانشگاه علوم پزشکی آخرین حضور ریئس‌جمهور در دانشگاه‌های تهران در سال 92 بود.

ششمین حضور باز هم با دانشجویان گلچین شده

حجت الاسلام جسن روحانی مهرماه سال 93 به‌ مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تهران حضور یافت. در این حضور وی باز هم دانشجویان فرصتی برای اعلام نظر نیافتند. به قدری این رویه دست اندرکاران دولت و رئیس جمهور جای تعجب داشت که حتی خود رئیس جمهور، علی الظاهر به انتقاد از این مساله پرداخت. او گفت:"آنچه امروز جزو برنامه گذاشته نشده که تشکل‌های دانشجویی سخنان خود را بیان کنند مایه تأسف من شد". او که تقریبا در هیچ حضورش در دانشگاه، دانشجویان اجازه سخن نداشتند، گفت: «آمدن من به دانشگاه بیشتر برای شنیدن است تا حرف‌زدن».

رئیس جمهور در این مراسم به بحث استیضاح وزیر علوم نیز اشاره کرد و این مساله را به بورسیه ها پیوند زد: «در طول یک سال ما 4 وزیر و سرپرست را تجربه کردیم، آقای میلی منفرد را مجلس نپسندید اشکالی ندارد، آقای دکتر توفیقی سرپرستی را قبول کردند از یمین و یسار به ما فشار آمد: معرفی‌اش نکن، گفتیم: اهلاً و سهلاً، سر فرود آوردیم تا دانشگاه و کشور آرام باشد. فرجی دانا را آوردیم شروع به کار کرد، بورسیه و ماادریک ما البورسیه.»

حضور هاشمی رفسنجانی در دانشگاه

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکبار در سال 1373و در دوره ریاست جمهوری خود در اجتماع دانشجویان بسیجی دانشگاه​های علوم پزشکی کشور حضور یافت. او در این سخنرانی تاکید کرد که حضور بسیجیان در دانشگاه‌ها نوید حضور اسلام و انقلاب در آینده کشور است و دانشجویان بسیجی باید به همگان ثابت کنند که بسیج در همه صحنه ها از جمله صحنه علم و دانش نیز سرآمد است. این سخنرانی حاشیه​ای نداشت و شبیه دیگر سخنرانی​های رسمی رئیس جمهور بود. هاشمی همچنین یکبار هم در دانشگاه امیرکبیر حضور یافت و در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی کرد.

خاتمی و حضور در دانشگاه

پس از انتخابات سال 76 و روی کار آمدن دولت اصلاحات، بخش قابل توجهی از حامیان خاتمی را دانشجویان تشکیل می​دادند. نخستین حضور خاتمی در دانشگاه باز می​گردد به سال 1377 در دانشگاه صنعتی شریف.

خاتمی سال بعد هم به دانشگاه رفت و اینبار دانشگاه علم و صنعت میزبان او بود. سخنرانی او در این دانشگاه زیر سایه وقایع کوی دانشگاه انجام شد.

اولین باری که دانشجویان رئیس جمهور را «هو» کردند

سال 79 دانشگاه تربیت مدرس میزبان رئیس دولت اصلاحات بود و حواشی این سخنرانی به مراتب بیش از سال گذشته آن بود. در این مراسم برخی از اظهارات رئیس جمهور با واکنش منفی حاضران روبرو شد و آنان برخی سخنان رئیس جمهور را هو کردند.

رئیس جمهوری که دانشجویان را تهدید کرد

سال 83 که آخرین حضور خاتمی در دانشگاه در کسوت ریاست جمهوری بود پرحاشیه​ترین حضور وی نیز بود. از آنجا که برای سخنرانی رئیس جمهور سالن نسبتا کوچکی را نسبت به جمعیت استقبال کنندگان پیش بینی کرده بودند، در حین سخنرانی، هجوم دانشجویانی که بیرون سالن بودند باعث شکسته شدن شیشه های درب سالن شد. این اتفاق خود هیجاناتی را بوجود آورد. عده ای از دانشجویان در هنگام سخنرانی خاتمی فریاد می‌زدند «بسه دروغ، بسه دروغ!»؛ که خاتمی پاسخ داد «شما باید منطقی باشید.» بعد از سخنان نماینده برخی از تشکل‌های دانشجویی، عده ای از دانشجویان فریاد زدند «‌مرگ بر دیکتاتور. خاتمی! تو به ما پشت کردی» که خاتمی پاسخ داد: «نه! هنوز رویم به طرف شماست.» خاتمی ادامه داد: «باید دموکراسی را قبول داشته باشیم. فقط دیکتاتورها هستند که غیر خودشان را قبول ندارند... ما باید عقاید مختلف یکدیگر را تحمل کنیم ... »‌؛ که عده ای شعار دادند: «باز دروغ، باز دروغ!». این اعتراضات دانشجویی خاتمی را از کوره به در کرد تا خطاب به دانشجویان بگوید که «این خلاف دموکراسی است این چه وضعی است که ایجاد کرده‌اید، مگر شما چند نفر هستید که هو می‌کنید؟، کاری نکنید که بگویم بیرونتان کنند، آدم باشید، گوش بدهید و تحمل کنید.»»! همین سخن خاتمی کار را به هو کردن وی کشید.

احمدی نژاد و دانشگاه ملتهب امیرکبیر

اولین سال ریاست جمهوری نهم، محمود احمدی​نژاد به دانشگاه رفت. اما برخلاف خاتمی او در همان سال اول شاهد اتفاقات حاشیه​ای زیادی بود. احمدی​نژاد دانشگاه امیرکبیر را انتخاب کرده بود. در این مراسم دانشجویان شعار می‌دادند «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» احمدی‌نژاد گفت: «شعار همه دانشجویان و افتخار آنها این است که دیکتاتوری را در هر لباسی می‌شناسد و سرکوب می‌کند و امروز هم بزرگترین دیکتاتوری آمریکا است که لباس حقوق بشر بر تن کرده است... دانشجویان آگاه ما در همه صحنه‌ها خواهند ایستاد

در حالی که تعدادی از دانشجویان به شعارهایی که علیه رئیس جمهور تدارک دیده بودند ادامه می‌دادند، احمدی‌نژاد گفت: «یکی از ویژگی‌های دانشجویان تحمل سخنان دیگران است و شما باید نشان دهید که دانشجو آگاه است، می‌میرد، اما از بیگانه ماموریت نمی‌پذیرد. شما به اندازه کافی حرف زدید و شعار دادید، اما حالا وقت آن رسیده که حرف برادر کوچک خود را که از دانشگاه برای برپایی عدالت قیام کرده، بشنوید

در قسمتی از سخنرانی رئیس‌جمهور عده‌ای از دختران دانشجو که علیه رئیس‌جمهور شعار می‌دادند، دوربین صدا و سیما را به زمین پرتاب کرده و شکستند. همچنین در بخش دیگری از مراسم همهمه در سالن برای برهم ریختن برنامه سخنرانی به اوج خود رسید. در بخش دیگری از سخنرانی رئیس جمهور نهم، عده ای عکس هایی از احمدی نژاد را آتش زند که احمدی‌نژاد در واکنش به این مساله گفت:«پیشگامان ما در راه دفاع از آزادی حقیقی و عدالت مانند شهید رجایی جان و تنشان را سوزاندند و افتخار امثال بنده رسیدن به آن جایگاه و سوختن در راه تعالی این ملت است. آمریکایی‌ها بدانند ما اگر هزار بار هم بسوزیم، یک سانتی‌متر از آرمانهایمان عقب‌نشینی نمی‌کنیم

این حاشیه​ها در سخنرانی سال اول احمدی​نژاد دیگر تکرار نشد. علت هم این بود که در مراسم بعدی معمولا سالن محل سخنرانی با طرفداران دولت پر می​شد. اما این به معنی بی حاشیه بودن این سخنرانی ها نبود. سال 86 یک نمونه از این سخنرانی​هاست. وقتی احمدی​نژاد برای سخنرانی به دانشگاه تهران رفت خیلی از دانشجویان تجمع اعتراضی کردند و علیه او شعار دادند. رئیس جمهور هم به جای سخنرانی در یکی از دانشکده​ها، تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه را برای سخنرانی انتخاب کرد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••