اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۱۲/۱۸ - ۱۸:۱۹
علی پروین:

استقلال تیم دوم من است

همیشه ۱۰تا استقلالی دور و برمن هستند.خدا حجازی را بیامرزد ، او یکی از بهترین دروازه بانان ایران و آسیا بود. قلعه نویی هم از مربیان خوب فوتبال ماست که قدرت بازی خوانی خوبی دارد و در مربیگری و اداره تیم خیلی با استعداد است.

استقلال تیم دوم من است

به گزارش « سراج24»، هفته نامه خط خبر نوشت: شخصیت کاریزماتیکی دارد؛جذاب ، عمیق و نافذ  راحتی و صراحت بیان ، شوخ طبعی ، خاکی بودن ، آدم شناسی ، هوش بالا و به قول خودش کمی خوش تیپی از او یک چهره استثنایی ، جذاب و دوست داشتنی بین تمام فوتبالی ها ساخته.پسرچشم آبی کوچه پس کوچه های خیابان عارف با همه افتخارات و بزرگی هایش در فوتبال ایران ، ساده و کوچه بازاری حرف می زند و همین ادبیات عامیانه اش باعث شده حرف هایش بردل بنشیند.بی شک او با افتخارات دوران بازیگری و مربیگری خودمحبوب ترین و ماندگارترین چهره فوتبالی چند دهه اخیر ایران است که رقیب ندارد. کاپیتانی تیم ملی در نخستین حضور در جام جهانی 1978 آرژانتین  سرمربیگری تیم ملی در بازیهای آسیایی 1990 و کسب مدال طلای این بازی ها ، قهرمانی با پرسپولیس در جام در جام آسیا و چندین قهرمانی به عنوان بازیکن و مربی در لیگ و جام حذفی او را به چهره ای استثنایی در فوتبال ایران بدل کرده است.البته معروفیت و شهرت او به این افتخارات و قهرمانی ها نیست.

او این همه را به واسطه با مردم و میان مردم بودن دارد. می‌گوید : «مردم من را بزرگ کردند تا شدم علی پروین.»با تمام ابهت و اقتداری که روی زمین و بین هوادارانش دارد از هواپیما می ترسد، از لقب سلطان کیف می کند و عاشق کله پاچه ، جگر و کباب کوبیده است. تماشای بازی مسی و بارسلونا سر ذوقش می آورد و بین بازیکنان فانتزی باز ایرانی علی کریمی را قبول دارد.

گفت و گو با شخصیتی کم نظیر و اسطوره‌ای شبیه او آسان نیست خصوصا اینکه او با وجود جذابیت های همیشگی که برای رسانه ها دارد زیاد اهل مصاحبه نیست.

گفت وگو با «علی پروین» یکی از بزرگان فوتبال آسیا،ایران و مدیرعامل باشگاه پرسپولیس را بخوانید :

* علی آقا از کجا شروع کنیم؟

از آخرش که زود تموم بشه(می خندد).

* خب گفتید. پس چطور شد مدیرعامل باشگاه پرسپولیس شدید؟

بعد از رفتن آقای رویانیان وزارت ورزش از من خواست تا مسئولیت باشگاه را با همین شرایط قبول کنم و من هم به شرط اینکه کاری به بدهی های قبلی نداشته باشم ، قبول کردم.

* می گویند باشگاه نزدیک به 60 میلیارد بدهی دارد؟

شاید، دارند حسابرسی می کنند تا رقم دقیق معلوم نشود، نمی شود گفت.

* بدهی سنگینی است. با این شرایط کاری از دست پروین ساخته است؟

خب داریم تلاش می کنیم از هر راهی که می شود پول تهیه کنیم. دوستان قول هایی دادند تا حداقل پول آخر فصل بچه ها را جور کنیم. شاید باور نکنید اما خود علی دایی هم دنبال تهیه پول است.

* با این شرایط چه انگیزه ای برای مدیر عاملی دارید؟

خب ببینید هر مدیرعاملی آمده پرسپولیس همین بدهی ها را داشته. البته بحث واگذاری باشگاه به بخش خصوصی هم هست که انگار تا آخر فصل انجام می شود.

* شما موافق واگذاری پرسپولیس هستید؟

من با هر کاری که به سود پرسپولیس باشد و مشکلات مالی را کم کند، موافقم. البته حالا پای قانون و مجلس وسط است و حتما باید قانون اجرا شود. من شنیدم تا همین قبل از پایان سال مزایده واگذاری باشگاه انجام می شود.

* گویا پرسپولیس را 120 میلیارد تومان قیمت گذاشته اند؟

دقیق خبر ندارم ولی بیشتر ارزش دارد.

* فکر می کنید پرسپولیس باید به چه کسانی واگذار شود؟

برای واگذاری باشگاه ، پیشکسوتان پرسپولیس در اولویت هستند و از همه نظر شایسته ترند.

* اما پیشکسوتان منبع درآمدی ندارند؟

این کارشدنی است به شرطی که باشگاه کاملا در اختیار پیشکسوتان باشد نه بخش دولتی.

* یعنی پیشکسوتان پرسپولیس توان تامین سالی 25 – 20 میلیارد تومان هزینه باشگاه را دارند؟

فعلا با 10 میلیارد می شود مشکلات مالی تیم را برطرف کرد و البته راه های درآمدزایی دیگری مثل اسپانسر ، پخش تلویزیونی و تبلیغات هم هست.

* پس شما راه حل مشکلات پرسپولیس را خصوصی شدن می دانید؟

پرسپولیس و استقلال فرقی نمی کند. اگر این دو باشگاه خصوصی شوند سال آینده هیچ مشکلی از نظر بدهی به بازیکنان ندارند.

* به عنوان نماینده پیشکسوتان پیشنهادی هم برای خرید باشگاه داشتید؟

پیشنهاد دادیم باشگاه را 4 ساله به ما بدهید و 3 میلیارد هم به ما قرض بدهید و دیگر نیازی نیست پولی به ما بدهید اما به شرطی که هیات مدیره را خودمان انتخاب کنیم. البته وزارت ورزش هم می‌تواند یک نماینده درهیات مدیره داشته باشد. پرسپولیس می‌تواند پول‌ساز باشد و به هیچ منبع مالی هم نیاز نداشته باشد.

* شایعه شده شما و دایی قصد خرید پرسپولیس را دارید؟

در توان من و علی دایی نیست که بتوانیم باشگاه پرسپولیس را بخریم.

* بگذریم. امسال چقدر شانس قهرمانی دارید؟

الان 70 درصد شانس داریم. اگر بازیها ادامه پیدا می کرد قطعا قهرمان بودیم چون بچه ها خودشان را پیدا کردند و از حاشیه ها دور شدند. حالا هم همه چیز دست خودمان است. اگر سه بازی باقی مانده با داماش، راه آهن و استقلال خوزستان را ببریم، شک نکنید قهرمانیم.

* اما پرسپولیس هنوز سه امتیاز با صدر جدول فاصله دارد؟

این را هم حساب کنید که فولاد ، استقلال و نفت با هم بازی دارند و کارشان سخت تر است.

* اگر پرسپولیس قهرمان شود برای شما فصل دلچسب و ماندگاری می شود. مثل دوره اول لیگ؟

خب دوست دارم دل هواداران را شاد کنیم. بچه ها خیلی زحمت کشیدند ، حرف شنیدند ، بی پولی را تحمل کردند وحقشان است که حالا مزدش را بگیرند. چیزی هم برای قهرمانی کم ندارند.

* اختلاف بین شما و دایی چقدر واقعیت دارد؟

اصلا ، چه اختلافی؟ دایی سرمربی تیم است و دارد کارش را می کند. طفلکی دنبال تهیه پول برای باشگاه هم است. بعضی ها دنبال اختلاف انداختن هستند.

* کمی هم درباره تیم ملی صحبت کنیم. شرایط تیم ملی را در آستانه جام جهانی چطور می بینید؟

خب بعد از اینکه تیم ملی به جام جهانی صعود کرد همه چیز فراموش شد در حالیکه تازه کار ما شروع شده بود. بنده خدا کی روش به زمین و زمان زد تا یک اردو و بازی تدارکاتی جور کند. این بی توجهی به تیم ملی حالا هر دلیلی که داشت ، درست نبود.

* شما نگران بازی های تیم ملی نیستید؟

با این شرایط چرا. می ترسم زنگ تفریح شویم. آرژانتین بازیکنانی دارد مثل مسی که نمی شود آنها را گرفت. نیجریه هم تیم قدرتی و سرزنی است. بوسنی را هم باید حریف سختی دانست چون شنیدم اغلب بازیکنانش در لیگ های اروپا بازی می کنند. آنوقت ما با کویت و گینه بازی می کنیم و می خواهیم از گروه مان هم صعود کنیم.

* چه پیشنهادی دارید؟

باید همه در خدمت تیم ملی باشند و با بازیهای تدارکاتی مقابل تیم های قوی و همسطح آرژانتین برای جام جهانی آماده شویم.

* عملکرد کی روش را چطور دیدید؟

او مربی بزرگی است و با وجود اینکه خیلی ها به او انتقاد کردند اما من همیشه از او حمایت کردم. کی روش توانست سه بازی آخر مقدماتی را به گونه ای مدیریت کند که به جام جهانی برویم و این نشان داد او مربی توانمندی است.

* شما هم برای تماشای بازیهای جام جهانی به برزیل می روید؟

نه من از هواپیما می ترسم! و با 68 سال سن حوصله 20 ساعت پرواز را ندارم. پای تلویزیون راحت ترم.

* واقعا از هواپیما می ترسید؟

خب همه می ترسند! البته نه به خاطر اینکه هواپیما سقوط کند ، کلا از بچگی از ارتفاع می ترسیدم.

* گفتید بچگی. کمی از گذشته ها بگویید. اینکه چطورشدیدعلی پروین؟

من فوتبال را از زمین خاکی های خیابان عارف شروع کردم. محله خراسان و بی سیم. آن زمان با کتانی چینی و "گرمکن سه خط" فوتبال بازی می کردیم. بازیکن تکنیکی بودم و خیلی زود سر از باشگاه پیکان درآوردم. بابت قرارداد با پیکان 20 هزار تومان گرفتم که پول نسبتا زیادی بود. یادم نمی رود شب که به خانه رفتم پدرم فکر کرد من این پول را دزدیدم ! بعد از منحل شدن پیکان هم رفتم پرسپولیس و از آنجا به تیم ملی و دو بارهم مرد سال آسیا شدم که یکبار جایزه خودرو پیکان گرفتم و یکبار هم تویوتا.

* خانواده پرجمعیتی بودید؟

10 برادر و خواهر که همه فوتبالی اند. منم ششمی ام.

* پدرتان چه شغلی داشت؟

تو بازار مغازه کله پاچه فروشی داشت. علاقه ام به کله پاچه مال همان موقع است.

* شما را به فوتبال تشویق می کرد؟

نه ، خیلی مخالف بود اما برادرم خیلی دوست داشت فوتبالیست شوم. البته باید از مادرم (مامان نصرت) هم یاد کنم که خیلی برای ما زحمت کشید و مدیون او هستم. خدابیامرز همیشه می گفت من پسرم را با آبگوشت علی پروین کردم ! هرهفته فرصت کنم سرخاکش می روم و برایش احسان می کنم.

* اگر امروز جوان بودید دوست داشتید در کدام تیم بازی کنید؟

فوتبال من مثل بازیکنان امروزی بارسلونا بود ، یک ضرب بازی می کردم.

* کدام بازی برای شما ماندگار شده؟

بهترین‌ بازی‌ عمرم بازی‌ با استرالیا در‌ مقدماتی‌ جام‌ جهانی ‌1978 بود که‌ در ورزشگاه‌ آزادی‌ برگزار شد وبازی‌ با پاس‌ گل‌ من‌ یک بر صفر به‌ سود ایران تمام‌ شد.

* آخرین باری که بازوبند کاپیتانی پرسپولیس را بستید یادتان هست؟

27 تیر سال 1366 بود بازی پرسپولیس و دارایی.

* چطور شد مربی شدید؟

سالی که مرحوم محراب شاهرخی را کنار گذاشتند همراه دادکان و مایلی کهن رفتیم پیش عسگرزاده و خواستیم او مربی شود که قبول نکرد. وقتی برمی گشتیم مایلی کهن به من گفت مربی شوم. گفتم من مربیگری بلد نیستم ولی بالاخره با اصرار دوستان قبول کردم.آن زمان پولی در کار نبود و بازیکنان به خاطرعشق به پیراهن پرسپولیس بازی می کردند.

* مدرک مربیگری دارید؟

مدرک کلاسی ندارم ولی وقتی در پکن قهرمان شدیم بالاترین مدرک را به من دادند. با حدود100 مربی کار کردم ولی حشمت مهاجرانی بهترین مربی فوتبالم بود.

* هنوزهم به تمرینات بدنسازی روی تپه های داوودیه اعتقاد دارید؟

صد درصد!علم روز ما شده قیف چیدن! آن زمان نه اردو داشتیم نه هتل بود اما بچه ها آنقدر تمرین می کردند که از حال می رفتند. الان بازیکن فقط ادای بازیکن بودن را درمی آورد و حاضر نیست به خودش سختی بدهد. بازیکنان امروزی بیشتر فکر ژل موهایشان هستند تا تمرین کردن و سختی کشیدن.

* اتوبان شما و مایلی کهن هنوز یکطرفه است؟

(می خندد) مایلی کهن شاگرد خوب من است. البته او باید دست از اختلاف با دایی بردارد. بهرحال هرکس ایرادی دارد. نباید ایرادات یکدیگر را بزرگ کنیم و وارد زندگی خصوصی افراد شویم. دوست دارم اختلافی میان پیشکسوتان باشگاه نباشد و درآینده این مشکل را حل می کنم.

* ماجرای معروف آمادگی 80 و 30 درصد قبل از اعزام تیم به بازیهای آسیایی پکن چه بود؟

بعضی وقتها این اشتباهات می شود دیگر! مثل سردار رویانیان که گفته بود سه ضربدر سه می شود 12!

* هنوز هم می گویید مدیرفنی یعنی کشک؟

اگر اینطور که در فوتبال ما یک نفر را می گذارند مدیرفنی که برکنارش کنند یا در تیم فرمالیته باشد ، بله یعنی کشک!

* می گویندخیلی به لقب سلطان علاقه دارید؟ چطور شد سلطان شدید؟

آنقدر در این استادیوم ها گفتند سلطان علی پروین که این لقب رویم ماند. مردم خیلی به من محبت دارند. البته فکر نمی کنم دیگر مثل من باشد!

* با استقلالی ها چطورهستید؟

استقلال تیم دوم من است. همیشه 10تا استقلالی دور و برمن هستند.خدا حجازی را بیامرزد ، او یکی از بهترین دروازه بانان ایران و آسیا بود. قلعه نویی هم از مربیان خوب فوتبال ماست که قدرت بازی خوانی خوبی دارد و در مربیگری و اداره تیم خیلی با استعداد است.

* به کدام بازیکنان علاقه دارید؟

علی کریمی ، سیدمهدی رحمتی ، سید جلال حسینی ، بنگر و بختیار رحمانی از بازیکنان خوب لیگ هستند که سطح فنی بالایی دارند.

* برای سال جدید چه آرزویی دارید؟

اول سلامتی و سربلندی مردم و بعد قهرمانی پرسپولیس.

* و حرف آخر؟

سال نو همه مبارک! یا علی...

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••