اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۲/۰۹/۲۲ - ۱۴:۰۴
آیت‌الله موحدی‌کرمانی در خطبه‌های نماز جمعه:

تیم مذاکره کننده زیبایی‌های انقلاب را به جهان نشان دهند

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: باید نظام و مسئولان، به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله فرهنگ را نظارت و به دنبال آن هدایت کنند.

تیم مذاکره کننده زیبایی‌های انقلاب را به جهان نشان دهند

به گزارش « سراج24 »، "آیت الله موحد کرمانی" خطیب نماز جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته، گفت: شما عزیزان بزرگان نمازگزاران و نیز نفس خودم را به تقوا سفارش می‌کنم.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن افزود: قرآن می‌فرماید، آن طور که باید حریم برای خدا قائل شوید، در روایتی آمده است که حق تقوا سه جمله است، اول مطیع خدا باش، عصیان نکن، سرپیچی از فرامین خدا نکن، دوم، خدا را همیشه به یاد داشته باش، در هر حال در هر لحظه به یاد خدا باش خدا را فراموش نکن؛ سوم، شکرگزار نعمت‌های خدا باش نعمت الهی قابل احصاء نیست توجه داشته باش که نعمت‌های خدا مثل باران به سر ما می‌ریزد خدا را شکر کنیم و کفران نعمت نکنیم این سه امر اگر تحقق یابد انسان موفق شده حق تقوا را مراعات کند.
 
آیت‌آلله موحدی کرمانی تصریح کرد: موضوعی که در خطبه اول می‌خواهیم فشرده عرض کنم، این است که، مزمت کنید از انسان‌های ظاهر بین که ظاهر را می‌بینند اما باطن را نمی‌بینند. قرآن ظاهر و بطن و بطون دارد که انسان اگر دقت کند در آیات قرآن با دقت گوهری و یا گوهرهای پنهانی نصیبش می‌شود. اهل بیت ائمه و رسول اکرم هم ظاهر و باطنی دارند، در دعای روز جمعه اول صبح، این دعا آمده است، من ایمان دارم به خاندان پیغمبر هم به ظاهرشان و هم به باطنشان، اهل بیت هم باطن دارند و باطن برای انسان‌هایی که عمیق بشود آشنا می‌گردد همین قدر در رابطه با باطن بس که در زیارتشان می‌گوییم اراده خداوند از مسیر شما جریان پیدا می‌کند و از خانه‌های شما صادر می‌شود.
 
وی افزود: پس اهل بیت(ع) هم ظاهر و هم باطن دارند، شیطان می‌کوشد ظاهر را از گناه زیبا کند، یعنی گناهی که بسیار زشت است زینت می‌کند به طوری که از انسان‌های دل‌ربایی کند، گاهی بعضی سوال می‌کنند خواست جوانان که اگر بخواهیم خود را از گناه حفظ کنیم راهش چیست؟، باطن گناه را ببینید شیطان ظاهر را زینت می‌کند ظاهری زیبا، دل‌ربا .

خطیب نماز جمعه موقت تهران تصریح کرد: دنیا معبر است، محل اقامت نیست،ما را آوردند از این مقطع حیات عبور کنیم و سرمایه‌ای برای زندگی ابدی به دست آوریم، دنیا مانند مار است ظاهری زیبا و نرم دارد اما باطنی کشنده دارد شیطان می‌آید، این مار کشنده را زنیت می‌کند و به نتیجه زشتی‌ها را می‌پوشاند و انسان‌ها را گول می‌زند باید حواسمان جمع باشد،

وی افزود: زشت‌تر از این سراغ دارید که انسان جنازه برادر مرده‌اش را شروع به تکه تکه کردن کند و بخورد! این باطن غیبت است، حواسمان جمع باشد که کلید غیبت این است که می‌گویند چه خبر؟، حواسمان جمع باشد این ظاهری دارد می‌نشنیم سخنی می‌گوییم خنده‌ای می‌کنیم اما حقیقت این امر واقع این امر خوردن گوشت برادر دینی است. خوردن مال یتیم آتش خوردن است.

آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: حواسمان جمع باشد گول زینت شیطان را نخوریم، در رابطه با عبادات هم برنامه‌های ارزنده دینی هم یک ظاهر و یک باطن وجود دارد، قرآن می‌فرماید، در زندگی شما جنگ قطعی است، دشمن احیانا به شما حمله می‌کند، باید دفاع کنید اگر دفاع نکنید ذلیل می‌شوید اگر دفاع نکنید دین و دنیاتان و عزت و شرفتان بر باد می‌رود برای دفاع، برای جنگ آماده باشید، اما می‌دانیم جنگ برای شما مکروه است و  دوست نمی‌دارید این ظاهر قضیه است، اما باطن قضیه در جنگ و دفاع عزت و کرامت و آخرت و شرف است.

وی تصریح کرد:  قرآن در مورد روزه می‌فرماید، روزه برای شما چیز خوبی است، لذا از گرسنگی و تشنگی ناراحت نشوید، همچنین در مورد قصاص می‌فرماید حیات شما بستگی به این دارد که برنامه قصاص اجرایی شود، که این باطن قضیه این است، در مورد نماز نیز می‌فرماید این نماز  ظاهر دارد، رساله‌های علمی بیان می‌کنند مقدمات نماز، اجزا و ارکان بسیار خوب این ظاهر نماز است اما نمازگذاران اکتفا به ظاهر نکنید، یک نفوذی در باطن داشته باشید به باطن نماز توجه کنید، باطن نماز معراج است.  
 
خطیب نماز جمعه اظهار داشت: وقتی خداوند بنده‌ای را دوست بدارد او را بلا باران می‌کند! کدام بلا؟ فشارهای اقتصادی، دشواری‌ها و زندان، تمام این گرفتاریها یک ظاهر دارد یک باطن ظاهرش این است که سخت و دشوار است.

وی افزود: در یک مقطعی به ناچار باید کربلاهایی به وجود آید کل عرض کربلا کل یوم عاشورا انقلاب ما افتخار ماست، عزت آفرین است به ما استقلال و شرف داد، بنابراین باید در مقابل این نعمتی که ظاهرش نعمت است، خدا را شکر کنیم، کربلا الگوی عبادت، فداکاری است، کربلای برای انبیا ارائه شد و به آن‌ها تذکر داده شد، الگوی عبودیت حسین است، شما هم باید حسینی باشید.

خطیب نماز جمعه تاکید کرد: نهضت عاشورا هم ظاهر و باطن دارد، ظاهرش را عده‌ای دیدند و باطن را عده‌ای ندیدند، امام حسین(ع) را یاری نکردند، اما باطنش همان بود که امام(ره) در مورد انقلاب ما فرمودند خون بر شمشیر پیروز است. آنان این که این باطن را دیدند استقامت کردند و ماندند و وفاداری را ابراز کردند.

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه گفت: رژیم بعث عراق به عنوان متجاوز از سوی دبیر کل وقت سازمان ملل معرفی شد، این مهم حق است،چراکه حق روشن می‌شود.
 
وی افزود: هشتم ماه صفر وفات سلمان فارسی بود، این مرد بزرگی که از ایران به عزم کشف حقیقت به حجاز رفت، شهادت آیت‌الله دستغیب سومین شهید محراب را داریم خدایش با اولیا و اجدادش مهجور کند، روحانی که همگام با امام در تمام مراحل مبارزاتی فعال بود و بالاخره به جرم همین فعالیت شهید شد، چهارشنبه آینده نیز سالگرد شهادت دکتر مفتح را پیش رو داریم، این عالم بزرگواری که حوزه را با آن که جایگاهی در حوزه داشت رها کرد و به سراغ دانشگاه آمد و بالاخره این حرکت ارزنده شد که روز وحدت حوزه و دانشگاه به نام این شهید بزرگوار به ثبت رسید.
 
آیت‌الله موحد کرمانی با اشاره به دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را با رهبر معظم انقلاب و بیانات رهبری، تصریح کرد: فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی هر ملت بیانگر هویت آن ملت است هویت آن ملت و روح آن ملت، مقام معظم رهبری در همین زمینه نیز فرموند، که اقتصاد و سیاست حاشیه و ذیل قرار دارند و اصل فرهنگ است، با آنکه مسئله اقتصاد و سیاست دو مسئله مهم است، اماایشان همواره اقتصاد و سیاست را فرع فرهنگ، حاشیه و ذیل آن قرار داده‌اند، لذا مسئولان باید به اهمیت فرهنگ توجه کنند.
 
وی افزود: مقام معظم رهبری همچنین در این دیدار فرمودند که پیوسته فرهنگی برای همه موضوعات باید تهیه گردد، یعنی اگر نظام ما مصوبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و حتی علمی دارد، باید یک پیوست فرهنگی هم در کنارش باشد که مبادا این مصوبات از محدوده فرهنگ اسلامی خارج گردد.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: باید نظام و مسئولان، به ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئله فرهنگ را نظارت و به دنبال آن هدایت کنند، همچنین همانند یک باغبان که در حفظ گل‌ها می‌کوشد و برای حفظ آن علف‌های هرزه را می‌کند. از آن نیز مراقبت کند، در این راستا مردم و دولت نیز موظف است که در امر فرهنگ، ساعی و کوشا باشند.
 
وی ادامه داد: دشمن بیدار است، صدها رسانه‌های صوتی، تصویری، مکتوب اینترنتی در جهان اسلام مخصوصا به راه انداخته‌اند که جوانان و مردم را  از فرهنگ اصیل دینی منحرف و جدا کنند دشمن دنیا را از فعالیت‌های منحرفانه خودش پر کرده‌ است.
آیت‌الله موحدی کرمانی تاکید کرد: چرا فضای کشورمان از برنامه‌های خوب، ارشاد، هدایت، راهنمایی و تذکر پر نکنیم؟ کشورمان که در اختیار خودمان است، من معتقدم وزارت ارشاد باید یک سی دی بسیار متین و ارزشی تهیه کند و در اختیار همه مردم به ویژه مغازه‌داران و خانواده‌ها قرار دهد.

وی افزود: مغازه‌دار باید  این سی‌دی را باز کند و از لحظه‌ای که در مغازه را باز می‌کند، این سی‌دی فعال شود، شما خواهید دید که این امر چه تاثیری خواهد داشت، وقتی بد حجاب وارد خیابان می‌شود و به بازار می‌رود  می‌بیند که فضای خیابان از نوای: ای خانم حرمت خون شهدا را حفظ کن، خواهرم از حضرت صدیقه بیاموز که ارزنده‌ترین امر حجاب است، جامعه را آلوده نکن، پوشش را مراعات کن، پر شده است، همچون حرمین شرفین مکه و مدینه که پر از نوای قرآن کریم است، من پیشنهاد و توصیه می‌کنم این امر را مراعات کنید در یک فرصت کوتاهی فرهنگ ما از این وضع بدی که وجود دارد تغییر کند.
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران مسئله روز کشور را  مسئله هسته‌ای ایران و تیم مذاکره کننده کشورمان دانست و تصریح کرد: باید نکاتی بگویم که تیم مذاکره‌کننده ایران که خود نیز هیئتی انقلابی، متدین و بیدار هستند به آن توجه داشته و بنده آن را صرفا تذکرا عرض می‌کنم.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی افزود: فرصت خوبی است که آقایان از زیبایی‌های انقلاب اسلامی را به دنیای غرب نشان دهند و بگویند فقط به مسئله مذاکره هسته‌ای اکتفا نکنند، زیبایی‌های انقلاب اسلامی را برای آن‌ها نیز تشریح کنند و بفهمانند ایران هراسی مسئله غلطی است و آن را باید زدوده کنند، مبنای حکومت اسلامی رأفت و محبت است، محبت به همه، حتی به غیرمسلمان و کفار، همانگونه که حضرت امیرالمومنین (ع) به مالک می‌فرمودند: به همه محبت کن برای اینکه آن‌ها یا برادر دینی تو یا یک انسان هستند، ولو غیرمسلمان به انسان محبت و نیکی کن.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: هیئت ایرانی باید طرف مقابل را خوب بشناسد، شگردهای او را به خوبی بفهمد، گول لبخندها و دست دادن‌ها را نخورد و  بدانند علت اصلی دشمنی آمریکا و خصومت او،  با ما هویت اسلامی ماست.

وی تاکید کرد: آنها دشمن اسلامند، می‌بینند مبنای ایران نفی سلطه است و هیچ‌گاه سلطه را نمی‌پذیرد اما باید به این نکته توجه کنند که راه پرپیچ و خم است و باید در این مسیر عزت، حکمت و مصلحت کشور را در نظر بگیرند چراکه این امر همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند و تاکید کردند که در حفظ آرمان‌ها و منافع حیاتی باید کوشا باشند.

آیت‌الله موحدی کرمانی تصریح کرد: عقب نشینی از آن‌ها ( طرف غربی)  یعنی گسست و تهدید نظام جمهوری اسلامی، البته مبارزه برنامه‌های متعددی دارد، مانند یک رزمنده در میدان جنگ که هم شمشیر دارد  و هم سپر که از هر کدام در وقت خودش استفاده می‌کند، مانیز باید برنامه‌های متعددی داشته باشیم، البته این اصول اولیه است که باید آن را مراعات کنند.

وی افزود: در محدوده‌های دور از آرمان‌ها می‌شود، تفاهم، داد و ستد، توافق و همکاری کرد، اما باید توجه کرد که اگر امتیازی می‌دهیم باید به طور مساوی نیز امتیازی  بگیریم، مبارزه آمریکا و قدرت‌های استکباری با ایران در حقیقت مبارزه با قدرت‌گیری اسلام در جهان است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران اظهار  داشت: حسن نیت در اینجا غلط است، حضرت علی (ع) فرمودند: خوش گمان نباش، دشمن، دشمن است و تا بتواند اعمال دشمنی می‌کند، حسن نیت یعنی فراموش کردن تاریخی مملو از درد و رنج مردم ایران، مردم اجازه نمی‌دهند که شما عزیزان در مذاکراتتان این تاریخ را فراموش کنید، هر چه بیشتر امتیاز بدهید، عطش آمریکا و 1+5 بشتر می‌شود، آن‌ها سیری ناپذیرند.

آیت الله موحدی کرمانی تصریح کرد: در هر مرحله که جواب مثبت دادید، توقع و بهانه جدیدی برای آن‌ها پیش می‌آید، هنوز مرکب توافق خشک نشده که زیر همه چیز می‌زنند و انکار حق غنی‌سازی می‌کنند و با کمال پررویی می‌گویند همه گزینه‌ها روی میز است، هر پیشنهادی می‌دهند؛ مگر می‌شود در فضای مذاکره این گونه سخن گفت؟ آنها به صراحت می گویند: ما به ایرانی‌ها و رئیس‌جمهورش اعتماد نداریم، ایرانی‌ها بیشتر به شما بی‌اعتمادند، باید ادب را نسبت به ملت ایرن مراعات کنید.

وی تاکید کرد: گفتگوهای مقدماتی تاثیری در تغییر دشمنی‌های آمریکا نداشته از این رو اوباما در گذشته اینگونه حرف نمی‌زد، بعضی فکر می‌کنند پای‌بندی به اصول و ارزش‌ها مانع موفقیت و رسیدن به توافق است، اما تجربه نشان داده هر چه پای‌بندی ما بیشتر باشد، عظمت و قدرت جمهوری اسلامی ایران نیز در نظر طرف مقابل بیشتر خواهد شد.

آیت‌الله موحدی کرمانی خاطر نشان کرد: ما باید در حل مشکلات اقتصادی‌مان به درون توجه کنیم، همان چیزی که مقام معظم رهبری مکرر فرموند، ما هم نیروی انسانی، مغز متفکر، جوانان انقلابی و ظرفیت‌های فراوان داریم، که باید از اینها استفاده کنیم والا دشمن می‌گوید که اصلا حق غنی‌سازی را قبول ندارد، دشمن می‌گوید باید غنی سازی به صفر برسد،  با اینکه حق غنی‌سازی، حق مسلم ماست و هیچ‌یک از تحریم‌ها را کاهش نمی‌دهیم، به درک که کم نکنید، ما خودمان را مجهز می‌کنیم، چرا پول ایران را بلوکه کردید؟
 
خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: آنها با کمال پررویی می‌گویند ما فعلا 4 میلیارد از دارایی‌ها را به شما می‌دهیم، اما آن هم اقساطی، از این پررویی‌ها، زیاد است، آقای اوباما در سخنانش از مرگ بر آمریکا و اسرائیل خیلی ناراحت بود.

وی تاکید کرد: مردم ایران باهوش و بیدارند، جنایت 35 ساله آمریکا را فراموش نکرده‌اند، می‌دانند آمریکا چه به سر این کشور آورده که حال مجال بیان جنایت آن نیست حق دارند که بگویند مرگ بر آمریکا.
 
آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان خاطر نشان کرد: البته حضرت امام (ره) فرمودند اگر آمریکا آدم شود ما وضع را جور دیگری قرار خواهیم داد، امام فرمودند آدم شدن محال است، غرور آمریکا‌یی‌ها با روح آن‌ها عجین شده تا این کشور متکبرانه چنین سخن می‌گوید، آمریکا باید بداند که  شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل  نه تنها پا برجاست، بلکه رساتر، کوبنده‌تر و گوش فلک را کر کرده‌تر ادامه خواهد داشت. 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••