«سراج 24» گزارش می‌دهد

چگونه بار هدایت افکار عمومی در مهم‌ترین اقدامات ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به دوش سازمان اوج افتاد؟/ پایتخت5 حزبی و جناحی نیست، برای جمهوری اسلامی ایران است

چگونه بار هدایت افکار عمومی در مهم‌ترین اقدامات ایدئولوژیک انقلاب اسلامی به دوش سازمان اوج افتاد؟/ پایتخت5 حزبی و جناحی نیست، برای جمهوری اسلامی ایران است

گروه فرهنگی سراج24: نوروز یکی از مهم‌ترین زمان‌های رسانه ملی برای بازگرداندن مخاطبان خسته و بریده است. همه در خانه و یا سفر هستند و بالاخره زمانی می رسد که حوصله ها سر برود و کسی کنترل تلویزیون را بردارد و میان شبکه های پر شمار تلویزیونی دنبال یک برنامه سرگرم کننده بگردد. همین بهانه باعث شده تا رسانه ملی هر سال تدارک ویژه ای را برای ایام نوروز داشته باشد. امسال هم مانند سال های گذشته و حتی بهتر از آن، برنامه‌ها و نام های محبوبی به مردم معرفی شد تا در ایام نوروز مقابل چشمان مردم قرار بگیرند. از برنامه های لحظه تحویل سال گرفته تا مسابقه‌ ها، برنامه های ترکیبی، سریال های مختلف و فیلم های سینمایی جدید ایرانی و غیر ایرانی.

رسانه ملی بهار خوبی را در سال 97 آغاز کرده است. کلاه قرمزی بعد از 2  سال حرف و حدیث به آنتن برگشت، مهران مدیری با عبور از سال ها حرف و حدیث و جدایی دیگر در با دورهمی میان مردم جا افتاده و پر مخاطب است، فیلم های سینمایی جدید ایرانی یکی یکی روی آنتن رفته و می روند و اما سیروس مقدم دوباره با جادوی نقی معمولی و پایتخت به تلویزیون برگشت.

مجموعه پایتخت برای اولین بار در نوروز 1390 روی آنتن رسانه ملی رفت. تا سال 1394، 4 فصل از این سریال برای مردم پخش شد. آخرین بار در ماه رمضان سال 1394 بود که مردم پای قصه های پایتخت نشستند. اکنون بعد از حدود 3 سال دوباره قصه های پایتخت جان گرفته و به تلویزیون رسیده اما با یک تغییر مهم. فصل های گذشته این سریال تماما با حمایت و سرمایه گذاری صدا و سیما و البته تبدیل برخی نماهای فیلم به بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری ساخته شد. پایتخت 5 کلا داستان متفاوتی را برای تولید پشت سر گذاشت. رسانه ملی در سال های سخت مالی خود همتی برای ساخت پایتخت نشان نداد اما سیروس مقدم و محسن تنابنده دوست نداشتند تا ایده جدیدشان روی کاغذ پرشمار فیلم نامه ها خاک بخورد. آنها طرحشان را به سازمان هنری رسانه ای اوج بردند و نهایتا این سازمان نه چندان بزرگ، دوباره بار حمایت از ایده های نو و جذاب را به دوش کشید، ایده هایی که همگی تحققش را در این سال ها از رسانه ملی انتظار داشتیم.

پایتخت 5 خیلی خوب توانست تبدیل به محبوب ترین برنامه نوروزی رسانه ملی شود. نقی معمولی و خانواده اش دوباره خانواده های ایرانی را پای داستان های ساده و باورپذیرشان نشاندند. بازهم مثل همه پایتخت ها روایت خانواده ساده و متوسط ایرانی، حرف اول قصه را می زند. مردم خودشان را از قصه های پایتخت جدا نمی بینند. همه چیز نزدیک به واقعیت اکثریت جامعه ایرانی است. شخصیت های پایتخت بخشی از زندگی مردم شده اند، تکه کلام ها و حتی بزرگ شدن سارا و نیکا مقابل چشم مردم یعنی زندگی نزدیک یک رسانه با کف جامعه.

سازمان اوج با پایتخت 5 توانست منظورمه کارهای خوب چند سال اخیرش را کامل کند. تولید مستندهای متعدد از جنگ سوریه و حضور داعش در منطقه در کنار تولید فیلم سینمایی به وقت شام و نهایتا ساخت سریال پایتخت5 نشان از فهم کامل رسانه ای برای هدایت افکار عمومی دارد. افکار عمومی در این سال ها سوال های متعددی درباره حضور نظامی ایران در منطقه داشته است، هرچند ماجرای حمله تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی در سال گذشته به بسیاری از سوال ها و شبهه ها پاسخ داد اما مردم نیاز به یک قصه و درام داشتند تا هیچ وقت ارزش این حضور و علت آن از خاطرشان پاک نشود. این مهم است که تاریخ برای مردم تبدیل به قصه های باورپذیر و دوست داشتنی شود تا کسی نتواند با گذر زمان، جای شهید و جلاد را در ذهن مردم تغییر دهد.

سازمان رسانه ای اوج با مجموعه ای از فعالیت های رسانه ای که به پایتخت 5 منتهی شد، بخش مهمی از بار جمهوی اسلامی برای هدایت افکار عمومی درباره جدی ترین اقدام ایدئولوژیک انقلاب اسلامی و محور مقاومت در سال های اخیر را به دوش کشید.

اخبار مرتبط

قسم بازیگر سریال پایتخت در جشنواره فجر

0 نظر

ارسال نظر

capcha