پنجشنبه 31 خرداد 1397

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 172506
همکاری سازمان هواپیمایی با ایرلاین‌ها در چارتری شدن پروازها
با وجود عدم رعایت هیچ‌یک از قواعد پروازهای چارتری در کشور ما، سازمان هواپیمایی کشوری کماکان در چارتری شدن پروازها با ایرلاین‌ها همکاری تأمل‌برانگیزی دارد و با تسامح و تساهل و مدارا عمل می‌کند.

به گزارش سراج24، سازمان هواپیمایی کشوری باید با نظارت همه جانبه در فروش بلیت‌ها و چارتری کردن پروازها و همچنین حضور محسوس و نامحسوس خود، ‌احتمال وقوع هر گونه تبانی، التهاب آفرینی در بازار و یا ایجاد هر شرایطی که به حقوق مسافر لطمه وارد می‌کند را از بین ببرد.

سعید موذنی: ‌با وجود آنکه در قانون برنامه پنجم بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما از سال سوم برنامه توسعه تأکید شده بود، اما در آذرماه سال 94 این قانون اجرایی و قیمت بلیت‌ها و خدمات حمل و نقل هوایی آزاد شد.

    بیشتر بخوانید:
    پروازهای چارتری حذف خواهند شد

با اجرای قانون آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی و رفع قیمت‌هایی تکلیفی، امکان استفاده اقشار بیشتری از جامعه، از هواپیما برای حمل و نقل هوایی فراهم شد. به هر حال در ایام غیر پیک نرخ‌ها تا اندازه‌ای کاهش می‌یابد و این امکان فراهم می‌شود تا اقشار کمتر برخوردار جامعه، بتوانند این مدل حمل و نقلی را هم تجربه کنند زیرا در شرایط نرخ‌های تکلیفی قیمت بلیت در همه ایام سال و همه ساعات یکسان بود.

از سوی دیگر توسعه اقتصادی کشور در گرو داشتن حمل و نقل هوایی کارآمد و به روز است و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توان عملیاتی شرکت‌های هواپیمایی‌، سرویس دهی و نوسازی ناوگان هوایی کشور را تضمین می‌کند و چنین تصمیمی در بیرون مرزها نیز به عنوان مقدمات رشد و توسعه اقتصادی کاربردی و موفقیت‌آمیز بوده است‌.

اما با متنوع شدن نرخ‌ها و تعدد واسطه‌ها در فروش بلیت هواپیما، در برخی شرایط شاهد ناعدالتی و سودجویی عده‌ای در ایجاد نرخ‌های نجومی و غیرواقعی بلیت هواپیما هستیم که چارتری شدن ‌پروازها و مافیای چارتر بلیت هواپیما از این دست است.

با افزایش تقاضای سفر در ایام پرتردد نظیر پیک نوروز، این سودجویان در افزایش تقاضا، نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی را به بهانه چارتر بالاتر می‌برند، در صورتی که بلیت‌های چارتری طبق اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، باید خدمات غیره (پکیج خدمات) را در مقصد داشته باشد این خدمات ارائه نمی‌شود و فقط‌ در قالب یک بلیت رفت و برگشت، به اسم چارتر، نرخ‌های نجومی اعمال می‌شود.

    بیشتر بخوانید:
    سه ایرباس جدید به ایران آمد

در واقع ‌برخی ایرلاین‌ها، مجوزهای پروازهای فوق‌العاده خود را به چارترکننده‌ها می‌فروشند و بدین ترتیب خیال خود را بابت تکمیل صندلی هواپیماهای خود راحت می‌کنند و در واقع این صندلی‌ها با نرخ مشخص به چارتر کننده پیش‌فروش می‌شود اما چارتر کننده در شرایط زمانی خاص، این صندلی‌ها را با نرخ‌های مختلف بسته به تقاضا به فروش می‌رساند که در برخی موارد این نرخ‌ها  نجومی می‌شود.

حتی بسیاری از چارترکننده‌ها بدون هماهنگی با شرکت هواپیمایی ابتدا بلیت‌های خود را در قالب یک روز مشخص و یک ساعت‌ به فروش می‌رسانند و سپس به رایزنی برای تهیه صندلی پرواز از شرکت‌های هواپیمایی می‌پردازند، به همین علت است که در برخی از پروازهای چارتری، شاهد ارسال پیامک برای مسافر بابت تغییر ساعت و حتی در شرایطی تغییر روز پرواز هستیم.

* عابدزاده در سال 94: پروازهای چارتر از سال 95 به حداقل می‌رسد

روز 21 اسفندماه 94، رئیس سازمان هواپیمایی گفت که ‌ایرلاین‌ها مجاز به چارتری‌کردن پرواز برنامه‌ای نیستند و پروازهای چارتر از سال 95 به حداقل می‌رسد.

علی عابدزاده گفت: ‌این بسته به انتخاب شرکت‌ هواپیمایی است که پرواز برنامه‌ای یا چارتری داشته باشد اما ایرلاین‌ها به هیچ‌ وجه اجازه ندارند پروازهای برنامه‌ای خود را چارتری کنند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری آن زمان افزود:‌ ایرلاین‌ها ملزم شده‌اند که پروازهای برنامه‌ای خود را به‌صورت دقیق و در قالب همان پرواز برنامه‌ای اجرا کنند، البته شرکت‌های هواپیمایی‌ یک‌سری قراردادهایی از گذشته دارند که در بحث چارتر، معمولاً یک ساله است، تعداد پروازهای چارتری در چند ماه اخیر کاهش بسزایی یافته است که امیدواریم در سال 95 به حداقل خود برسد.

به گفته عابدزاده‌ مسئولیت نظارت بر آژانس‌های چارترکننده با شرکت‌های طرف قرارداد است.

* فعالیت بیش از 100 سایت غیرمعتبر بدون مجوز در فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای و چارتری

سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، همواره ادعا می‌کند «فروش بلیت هواپیما بدون اخذ مجوز از این سازمان ممنوع است» در حالی که در عمل بیش از 100 سایت غیرمعتبر بدون اخذ مجوز، در حال فروش بلیت هواپیما در قالب پروازهای برنامه‌ای و چارتری هستند.

‌از مشکلات فعالیت این سایت‌ها ،عدم امکان پیگیری از سوی مسافر، احتمال صدور بلیت‌های جعلی و تقلبی، عدم وجود حق ابطال بلیت برای مسافر و همچنین عدم پرداخت خسارت در صورت ابطال پرواز است، ضمن آنکه ایرلاینی هم که صندلی پرواز خود را در قالب چارتر به این چارتر کنندگان فروخته است، چون از قبل پول صندلی خود را دریافت کرده است، در صورت ابطال و تأخیر پرواز، تعهدی در قبال مسافر ندارد در حالی که اگر مسافر بلیت پروازی خود را از سایت شرکت‌های هواپیمایی یا آژانس‌های معتبر دارای مجوز بند الف خریداری کرده باشد، همه حق و حقوقش در صورت تأخیر یا ابطال ‌پرواز حفظ‌ خواهد شد.

    بیشتر بخوانید:
    شکایت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها

فعالیت این سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما، در نبود نظارت سازمان هواپیمایی کشوری در گام اول و در گام بعدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به طور گسترده در حال انجام است و هیچ نهاد مسئولی هم در این سال‌ها ممانعت جدی برای فعالیت آنها ایجاد نکرده است.

با توجه به مفاد ماده 3 آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی مصوب 1380 هیئت‌ ‌وزیران، همه اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به فعالیت های مسافرتی، سیاحتی، جهانگردی و زیارتی می‌کنند، موظف هستند حسب مورد مجوزهای لازم را مطابق مواد آیین‌نامه از مرجع مربوطه اخذ کنند.

در این عرصه نظارت بر اجرای دقیق آیین‌نامه حقوق مسافر هم ضروری به نظر می‌رسد؛ ‌در آیین‌نامه حقوق مسافر به مواردی نظیر نوع و نحوه پذیرایی، الزامات ایرلاین و مسافر در بروز  تأخیرات پروازی، حقوق مسافر در قبال تأخیرها، جزئیات ابطال پرواز و نحوه پذیرایی از مسافران در ساعات مختلف تأخیر پروازی اشاره شده است.

حال در این شرایط به نظر می‌رسد سیاست سازمان هواپیماییی کشوری، مدارای طولانی‌مدت با شرکت‌های هواپیمایی است.

در کم‌کاری ‌سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی‌، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها و واسطه‌ها چارتری شرایطی نامساعد در بلیت هواپیما ایجاد کرده‌اند.

* عابدزاده در بهمن 96: ایرلاین‌ها به تدریج پروازهای چارتری خود را کم کنند

بنابراین گزارش روز پنجشنبه 26 بهمن‌ماه امسال، جلسه‌ هماهنگی پروازهای نوروزی‌ با حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی،‌ مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، مقامات قضایی، امنیتی و انتظامی، مسئولان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی‌ و نمایندگان سازمان حمایت در محل سازمان هواپیمایی و بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری‌ در این مراسم گفت: شرکت‌های هواپیمایی نسبت به سیاست‌های سازمان به خصوص اهدافی که پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما دنبال شده است به خوبی آگاهی دارند که لازم است نسبت به مدیریت فروش خود و حرکت و حذف تدریجی پروازهای چارتری اقدامات لازم انجام دهند.!

 با وجود عدم رعایت هیچ‌یک از قواعد پروازهای چارتری در کشور ما، سازمان هواپیمایی کشوری کماکان در چارتری شدن پروازها با ایرلاین‌ها همکاری تأمل‌برانگیزی دارد و با تسامح و تساهل و مدارا عمل می‌کند.

از سوی دیگر در نظارت ضعیف حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، چارترکنندگان این روزها با بازی با نرخ‌های بلیت، رقابت مضری در نرخ‌های ناوگان حمل و نقل هوایی بازرگانی ایجاد کرده‌اند و دنبال کسب سودهای نجومی از جیب مردم هستند که ضروری است با نظارت‌ دقیق‌تر و جامع‌تر، فروش پروازهای چارتری قانون‌مندتر شود.

به هر حال وجود پروازهای چارتری برای اقشاری که توانایی مالی کافی برای استفاده از هواپیما ندارند، مناسب به نظر می‌رسد و قطعاً وجود چارتر با رعایت قوانین جهانی آن و در نظر گرفتن پکیج کامل آن شامل بلیت، هتلینگ و غیره، ضرورت دارد اما اینکه در نبود نظارت، چارترکنندگان در روزها و ساعات خاص به مسافران ظلم کنند، قابل قبول نیست و باید در کنار تصویب قانون‌های محکم و بدون نقص در این حوزه، برخورد قانونی و البته سریع با قانون‌گریزان در دستور کار حاکمیت صنعت قرار گیرد و فقط حرف از کاهش تدریجی چارتر در میان نباشد.
منبع: فارس
 

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

چراغ سبز علنی قلعه‌نویی به سپاهان
ذوق زدگی استقلال از احتمال منتفی شدن قرارداد قلی‌زاده
بازیکنی که برای برانکو به تاریخ پیوست!
اخراج ناگهانی ۵۰۰ کارگر در سد هراز
عرضه زولبیا و بامیه به قیمت پارسال در بعضی مغازه‌ها
افزایش قیمت برنج و روغن با رشد ۱۰ تا ۲۰ درصدی
آئین‌نامه انتقال پایتخت از تهران تدوین شد
کره شمالی چرا مذاکرات را نیمه‌کاره رها کرد؟
بدشانس ترین تیم‌های لیگ اروپا
اوج‌گیری اجاره‌ها باب طبع مشاوران املاک؟
توافق سران اتحادیه اروپا به منظور نجات برجام
کلمه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه حذف می‌شود
آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال
همه چیز درباره کابوس جدید پایتخت
پاداش قهرمانی استقلالی‌ها چقدر بود؟
مرگ مشکوک 1 نفر در اتفاقات دیشب کازرون
جدیدترین جزئیات ثبت نام آزمون استخدامی اعلام شد
تکرار «مردم نگران نباشند» توسط یک مسئول دیگر
شرح دعای روز اول ماه مبارک رمضان
چقدر پروتئین در روز مصرف کنیم؟
شرارت و حماقت ۳ گاو و انتفاضه چهارم
شب‌های رمضان سریال‌ها را کِی ببینیم؟
ضرب‌ الاجل بانکی به حجاج برای پرداخت قسط جدید
حدیث روز/ شش توصیه پیامبر(ص) درباره ماه رمضان
نظر جهرمی درباره فیلترینگ و ماهواره
روپایی زدن کی‌روش سوژه شد
اسطوره پرسپولیس داغدار شد
رئیس‌جمهور به ترکیه می‌رود
ماه رمضان چگونه انسان را به یقین می‌رساند؟
اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق تا ۲ روز دیگر
افشاگری مامور موساد از طرح‌ ترور امام خمینی(ره)
سقف افزایش قیمت خودرو مشخص شد
تصویب اساسنامه جدید جامعه روحانیت
انتقاد یک حزب اصلاح طلب از عملکرد سازمان محیط زیست
تنها شرط قلعه‌نویی برای ماندن در ذوب آهن
دستگیری یکی از عناصر برجسته داعش در مرز با سوریه
جدیدترین نتایج انتخابات پارلمانی عراق
سرلشکر جعفری:مقایسه سپاه با ارتش‌های جهان اشتباه است
عکس/ دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر (عج)
بیرانوند باشگاه نفت را به مزایده گذاشت!
روایت وزیر لبنانی از چهار هدف آمریکا علیه ایران
خوشحالی مسلمان درونی بود!
توجیه جدید عراقچی برای مذاکرات مجدد با غربی‌ها
با ۲۴ روز تاخیر نرخ «تورم» فرودین اعلام شد
آیا کرایه‌های تاکسی و اتوبوس در تهران گران می‌شود؟
یارانه اردیبهشت فردا واریز می‌شود
افزایش سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران در خرداد
پرداخت مستمری ماهیانه به ملی پوشان ایران در جام جهانی
نامه 161 نماینده به سران قوا درباره ضرورت وحدت
اظهارات سخنگوی دولت درباره ادامه برجام
واکنش قلعه‌نویی به انتقاد کی‌روش
هافبک ایران در آستانه ثبت رکورد تاریخی
خداحافظی رسمی قلعه نویی از ذوب آهن؟
توزیع نخستین سبد غذایی ۹۷ در آستانه رمضان
لاریجانی: آمریکا قصد دارد سازمان ملل را نابود کند
دختر ترامپ در آغوش نتانیاهو!+عکس
خداحافظی بازیکن پرسپولیس با این تیم+عکس
کی‌روش چطور بیت آشور را به محرمی ترجیح داد؟
رمضان امسال ۲۹ روز است
دلار فروشی که قاتل شد