جمعه 24 آذر 1396

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 168556
این خوراکی ها رفلاکس معده را درمان می‌کنند
کاهش وزن، خوردن وعده های کوچک، پرهیز از غذاهای چرب، الکل، غذاهای تند و اسیدی، کافئین و نیکوتین می توانند به بهبود رفلاکس معده کمک کنند.

به گزارش سراج24 ، رفلکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده به مری نشت می کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد فرد دچار ناراحتی می شود و در قسمت قفسه سینه احساس سوزش می کند. دیگر نشانه های رفلاکس مزمن اسید معده عبارتند از: برگرداندن غذا، مایعات، دشوار در قورت دادن غذا، سرفه کردن، خس خس کردن و یا درد قفسه سینه.

معمولا غذا ها از مری عبور می کنند، اسفنکتر مری باز می شود و غذاها به معده می روند. در معده غذاها با اسید معده به قطعات کوچک تجزیه می شوند.

عضله اسفنکتر بین مری و معده بسته می شود تا اسید معده در همان قسمت باقی بماند. وقتی دچار رفلاکس اسید می شویم، عضله اسفنکتر شل می شود و اسید معده به مری نشت می کند و باعث احساس سوزش و درد می شود.

کاهش وزن، خوردن وعده های کوچک، پرهیز از غذاهای چرب، الکل، غذاهای تند و اسیدی، کافئین و نیکوتین می توانند به بهبود رفلاکس معده کمک کنند.

با این حال گاهی این موارد نیز ممکن است کافی نباشند و فرد برای بهبود یافتن مجبور شود تحت درمان فردی زیر نظر یک پزشک متخصص قرار بگیرد.

غذاهایی که در ادامه به شما معرفی می کنیم اسید کمی دارند و معمولا برای بهبود رفلاکس اسید معده مورد استفاده قرار می گیرند. با این حال همیشه در نظر داشته باشید که ریشه مشکل رفلاکس معده در هر فرد می تواند متفاوت باشد و همچنین غذاهای تحریک کننده ای که باعث این مشکل می شوند نیز متفاوت هستند.

 موز

توصیه کلی که هنگام بروز مشکل رفلاکس معده می شود خوردن غذاهایی با میزان اسید پایین است. غذاهایی که اسیدشان کمتر است به اندازه غذاهای اسیدی باعث تحریک تولید اسید معده نمی شوند.

مقدار محتوای اسید یک غذا روی برچسب آن نوشته نشده است، بنابراین پیدا کردن غذاهایی که اسید کمی در خود دارند ممکن است به کمی تحقیق نیاز داشته باشد.

میوه ها معمولا غذاهایی اسیدی به حساب می آیند اما برخی میوه ها مانند موز این چنین نیستند.

اگر دچار رفلاکس اسید شده اید به صورت کلی توصیه می شود از خوردن مرکبات و گوجه فرنگی پرهیز کنید چون اسید زیادی در خود دارند.

موزها را معمولا میوه هایی با مقدار اسید کم می دانند بنابراین خوردن این میوه برای افرادی که مشکل رفلاکس معده دارند توصیه می شود.

موز برای مسیر گوارشی غذایی ساده به حساب می آید چون بافتش طوری است که در معده به سادگی تجزیه می شود.

سیب، گلابی، ملون و توت

سیب، گلابی، ملون و توت میوه هایی هستند که اسیدشان کم است. از این رو این میوه ها می توانند قسمتی از غذاهای یک برنامه غذایی ضد رفلاکس معده را تشکیل دهند. به کار گرفتن این غذا در برنامه غذایی می تواند مزایای دیگری چون آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و فیبر نیز داشته باشد.

غلات کامل

غذاهایی که چربی بالایی دارند می توانند رفلاکس اسید معده را تحریک کنند از این رو خوردن غذاهای کم چرب برای افرادی که حساس هستند توصیه می شود. اضافه کردن غلات کاملی که به صورت طبیعی چربی کمی دارند مانند بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای و نان های سبوس دار همگی می توانند عضوی از یک برنامه غذایی ضد رفلاکس اسید معده باشند.

غلات کامل به صورت طبیعی سرشار از فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند. از غلات فرآوری شده و بسته بندی شده استفاده نکنید چون سرشار از چربی هستند و فیبرشان نیز کم است.

زنجبیل

سال ها از زنجبیل برای درمان انواع مشکلات دستگاه گوارش استفاده می شده است از جمله حالت تهوع و درد معده، همچنین زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد.

در تحقیقی که روی موش ها انجام گرفت مصرف زنجبیل نشان داد می تواند به کاهش زخم معده کمک کند. زخم معده زمانی که اسید باعث التهاب معده می شود می تواند بسیار دردناک باشد.

می تواند از راه های مختلفی به برنامه غذایی خود زنجبیل اضافه کنید. می توانید قطعات زنجبیل را به سبزیجات پخته و سس ها اضافه کنید، چای زنجبیل درست کنید و یا زنجبیل تازه یا خشک شده را به ماست اضافه کنید.

پروتئین

وقتی می خواهید از پروتئین به عنوان یکی از بخش های برنامه مقابله با رفلاکس معده استفاده کنید بهتر است از انواع کم چرب آن استفاده کنید. از روش های پخت پر چرب مانند سرخ کردن پرهیز کنید.

پروتئین های کم چرب مانند سینه مرغ و بوقلمون و غذاهای دریایی توصیه می شود. سفیده تخم مرغ نیز پروتئین بدون چربی است. زرده تخم مرغ نیز مواد مغذی فراوانی دارد اما ممکن است در برخی افراد حساس موجب رفلاکس اسید معده شود.

سبزیجات

به صورت کلی اگر دچار رفلاکس اسید شده اید خوردن سبزیجات توصیه می شود. سبزیجات چربی کمی دارند و سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی هستند.

از روش های پخت پر چرب مانند سرخ کردن پرهیز کنید و از سس زیاد هم استفاده نکنید. خوردن سبزیجات دارای برگ سبز مانند بروکلی، پیازچه، مارچوبه توصیه می شود چون مقدار اسید بسیار کمی دارند.

اضافه کردن ریحان تازه به برنامه غذایی نیز می تواند برای بهبود رفلاکس اسید معده مفید باشد.

غذاها و نوشیدنی هایی که باید از آنها پرهیز کنید

حتی استفاده از غذاهایی که گفته شد نیز نمی تواند تضمین کند که دچار رفلاکس معده نمی شوید. اما می توانند تا حدود زیادی احتمال دچار شدن به چنین مشکلی را کاهش دهند.

برخی غذاها نیز هستند که می توانند باعث تحریک رفلاکس معده شوند. بنابراین اگر خوردن غذاهایی که به کاهش خطر رفلاکس معده کمک می کنند به تنهایی کارساز نبود می توانید پرهیز از برخی غذاها را نیز به برنامه خود اضافه کنید.

    کافئین موجود در قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات

    مرکبات و آب مرکبات

    غذاهای تند

    لبنیات کامل

    غذاهای سرخ کرده

    غذاها یا آدامس هایی که طعم نعنا دارند

    نیکوتین

دیگر توصیه های کلی که برای پیشگیری از رفلاکس معده می شود عبارتند از دراز نکشیدن بلافاصله بعد از خوردن غذا، آدامس نجویدن و نخوردن مقدار زیادی غذا در یک وعده.

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

تاکید الجبیر به برقراری رابطه عربستان با اسرائیل
پرونده محمود صادقی و سلفی‌بگیران مجلس به کجا رسید؟
چند نفر ایرانی به حج تمتمع اعزام خواهند شد؟
بازدید روحانی از مناطق زلزله‌زده کرمان
پوتین و ترامپ تلفنی گفتگو کردند
واکنش سخنگوی انصارالله یمن به ادعاهای ضد ایرانی آمریکا
فیلم‌های سینمایی آخر هفته تلویزیون
اخم روحانی در نشست اضطراری استانبول+عکس
تسویه حساب قائدی کار دست آبی‌پوشان داد/ از استقلال شکایت شد
چرا روزنامه‌ها و مجلات روز به روز کم‌تر و سبک‌تر می‌شوند؟/ بحران بازار کاغذ همه را گرفتار کرده جز بخش دولتی
شرکت گاز در برابر آبونمان تسلیم شد
دستگیری ۴ شرور تهران پس از رجزخوانی در فضای مجازی
پیشرفت صد درصدی مهندس پرسپولیس
بنزین ۴۰۰ تومانی ۱۰۰۰ شد، چرا یارانه یک ریال اضافه نشد؟
واکنش پکن به اتهام جاسوسی چین از آلمان
استفاده مثبت پوتین از دیوانه‌بازی‌های ترامپ
سیاوش اکبرپور دستیار رضا عنایتی شد
رحمانی به ذوب‌‌آهن پیوست +عکس
بازیگر سینما: با دیدن «فهرست مقدس» افتخار کردم
احتمال حذف ۵ روز تعطیل از تقویم تعطیلات رسمی کشور
واکنش اشپیگل به تصمیم ترامپ درباره قدس
شرایط ثبت نام زوج‌های دانشجو برای سفر به عتبات
شهید مدافع حرمی که تهدیدش اسرائیل را ترساند +تصاویر
تداوم غیبت قوچان‌نژاد در ترکیب هیرنفین
اکران فیلم کیانوش عیاری پس از ۱۳ سال!
جشنواره گل رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو
تنهایی آمریکا در حمایت از صهیونیست‌ها
هوای پایتخت «ناسالم» است
آیا نفتی‌ها برای دیدار با پرسپولیس به تهران می‌آیند؟
تیراندازی به سمت جوان فلسطینی و مجروحیت شدید وی
برنامه بازی‌های پرسپولیس در تعطیلات نیم فصل لیگ برتر
قلعه‌نویی به دنبال جذب دو استقلالی
هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی تخریب مسجدالاقصی است
قاچاق موادمخدر با خودروی گرانقیمت در مشهد
توضیحات لاریجانی درباره کمک ایران به عراق و سوریه
خرازی: حاج قاسم نماد «جوانمردی» است
اولین واکنش ترامپ بعد از اعلام تصمیم درباره قدس
چهل حدیث در فضیلت صلوات
معاون حقوقی باشگاه استقلال مشخص شد
خسارت زلزله در روستای چناروییه کرمان+عکس
اردوغان: اسرائیل اشغالگر و استعمارگر است
شهادت ۲‌فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی+عکس
سرلشکر جعفری از عملکرد یکساله بسیج تقدیر کرد
۲۸ سال مدیریت جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه
سقوط پهپاد ارتش هند در خاک چین
مصدومیت ۱۸ تن در پی زمین لرزه ۶.۲ ریشتری "هجدک"
زلزله ۳.۳ ریشتری مشکین دشت در البرز را لرزاند
تذکر نمایندگان به وزیر صنعت
سیف: دلار از معاملات جاری بانک مرکزی حذف شد
زمان واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای یک معلول
پیشنهاد وزیر برای رایگان شدن مکالمات زیر ۱۰ ثانیه
مردی که گرازها هم برایش گریه کردند! + عکس
مرد اول پشت شهردار پایتخت کیست؟
تسط کامل حشدالشعبی بر نوار مرزی عراق با سوریه
دستمزدهای ۴۰ تا ۷۰ میلیونی برای هر گزارش معاونت امور زنان دولت اختصاص یافت
خبر خوش افتخاری برای استقلالی‌ها
طلسم 11 ساله لیونل مسی +عکس
روایت مبارزی که بدون لقب شهید به خاک سپرده شد
تأثیر خانه‌های خالی بر بازار مسکن
سود سهام عدالت به موقع پرداخت می‌شود؟