شنبه 25 آذر 1396

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 166492
در یادداشت محمد ابراهیم محمدی
مصادره کردن مدرسه به آموزش و ماراتن نمره
هنوز هم بازگشت به تربیت و توسعه فعالیت‌های تربیتی مدرسه با هندسه جدید نظام و تعلیم و تربیت را به جایگاه اصلی خویش باز خواهد گرداند.
به گزارش سراج24، محمد ابراهیم محمدی مدیرکل سابق فرهنگی و هنری وزارت آموزش‌وپرورش در یادداشتی تحت عنوان «معلم، مدرسه و دیگر هیچ» به این موضوع  پرداخته است، اگر حال مدرسه که قلب آموزش و پرورش  و معلم که قلب مدرسه است خوب و خوش نباشد اوضاع آموزش و پرورش که قلب دولت بلکه کل نظام است خوب نخواهد بود.
 
مشروح این یادداشت بدین شرح است:
 
مدرسه قلب آموزش و پرورش است اگر خوب، سالم و با نشاط باشد اوضاع این نهاد هم خوب می‌شود. خوب بودن مدرسه به توجه، رسیدگی و رفع موانع است. موانع پیش روی مدرسه  لزوماً  مسائل سخت و سنگین نیست بلکه شمار زیادی از آن به اراده و همت مدیریتی  نیازمند است.                         
 
در سال‌های گذشته اگر موضوع یکی از صدها همایش و سمیناری که همه ساله در کشور برگزار می‌شود   مدرسه و مسائل آن  بود خواهیم دانست که مسائل مدرسه زیاد پیچیده و لاینحل نیست.
 
تا وقتی حال مدرسه که قلب آموزش و پرورش  و معلم که قلب مدرسه است خوب و خوش نباشد اوضاع آموزش و پرورش که قلب دولت بلکه کل نظام است خوب نخواهد بود. ناگفته پیداست که نباید هیچ مسئله‌ای در نظام تعلیم و تربیت هم‌سنگ مدرسه باشد و نباید هیچ شعار و برنامه‌ای خارج از خاستگاه آن زده شود.
 
امروز بازگشت به مدرسه و احیاء شوکت و عظمت آن علاج بسیاری از نابسامانی‌های  فرهنگی، اجتماعی و حتی خانوادگی در کشور است.
 
مدرسه به هر دلیل که باشد امروز از آن جایگاه پیشین خود برخوردار نیست. این بررسی نیاز است که چرا   معلم و دانش‌آموز از بودن و ماندن در مدرسه آنگونه که باید  لذت نمی‌برند ؟
 
مدرسه که خاستگاه تربیت و رفتارسازی است با ده‌ها مسئله دم دستی که بیشتر ناشی از ضعف مدیریت است دست و پنجه نرم می‌کند و از مسائل بنیادین خود باز می‌ماند. تو گویی در مدرسه هم مثل خیلی از نهادهای تولید فرهنگ و دانش؛ مسائل اداری و اجرایی بر مسائل مأموریتی و اصلی سایه افکنده است.
 
مدارس امروز باید تجلی نشاط، شادابی و امید شده و چتر رشد و تعالی و فرزانگی در آنجا پهن باشد.باید خیلی زود به داد مدارس رسید و روح مدارس را با تعالی بخشی، تغییر و تحول شاداب و با نشاط کرد. نهاد مدرسه باید مؤثرترین نهاد فرهنگی و تربیتی باشد و همه تحولات و اتفاقات فرهنگی و اجتماعی بر محور آن رقم بخورد.
 
مدرسه باید هویت، شناسنامه محله و مرجعیت محیطی و فرهنگی آن باشد و مدیر مدرسه مؤثرترین، محبوب‌ترین و کارآمدترین چهره در محله به‌ شمار برود. باید مدیر در کنار دانش، تجربه، اختیارات و ظرفیت‌های مدیریتی مدرسه گره‌گشا  و حل‌المسائل فرهنگی و اجتماعی محله باشد.
 
شکی نیست که  مدیریت؛ مسئول بلامنازع  موفقیت و ناکامی مدرسه در رسیدن به اهداف یا باز ماندن از آن است و این ایجاب می‌کند فرایند انتخاب مدیر مدرسه از انتخاب مدیر منطقه هم سخت و حساس‌تر باشد.
 
به‌نظر می‌رسد مدرسه باید متشکل از شورایی همانند مدارس خاص تربیت محور و براساس  هزینه فایده  تربیتی، فرهنگی، آموزش و حتی ملاحظات سرمایه‌ای و مشارکت جمعی باشد.
 
به نظر نگارنده  مدرسه هیچ توجیهی برای تک شیفتی آموزشی ندارد و شاید فشرده‌سازی آموزش ضمن تغییر ذائقه مردم جذابیت و کشش را از مدرسه گرفته و از این مکان مقدس و دوست داشتنی جز آموزش و رقابت‌های خشک و سرد آموزش  چیزی به جای نگذاشته است و این اصلی‌ترین آسیب در مدارس دولتی امروز ماست.
 
 مصادره کردن مدرسه به آموزش و چشم و هم‌چشمی‌های ماراتن نفس‌گیر نمره، معدل و که امان را از مدیر، معلم و خانواده بریده و همه چیز را فدای خودکامگی ساخته است باید یک جایی به پایان خود برسد.
 
وقتی قرار است مدرسه نهاد فرهنگی و تربیتی باشد دیگر دلیلی بر تک‌تازی‌های آموزشی نبوده و الزامی بر ارائه فشرده آموزش نیست. این روند تربیت را در مدرسه خفه می‌کند و دانش‌آموز را از هرآنچه دانش و توسعه و استعداد است زده خواهد کرد.
 
چه اشکالی دارد درمدارس ما به‌جای6 ساعت  فشرده 10 ساعت فعالیت مبتنی بر فراغت صورت بگیرد؟ باور کنید این تغییر رویکرد افزون بر مشارکت‌های عمده بار مالی چندانی بر مدارس تحمیل نمی‌کند.چرا نباید حداقل یک سوم فعالیت‌های مدارس ما فعالیت‌های تربیتی درون آموزشگاهی باشد؟ چرا باید دانش‌آموزان از صدها برنامه و فعالیت تربیتی نشاط‌آور و رفتار ساز و محروم شوند؟
 
چرا امور تربیتی، معاون و مربی تربیتی با ظرفیت لایزال شوراهای دانش‌آموزی به جای مدیریت فعالیت‌های شوق انگیز تربیتی به عادت معلم‌ها،  به دنبال کلاس‌تراشی باشند، آیا فقط کلاس رفتن و با دانش‌آموز ، تخته، تمرین و تکلیف مرتبط بودن کار است ؟
 
امور تربیتی به جای کارگردانی دبیران و معلمان دینی و قرآن، جغرافیا، تاریخ، علوم اجتماعی، هنر و ادبیات توسعه نفوذ  و حضور خود اندک ظرفیت خود را به نفع آموزش از دست داده است.
 
امور تربیتی به‌جای سهم خواهی از مدرسه و نهادسازی درون دستگاهی عملاً به بیرون مدرسه و به چند برنامه روتین، نخ نما و تاریخ گذشته جشنواره‌های تابستانی هدایت شده است. اگر از من سؤال کنند چرا حال مدرسه خوب نیست خواهم گفت چون وظایف و مأموریت‌ها خلط  شده و امور تربیتی جایگاه خود را در مدرسه از دست داده است و این  قصه امروز یا دیروز نیست اگر امور تربیتی چراغ تبلیغات رسانه‌ای را خاموش و به مدرسه باز گردد و سهم خود را از زمان و فضای مدرسه و ظرفیت‌های اداری و ساختاری باز یابد ما در ساحت مدرسه به یک تحولی معجزه‌آسای دست خواهیم یافت.
 
به یقین حضور قدرتمندانه تربیتی به معنای عام و مرسوم خود چراغ امید و نشاط را در مدرسه و ساحت تربیت نسل جدید فروزان ساخته و مرجعیت را از مدرسه آموزش محور باز خواهد ستاند. هنوز هم  بازگشت به تربیت و توسعه فعالیت‌های تربیتی مدرسه با  هندسه  جدید نظام و تعلیم و تربیت را به جایگاه اصلی خویش باز خواهد گرداند.
 
منبع: تسنیم
 
مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

کشور به‌ اشتباه به بعضی از آقایان سپرده‌ شده است
گفتگو با تنها مدیرعامل زن فوتبال ایران
وقتی حمله به پالایشگاه اصفهان ناکام ماند
طراحی موبایل نابینایان در کشور
میزان خسارت زلزله کرمانشاه به اماکن تاریخی
تصویر «کیم جونگ اون» در غزه+عکس
روش برخورد با مردم در کلام امام علی(ع)
شکست اوستنده در حضور رضاییان
تاج: تفسیر دوستان از مصوبه AFC، قلدری است
حمله موشکی انصارالله به فرماندهان سعودی
استقلال جام حذفی را جدی می‌گیرد
العین اجازه جدایی را به عمر عبدالرحمن نداد
درباره جدیدترین فیلم محمدحسین مهدویان/«ترور سرچشمه» هم چشمه انقلاب را خشک نمی‌کند
هیأت بازرسی در شهرداری تهران مستقر شد
ادعای موگرینی: امروز رازی را درباره برجام افشا می‌کنم
لاوروف: ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه فهم مشترک دارند
انهدام باند بزرگ جعل اسکناس در کرمانشاه
ایران برای دفاع از قدس آماده همکاری با همه کشورهای اسلامی است
نگرانی دبیر کل سازمان ملل از وقوع درگیری در شبه جزیره کره
سرقت اسامی فیلم‌های هالیوود در سینمای ایران
فرانسه از تایید مدارک آمریکا علیه ایران طفره رفت
با مسببان پاک کردن پرچم اسرائیل از زمین دانشگاه برخورد می‌شود
عراقچی: غرب آسیا بدون برجام جای بهتری نخواهد بود
اجبار مردم به «اظهار گدایی» توسط دولت
برانکو:بادران را دست‌کم نگرفتیم
انتقاد بعیدی نژاد به ادعای نیکی هیلی علیه ایران
پرسپولیس در اندیشه ترانسفر طارمی
تمدید ثبت‌نام در آزمون کارشناسی ارشد ۹۷
پایتخت‌نشینان چقدر آب مصرف می‌کنند؟
اردوغان: اسرائیل تروریست است
افزایش ۷ دلاری نرخ هر اونس طلا
بادران یک - پرسپولیس 2 ؛ پرسپولیس پرزنت نشد
درخواست فدراسیون فوتبال از AFC برای ابلاغ رأی پرونده میزبانی
ادامه پس لرزه‌های زلزله در کرمان و کرمانشاه تا یک سال آینده
خنثی سازی عملیات بزرگ تروریستی در سن‌پترزبورگ
حاجی بابابی: لایحه بودجه ۹۷ سنخیتی با قانون برنامه ششم ندارد
واکنش تند رئیس فدراسیون اسپانیا به خبر تهدید فیفا
نوشیدن آب همراه غذا چه مضراتی دارد؟
هنیه: بر لغو تصمیم ترامپ درباره قدس اصرار داریم
تصادف زنجیره‌ای در اتوبان آزادگان
اردوغان: برای مقابله با تصمیم آمریکا اول به شورای امنیت می رویم
روایت دانشجویان از دیدار با رئیس دستگاه قضا در فضای مجازی
افزایش بیکاری در سال ۹۷ با تشدید رکود بازار مسکن
سوزاندن جسد همسر در بیابان‌های خمین
عراقچی: بدعهدی‌های آمریکا را پیگیری می‌کنیم
آخرین نوشته قابل تأمل شهید مدافع حرم +عکس
وزیر دفاع در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی حضور ندارد
عامل اصلی تصادفات رانندگی در آبان ماه اعلام شد
زنی که صهیونیست‌ها فراموشش نمی‌کنند + عکس
امارات ایران را به تأمین موشک‌های انصارالله متهم کرد
اقدام جدید سایپا در سرگردان کردن خریداران
«قاتل اهلی» در آستانه ۲ میلیاردی‌شدن
میزان پول همراه مسافر اعلام شد
لایحه بودجه دستخوش انتقادات کنشگران اجتماعی
هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس
امروز؛ تشییع پیکر دو شهید «زینبیون»+عکس
قیمت مرغ به ۷۴۵۰تومان رسید
خبر معاون آخوندی از احتمال گرانی سوخت
اصلاح طلبان رسما خواستار استیضاح نجفی شدند
نماینده مجلس: بودجه را بررسی نشده، پس بدهیم