جمعه 04 اسفند 1396

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 163590
اثرات ورزش
 نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر چیست؟
بارها این توصیه را شنیده‌اید که ورزش یک راه موثر برای کاهش اضطراب و نگرانی است. این یک حقیقت است، ورزش دشمن اضطراب است، حرکت‌های بدنی تنش‌ها را کاهش می‌دهند، هورمون‌های استرس را کم می‌کنند، سرتونین و اندورفین را افزایش می‌دهند و تمرکز را افزایش می‌دهند.

به گزارش سراج24، آیا هر روز بدون دلیل به خاطر موضوعات مختلف دچار نگرانی شدید، احساس اضطراب و پریشانی می‌شوید؟ نگرانی‌های روزمره، طبیعی هستند. حتی اینکه گاهی بخاطر یک مساله خاص دچار اضطراب شدید شوید نیز عادی است. اما ترس‌ها و نگرانی‌هایی که توانایی شما را برای فعالیت‌های روزمره کاهش می‌دهند، طبیعی نیستند. اضطراب و وحشت دایمی می‌تواند نشان دهنده اختلال اضطراب فراگیر باشد‏‎.

اختلال اضطراب فراگیر یک خستگی ذهنی و جسمی است که انرژی بدن را کاهش می‌دهد، خواب را به هم می‌ریزد و مانند لباسی سراسر بدن شما را می‌پوشاند. با این حال می‌توان با نگرانی‌های مزمن و ترس‌های شدید مقابله کرد‏‎.‎

اختلال اضطراب فراگیر یک اختلال اضطراب شایع شامل نگرانی، پریشانی و عصبانیت شدید است. خلاف فوبیا، که ترس از موقعیت یا چیزی مشخص است، اضطراب فراگیر احساسی کلی و بی قراری نامعینی است که سراسر زندگی را فرا می‌گیرد‎.

این اضطراب به شدت حمله هراسی (پانیک اتک) نیست اما طولانی‌تر است و زندگی نرمال را دچار اختلال می‌کند. وقتی شما دچار این اختلال هستید مثل همه افراد در مورد مسایل مختلف دچار نگرانی می‌شوید، اما سطح این نگرانی متفاوت است؛ شما به یک دوست زنگ می‌زنید و او تلفن را جواب نمی‌دهد. به طور معمول این مساله نباید شما را دچار نگرانی کند، اما اگر شما پس از دو یا سه بار تماس دچار اضطرابی غیر قابل کنترل می‌شوید، این مساله نگران کننده است.

اختلال اضطراب فراگیر فرد را آنچنان دچار تنش و نگرانی می‌کند که ساده‌ترین امور روزمره مختل می‌شوند‏‎.

نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر چه هستند؟‏

این اختلال همواره با نشانه‌های مشخص در افراد ظاهر نمی‌شود، اما بسیاری از افراد مجموعه‌ای از نشانه‌های فیزیکی، رفتاری و احساسی را در زمان اضطراب تجربه می‌کنند. کسی که دچار اختلال اضطراب است همواره در فکرش نگرانی‌هایی دارد. او احساس می‌کند قادر به کنترل این نگرانی‌ها نیست و راهی برای توقف فکر کردن به آنها ندارد. آینده چیز ناشناخته‌ای است که فرد نیاز دارد همواره به آن فکر کند بدون اینکه بتواند آن را مدیریت کند. آدم مضطرب احساس آرامش و راحتی ندارد او اززندگی اش لذت نمی‌برد، نمی‌تواند تمرکز کند و ممکن است بخاطر ترس از چیزها دایما از تجربه یا شروع کاری امتناع کند.

اضطراب فراگیرباعث می‌شود این فرد دردهای شدید عضلانی احساس کند، خسته و پریشان باشد. همچنین مشکلاتی مانند درد معده، سردردهای شدید ناگهانی، خستگی شدید و تهوع و بی‌خوابی نیز از عوارض این اختلال هستند .

چه باید کرد؟‏

از دیگران کمک بگیرید

برای غلبه بر اختلال اضطراب فراگیر بسیار مهم است که پیوندهای ارتباطی خود را با دیگران افزایش بدهید. برقراری یک ارتباط صمیمی و عاطفی با کسی که شما را دوست دارد و حمایتگر است یک روش بسیار موثر برای غلبه بر نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی است که روزانه ذهن و جسم شما را دچار مشکل می‌کند. خوب است کسی را پیدا کنید و با او به طور منظم ارتباط رودررو داشته باشید.

این فرد باید کسی باشد که بتوانید در اوقات پریشانی و نگرانی با او صحبت کنید، کسی که بدون قضاوت، انتقاد و مداخله در هر زمان یا مکانی در دسترس باشد. چنین فردی ممکن است یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده تان باشد‏‎.‎

به طور کلی هرچقدر بیشتر با دیگران ارتباط داشته باشید، کمتر دچار نگرانی و اضطراب می‌شوید اما این به معنای آن نیست که همواره با برقراری ارتباط می‌توانید مشکل را حل کنید. چه بسا ارتباط بسیار نزدیک با یک فرد یا یک گروه شما را وابسته و نیازمند و نامطمئن‌تر کند.‎

روش‌های آرامش بخش را یاد بگیرید

یکی دیگر از راه‌های سریع کاهش اضطراب توانایی شخصی برای آرام کردن خود و کاهش اضطراب است. این راه‌ها بسیار آسان و پیش پا افتاده هستند، اما واقعا تاثیر گذارند. تماشای یک عکس زیبا، یک منظره خوش آیند، گوش دادن به یک موسیقی آرام، یک بازی سرگرم کننده، روشن کردن یک شمع، بو کردن یک گل، نفس کشیدن در هوای آزاد، خوردن یک تکه شکلات یا لواشک، نوشیدن یک چای گیاهی، جویدن آدامس، خوردن چند پر نعنا، مکیدن یک

آب نبات، دست کشیدن روی گردن یا دست‌ها، نوازش یک کودک، دراز کشیدن میان یک ملحفه تمیز، کمی پیاده روی، بالا و پایین پریدن، رقصیدن و حرکت سر و گردن همگی در کاهش اضطراب شدید موثر هستند‏‎.

تحرک داشته باشید

 روزانه باید سی دقیقه یک فعالیت ورزشی را انجام بدهید. این تمرین‌ها باید پا و دست‌هایتان را درگیر کنند. شنا و دویدن از تمرین‌های موثر برای کاهش تنش هستند. ‎

چه چیزی باعث نگرانی است؟‏

برای اینکه بتوانید این اختلال را از اساس از بین ببرید، باید درک درستی از نگرانی‌هایتان داشته باشید. شما گمان می‌کنید این نگرانی‌ها معلول شرایط هستند و دیگران، رویدادها و فشارهای کاری عامل اضطراب هستند. اما این مساله کاملا درونی است. در اختلال اضطراب فراگیر، باورها و ترس‌های نهادینه شده اضطراب ایجاد می‌کنند. در واقع همه چیز در ذهن شما اتفاق می‌افتد.

شما بر اساس تجربه‌های گذشته تلاش می‌کنید آینده را پیش بینی کنید. به همین دلیل است که اگر کسی جواب تلفن یا ایمیل را ندهد، به سرعت نگران می‌شوید و پیش از قرار گرفتن در موقعیت امتحان یا انتخاب‌های مهم، دچار حمله‌های شدید اضطرابی می‌شوید.

سبک زندگی را تغییر بدهید

سبک زندگی شما نقش مهمی در افزایش تنش‌ها و اضطراب روزمره تان دارد. کسی که به اندازه نمی‌خوابد، بیش از حد قهوه می‌نوشد، الکل مصرف می‌کند و غذا نمی‌خورد، خود را در معرض تشدید این اختلال قرار می‌دهد.

راه نهایی استفاده از رفتار درمانی است‏

اگر راه کارهای بالا تاثیری در کاهش تنش‌ها و نگرانی‌های شما ندارند، لازم است از یک روش درمانی برای تغییر رفتار خود استفاده کنید. در رفتار درمانی شما هنوز هم نیاز دارید از راهکارهای بالا استفاده کنید، اما رفتاردرمان تلاش می‌کند با مشاهده رفتار و اصلاح آن‌ها اضطراب را درمان کند. دراین شرایط شما نیاز دارید ترس‌ها، باورهای منفی و تجربه‌های ناخوش آیندی که داشته‌اید را با رفتار درمانی اصلاح کنید‎.

منبع:ضمیمه خانواده

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

سه بازیکن از لیست پرسپولیس خط خوردند
اروپا آمریکا را پایبند اجرای برجام کند
طرح «تعطیلات زمستانی مدارس» به کجا رسید؟
آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید کرد
احتمال بازگشت مسعود شجاعی به تیم ملی
برف و باران در محورهای ۱۰ استان
وزیرکار: مردم و کارگران قدرت خرید خوبی ندارند
رعد و برق مسیر ۳ پرواز را به مقصد اصفهان تغییر داد
نتیجه جایزه دادن سلبریتی ها به جنایتکاران چیست؟
قاضی در آستانه جدایی از پدیده
فرود اضطراری پرواز کیش به دلیل شکستن شیشه هواپیما
ستاره 21 ساله برزیلی در آستانه بارسایی شدن
برف و کولاک در منطقه سانحه ATR از بعدازظهر فردا
تصادف ۳ دستگاه خودرو در اتوبان تهران-قم
علت قدردانی نوبخت از مجلس
پیام فرمانده سپاه به فرمانده ناجا درخصوص برخورد با دراویش
پیدا شدن جعبه سیاه هواپیمای ATR آسمان تکذیب شد
برای حفظ جان نیروهای امدادی عملیات جست‌وجو متوقف می‌شود
روحانی گفت: صادرات به ۱۰۰ میلیارد دلار می‌رسد
خلیل‌زاده در خطر از دست دادن دربی
پیراهن ژاوی به کدام پرسپولیسی رسید؟
پرسپولیس بدون مدافع برابر استقلال خوزستان؟!
این نوشیدنی قاتل کلسیم است
سفر تیم استقلال خوزستان به تهران لغو شد
سرلشکر باقری:با قاطعیت برخورد می‌کنیم
ارتش رژیم صهیونیستی جنگ با لبنان را شبیه‌سازی کرد
پیکر دومین صیاد مفقود شده جویباری کشف شد
درمان طبیعی واریس چگونه است؟
وداع خانواده شهید بسیجی خیابان پاسداران با فرزندشان+عکس
حقوق مسئولان و نمایندگان در سال ۹۷ افزایش نمی‌یابد
نماز اول وقت کاسب دوره‌گرد+عکس
مادر شهید خیابان پاسداران بر پیکر فرزندش+عکس
پیام تسلیت روحانی در پی شهادت نیروهای انتظامی و بسیج
هدیه باشگاه السد به یک پرسپولیسی
توصیه عجیب آنری به نیمار برای خروج از سایه مسی
تصمیم جدید دولت باعث گرانی مرغ می‌شود؟
برانکو مرد بازی‌های بزرگ نیست
برانکو پرسپولیسی‌ها را تنبیه کرد
قدردانی روحانی از مدیریت مقتدرانه نیروی انتظامی
«تنگه ابوقریب»، «به وقت شام» و «لاتاری» آثار برتر «مجمع منتقدان سینمای انقلاب»
۹۴ درصد زنان هالیوود «تعرض جنسی» را تجربه کرده‌اند
اعتماد به بیگانه!
اسامی کاروان‌های حج تمتع سال ۹۷ اعلام شد
واکنش تراکتورسازان به درگیری کیانی و ساغلام
بلیت رفت آخوندی اوکی می‌شود؟
بارش برف در منطقه سقوط هواپیما+عکس
تسلیت سرلشکر باقری در پی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری
بونجاح: تیم خوبی را شکست دادیم
جدیدترین تصاویر ماهواره‌ای از محل سقوط هواپیمای یاسوج
دیدار ظریف و همتای اسپانیایی در تهران
10 شرکت دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه هوافضای ترکیه
مشکل مشابه پرسپولیس با بایرن و PSG
زمینه‌های پیدایش عرفان‌های انحرافی چیست؟
ترکیه، بسیج مردمی سوریه را تهدید کرد
عزیزیان: تیم ملی با بیرانوند ضرر می‌کند!
طرح تبدیل سازمان محیط زیست به وزارتخانه در مجلس کلید خورد
چراغ سبز رانیری به تیم ملی ایتالیا
استقلال «دربی بباز» نیست!
تحلیل پنجعلی از شکست سنگین پرسپولیس
احتمال سرمازدگی تیم‌های امدادی در محل لاشه هواپیما