به گزارش سراج24، این روزها اگر کودکان خود را در تماشای برنامههای کودک تلویزیون همراهی کرده باشید، حتماً از تبلیغات گسترده تماسهای پولی به سطوح آمدهاید. در این خصوص ذکر چند نکته خالی از فایده نیست:
1-آگهی بازرگانی با موضوع ترغیب کودکان به تماس تلفنی برای شنیدن شعر، داستان و ... که برای والدینشان دقیقهای دو هزار تومان هزینه دارد، در حقیقت معاملهای است بین سازمان صدا و سیما و کسانی که بدون صرف هزینه و بدون ارائه محتوا و یا محصولی سودمند به دنبال کسب سود هستند و در این میان بهای معامله از جیب والدین کودکان پرداخت میشود. به عنوان مثال شنیدن یک داستان ده دقیقهای، بیست هزار تومان هزینه در پی دارد در حالیکه با همین مبلغ میتوان چندین کتاب قصه و یا وسیله بازی خریداری نمود.
2- معامله با طفل صغیر غیرممیز یعنی کودکی که قدرت تشخیص خوب و بد را ندارد –غالب مخاطبان این تبلیغات- به حکم شرع و قانون جایز نیست و درآمد حاصل از این تماسها غیرقانونی و نامشروع است. حتی در صورت ممیز بودن طفل صحت معامله وابسته به تنفیذ اولیای اوست که در خصوص این تماسها معمولاً اتفاق نمیافتد. همچنین این شکل درآمد در اکثر موارد به استناد آیه شریفه «لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا آن تکون تجاره عن تراض» و بدلیل فقدان رضایت طرف معامله در حکم اکل مال به باطل و غیرشرعی است.
3- صرف نظر از ملاحظات شرعی و قانونی، نباید آثار فرهنگی و تربیتی این قسم از تبلیغات بر روح و روان کودکان را نادیده گرفت. عادت دادن اطفال به استفاده از تلفن، برقراری تماس بدون نظارت والدین، دریافت محتوای کنترل نشده، اتلاف وقت و افزایش تحریکپذیری برخی از این آثار زیانبار هستند.
امید که رسانه ملی، صرفاً با انگیزه کسب سود و درآمد بیشتر، بازیچه دست فرصت طلبانی که با سوء استفاده از سادگی و صفای فرزندان مردم برای خود کیسه دوختهاند نش