اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۳۰
اذان ظهر ۱۲:۱۰:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۰۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۶:۱۳
غروب آفتاب ۱۸:۲۲:۵۵
نیمه شب ۲۳:۲۷:۱۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۱۳:۳۰

مصوبه اخیر سنای آمریکا برجام را بی خاصیت می‌کند

محمدجواد لاریجانی درباره مصوبه اخیر سنای آمریکا و تصویب تحریم علیه ایران، گفت: مصوبه اخیر سنای آمریکا، برجام را کلاً از خاصیت می‌اندازد و اساسا اثر منافع کشورمان را در برجام منهدم می‌کند.

مصوبه اخیر سنای آمریکا برجام را بی خاصیت می‌کند

به گزارش سراج24، محمدجواد لاریجانی با تبیین ویژگیهای مصوبه اخیر سنای آمریکا و آثار تحریم های جدید علیه کشورمان گفت : طرح s۷۲۲ طرح بی نظیری از نظر شکل، محتوا و آثار دارد و آنچه ملت باید بداند چهار ویژگی بسیار روشن در این طرح است.  


وی افزود : نخست آنکه این طرح جامعیت دارد یعنی همه جاهایی که ممکن است کشورمان تحت هر نوع تحریمی قرار بگیرد اعم از بانک، تجارت، اسلحه، رفت و آمد، دیپلماسی و تقریبا همه بخشها و امکانات احصا شده که تحریم جامعی است.

دبیرستاد حقوق بشرگفت: دوم بهانه اعمال این تحریم ها آنقدر انعطاف پذیر و کلی است که آن را می شود به هر چیزی ربط داد بعنوان نمونه یکی از بهانه هایش این است که ایران فعالیت های بی ثبات کننده نداشته باشد حالا منظور چه ثبات و فعالیتی است معلوم نیست زیرا خیلی باز و قابل انعطاف است.  

وی افزود : موضوع دیگر این  است که ایران باید حقوق بشر را رعایت کند اما کدام حقوق بشر و چگونه؟ بعنوان نمونه از ما خواسته اند به اسم از حکومت بشار اسد حمایت نکنیم یعنی آنقدر باز است که هر وقت بخواهند بهانه پیدا می کنند.

لاریجانی ویژگی دیگر مصوبه سنای امریکا را بندهای اقدامی آن دانست و گفت : غیر از تحریم هایی که از رئیس جمهورشان خواسته اند اعمال کند دو بند بسیار خطرناک در فصل چهارم این مصوبه دارد که در نخستین بند آن به رئیس جمهور دستور می دهند که باید فعالیت های ایران را در هوا و دریا بطور یک جانبه و با همکاری دیگر کشورها رهگیری کند
دبیر ستاد حقوق بشر هشدار داد: این برنامه اقدام بسیار بی پروایی است که طبعاً احتمال دارد خطرات بسیاری داشته باشد. 

وی افزود : بخش دیگر اقدامات بسیار ویژه ای است که در آن بطور مستمر کمیته ای را ایجاد کنند که اروپائیها بر اساس آن باید هر ۸۰ یا ۹۰ روز یک بار درباره تعاملاتشان با ایران گزارش دهند زیرا تحریم ها فقط شامل ایران نیست بلکه شامل حتی هر فردی است که در این باره مشارکت دارد.  

لاریجانی گفت: بر این اساس برای اروپائیها فصل، فصل گزارش دهی تهیه کردند و اینگونه نیست که مثلا بگویند نمی خواهند، نمی توانند و انجام نمی دهند بلکه باید گزارش کاملاً دقیق بدهند.  

کارشناس ارشد حقوق بین الملل تصریح کرد : ویژگی چهارم این مصوبه سنا که هر ایرانی باید آن را بداند این است که آیا نقض برجام هست یا نه؟ به نظر من ای کاش نقض برجام بود، اتفاقاً نقض برجام نیست اما محتوایی دارد که برجام را به جای نقض کردن از خاصیت می اندازد.  

وی افزود : نقض شدن مربوط به چیزی است که وجود دارد و خرابش کنند اما در این موضوع اصلاً حلش می کنند مانند اسید سولفوریک که روی چیزی بریزند و حل شود این مصوبه همه امکاناتی را که ایران از برجام منفعت می برد از بین خواهد برد و فقط سفرها و دورهمی های دیپلماتیک باقی می ماند و اینکه مثلاً دو عدد نخود از جایی بگیریم بیاوریم یا نه؟  

لاریجانی گفت : بر این اساس همه منافعی را که ما از برجام داریم از بین می برد درحالیکه منافع آنان از برجام به قوت خود باقیست منافعی که شامل دو محور است نخست توقف مشرف به انهدام فعالیت های هسته ای ما و دیگر نظارت های بی نظیر و مهلک بر این فعالیت ها.

وی افزود : به این دلیل آنان برجام را نقض نمی گویند که بعد بگویند نقض شده است البته این مسائل به اشکالات بسیار اساسی باز می گردد که در سند برجام و نحوه مذاکرات آن وجود دارد پس بسیار فراتر از نقض است.  
کارشناس ارشد حقوق بین الملل با بیان اینکه مصوبه اخیر سنا خیلی بالاتر از نقض برجام آن را از خاصیت می اندازد گفت: ممکن است برخی در پی این باشند که این مصوبه کدام بندهای برجام را نقض می کند یا نمی کند؟ در حالیکه اصلاً اثر مربوط به منافع ما را در برجام منهدم می کند و بخش مربوط به منافع امریکا در برجام به قوت خود باقی می ماند.  
لاریجانی افزود : پس آنان بسیار زرنگ هستند که برجام را نقض نمی کنند و داهیانه تر از این عمل می کنند اینها مجموعه ویژگیهای این مصوبه است که هر ایرانی که به منافع و امنیت ملی خود حساس است باید بداند.  

همه اعضای ۱+۵ باید در قبال برجام متعهد باشند 
کارشناس ارشد حقوق بین الملل تصریح کرد: در پاسخ به مصوبه اخیر سنای امریکا باید با تعیین ضرب الاجل تمام نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای کشورمان را در حد حداقل ان. پی. تی کاهش دهیم و تعلیق کنیم

محمدجواد لاریجانی در ادامه با تبیین آثار مصوبه اخیر سنای امریکا درباره تحریم ایران و اقدامات متقابل کشورمان در این باره گفت : معتقدم همه اعضای ۱+۵ باید در قبال برجام متعهد باشند.
وی افزود : ممکن است اروپائیها بگویند امریکائیها را رها کنید و ما با همدیگر همکاریهایی را آغاز کنیم اما این به معنی این نیست که آنها جلوی امریکا می ایستند، معنی اش اینست که برخی کارها را ما باید انجام بدهیم و برخی کارها مربوط به تجارت های مختلف، امور بانکی و مانند آن است که آنان باید انجام دهند اما آمریکائیها نمی گذارند.  

لاریجانی تاکید کرد : نخستین کاری که باید انجام دهیم اینست که به اروپائیها بگوییم امریکائیها منافع ما را در برجام نابود کردند و هیچ دلیلی ندارد که منافع آنان در برجام اداره شود پس باید به امریکائیها بگویند که آیا می خواهند برجام باقی بماند یا نه؟ ما باید ضرب الاجل بگذاریم زیرا نمی توانیم ۱+۴ داشته باشیم.  
وی گفت : البته من کلاً با این سه عضو برجام (اروپائیها) هم مخالفم اما ۱+۵ ایجاد شد که گویی ما متهم هستیم و ۱+۵ کشور باید ما را چک کنند.  

لاریجانی اضافه کرد : نخستین و مهمترین کار این است که به اروپائیها بگوییم به امریکائیها اعلام کنند که منافع ما از بین رفت و دلیلی ندارد که ما هم باشیم و اگر نمی توانند منافع ما را در مدتی مثلاً یک ماهه برگردانند ما نیز همه نظارت های آژانس را در حد حداقلی ان پی تی تعلیق کنیم.

باید همه فعالیت های هسته ای خود را بر اساس تصمیم خودمان پیش ببریم
کارشناس ارشد حقوق بین الملل گفت : ما باید همه فعالیت های هسته ای خود را بر اساس تصمیم خودمان پیش ببریم و لازم نیست گزارش بدهیم.  

وی افزود : بنابراین توقف هایی را که تاکنون داشته ایم و برغم بیانات ایراد شده بسیار خسارت بار بوده است کاملاً جبران خواهیم کرد.  

دبیر ستاد حقوق بشر لزوم تعلیق همه نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت های هسته ای کشورمان را در حد حداقلی ان پی تی و پیشبرد فعالیت های هسته ای بر اساس تصمیمات داخلی را دو گزینه ای دانست که در هر تصمیم کمیسیون نظارت بر برجام در پاسخ به مصوبه سنای امریکا باید اتخاذ شود.  

کارشناس برجسته حقوق بین الملل همچنین درباره محتوای نامه اخیر وزیر امور خارجه به موگرینی گفت : طبعاً وزارت خارجه باید در این باره اطلاع رسانی کند بنده مصلحت نمی دانم در این باره مطلبی بگویم.

وی افزود : بیان این مطلب را لازم می دانم که اروپائیها با ما همدردی های خاله زنکی دارند اینکه ابراز کنند خیلی ناراحتند و چرا با ما اینگونه رفتار می شود همدردی های پشت پرده است که نیازهای ما را تامین نمی کند و ما احتیاجی به این نازکشی ها نداریم.  

لاریجانی تصریح کرد : اروپائیها در هیچ موردی در مقابله با فشارهای آمریکا مقاومت نکردند و قبل از تصویب تحریم های جدید در سنا هیچ عملیات وسیع بانکی با ما نداشتند و هیچ سرمایه گذاری بزرگی را با ما  آغاز نکردند بلکه مدام اعلام کردند که امریکا باید راضی شود.  

وی گفت : با وجود مصوبه جدید نیز که باید گفت «عروس چقدر قشنگ بود که حالا باید منتظر همین هم می بودیم که چشمش را هم کور کردند » بنابراین بعید می دانم اروپائیها جرأت کنند یا منافعشان اقتضا کند که قدمی در مخالفت با امریکا بردارند

لاریجانی افزود : البته ممکن است خانم ها مرکل یا موگرینی مثلاً همدردی های پشت پرده ای هم بکنند اما اینها برای ما آب و نان نمی شود.  

کارشناس برجسته حقوق بین الملل همچنین درباره اینکه چقدر خط قرمز های ۹ گانه رهبر معظم انقلاب در باب اجرای برجام رعایت شده است گفت : یکی از نکاتی که معظم له تاکید داشتند این بود که تحریم ها باید یکباره برداشته شود و اتفاقاً رئیس جمهور نیز در آستانه امضای برجام اعلام کرد که دیواره تحریمها ترک خورده است.  

وی افزود : رئیس دفتر رئیس جمهور نیز پیش از امضای برجام اعلام کرد که « بشتابید به سوی باز کردن ال سی ها برای کارهای تجاری » این انتظاری بود که دولت داشت اما هیچ چیز آن انجام نشد.

لاریجانی با طرح این پرسش که چرا این هدف تحقق نیافت تصریح کرد : این موضوع به نحوه سند سازی، مذاکرات و مسائل مربوط به آن باز می گردد. رهبر معظم انقلاب دقیقاً پیش بینی می کردند که این مسیر به نتیجه نمی رسد.  
وی افزود : مقام معظم رهبری نکات۹ گانه ای را درج کردند و نکات دیگری را نیز شفاهی هشدار دادند که در مجموع شامل حدود ۲۰ محور است و اینها تحقق نیافت.  

لاریجانی گفت : البته من در موضعی نیستم که به کسی اتهامی بزنم؛ همچنانکه گفتم دولت هم انتظارش غیر از این بود و فکر نمی کرد اینها اینقدر بدقول باشند.  

کارشناس برجسته حقوق بین الملل تصریح کرد : در مذاکرات هسته ای بی دقتی های بسیاری کردیم چه در تدوین راهبرد مذاکرات چه در انتخاب مطالب و چه در نحوه سندسازی آن و نتایج کنونی ناشی از همین بی دقتی هاست.
دولت در جلسه ای فوق العاده با اروپائی ها، آنان را با آمریکا طرف کند 

کارشناس ارشد حقوق بین الملل تاکید کرد : دولت باید در جلسه ای فوق العاده با اروپائیها آنان را در قبال مصوبه اخیر سنا با امریکایی ها طرف کند.

محمد جواد لاریجانی گفت : دولت ما همین امروز و نه فردا که دیر است جلسه ای با اروپایی ها ترتیب دهد و آنان را با امریکایی ها طرف کند؛ صورت مسئله این است که منافع ما در برجام از بین رفته است و دیگر دستاوردی نداریم.  
وی افزود : باید دانست که برد طرف ما در برجام از بین رفته است و اجازه نمی دهیم بردشان باقی بماند و در این چارچوب دو تعلیق را در ضرب الاجلی با دوره ای مشخص در دستور کار قرار دهیم، نخست تعلیق نظارت های آژانس در حد حداقلی ان پی تی و دیگری تعلیق توقف های هسته ای کشورمان.  

لاریجانی با پیش بینی تصویب تحریم های کشورمان در مجلس نمایندگان با احتمال بسیار گفت : اگر ما چنین اقدام کنیم آنها تصمیم شان را عقب می اندازند چون می بینند که ما جدی هستیم.  

وی افزود : البته آقای ترامپ هم این مصوبه را در جیبش باقی می گذارد زیرا او تعهدات بین المللی مهم دیگر مانند تعهدات پاریس و تعهدات با کوبا را زیر پا گذاشت ولی کسی نیست که پاره کردن تعهدات برایش حرمتی داشته باشد.  
کارشناس برجسته حقوق بین الملل تاکید کرد : بر این اساس نباید منتظر باشیم که ترامپ وقتی از خواب بیدار می شودآیا ناراحت است؟ یا توتیتش چقدر سفت یا شل است حتی یک لحظه هم نباید صبر کنیم زیرا آنچه تصویب شده دست دولت امریکا را برای هر کاری باز گذاشته است.

لاریجانی گفت : به اندازه کافی سیگنال داده اند یعنی شرکت های غربی که خودشان تا دیروز برای سرمایه گذاری در کشورمان نمی آمدند اکنون که این تحریم ها تصویب شد اصلا نمی آیند پس عملاً سیگنالی قوی می خواهند بفرستند که اگر شرکت ها یا بانک های اروپایی یا هر کسی  در ایران سرمایه گذاری کند او را می زنند.

وی افزود : اتفاقا ممکن است این مصوبه را با شدت و ضعف در دستور کار نگه دارند زیرا می خواهند لنگه دوم منافعشان در برجام از بین نرود و برجام نباید نقض شود بلکه باید منافعشان حفظ شود بنابراین دلیلی بر نقض آن نمی بیند.  
لاریجانی بار دیگر تاکید کرد دولت ما باید قویاً و بدون فوت وقت اروپائیها را با آمریکائیها مواجه کند و ضرب الاجلی بدهد که در دوره مشخص منافعمان باز گردد وگرنه دو تعلیق مهم یعنی تعلیق نظارت های آژانس و تعلیق توقف های هسته ای را اجرا کنیم.  

کارشناس برجسته حقوق بین الملل همچنین درباره تحقق پیش بینی های مقام معظم رهبری در بد عهدی امریکائیها گفت : ما در دوره ای هستیم که برخی مفاهیم نابجا استفاده می شود؛ ما اصلا موضوع جنگ و صلح نداریم جنگ و صلح دو عنوان دو طرفه است.  

وی افزود : اخیرا یکی از مسئولان گفته صلح هم دو طرفه است در حالیکه ما اصلا جنگ و صلح نداریم جنگ مربوط به جایی است که دو کشور با هم درگیر می شوند، بحث تجاوز، مقاومت و تسلیم مطرح است.  
لاریجانی گفت : آمریکائیها در حال تجاوز به حقوق ما اعم از حقوق اقتصادی، سیاسی و بین الملل هستند پرسش این است که در مقابل این تجاوز امریکائیها باید بایستیم یا زانو بزنیم؟  

 وی تصریح کرد : دوران عجیبی است اصطلاح جنگ و صلح ربطی به اینجا ندارد مانند اصطلاح عقلانیت که هر کسی با غرب و امریکا رفیق باشند می گویند آدم عاقلی است اخیرا کشف کردم که ما کلی افلاطون پیدا کرده ایم سابقه نداشت این قدر افلاطون داشته باشیم.  

دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد : بنابراین بحث ما با آمریکا بحث مقاومت در مقابل تجاوز است، موضوع ساده ای است چرا اینقدر پیچش می دهیم البته که ما در مقابل تجاوز آنان باید محکم بایستیم.
وی گفت : بی اعتمادی فقط یکی از فاکتورهای رفتار آمریکا است این حرف برای کسانی است که صورت مسئله را جنگ و صلح دیدند.

کارشناس برجسته حقوق بین الملل افزود: این در حالی است که به فرموده  رهبر معظم انقلاب نباید به حرف های امریکائیها اعتماد کنیم؛ صورت مسئله تجاوز استکباری امریکا با اذناب منطقه ای، متحدان اروپایی و با موتور صهیونیستی امریکاست.

لاریجانی در پایان تاکید کرد : راهبرد ما در مقابل این تجاوز استکباری مقابله یعنی مقاومت است بنابراین صورت مسئله روشن است و ما هرگز نباید این مسئله را نادیده بگیریم.
 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••