اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۴۵:۲۵
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۳۳:۲۹
طلوع آفتاب ۰۶:۰۹:۰۶
غروب آفتاب ۱۸:۱۵:۲۵
نیمه شب ۲۳:۳۰:۲۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۱۹:۱۲
روحانی در رادیو ایران:

باید در چهارچوب قانون اساسی و خواست و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد که باید در چهارچوب قانون اساسی و قانون مصوب و همچنین خواست و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم.

باید در چهارچوب قانون اساسی و خواست و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم

به گزارش سراج24،اولین برنامه انتخاباتی حسن روحانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به منظور معرفی خود و اعلام برنامه ها در گفتگو با رادیو ایران دقایقی پیش آغاز شد.

مهمترین محورهای سخنان روحانی به شرح زیر است:

* چهار سال پیش زمانی که من برای اعتماد مردم برنامه خودم را به ملت ایران عرضه داشتم به وضوح گفتم که کشور در صورتی از مشکلات فاصله می‌گیرد که مسیر ما مسیر اعتدال باشد.

* افراط و تفریط خشونت نتوانسته است باعث خوشبختی هیچ ملت و پیشرفت هیچ کشوری شده باشد.

* اسلام اعتدال اسلام رحمانیت،‌ اساس و پایه برای برای حرکت درست ملت بزرگوار ما است؛ همچنین به مردم گفتم که صاحب این کشور ملت است.

* ما باید در چهارچوب قانون اساسی و قانون مصوب و همچنین خواست و اراده مردم مدیریت جامعه را برعهده بگیریم.

* در سال 92 آ‌ن زمانی که با هم کار را آغاز کردیم با مشکلات فراوانی مواجه بودیم اما در عین حال امیدهای زیادی هم داشتیم.  من از آغاز معتقد بودم که با آن امیدها و تلاش‌ها و همبستگی‌ها و هماهنگی‌ها می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم.

* آن زمان بیکاری رنج‌آوری را نسبت به جوانان خودمان مواجه بودیم در حالی که در 8 سال گذشته کاری کرد که همه جوانانی که متولدین دهه 60 بودند و در اواسط دهه 80 می‌بایست به شغل و کار می‌رسیدند به اشتغال برسند. متاسفانه در زمینه اشتغال و شغل جوانان کار زیادی انجام نشده بود.

* شرایط کشور از لحاظ تورم نگران‌کننده بود، مردم با تورم روزانه و ساعتی مواجه بودند. هر روز در فکر آن بودند که اجناس را بخرند و انبار کنند برای اینکه احساس می‌کردند در روزهای بعد کالاها گران‌تر خواهد شد، تولید کشور در حالت رکود قرار گرفته بود، کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما از تولید باز ایستاده‌ بودند.

* قدرت خرید مردم بسیار کم شده بود برای اینکه این موضوع روشن شود اگر در سال 86 درآمد یک فرد یک میلیون تومان بود قدرت خرید او در سال 92 به 800 هزار تومان تقلیل پیدا کرده بود و از این بالاتر روستائیان ما شرایط سخت‌تری را می‌گذراندند. به جای یک میلیون تومان سال 86 ، در سال 92 قدرت خرید روستاییان 600 هزار تومان بود. مردم توان و قدرت خرید را نداشتند و همین یکی از عوامل رکود تولید شده بود.

* در کنار این مسائل مردم احساس امنیت نمی‌کردند، نامه‌هایی بالا سر مردم بود مخصوصا قطعنامه 1929 که شرایط کشور را در مرز بحران قرار داده بود.

* مردم در آن زمان نسبت به ماه‌ها و سال‌های آینده خود اطمینانی نداشتند به همین دلیل در آغاز امر لازم بود در 5 مورد مهم سریعا به تصمیم‌گیری و اقدام و عمل برسیم.

* مورد اول درمورد مذاکرات هسته‌ای بود که می‌بایست با دنیا وارد گفت‌وگو بشویم و شرایطی که هر روز مردم در انتظار تحریم جدید بودند این شرایط متوقف شود.

* در شرایطی که ایران در حصر قرار گرفته بود می‌بایستی ما این حصر را بشکنیم، زنجیره تحریم از روی دست و پای فعالیت ملت ما برداشته شود.

* اقدام دوم این بود که برای مهارت تورم که افسار گسیخته شده بود و مردم را نگران کرده بود تدبیری اندیشیده شود.

* در مساله سوم می‌بایست که در مساله تولید و کارگاه‌های تولیدی به حرکت دربیایند و ما از رکود خارج شویم و همچنین قدرت خرید مردم افزوده شود و مردم توانایی خرید بیشتر و بهتری پیدا کند.

* تصمیم پنجم این بود که مردم ارتباط آسان‌تری را با اطلاعات با دنیا داشته باشند.

* برای هر پنج موضوع در همان ماه‌های اولیه تصمیمات لازم اتخاذ شد، به موضوع اول به دلیل اهمیت ویژه‌اش مدیریتش را خودم شخصا برعهده گرفتم.

* ما در هر هفته دو یا سه جلسه برای مذاکرات هسته‌ای داشتیم و هفته‌ای دو بار جلسه اقتصادی داشتیم و برای مساله مهار تورم و رونق تولید همچنین دو مساله دیگر را هم از جمله اینکه موضوع قدرت خرید مردم را به ستاد اقتصادی و موضوع ارتباط جوانان و ملت با دنیا را به وزارتخانه‌های ارتباطات سپردم تا مردم برای تماسشان با دیگران و جهان همچنین برای بدست آوردن اطلاعات احساس نگرانی نداشته باشند.

* خوشبختانه ما در همان ماه‌های اولیه و در همان صد روز اول در همه این زمینه‌ها قدم‌های اولیه را برداشتیم که من گزارش آن را در اوایل آذرماه 92 بعد از صد روز به اطلاع مردم رساندم.

* در زمینه مذاکرات هسته‌ای ما به یک توافق موقتی در آذر 92 رسیدیم، با آن توافق موقت تحریم‌ها دیگر افزوده نمی‌شد در برخی موارد نیز برخی تحریم‌ها برداشته شد و ایران با 6 قدرت بزرگ برای یک توافق نهایی تصمیم گرفتند که مذاکرات خود را ادامه دهند.

* شرایط امنیتی لازم برای فعالیت اقتصادی آماده شد. می‌خواهم درباره این موضوع این نکته را برای ملت ایران باز کنم چون این روزها صحبت زیادی درباره اشتغال جوانان و این نگرانی و دغدغه به حدی است.

* ما از روز اول می‌دانستیم که یکی از مشکلات بزرگ ما در سال‌های پیش رو موضوع اشتغال است و به همین دلیل هم برنامه‌ریزی‌های خوبی هم برای اشتغال انجام دادیم.

* ما در سال 94 و 95 نسبتا اشتغال مناسبی داشتیم هر سالی حدود 640 هزار نفر اشتغال خالص کشور ما بود بنابراین اگر در 8 سال قبل هم سالی 600 هزار اشتغال ایجاد می‌شد ما امروز دیگر مشکلی به نام مشکل اشتغال نداشتیم.

* در اینجا لازم می‌دانم به ملت بگویم که مسائل و مشکلات پیچیده جامعه با حرف و شعار حل نمی‌شود.

* ما اگر اشتغال برای جوانانمان می‌خواهیم اولین قدم آن است که سرمایه‌گذاری‌ها افزوده شود. پول‌ها از دلالی به سمت سرمایه‌گذاری و بنگاه‌های اقتصادی هدایت شود. همینطور و با کلام و سخن شغل درست نمی‌شود.

* برای اینکه سرمایه‌گذاری ایجاد شود نیاز به امنیت است، مردم باید نسبت به فردا و سال و آینده کشورشان مطمئن باشند، چرا در سال‌های قبل از 92 سرمایه‌گذاری‌ها متوقف و منفی شده بود؟ به دلیل اینکه مردم نمی‌دانستند ما ماه بعد و یا دو ماه بعد با چه مشکلات و تحریم‌ها و ناامنی‌هایی مواجه خواهند شد.

* لحن سخن برخی از مسئولان کشور ما قبل از سال 92 با دنیا لحن تقابل و گاهی لحن جنگ بود، آنها هم با ما اینچنین صحبت می‌کردند، من از روز اول پیامم به دنیا این بود که با ملت ایران و با کشور ایران با زبان تکریم سخن بگویم و با زبان تحقیر حرف نزنیم، با زبان تضعیف ملت سخن نگویید.

* زمانی مذاکرات هسته‌ای ما در مسیر درست قرار گرفت که دنیا این پیام را گرفت بنابراین اگر ما شغل و اشتغال برای جوانانمان می‌خواهیم باید زمینه برای سرمایه‌گذاری آماده شود.

* مردم به سادگی سرمایه‌شان را روی زمین نمی‌گذارند، و به کار تولیدی مشغول نمی‌شوند و به دنبال کار دلالی می‌روند تا بتوانند در یک هفته یا دو هفته بعد به سودشان برسند، سرمایه‌گذاری یعنی اعتماد بلند مدت.

* هم مردم داخل کشور این اعتماد را نداشتند؛‌ همچنین ایرانیان خارج از کشور و خارجی‌ها هم این اعتماد را نداشتند.

* امروز بعد از سه سال و نیم ما اعتمادی را در کشورمان و جهان بوجود آوردیم که ما در خرید هواپیما افرادی که آمدند و سرمایه‌گذاری کردند و اعتبار را تامین کردند و فاینانس را انجام دادند اقساط آن 18 ساله است، یعنی سرمایه‌گذار خارجی آمده و پولی را برای ایران گذاشته که در 18 سال آینده طبق اقساط به آن می‌رسد. این یعنی اعتماد جهان به ایران و یعنی اعتماد مردم به آینده‌شان  و سرمایه‌گذاری‌شان.

* به هر استانی که سفر کردم از کارآفرینان داخلی و اهل آن استان بودند و در خارج زندگی می‌کردند با آنها جلسه داشتم همه آنها اعلام سرمایه‌گذاری‌های بزرگ کردند و برخی از آن قول‌ها اجرایی و عملیاتی شده، برخی‌ها از کلمه افتتاح خوششان نمی‌آید، فکر می‌کنند اگر این روزها ما به هر استانی که وارد می‌شویم دهها پروژه بزرگ آماده افتتاح است فکر می‌کنند دیروز تصمیم گرفته‌ایم و امروز افتتاح می‌شود.

* بنگاه بزرگی که افتتاح می‌شود سال‌ها برای آن کار شده و از اول دولت روی آن سرمایه‌گذاری شده، ورزشگاهی را در شیراز افتتاح کردیم که از شروع کلنگ‌زدن آن 20 سال گذشته بود، 80 میلیارد هزینه این ورزشگاه بود، 12 میلیارد در طول سال‌های قبل پرداخت شده بود و 68 میلیارد این دولت اعتبار اختصاص داد و سرمایه‌گذاری کرد و این ورزشگاه افتتاح شد. لذا این موضوع تبدیل به یک معضلی برای مردم شیراز شده بود و همواره این سوال مطرح شده بود چرا این ورزشگاه 50 هزار نفری نیمه کار مانده و افتتاح نمی‌شود.

* افتتاح به معنی اعتماد مردم است، افتتاح به معنی سرمایه‌گذاری است،‌ افتتاح به این معنا است که در مسیر رشد و توسعه قرار داریم.

* ملت بزرگ ایران می‌دانند که در این دولت پتروشیمی‌های متعددی افتتاح شد، در تولید مواد پتروشیمی در این دولت 9 میلیون تن افزایش پیدا کرد، درآمد صادراتمان از پتروشیمی 5.5 میلیارد دلار اضافه شده پس اولین شرط برای اشتغال اعتماد مردم برای سرمایه‌گذاری است.

* دومین مساله در اشتغال مساله فناوری است، برخی از بنگاه‌ها وجود دارند که الان نیمه تعطیل هستند و تصمیمی برای راه‌اندازی‌اش نباید بگیریم زیرا تجهیزاتشان کهنه شده و متعلق به سال‌ها قبل است اکنون در سال 95 که 24 هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط توانستند از بانک‌ها تسهیلات بگیرند 70درصد آنها قبل از این دولت متوقف شده بودند و فعالیت نمی‌کردند.

* وقتی سال‌ها کارخانه‌ای 10 یا 15 سال تجهیزاتش مانده امروز هم اگر راه بیفتد نمی‌تواند با دنیا رقابت کند بنابراین باید محصول ما رقابتی باشد تا پایدار بماند تا آن کارخانه‌ای که امروز افتتاح می‌شود پس فردا بسته نشود.

* ما افتتاح پایدار می‌خواهیم همچنین سرمایه‌گذاری می‌خواهیم که منجر به اشتغال پایدار جوانان ما شود نه اینکه جوانان ما امروز وارد بنگاه اقتصادی شوند و دو سال بعد ناچار شوند آنجا را ترک کرده و آن بنگاه‌ تعطیل شود. 

* در این دولت به هزار شرکت دانش‌بنیانی که مورد اعتماد ما است مجوزشان صادر شده، به آنها داریم وام می‌دهیم و کمک می‌کنیم و شروع به کار کرده‌اند، برای اینکه مردم ما بدانند این شرکت‌های دانش‌بنیان چه مقدار ارزشمند است باید تاکید کنم درآمد این شرکت‌ها در سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان بوده و این به این معنی است که ما با شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری می‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

* آنهایی که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی میانه خوبی ندارند خوب است بدانند که در سال گذشته صد هزار شغل از طریق فناوری اطلاعات بوجود آمده،‌امروز مشاغل زیادی دارد از طریق اینترنت به وجود می‌آید.

* برخی از روستاییان نیز از طریق همین شبکه‌های مجازی دارند گردشگر را از خارج برای روستای خود جذب می‌کنند و بخشی از روستاییان ما به وسیله اینترنت دارند صنایع دستی‌شان را صادر و می‌فروشند.

* 27 هزار روستا در این دولت مجهز به اینترنت شد.

* امروز خوشحالم که به مردم اعلام کنم هیچ روستای 10 خانواری وجود ندارد که برق نداشته باشد هیچ روستای 20 خانواری وجود ندارد که برای آبرسانی آن تلاش نشده باشد. اکثر روستاها از نعمت گاز برخوردارند، و تا پایان دوره این دولت حدود 10 هزار روستا از نعمت گاز برخوردار خواهند بود بنابراین شرط اشتغال فناوری، مدیریت و بازار خرید و صادرات است.

* در سال 94 با انباشت تولیدات کارخانجات خود روبرو شدیم و مردم قدرت خرید نداشتند لذا ما باید قدرت خرید برای مردم ایجاد کنیم و بازار صادراتی در دنیا برای خودمان ایجاد کنیم.

* برای اینکه در دنیا بازار صادراتی داشته باشیم باید با دنیا تعامل سازنده داشته باشیم.

* 4 سال پیش به مردم قول دادم که نجات اقتصاد، احیای اخلاق‌ و تعامل سازنده با جهان، ما تعامل سازنده با دنیا شروع کردیم، صادرات غیرنفتی ما در حال افزایش است.

* برای اینکه اشتغال افزایش یابد نیاز به برنامه‌ریزی داریم، ما برنامه‌ریزی بسیار خوبی را از سال گذشته شروع کردیم و در بهمن ماه سال گذشته طرحی را تحت عنوان کارورزی به تصویب رساندیم و این طرح را در دو استان به عنوان نمونه در حال اجرا هستیم تا اشکالات این طرح را ببینیم لذا در این طرح جوانان ما به کار آموزی و کارورزی دعوت می‌شوند و همچنین به جوانان‌مان در این حدود 4 تا 6 ماه آموزش داده می‌‌شود و همزمان در بنگاه‌های مختلف مشغول به کار می‌شوند و اگر بنگاه‌ها کار این جوانان را پسندیدند این فعالیت‌شان ادامه پیدا می‌کند.

* در دو استانی که این طرح اجرایی شده آمار به ما می‌گوید که وقتی افراد آموزش داده شده را به بنگاه‌ها معرفی می‌کنیم 70 درصد آنها جذب شده و شروع به فعالیت می‌کنند لذا اجرای طرح کارورزی اولین اقدام دولت دوازدهم خواهد بود و ما برای تهیه آیین‌نامه‌ها و اجرای این طرح برنامه‌ریزی کرده‌ایم و این اولین اقدام مهمی ا ست که مردم ما شاهد آن خواهند بود.

* در سایه توافق هسته‌ای و برجام از امسال درآمد ما از نفت و سایر محصولات وابسته به نفت که در حال صادر کردن آن هستیم 20 میلیارد دلار بر درآمد کشور افزوده می‌شود.

* تصمیم‌گیری برای اشتغال اول نیاز به سرمایه دارد، از این 20 میلیاردی که به درآمد ما افزوده شده می‌توانم به مردم بگویم که از امسال به بعد سالی 15 میلیارد دلار از صادرات نفتی و سایر فرآورده‌هایش به صندوق توسعه ملی خواهیم ریخت و این کار بدان معناست که در 4 سال دولت دوازدهم 60 میلیارد دلار به صندوق توسعه ملی ریخته می‌شود.

* این پول را باید به گونه‌ای اهرم کنیم تا بانک‌ها بیایند و سرمایه‌گذاری کنند و دولت هم از بودجه خودش سرمایه‌گذاری کند، همچنین آنوقت می‌توانیم از سرمایه‌گذاری خارجی هم استفاده کنیم آن زمانی که صندوق ما وارد سرمایه‌گذاری می‌شود بنابراین ما می‌توانیم 140 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری وارد کشور کنیم. این سرمایه است که می تواند اشتغال تولید کند.

* می‌خواهم به مردم بگویم که برای اشتغال جوانان در دو زمینه بیشتر باید کار کنیم. ابتدا صادرات نفتی که باید به آن بیفزاییم البته صادرات غیر نفتی ما در طول این سال‌ها همواره رو به افزایش بوده و تصمیم ما این است در سال‌های آینده در دولت دوازدهم صادرات غیرنفتی‌مان را به دو برابر افزایش دهیم.

* امروز صادرات غیرنفتی‌مان حدود 50 میلیون دلار است که باید به 100 میلیارد دلار افزایش یابد و این کار شدنی است.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••