چهارشنبه 09 فروردين 1396

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 152110
 اگر اهل کله پاچه هستید، بخوانید
گرچه برخی حتی نمی توانند از جلوی در طباخی ها هم رد شوند در عوض شنیدن نام کله پاچه نیز هوش از سر خیلی ها می رباید.

به گزارش سراج24 ، مصرف امعا و احشاء از قبیل دل، جگر، سیرابی، شیردان، مغز، زبان، بناگوش و غیره با وجود فوایدی که دارد مضراتی نیز دارد. البته همه چیز به خود فرد، عادت های غذایی و نحوه مصرف مواد غذایی بستگی دارد. بدون شک اگر هر چیز به اندازه و به موقع مصرف شده و همراه با کم تحرکی نباشد آسیب چندانی به بدن نمی رساند. اما عکس این مسئله دمار از روزگار سلامتی در می آورد. در این مطلب شما را با فواید و مضرات صبحانه محبوب خیلی از ایرانی ها بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

کله پاچه معروف تر می شود
حتی اگر متخصصان و دانشمندان شبانه روز از مضرات کلسترول بگویند و نهی کنند، گذشتن از جگر و مغز کار ساده ای نیست. درست است که با مطالب ارائه شده در رسانه ها بسیاری از مردم نسبت به مواد غذایی چرب هشیارتر شده و کمتر مصرف می کنند اما همچنان تعداد افرادی که لذت یک دست کله پاچه را با دنیا عوض نمی کنند زیاد است. اخیرا حتی در آن طرف آب ها نیز مصرف مواد غذایی مانند جگر، خوئک (خوش گوشت یا تیموس و لوزالمعده) و سیرابی رواج بیشتری یافته و وارد منوی رستوران ها شده است.

فواید و مضرات جگر: یک از پرطرفدارترین ها
سیرابی تأمین کننده پروتئین باکیفیتی است و در عین حال منبع پتاسیم و برخی از مواد معدنی مورد نیاز محسوب می شود

* حتی اگر کسی کله پاچه هم نخورد به احتمال زیاد جگر و دل و قلوه دوست دارد. جگر سرشار از ویتامین A، آهن و ترکیبات دیگر بوده و یکی از گوشت های مغذی دنیا محسوب می شود. در واقع 115 گرم جگر گاو بیش از 10 برابر نیاز روزانه ویتامین آ، 50 برابر بیشتر ویتامین B12 و 50 درصد یا بیشتر فولات، نیاسین، آهن و زینک وارد بدن می کند.

* همین 115 گرم جگر 200 کالری دارد و بیشترین عیب جگر را در میزان بالای کلسترول آن می دانند. چون همین میزان جگر گاو 400 میلی گرم کلسترول وارد بدن می کند.

* خوشبختانه اگر رژیم غذایی کم چربی داشته باشید و هر از گاهی نیز جگر میل کنید جای نگرانی نیست البته به شرطی که جزو بیماران قلبی یا کلسترول بالا نباشید.

* یادتان باشد که مهم ترین کار جگر (همان کبد) سوخت و ساز و تصفیه کردن ترکیبات شیمیایی بدن است. بنابراین ممکن است که بقایای آنتی بیوتیک ها، داروها یا سموم محیط زیست در آن مانده باشد. به همین دلیل نیز برخی از پزشکان توصیه می کنند از مصرف منظم جگر خودداری شود.

* جگر یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین A است. از آنجایی که ویتامین مصرف نشده در بدن ذخیره می شود ممکن است به مرور زمان این ویتامین انباشته شده و به کبد انسان آسیب زند. در این صورت نیز احساس خستگی و مشکلات دیگری خواهید داشت.

جگر
* نتایج بررسی ها نشان می دهند که مصرف 5 تا 6 برابر بیشتر از نیاز روزانه به ویتامین A قبل و در شروع بارداری می تواند خطر ناهنجاری های مادرزادی جنین را افزایش دهد. بنابراین جگر یکی از خوراکی های توصیه نشده برای خانم های باردار است.

* به طور معمول بسیار مشکل و حتی غیرممکن است که بتوان در چهارچوب یک تغذیه عادی به میزان اضافی و آسیب رسان ویتامین A جذب کرد. اما افرادی که هر هفته چندین مرتبه جگر مصرف می کنند میزان بسیار زیادی از این ویتامین را دریافت کرده و در معرض مسمومیت به آن قرار می گیرند.

با توجه به موارد ذکر شده مشخص است که زیاده روی در مصرف جگر نیز یک ماده غذایی سالم را تبدیل به یک ماده غذایی ناسالم و آسیب رسان می کند.

در احوالات مغز و دیگر اعضای کله پاچه
درست است که جگر یکی از معروف ترین امعا و احشای حیوانات محسوب می شود اما مواد غذایی دیگری نیز هستند که در شهرت کم از جگر نداشته و طرفداران بی شماری دارند:

خیلی از افراد هم هستند که از تمام کله پاچه به همان مغز بسنده می کنند و خیلی شیک و مجلسی مغزخور هستند. مغز مغذی است و یک ماده غذایی سرشار از کلسترول محسوب می شود. در واقع هر 115 گرم مغز گاو بیش از 2000 کالری دارد. مغز همچنین یکی از منابع معروف و البته خوشمزه ویتامین B12 نیز محسوب می شود. بنابراین متوجه هستید که می توانید هر از گاهی در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و کم چرب ناخنکی به مغز کله پاچه هم بزنید

دل و قلوه
دل نیز سرشار از ویتامین B12، آهن و پتاسیم است. این مواد غذایی پروتئین باکیفیتی به بدن می رسانند و حاوی چربی و کلسترول کمتری نسبت به دیگر امعا و احشا هستند. قلوه کم چرب تر و حاوی میزان پروتئین بیشتری است. این ماده غذایی نیز ویتامین B12، ریبوفلاوین، آهن و همچنین ویتامین B6، اسیدفولیک و نیاسین زیادی است.

خوئک
خوش گوشت (تیموس و لوزالمعده) نیز از موارد پرطرفدار این غذا محسوب می شود. خوئک حاوی چربی زیادی است و در عین حال پتاسیم بالایی دارد. افرادی که دچار کمبود پتاسیم هستند می توانند خوئک بخورند البته بدون زیاده روی.

زبان
زبان نیز مانند مغز طرفداران خاص خود را دارد. خیلی از افراد که لب به کله پاچه و حتی مغز نمی زنند نیز خوراک زبان را می پسندند. زبان نیز چرب است و در عین حال میزان زیادی ویتامین B و به ویژه ویتامین B12 فراوانی به بدن می رساند.

سیرابی
خیلی ها هم کله پاچه را به صفای سیرابی می خورند. سیرابی تأمین کننده پروتئین باکیفیتی است و در عین حال منبع پتاسیم و برخی از مواد معدنی مورد نیاز محسوب می شود.

البته اعضای کله پاچه به مواردی که اشاره شد ختم نمی شود و کله پاچه خورهای قهار عاشق چشم و بناگوش و غیره هستند. به طور کلی امعا و احشا نقاط قوت و ضعف کمابیش یکسانی دارند. بهتر است فواید و مضرات غذایی که میل می کنید را مد نظر داشته باشید و پیش از آنکه هفته ای چند بار راه طباخی سر خیابان را در پیش بگیرید نوع رژیم غذایی تان را بررسی کنید. اگر اهل تحرک بدنی هستید و در طول روز نیز رژیم غذایی تان سرشار از چربی و قند نیست می توانید هر از گاهی کله پاچه نیز میل کرده و از خوردن یک غذای لذیذ لذت ببرید. اما اگر کلسترول خونتان بالاست، مشکلات قلبی دارید و به طور کلی کم تحرک هستید از مصرف چنین غذاهایی بپرهیزید و سلامت خود را فدای لذت آنی نکنید.

منبع:تبیان

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

زنگنه: توافق کاهش تولید احتمالا تمدید می شود
تهران و مسکو ۱۴ سند همکاری امضا کردند
تاکید بر رعایت کامل تعهدات از سوی تمام طرف های برجام
ازسرگیری عملیات ارتش در جبهه «جوبر»
روحانی به قربانیان جنگ جهانی دوم ادای احترام کرد
چین با لیپی هم زانو زد
آمریکا به دنبال محدود کردن ارتباط ایران با سیستم‌های مالی
دولت از شهرداری‌ها حمایت کند
فرمانده کل سپاه درگذشت سردار اردستانی را تسلیت گفت
دیدار خانواده‌های شهدای «لشکر فاطمیون» با رهبر انقلاب
شاخص بورس ۲۵ واحد رشد کرد
آواره شدن ۴۰ هزار سوری در درگیری‌های نزدیک حما
قاسمی: ریشه تروریسم در منطقه در عربستان است
کیفیت هوا همچنان سالم است
عیدی دادن آیت الله مکارم شیرازی + عکس
مردم از برنامه‌های کلیشه‌ای اشباع شدند
استاندار قم با آیت‌الله صافی گلپایگانی دیدار کرد
هشت خوان پرونده حقوق‌های نجومی
بیش از یک میلیون کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف شد
موج دوم سفرهای نوروزی ادامه دارد
توسل موسی(ع) به اهل بیت برای عبور از دریا
تشکیل شوراهای تخصصی شهر و روستا سبب توسعه می‌شود
شاگردان لیپی در انتظار نتیجه غیرمنتظره
پوتین: ایران را شریک خوب و قابل اعتماد خود می دانیم
فروشنده روی پرده خریدارانه صهیونیست‌ها +عکس
هنرمندانی که نامزد شورای شهر شدند +عکس
تپش قلب رهبری و انشای رئیس جمهور
چگونه نوروز ایرانی جای نوروز باستانی را گرفت؟
دولت موانع کار و تولید را از سر راه برنمی‌دارد
تحقق اقتصاد مقاومتی توجه به تولیدات داخل است
فشارها مانع پخش تیزر تلویزیونی «سه بیگانه» شد
دچار رکود تورمی کشنده هستیم
پایان کار خلیل‌زاده در سپاهان؟
راهبرد نیروی دریایی ارتش ساخت زیردریایی‌ است
برپایی «نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب»
دولت باید از واردات بیجا در کشور جلوگیری کند
روسیه خواستار نشست شورای امنیت درباره حمله آمریکا به موصل شد
کی‌روش: لازم باشد تا دقیقه ۸۰ دفاع می‌کنیم
پیش‌بینی بازدید ۷ میلیون زائر از سرزمین نور
سفر هیأت اسرائیلی به قاهره
شاه اردن به واشنگتن می‌رود
ادعای بحرین علیه ایران
صنعتگران در پیچ و خم تأمین مواد اولیه
از تکرار اتهامات بی‌پایه دست بردارید
مردم گوشت و مرغ را گران نخرند
پرونده حسین فریدون در جریان است
هنرمند سفارشی کار خوب تولید نمی‌کند
اسرار نبرد جوبر + نقشه‌ و عکس
مذاکره شورای مرکزی جبهه مردمی با علمای قم
۲۸۷ هزار و ۴۲۵ داوطلب در انتخابات شوراها
نگرانی آمریکایی از حذف «دیدگاه روحانی»
فیلترینگ علیه رسانه های جبهه مقاومت ادامه دارد
خوش‌بینی کویت به آغاز ‌گفت‌وگوی عربی - ایرانی
رخت سفید بر تن روستای ابیانه+تصاویر
حکم انضباطی دیدار خونه به خونه و نساجی نقض شد
آوارگان موصل نیازمند آذوقه و پناهگاه‌
بازگشت «نیم‌رخ» به تلویزیون
حمله خمپاره‌ای به بازاری در شرق موصل
اوضاع در جازموریان خوب نیست
کدام آقازاده‌ها در انتخابات شورا ثبت نام کردند؟