یکشنبه 01 مرداد 1396

فارسی
logo
seraj24
کد خبر: 152110
 اگر اهل کله پاچه هستید، بخوانید
گرچه برخی حتی نمی توانند از جلوی در طباخی ها هم رد شوند در عوض شنیدن نام کله پاچه نیز هوش از سر خیلی ها می رباید.

به گزارش سراج24 ، مصرف امعا و احشاء از قبیل دل، جگر، سیرابی، شیردان، مغز، زبان، بناگوش و غیره با وجود فوایدی که دارد مضراتی نیز دارد. البته همه چیز به خود فرد، عادت های غذایی و نحوه مصرف مواد غذایی بستگی دارد. بدون شک اگر هر چیز به اندازه و به موقع مصرف شده و همراه با کم تحرکی نباشد آسیب چندانی به بدن نمی رساند. اما عکس این مسئله دمار از روزگار سلامتی در می آورد. در این مطلب شما را با فواید و مضرات صبحانه محبوب خیلی از ایرانی ها بیشتر آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

کله پاچه معروف تر می شود
حتی اگر متخصصان و دانشمندان شبانه روز از مضرات کلسترول بگویند و نهی کنند، گذشتن از جگر و مغز کار ساده ای نیست. درست است که با مطالب ارائه شده در رسانه ها بسیاری از مردم نسبت به مواد غذایی چرب هشیارتر شده و کمتر مصرف می کنند اما همچنان تعداد افرادی که لذت یک دست کله پاچه را با دنیا عوض نمی کنند زیاد است. اخیرا حتی در آن طرف آب ها نیز مصرف مواد غذایی مانند جگر، خوئک (خوش گوشت یا تیموس و لوزالمعده) و سیرابی رواج بیشتری یافته و وارد منوی رستوران ها شده است.

فواید و مضرات جگر: یک از پرطرفدارترین ها
سیرابی تأمین کننده پروتئین باکیفیتی است و در عین حال منبع پتاسیم و برخی از مواد معدنی مورد نیاز محسوب می شود

* حتی اگر کسی کله پاچه هم نخورد به احتمال زیاد جگر و دل و قلوه دوست دارد. جگر سرشار از ویتامین A، آهن و ترکیبات دیگر بوده و یکی از گوشت های مغذی دنیا محسوب می شود. در واقع 115 گرم جگر گاو بیش از 10 برابر نیاز روزانه ویتامین آ، 50 برابر بیشتر ویتامین B12 و 50 درصد یا بیشتر فولات، نیاسین، آهن و زینک وارد بدن می کند.

* همین 115 گرم جگر 200 کالری دارد و بیشترین عیب جگر را در میزان بالای کلسترول آن می دانند. چون همین میزان جگر گاو 400 میلی گرم کلسترول وارد بدن می کند.

* خوشبختانه اگر رژیم غذایی کم چربی داشته باشید و هر از گاهی نیز جگر میل کنید جای نگرانی نیست البته به شرطی که جزو بیماران قلبی یا کلسترول بالا نباشید.

* یادتان باشد که مهم ترین کار جگر (همان کبد) سوخت و ساز و تصفیه کردن ترکیبات شیمیایی بدن است. بنابراین ممکن است که بقایای آنتی بیوتیک ها، داروها یا سموم محیط زیست در آن مانده باشد. به همین دلیل نیز برخی از پزشکان توصیه می کنند از مصرف منظم جگر خودداری شود.

* جگر یکی از بهترین منابع غذایی ویتامین A است. از آنجایی که ویتامین مصرف نشده در بدن ذخیره می شود ممکن است به مرور زمان این ویتامین انباشته شده و به کبد انسان آسیب زند. در این صورت نیز احساس خستگی و مشکلات دیگری خواهید داشت.

جگر
* نتایج بررسی ها نشان می دهند که مصرف 5 تا 6 برابر بیشتر از نیاز روزانه به ویتامین A قبل و در شروع بارداری می تواند خطر ناهنجاری های مادرزادی جنین را افزایش دهد. بنابراین جگر یکی از خوراکی های توصیه نشده برای خانم های باردار است.

* به طور معمول بسیار مشکل و حتی غیرممکن است که بتوان در چهارچوب یک تغذیه عادی به میزان اضافی و آسیب رسان ویتامین A جذب کرد. اما افرادی که هر هفته چندین مرتبه جگر مصرف می کنند میزان بسیار زیادی از این ویتامین را دریافت کرده و در معرض مسمومیت به آن قرار می گیرند.

با توجه به موارد ذکر شده مشخص است که زیاده روی در مصرف جگر نیز یک ماده غذایی سالم را تبدیل به یک ماده غذایی ناسالم و آسیب رسان می کند.

در احوالات مغز و دیگر اعضای کله پاچه
درست است که جگر یکی از معروف ترین امعا و احشای حیوانات محسوب می شود اما مواد غذایی دیگری نیز هستند که در شهرت کم از جگر نداشته و طرفداران بی شماری دارند:

خیلی از افراد هم هستند که از تمام کله پاچه به همان مغز بسنده می کنند و خیلی شیک و مجلسی مغزخور هستند. مغز مغذی است و یک ماده غذایی سرشار از کلسترول محسوب می شود. در واقع هر 115 گرم مغز گاو بیش از 2000 کالری دارد. مغز همچنین یکی از منابع معروف و البته خوشمزه ویتامین B12 نیز محسوب می شود. بنابراین متوجه هستید که می توانید هر از گاهی در چهارچوب یک رژیم غذایی سالم و کم چرب ناخنکی به مغز کله پاچه هم بزنید

دل و قلوه
دل نیز سرشار از ویتامین B12، آهن و پتاسیم است. این مواد غذایی پروتئین باکیفیتی به بدن می رسانند و حاوی چربی و کلسترول کمتری نسبت به دیگر امعا و احشا هستند. قلوه کم چرب تر و حاوی میزان پروتئین بیشتری است. این ماده غذایی نیز ویتامین B12، ریبوفلاوین، آهن و همچنین ویتامین B6، اسیدفولیک و نیاسین زیادی است.

خوئک
خوش گوشت (تیموس و لوزالمعده) نیز از موارد پرطرفدار این غذا محسوب می شود. خوئک حاوی چربی زیادی است و در عین حال پتاسیم بالایی دارد. افرادی که دچار کمبود پتاسیم هستند می توانند خوئک بخورند البته بدون زیاده روی.

زبان
زبان نیز مانند مغز طرفداران خاص خود را دارد. خیلی از افراد که لب به کله پاچه و حتی مغز نمی زنند نیز خوراک زبان را می پسندند. زبان نیز چرب است و در عین حال میزان زیادی ویتامین B و به ویژه ویتامین B12 فراوانی به بدن می رساند.

سیرابی
خیلی ها هم کله پاچه را به صفای سیرابی می خورند. سیرابی تأمین کننده پروتئین باکیفیتی است و در عین حال منبع پتاسیم و برخی از مواد معدنی مورد نیاز محسوب می شود.

البته اعضای کله پاچه به مواردی که اشاره شد ختم نمی شود و کله پاچه خورهای قهار عاشق چشم و بناگوش و غیره هستند. به طور کلی امعا و احشا نقاط قوت و ضعف کمابیش یکسانی دارند. بهتر است فواید و مضرات غذایی که میل می کنید را مد نظر داشته باشید و پیش از آنکه هفته ای چند بار راه طباخی سر خیابان را در پیش بگیرید نوع رژیم غذایی تان را بررسی کنید. اگر اهل تحرک بدنی هستید و در طول روز نیز رژیم غذایی تان سرشار از چربی و قند نیست می توانید هر از گاهی کله پاچه نیز میل کرده و از خوردن یک غذای لذیذ لذت ببرید. اما اگر کلسترول خونتان بالاست، مشکلات قلبی دارید و به طور کلی کم تحرک هستید از مصرف چنین غذاهایی بپرهیزید و سلامت خود را فدای لذت آنی نکنید.

منبع:تبیان

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.

آخرین اخبار

علت تأخیر در تعیین اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت
آسیب‌های خدمت سربازی، از خودزنی و نزاع تا روی آوردن به دخانیات
جبهه دوم خرداد 5-6 میلیون رای بیشتر ندارد
وام های عجیب‌صندوق‌فرهنگیان
احیای وزارت بازرگانی اشتباه استراتژیک است
توصیه های حبیبی به روحانی برای چینش کابینه
فرمان بازبینی و تقویت صنایع دفاعی آمریکا!
دیدار ۱۵ نماینده مجلس با روحانی
طرح استخدام معلمان؛ مخالف برنامه ششم!
خیز دولت برای افزایش حقوقها
همبستگی ایجادشده در نیروهای انقلاب اسلامی حائز اهمیت است
تثبیت و تامین آزادی و آزاد اندیشی رهاورد انقلاب اسلامی
دولت فراتر از موشکها را نشانه گرفته
آغاز نبرد میان فقیر و غنی/گسترش شکاف‌ها و دو قطبی‌های اجتماعی
شروط ۳ گانه بانک مرکزی برای بانک‌ها
قصد دولت برای معرفی افراد دوتابعیتی
اشک فرمانده برای بچه‌های شهدای سوریه
آقای روحانی به آرای مردم وفادار بماند
همه‌پرسی اقلیم کردستان غیرقانونی است
نوبخت: اجرایی نشدن برنامه ششم دروغ است
کلیشه ای و ابهام برانگیز از دولت دفاع نکنید
سیف باز هم از مردم کمک خواست
جزئیات لایحه مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی
پرداخت وام ازدواج فقط با یک ضامن
مجمع ۸ بانک و موسسه در یک روز
مستندی که مجوز نگرفت
امپراطوری آمریکا در حال سقوط است
لبخند زدن به دشمن مسیر امام،رهبری نیست
عارف اینبار قرار نیست جلوی روحانی کم بیاورد
کدام یک از هنرمندان و نویسندگان ایرانی، ماجرای داعش را برای تاریخ روایت کرده‌اند؟
افتتاح یک فروشگاه اینترنتی با ایده ای جالب!
آخرین وضعیت پرونده تخلفات انتخاباتی
قطع دوباره برق اهواز دردمای 50 درجه
جدال‌ترامپ‌با تیم امنیت‌ملی‌آمریکا برای تائید برجام
واریز افزایش مستمری مددجویان به‌ حساب مستمری
هشدار جلالی درباره شنود از گوشی های هوشمند
گرانی پیاز ساعتی شد؛ ۴۸۰۰ تومان تا این لحظه
بازار داغ نرخ سود در بانک ها +جدول
توضیح لاریجانی درخصوص سهم خواهی از روحانی
نامه‌‌دیوان محاسبات‌برای اخراج‌بازنشسته‌ها از دولت
قرار نیست قوانین عجیب نظام وظیفه اصلاح شود!
متن کامل طرح مقابله با اقدامات آمریکا
وکیل الدوله ها به دنبال گرفتن امتیاز از وزرا
اتلاف بیت المال در وزارت نفت
ترفند شیطان برای فریب مومنان!
نگاهی به پذیرش قطعنامه 598 از سوی حضرت امام خمینی(ره)
تاخیرکنندگان امروز مجلس چه کسانی بودند؟
احتمال وقوع کودتا در قطر
برخورد قانونی دستگاه قضا از بقایی تافریدون
ورودشورای رقابت به بحث داروخانه‌ها قانونی است
بازخوانی انتخابات96 از زبان بادامچیان
فریدون نیمه شب از بیمارستان مرخص شد
تصویب‌فوریت «مقابله با اقدامات ماجراجویانه آمریکا»
16نهاد ایرانی مشمول تحریم‌های جدید آمریکا
پیشنهاد نجومی لاتزیو به سردار آزمون
برجام‌هم‌ نتوانست کمکی به‌توزیع درآمد در کشور کند
زمان انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای نگهبان
مهرعلیزاده خبر حضورش در شهرداری را تکذیب کرد
کشف‌دارایی‌های‌جدید کاسپین‌توسط دستگاه‌اطلاعاتی
گمانه زنی ها در مورد کابینه دوازدهم و چالشی به نام حلقه بسته مدیران دولت