اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۲۱:۱۰
حسینی در دانشگاه علم و صنعت:

علت مخالفت رهبری برای حضور احمدی نژاد در انتخابات به وجود نیامدن تنش و دو قطبی در کشور بود/برخی از سخنرانی دانشجویان انقلابی در نماز جمعه ناراحتند

استاد دانشگاه تهران گفت: برخی از سخنرانی دانشجویان در نماز جمعه ناراحتند و می‌گویند چرا به یک عده بچه انقلابی اجازه سخنرانی می‌دهند در صورتی که همین بچه‌ها حماسه‌های بزرگی را در انقلاب خلق کردند.

علت مخالفت رهبری برای حضور احمدی نژاد در انتخابات به وجود نیامدن تنش و دو قطبی در کشور بود/برخی از سخنرانی دانشجویان انقلابی در نماز جمعه ناراحتند

به گزارش سراج24،سیدمحمد حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وزیر سابق ارشاد در همایش بازخوانی تاریخ معاصر «کاپیتولاسیون» که عصر امروز در دانشگاه علم و صنعت و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد، گفت: برخی‌ها ادعا می‌کنند که بعد از انقلاب یکباره این بحث فراگیر شد که علیه آمریکا صحبت شود و انقلاب از ابتدا دنبال این مسئله نبود که اگر ماجرای کاپیتولاسیون را نگاه کنیم، مواضع امام(ره) نشان می‌دهد این مدعیان یا با تاریخ معاصر آشنا نیستند یا نمی‌خواهند حقایق را آن‌گونه که هست بیان کنند.

وی افزود: مسئله آمریکا مسئله یک سال و دو سال نیست، این مسئله از کودتای ۲۸ مرداد تا به امروز که آمریکا خود را قدرت بلامنازعه جهان می‌داند ادامه دارد. 

حسینی در ادامه با اشاره به قاعده نفی سبیل و استنباط آن از یکی از آیات قرآن گفت:‌ این آیه در قرآن آمده است که کفار نباید به مسلمین سلطه داشته باشند، اما در مسئله کاپیتولاسیون سلطه کفار بر مسلمین مشهود است. اقدامی که باعث سخنرانی تاریخی امام(ره) شد و امام(ره) به این مسئله اعتراض کردند. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأکید کرد: کاپیتولاسیون یعنی افراد بیگانه‌ای که در یک کشور هستند اگر جرم یا خیانتی مرتکب شدند، کشور میزبان حق ندارد با آن برخورد کند،‌این یعنی کشور میزبان ضعیف است و سلطه بیگانه را پذیرفته است. اولین بار در عهدنامه ترکمانچای بود که این مسئله بر ایران تحمیل شد و در سال ۴۳ کاپیتولاسیون دوباره احیا شد. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: در خیلی از مناطق دنیا وقتی سیاست‌مداران واکنش مردم را می‌بینند به سمت پنهان‌کاری می‌روند، در رابطه با کاپیتولاسیون هم همین بود که امام(ره) متوجه شدند و نسبت به این ماجرا شدیداً اعتراض کرد. 

حسینی گفت: ما باید در مقابل نظام سلطه مقاومت کنیم، زیرا اگر کوتاه بیاییم و مراقبت نکنیم با مشکل روبرو خواهیم شد. اینجا نقش دانشجویان بسیار مهم است.

وزیر سابق ارشاد در ادامه با اشاره به مواضع محکم دانشجویان در سخنرانی‌های پیش از خطبه‌های نمازجمعه تأکید کرد:‌ برخی‌ها از این مواضع و سخنرانی‌ها ناراحتند و می‌گویند چرا یک عده بچه می‌آیند و در نمازجمعه سخنرانی می‌کنند، در صورتی که همین بچه‌ها بودند که در شکل‌گیری انقلاب، جنگ تحمیلی و حوادث دیگر حماسه آفریدند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ما کسانی را داشتیم که زمانی در رکاب امام(ره) بودند و متأسفانه کم‌کم مسیر خود را تغییر دادند و از مواضع محکمی که امام(ره) داشت برگشتند. ما حتما که نباید به این افراد تکیه کنیم، نسل جدید ما باید پای کار بیاید و بتواند وظیفه‌اش را به‌درستی انجام بدهد. 

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری گفت: در رابطه با این سیاست‌ها یکی از مسائلی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته شده بود این بود که نیروهای ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج در انتخابات فعال نباشند، ولی دیدیم که رهبری مانع عدم فعالیت بسیج در انتخابات شدند و فقط بحث عدم فعالیت نیروهای مسلح را تأیید کردند.

وی اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام یک حکم مستشاری دارد و به نظر من اصلاً نباید این‌گونه مصوبات را قبل از تأیید رهبری اعلام کند. در مجمع تشخیص مصلحت می‌خواستند فعالیت بسیج در انتخابات را محدود کنند که مقام معظم رهبری با درایت مانع شدند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: نسل جوان و دانشجویان می‌توانند بسیار تأثیرگذار باشند به ویژه نیروهای متدین و حزب‌اللهی و بسیجی باید مراقب باشند تا ضربه نخوریم، البته کاپیتولاسیون تکرار نخواهد شد، ولی باید مراقب قراردادهایی که باعث سلطه قدرت‌ها بر کشور می‌شود و منافع ملی را به خطر می‌اندازد، باشیم. 

حسینی ادامه داد: ما نمی‌گوییم که نباید با دنیا ارتباط داشته باشیم، اما این ارتباط باید از موضع عزت و قدرت باشد، ما در ابتدای انقلاب در مقابل آمریکا ایستادیم، حال امروز نباید با این همه توان و قدرت از موضع ضعف وارد شویم.

وی تصریح کرد: متأسفانه گاهی دیده می‌شود فردی در حد مشاور رئیس‌جمهور در کتابش می‌نویسد که زمان استقلال گذشته است. اینها مسائلی است که باعث می‌شود دشمن به ما طمع کند.

وزیر سابق ارشاد در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان گفت: امام(ره) از ابتدا با سیاست‌های خصمانه آمریکا مخالفت می‌کردند و مواضع ایشان در این رابطه کاملاً مشخص است، ولی برخی‌ها چون مواضع خود را تغییر داده‌اند، سعی می‌کنند مواضع جدید خود را به امام(ره) نسبت دهند. بحثی که رهبری در رابطه با تحریف اندیشه امام(ره) داشتند، همین است. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: ما از ابتدا بحث تحریم اندیشه امام(ره) را توسط رسانه‌های بیگانه و برخی افراد وابسته به نظام سلطه و غرب داشتیم، ولی اینکه افرادی این کار را انجام دهند که روزی در رکاب امام(ره) و از نزدیکان ایشان بوده‌اند می‌توان تأثیر منفی بیشتری داشته باشد. 

حسینی ادامه داد: وصیت‌نامه و مواضع امام(ره) کاملاً مشخص است و امروز تنها کسی که بدون ذره‌ای انحراف مواضع امام(ره) را تبیین و بیان می‌کند مقام معظم رهبری است.

وی با اشاره به شکل‌گیری مجلس سوم تأکید کرد: کسانی که امروز به آنها اصلاح‌طلب گفته می‌شود در آن زمان شعارهای تندی می‌دادند تا آنجایی که آیت‌الله مهدوی کنی را به عنوان نماینده اسلام آمریکایی معرفی کردند ولی امروز می‌بینیم مواضع خود را ۱۸۰ درجه تغییر داده‌اند، این استحاله بسیار مهم است. 

حسینی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری افزود: یکی از افتخاراتی که در دولت نهم و دهم وجود داشت این بود که مقام معظم رهبری در آخرین دیدار فرمودند؛ «این دولت شعارهای امام(ره) را سر دست گرفته‌ است». متأسفانه برخی‌ها می‌خواهند خدمات دولت گذشته را فراموش کنند.

وی گفت: شاکله نیروهای دولت نهم و دهم نیروهای ارزشی و حزب‌اللهی و انقلابی بود که برای مردم کار می‌کردند و همین کار کردن آنها به‌نوعی گفتن مرگ بر آمریکا بود چون آمریکایی‌ها نمی‌خواستند و نمی‌خواهند نظام ما کارآمد باشد و مردم زندگی خوبی داشته باشند.

وزیر سابق ارشاد گفت: اخیراً با دوستان کمیته امداد که صحبت می‌کردم، می‌گفتند این روزها مراجعات ما بیشتر شده است، در صورتی که زمانی که هدفمندی یارانه‌ها انجام شد این مراجعات بسیار کمتر بود. 

حسینی گفت:‌ در دولت قبل از چین تا آمریکای لاتین، ایران را به عنوان مظهر مقاومت می‌دانستند، مردم هم از این موضوع خوشحال بودند، به همین دلیل ممکن است گاهی سیاست‌های خارجه آن دوره مورد هجمه قرار گیرد. 

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری تأکید کرد: در بحث برجام خط قرمزهایی در نظر گرفته شد که متأسفانه برخی از آنها نادیده گرفته شد که اگر خطوط قرمز رعایت می‌شد امروز شاهد این وضعیت در اجرای برجام نبودیم.

عضوی هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: شاید این ضعف نیروهای انقلابی بود که باعث شد فضای جامعه به سمتی برود که این تجربه تلخ تکرار شود و ما به دنیا نشان دهیم که اهل گفت‌وگو و مذاکره هستیم، ولیکن طرف مقابل به عهدش وفا نمی‌کند.

حسینی خاطرنشان کرد:‌ مسلماً ما اگر در رابطه با بحث هسته‌ای کوتاه بیاییم، همان گونه که مقام معظم رهبری فرمودند طرف مقابل مباحث دیگری را مطرح میکند، البته برجام مشکلاتی دارد ولی هیچ زمان آن را با کاپیتولاسیون مقایسه نمی‌کنیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری تأکید کرد: اینکه رهبری انقلاب در دوران اصلاحات چفیه به گردن انداختند به این معنی بود که ما در میدان هستیم و در مقابل دشمنان کوتاه نمی‌آییم. البته مردم هم باید همکاری کنند و با همکاری مردم می‌توان موفق بود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری ادامه داد: در بحث قراردادهای نفتی حدود ۱۵۰ اشکال به متن اولیه گرفته شد، حتی از جانب رهبری ۱۵ اشکال اساسی گرفته شد که برخی از این ایرادات را اصلاح کردند و البته نقش رسانه‌ها در این موضوع بسیار مهم است.

وزیر سابقه ارشاد افزود: امروزه به برخی از رسانه‌ها می‌گویند بی‌اخلاق‌اند و علیه رسانه سخنرانی می‌کنند، در حالی که این رسانه‌ها حرف حساب می‌زنند و در رابطه با کابینه هم از اول گفتند که این کابینه اراده لازم را برای خدمت به مردم ندارد، کسی که درآمد میلیاردی دارد و یا برای پذیرفتن پست استانداری سر مردم منت می‌گذارد، چگونه می‌تواند رنج مردم را درک کند. اصلاً برخی افراد هم اگر در این کابینه بخواهند خدمت کنند، به خاطر شرایط فعلی خود نمی‌توانند.

حسینی ادامه داد: به نظر من تغییر وزرای ارشاد، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش دیرهنگام بود و با توجه به ضعف‌هایی که داشتند ما نمی‌گوییم که آنها نباید تغییر می‌کردند، ولی اگر واقعاً هدف انتخاباتی وجود ندارد، چرا وزرای دیگر تغییر نکردند. به طور مثال چرا وزرای صنعت، نفت و اقتصاد را کنار نگذاشتند، در صورتی که دغدغه امروز مردم بحث اقتصادی و معیشتی است. 

وی یادآور شد:‌ اینها می‌خواهند ورزشکاران و هنرمندان را با خود همراه کنند، زیرا شاهد نارضایتی این طیف هستیم و دولت با این وزرا نمی‌توانست ورزشکاران و هنرمندان را با خود همراه کند، به همین دلیل وزرا را تغییر داد.

وزیر سابق ارشاد در ادامه در رابطه با این سوال که چرا رهبری با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات مخالفت کردند، گفت: رهبر معظم انقلاب صلاح ندانستند یک دوقطبی در بین مردم ایجاد شود. در سال ۸۸ ما دیدیم که آن حوادث بعد از انتخابات رخ داد، ولی احتمال داشت در صورت حضور آقای احمدی‌نژاد این‌بار قبل از انتخابات پیش می‌آمد. به همین دلیل رهبری نمی‌خواستند تنش در کشور ایجاد شود. حتماً‌ این مسئله منشأ برکات خواهد شد و ان‌شاءالله باعث شود نیروهای انقلابی و حزب‌اللهی دست به دست هم بدهند.

حسینی در رابطه با سوال دیگری گفت: آمریکا می‌داند ما به دنبال بمب اتم نیستیم، ولی با این‌حال دنبال چیزی بودند که ما را محدود کنند، آنها با تفکر ما مخالف‌اند و ما باید در علم، اقتصاد، فرهنگ و همه حوزه پیشرفت کنیم. امروز هم اگر می‌بینیم که آمریکا و غرب یک مقدار جلو می‌آیند به خاطر ضعفی است که در برخی از مسئولان وجود دارد.

وی گفت:‌ پیش از آنکه ما بخواهیم علیه آمریکا باشیم، آنها علیه ما بودند و این‌طور نبوده که ما بدون دلیل بخواهیم علیه آمریکا باشیم. 

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: مصدق که با آمریکایی‌ها جنگ و دعوا نداشت، ولی دیدیم که علیه دولت مصدق کودتا کردند. مگر در مصر اخوان‌المسلمین پرچم مبارزه با آمریکا در دست داشت؟ دیدیم که چه بلایی سر مرسی آوردند. این‌طور نیست که بگوییم کوتاه بیاییم به ما امتیاز می‌دهند، مطمئن باشید اگر موقعیت پیش بیاید، آمریکا به همین طرفداران غرب در کشور هم رحم نخواهد کرد.

حسینی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری گفت: متأسفانه اکنون طوری القا می‌کنند که ما باید در مورد انتخابات ریاست جمهوری همین وضع را تحمل کنیم و همیشه رئیس‌جمهور در ایران دو دوره‌ای بوده است و یا اینکه می‌گویند چون احمدی‌نژاد کنار رفته دیگر کسی نمی‌تواند رقیب روحانی شود. در صورتی که این‌گونه نیست.

وی گفت:‌ امروز رکود بر کشور یک سایه سنگین انداخته و شعارهایی که دولت داده، محقق نشده است. به همین دلیل شاهد نارضایتی مردم هستیم، الان در مقابل کسانی که می‌خواستند خودشان را با حمله به امثال احمدی‌نژاد ثابت کنند، سیبلی وجود ندارد. پس چاره‌ای ندارند و باید کارنامه خودشان را ارائه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به مسائل فرهنگی گفت: در هفته دولت رهبری هیأت دولت را دعوت می‌کند و می‌فرمایند «گزارش بدهید» ولی در انتهای جلسه رهبری در رابطه با حوزه فرهنگی می‌فرمایند که نه عملیات پدافند فرهنگی و نه عملیات آفند فرهنگی، هیچ‌کدام رضایت‌بخش نبوده است. یعنی ما در هر دو بخش ضعیف هستیم.

حسینی افزود: پس بنابراین می‌بینیم شرایط به‌گونه‌ای است که اگر یک نیروی انقلابی، متدین و حزب‌اللهی در انتخابات وارد میدان شود، می‌تواند پیروز شود، حتی ضعیف‌ترین نیروهای ما هم وارد شوند، شرایط از امروز بهتر خواهد شد. 

وی تأکید کرد: گروه‌های مختلف اصولگرایی می‌توانند هر کدام افرادی را معرفی کنند تا مناسب‌ترین فرد انتخاب شود. البته برخی‌ها می‌گویند اگر چند نفر از اصولگرایان هم وارد عرصه انتخابات شوند، پیروزی برای این جناح است که البته من با این مسئله موافق نیستم. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: اینکه در نظرسنجی‌ها احمدی‌نژاد فاصله زیادی با روحانی داشت، به این دلیل بود که مردم از شرایط راضی نیستند.

حسینی در خاتمه اظهار داشت: امیدواریم با احساس مسئولیت و تعهد نیروهای انقلابی، شرایط کشور متحول شود وگرنه با وضع موجود ما دچار عقب‌گرد خواهیم شد.

منبع:فارس

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••