اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۷/۱۸ - ۱۴:۱۶
«سراج 24» گزارش می دهد

پرواز فیلم‌های مساله دار به خارج از کشور در سایه سهل انگاری مسئولان/ «پارادایس» و بهشتی که در گیشه به دنبالش است!/ چگونه می توان در خارج از کشور سلفی گرفت؟!

ساله اصلی فقدان ساز و کار برای به نمایش درآمدن آثار ایرانی در خارج از کشور است که حتما باید به روندی مشخص و قانونمند درآید تا شاهد نمایش آثاری مساله دار به عنوان نماینده ایران در کشورهای دیگر نباشیم و ماهیت و اصالت دین و آئین ما به دلیل سهل انگاری عده ای در سطح جهانی خدشه دار نشود.

پرواز فیلم‌های مساله دار به خارج از کشور در سایه سهل انگاری مسئولان/ «پارادایس» و بهشتی که در گیشه به دنبالش است!/ چگونه می توان در خارج از کشور سلفی گرفت؟!

گروه فرهنگی «سراج24»: در موارد متعددی شاهد حضور فیلم هایی در جشنواره های خارجی هستیم که هنوز سرنوشت اکران آن ها در کشور مشخص نیست و برخی از آن ها وضعیت مبهی داشته و حتی برخی به مرحله توقیف درآمده اند! اگر این 2 نوع شرایط را در کنار هم قرار دهیم معادله ای حاصل می شود که نتیجه اش سهل انگاری مسئولان امر در برخورد با آثاری است که مهم ترین عنوانی که در اکران های خارجی بر پیشانی شان نقش می بندد، «نماینده بودن سینمای ایران» است. حال چگونه می شود که اثری با وجود خط قرمزهای ممیزی به راحتی می تواند در کشورهای مختلف پیش چشم مخاطبان قرار گیرد و با زبان و نشانی جعلی از ماهیت ایران، نگره ای نامناسب را در دیدگاه مردمان خارج نشین پدید آورد!

قرار است فیلم «پارادایس» به کارگردانی و تهیه کنندگی علی عطشانی روز شنبه آینده در جشنواره چلسی و در سالن آمفی تئاتر کتی مورفی شهر نیویورک به اکران در آید. جدا از سطحی بودن این گونه جشنواره ها و جایگاه نازلی که در مقایسه با جشنواره های الف جهان دارند، مساله مهم اکران اثری است که به دور از اخذ مجوز در ایران به راحتی می تواند در کشوری دیگر پیش چشم مخاطبان قرار گیرد. ماهیت و نگاه فیلمساز در «پارادایس» را می توان با مشاهده پوستر تازه منتشر شده این فیلم در فضاهای مجازی به راحتی دریافت کرد. پوستری که البته به آنی همراه با واکنش فیلمساز و دار و دسته اش مبنی بر اتود بودن پوستر فوق همراه شد! در پوستر «پارادایس» شاهد حضور 2 روحانی و یک زن بی‌ حجاب هستیم و همین یک نکته بس از احوال اثری که حالا به راحتی می تواند در خارج از کشور هم به اکران درآید.

درباره فیلم «پارادایس» بسیار می توان نوشت؛ فیلمی که از سوی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر به دلیل موضوع ملتهب و لحن کمیکی که نسبت به شخصیتی دینی دارد، کنار گذاشته شد اما رایزنی ها برای کسب مجوز را همچنان ادامه داده و از قرار معلوم در فرصتی مناسب قرار است به اکران درآید. بهشت موعود فیلمسازی که همه زورش را برای کسب گیشه با داستانی سخیف به کار برده و همه چیز آماده برای ایجاد ارقامی باشکوه است! اما جدا از وضعیت قابل تامل تولید و اکران این فیلم، انتقاد اصلی نسبت به چارچوب نامشخصی است که سینمای ایران برای اکران در سطح بین المللی دارد و فقدان رویه ای مشخص باعث شده تا هر فیلمی با هر نوع داستان و سر و شکلی مسافر جشنواره ها و رویدادهای مختلف خارجی شود. پیش از این هم چنین وضعیتی برای فیلم هایی مساله دار مانند «مهمونی کامی»، «رستاخیز» و «مادر قلب اتمی» بوده ایم و این شرایط به دلیل نبود وضعیتی مشخص باز هم در آینده ادامه خواهد یافت. البته کارگردان فیلم «پارادایس» عنوان داشته که تا زمان دریافت پروانه نمایش، تبلیغی برای فیلم صورت نخواهد گرفت اما حضور این گونه آثار فاقد مجوز در رویدادهای مختلف خارجی می تواند بخش مهمی از تبلیغات فیلم به حساب آید. البته در مورد استثنایی «پارادایس» و کارگردانش این حواشی از ماه ها پیش آغاز شده و اخبار پُرحاشیه ای همچون حضور گلشیفته فراهانی در این اثر را به همراه داشته است!

داستان «پارادایس» در مورد طلبه هایی است که برای شرکت در سمیناری دینی به آلمان می روند و این دست مایه روایتی طنز از برخورد این افراد با جامعه اروپایی است و مابقی وقایع را حتی نادیده می توان حدس زد. نام و موقعیت کاری کاراکترها و فضای لوکیشن ها که در کشورهای آلمان و اسپانیا بوده هم در راستای جلب توجه در گیشه می باشد و از این رو کاراکتر روحانی، حاج آقا فراستی نام می گیرد و کنفرانس در برلین برگزار می شود و کاراکترها به عنوان روحانی انتخاب می شوند تا بتوان با سلفی گرفتن در کنار دختری بلوند از آن بهره برداری تبلیغاتی کرد! البته سازنده فیلم عنوان که پیش از این با حضور ناصر ملک مطیعی در فیلم «نقش نگار»ش و با آثار مختلفش حسابی سر و صدا به پا کرده و البته فروشی هم در گیشه به دست نیاورده بود، عنوان داشت که «پارادایس» اثری دینی است و البته مشخص نساخت که چگونه در صدد اصلاح این اثر دینی برای اخذ مجوز برآمده است!

جدا از شرایط تولید و اکران فیلم «پارادایس» که در یادداشت هایی مفصل قابل بررسی خواهد بود، مساله اصلی فقدان ساز و کار برای به نمایش درآمدن آثار ایرانی در خارج از کشور است که حتما باید به روندی مشخص و قانونمند درآید تا شاهد نمایش آثاری مساله دار به عنوان نماینده ایران در کشورهای دیگر نباشیم و ماهیت و اصالت دین و آئین ما به دلیل سهل انگاری عده ای در سطح جهانی خدشه دار نشود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••