اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۵:۴۲
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۲۳
اذان مغرب ۱۸:۵۹:۵۶
طلوع آفتاب ۰۵:۲۶:۰۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۰۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۵۵
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۵/۲۵ - ۱۷:۰۸
حافظی خبر داد

انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر تهران احتمالاً ۹ شهریور

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: احتمالاً سه‌شنبه ۹ شهریور انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر تهران در دستور جلسه شورا قرار می‌گیرد و در صحن انجام می‌شود.

انتخاب هیئت رئیسه شورای شهر تهران احتمالاً ۹ شهریور

به گزارش سراج24 ، رحمت‌الله حافظی در نشست خبری امروز خود در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: منتظریم ببینیم چه کسانی برای انتخابات هیئت رئیسه در آخرین سال از فعالیت شورای چهارم کاندیدا خواهند شد، ادامه داد: انتظاری که طی 3 سال گذشته از هیئت رئیسه داشتم فراتر از این بود، به عقیده بنده هیئت رئیسه می‌توانست ابزارهای نظارتی بیشتری فراهم کند و منشأ اقدامات اثربخش‌تری برای مردم و شهر باشد، اما این امر محقق نشد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران  تصریح کرد: یکی از انتظاراتم این بود که دانستن حق مردم است و نباید جلسات شورا پشت درهای بسته برگزار شود، شاید برخی از موضوعات خاص و ویژه باشند اما یک الی 2 بار در سال بیشتر اتفاق نمی‌افتد که لازم باشد آنها را پشت درهای بسته برگزار کنیم.

حافظی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه گفته می‌شود اظهارات شما در موضوعات مختلف رنگ و بوی سیاسی دارد، گفت: سوابق مدیریتی بنده مشخص است. بنده یک زمان معاون وزیر بهداشت بودم و جایگاه خدماتی داشتم، زمان دیگر در تامین اجتماعی فعالیت می‌کردم و آنجا نیز معتقد بودم باید نگرشی فنی داشته باشم نه سیاسی، در شورای شهر نیز معتقدم نباید به موضوعات سیاسی نگاه کنم.

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم اگر این جایگاه‌ها سیاسی شود ابتدای آسیب‌پذیری خواهد بود، گفت: کرباسچی شهردار اسبق تهران خدمات زیادی به این شهر و همچنین اصفهان داشت، البته انتقاداتی هم به وی وارد بود که نمی‌خواهم وارد آن شوم اما او منشأ اثرات خوبی بود ولی وقتی بُعد سیاسی کرباسچی پررنگ شد باعث ایجاد نقطه آسیب‌پذیری در آن شد.

* با هیچ گروهی سیاسی حتی جبهه پایداری ارتباط ندارم

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: بنده ارتباطم را با گروه‌های چپ و راست تکذیب و اعلام می‌کنم با هیچ گروه سیاسی حتی جبهه پایداری ارتباط ندارم.

حافظی به دلایلی که باعث شده وی را به عنوان فردی از جبهه پایداری بشناسند، اشاره کرد و گفت: بنده زمانی معاون لنکرانی وزیر اسبق بهداشت بودم در حالی که از سال‌های 72 تا 84 هیچ ارتباطی با وی نداشتم، علاوه بر این مدتی معاون محصولی وزیر اسبق کشور بودم که یکی از ارکان جبهه پایداری به شمار می‌آمد. 

وی با بیان اینکه بعد از این دوران به تامین اجتماعی رفتم که آنجا نیز اتفاقات خوبی افتاد، افزود: حافظی اخراجی دولت دهم است، در واقع بنده از جمع مدیران این دولت اخراج شدم. بنده طرح پزشک امین را در دستور کار قرار دادم اما اعلام شد در حال مختل کردن نظام سلامت هستم. بعد از گذشت این مراحل موضوع انتخابات شورای شهر تهران مطرح شد، لازم است بگویم بنده با هیچ گروه سیاسی ارتباط ندارم ولی در انتخابات شورا در 14 لیست قرار داشتم.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: شرط بنده برای حضور در لیست‌های مذکور این بود که هنگام تصمیم‌گیری تابع لیستی که در آن قرار داشتم نباشم و خودم تصمیم‌گیری کنم. جالب است بدانید هزینه‌ای که برای ورود به شورای شهر انجام دادم نیز 12 میلیون تومان بود در حالی که کسانی را می‌شناسم که 400 میلیارد تومان از بانک شهر برای انتخابات پول دریافت کردند.

حافظی در ادامه این نشست در پاسخ به پرسش دیگری درباره پیاده‌راه 17 شهریور گفت: انتخاب اینکه چه موضوعی به چه کمیسیونی ارجاع شود به عهده رئیس شوراست اما شاید به دلیل اینکه این موضوع شاکی داشت و یک موضوع حقوقی محسوب می‌شد به کمیسیون نظارت و حقوقی ارجاع داده شد. خروجی بررسی‌های صورت گرفته در این کمیسیون به شهردار ابلاغ شده و منتظریم اصلاحات لازم صورت گیرد.

* ساخت و سازهای منطقه 22 چالش جدی بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی

وی در پاسخ به پرسش دیگری در پاسخ به پرسشی درباره ادامه بارگذاری‌های تجاری و مسکونی در منطقه 22 شهر تهران اظهار داشت: این موضوع  به یک چالش‌ جدی بین شهرداری و وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده و وزارتخانه مذکور نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کرده است. یکی از مصوبات کمیسیون ماده 5 که شهرداری با استناد به آن فعالیت‌هایی در منطقه 22 انجام داده این بود که هیچ محدودیتی در ارتفاع ساخت و سازهای این منطقه وجود ندارد مگر اینکه مزاحمتی برای همسایه‌ها و مجاورین داشته باشد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: به استناد به همین بند این اتفاقات در منطقه 22 رخ داده در حالی که سرانه‌های لازم نیز پیش‌بینی نشده و در آینده مشکل‌آفرین خواهد شد.

حافظی در پاسخ به پرسش دیگری درباره طرح کاهش اختیارات شهردار و کاهش تعداد امضاکنندگان این طرح گفت: انتخاب شهردار یک امر سیاسی است و زمانی که این‌طور باشد جناح سیاسی موافق مجبور به دفاع کردن کورکورانه می‌شود و جناح مقابل نیز به دنبال ایجاد چالش خواهد بود در حالی که شهردار نباید سیاسی باشد.

وی ادامه داد: شهرداری یک جایگاه خدماتی است و شهردار باید ظرفیت اداره شهر را داشته باشد، در این صورت هر دو جناح سیاسی نماینده واقعی مردم خواهند بود. جریان‌سازی رسانه‌ای در خصوص کاهش اختیارات شهردار بی‌تاثیر نبود و به طور کلی جریان رسانه‌ای می‌تواند برخی از تخلفات را محدود و مهار کند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: به عنوان  مثال انحراف بودجه سال 93 شهرداری 5 هزار میلیارد تومان بود اما در نهایت شورای شهر آن را تصویب کرد و رفت. در واقع شهرداری یک سوم بودجه را خارج از سیاست‌های شورا هزینه کرده بود اما شورا آن را پذیرفت. جریانات رسانه‌ای باعث شد در سال 94 انحراف بودجه به هزار میلیارد تومان کاهش یابد و قبول کنیم اگر کار به همین منوال دنبال شود کار با ارزشی صورت گرفته و برای شورای شهر مسئولیت‌پذیری ایجاد می‌شود اما در خصوص کاهش تعداد امضاکنندگان این طرح از 22 به 11 نفر باید بگویم آقایان می‌دانند با حافظی نمی‌توانند لابی کنند.

حافظی ادامه داد: در عین حال نمی‌توان پذیرفت اختیاراتی که شهردار دارد از یک وزیر بالاتر باشد اما اکنون این اتفاق افتاده و باید بازبینی لازم صورت گیرد.

* نصب کیوسک‌های شهر نت بانک شهر در پیاده‌روها رانت است

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نصب کیوسک‌های شهرنت بانک شهر در پیاده‌روها گفت: نصب این کیوسک‌ها در پیاده‌روها رانت است و در غیر این صورت همه بانک‌ها باید یک کیوسک در پیاده‌رو داشته باشند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر این کیوسک‌ها جزء مبلمان شهری هستند باید سایر بانک‌ها نیز برای ایجاد آن وارد عمل شوند، گفت: کنسرسیوم برای ایجاد شهرنت بوده که سایر بانک‌ها نپذیرفتند ولی این دلیل نمی‌شود که بانک شهر در معابر عمومی اقدام به چنین کاری کند.

حافظی در پاسخ به پرسشی درباره نتیجه اظهارات توهین آمیز یکی از مدیران شهرداری مبنی بر فساد فکری عضو شورای شهر که سال گذشته مطرح شد، اظهار داشت: 30 عضو از 31 عضو شورا مکاتبه‌ای در این خصوص خطاب به شهردار تهران داشتند و خواستار برخورد با این فرد شدند. بازبینی سی‌دی صحبت‌های آن مدیر نیز به کمیسیون نظارت و حقوقی شورا جا داده شد.

وی افزود: طبق گزارش شفاهی رئیس کمیسیون نظارت عملکرد آن مدیر زیر سوال است علاوه بر این قرار بود موضوع در صحن شورا مطرح شود اما تعللی صورت گرفت و این امر محقق نشد. پیگیری‌های بنده نیز در این زمینه به نتیجه نرسید.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در پاسخ به پرسش دیگری درباره حادثه خودسوزی یکی از شهروندان مقابل ساختمان شورا که روز گذشته انجام و اعلام شد وی دارای مشکلات روحی و روانی و جنون است، گفت: وی دستور مساعدت برای انجام کار موردنظر خود داشته و اگر مستنداتی درباره عدم سلامت روانی وی وجود دارد مطرح‌کنندگان آن باید پاسخگو باشند در غیر این صورت شخص مذکور می‌تواند اعاده حیثیت کند.

حافظی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نتیجه حسابرسی‌هایی که از سال گذشته توسط برخی اعضای شورا از جمله علیرضا دبیر مطرح شده بود، تصریح کرد: این اولین بار بود که چنین اتفاقی در مدیریت شهری می‌افتاد که به عنوان نخستین گام قابل قبول است، ما مطالبه کردیم که حسابرسی‌ها در صحن شورا مطرح و قرائت شود البته هیئت رئیسه قصد داشت طبق روال گذشته آن را به شهردار ارجاع دهد.

وی با اشاره به اینکه برخی از گزارش‌های حسابرسی به سازمان بازرسی ارسال شد، گفت: این اقدامات تا جایی که از دست ما برمی‌آمد انجام شد ولی برای خروج از این بن‌بست لازم است دیوان محاسبه شهری ایجاد شود.

* ابلاغ برنامه‌های افزایش ضریب ایمنی پارک‌ها به مناطق 22 گانه

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره حکم قضایی صادر شده علیه پیمانکار منطقه 15 در حادثه مرگ کودک خردسال در پارک کوهسار و رفع مسئولیت شهرداری در این زمینه گفت: قاضی براساس شواهد نظر خود را صادر می‌کند که گاهی ممکن است ما این نظر را قبول نداشته باشیم ولی برای اینکه چنین حوادثی تکرار نشود با سازمان پارک‌ها و شرکت شهر سالم جلساتی برگزار کرده‌ایم؛ آنها برنامه‌هایی برای افزایش ضریب ایمنی پارک‌ها دارند که به مناطق 22 گانه ابلاغ شده است. به موازات آن از شورایاران درخواست کرده‌ایم اگر خطر و تهدیدی احساس می‌کنند آن را اطلاع دهند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره فروش و واگذاری مجموعه فروشگاه‌های شهروند و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب گفت: شورای دور سوم مجوز فروش شهروند را صادر کرده بود که بنده وارد دلایل آن نمی‌شوم اما شورای دوره چهارم طرحی را پیشنهاد کرد که براساس آن مصوبه قبلی ابطال و فروش آن از دستور کار شهرداری خارج شد.

حافظی ادامه داد: آنچه ما شاهد هستیم این است که شهرداری دچار مشکلات عدیده نقدینگی است چرا که مدیریت بهینه منابع ندارد، دارای هزینه‌های غیرضروری است و در فعالیت‌های عمرانی بیش از آنچه معقول است هزینه می‌کند. از طرف دیگر نگاه کنترل منابع نیز در این نهاد وجود ندارد. به عنوان مثال در لایحه بودجه سال‌های 94 و 95 بندهای مرتبط با اقتصاد مقاومتی وجود نداشت.

* فروش شهر آفتاب و فروشگاه شهروند چوب حراج زدن به سرمایه‌های شهر و مردم

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: فروش شهروند و شهر آفتاب در عمل چوب حراج زدن به سرمایه‌های شهر و مردم است، این اقدام مانند اقدام پدری است که هزینه‌های زندگی خود را نمی‌تواند مدیریت کند، ریخت و پاش‌هایی داشته و از این رو از بانک پولی قرض می‌گیرد. وقتی هنگام سررسید پرداخت اقساط وام می‌شود، ملکش را می‌فروشد.

وی ادامه داد: برخی از مسئولان شهرداری جلساتی با اعضای شورا داشتند که آنها را برای فروش شهروند و شهر آفتاب متقاعد کنند اما به نظر می‌رسد شورا به طور کلی موافق نیست.

حافظی در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون سلامت و محیط زیست پرداخت و اظهار داشت: طی 3 سال اخیر موضوعاتی مانند افزایش جریمه قطع درختان، ارتقاع کیفیت آب شرب، کاهش میزان آلودگی میوه و سبزیجات و مقابله با آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: در سرشماری سال 93 مشخص شد که تهران 2 میلیون و 100 هزار موش دارد که بلافاصله مقدمات مقابله با آنها براساس استانداردهای علمی آغاز شد و در پایان سال گذشته جمعیت موش‌ها پس از سرشماری یک میلیون و 800 هزار اعلام شد.

* برگزاری مناقصه نخستین رباله سوز بیمارستانی طی 1.5 ماه آینده

وی با اشاره به برگزاری مناقصه برای ایجاد نخستین زباله‌سوز بیمارستانی گفت: در گذشته زباله‌های بیمارستانی در دل زباله‌های خانگی امحا می‌شد اما طی 1.5 ماه آینده مناقصه نخستین زباله‌سوز پزشکی پایتخت برگزار و بخشی از مشکلات مربوط به این حوزه برطرف خواهد شد.

وی همچنین درباره وضعیت مگس‌های سفید نیز با بیان اینکه خوشبختانه امسال وضعیت بهتری داریم، اظهار داشت: در گذشته شهرداری و وزارت جهاد کشاورزی منکر مسئولیت خود در این زمینه می‌شدند اما نهایتا نشست مشترکی برگزار و کمیته‌ای برای مبارزه با مگس سفید ایجاد شد که نتیجه آن منجر به کاهش قابل توجه تعداد آنها بود؛ امیدواریم اقدامات این کمیته استمرار داشته باشد.

*‌فروش سوله مدیریت بحران منطقه به بانک شهر/ قرار گرفتن سوله‌های مدیریت بحران در اختیار حوزه‌‌های غیر مرتبط

حافظی در ادامه به آزادسازی سوله‌های مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی سوله‌های مدیریت بحران در اختیار حوزه‌های غیرمرتبط قرار گرفته است به عنوان مثال سوله‌ای در منطقه 3 در اختیار باغ موزه دفاع مقدس، سوله‌ای در منطقه 4 در اختیار سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قرار گرفته، سوله‌ای در منطقه 12 به بانک شهر فروخته شده، سوله‌ای در منطقه 14 در اختیار معاونت فرهنگی و اجتماعی است و سوله‌ دیگری در منطقه 16 به مؤسسه بهشت موعود اختصاص داده شده است که انتظار داریم آزاد‌سازی آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه ریشه همه مشکلات شهر در فقدان حکمروایی شایسته شهری است، تصریح کرد: شاخص‌هایی وجود دارد که در صورت تحقق آنها می‌توان گفت شهرمان شایسته است. یکی از شاخص‌های حکمروایی شایسته شهری مسئولیت‌پذیری است، اما زمانی که در شهر اتفاقاتی رخ می‌دهد اما آنها پاسخگو نیستند وضعیت شهر بهتر از این نمی‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران ادامه داد: شاخص‌های دیگر تخصص‌گرایی، شفافیت، پاک‌حسابی و اظهار نظر همگانی است اما آیا اکنون چنین مواردی در شهر وجود دارد؟ آیا وقتی پیاده‌راه 17 شهریور احداث می‌شود نظر مردم پرسیده می‌شود؟

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••