اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۴/۱۸ - ۱۴:۰۸

لزوم اقدام متقابل ایران در برابر مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا

آنچه در بحث فروش هواپیماهای بوئینگ به ایران مورد تصویب مجلس نمایندگان آمریکا قرار گرفت تنها یک بهانه جویی غیر کارشناسی و تهمت به طرف ایرانی است که لازم است اقدام حقوقی ، پارلمانی و دیپلماتیک متقابل انجام پذیرد.

 لزوم اقدام متقابل ایران در برابر مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا

به گزارش سراج24،در وقت‌های اولیه امروز به وقت ایالات متحده مجلس نمایندگان آمریکا که بخشی از کنگره ایالات متحده است ، طرحی را مورد بررسی و تصویب قرار داد که فروش مستقیم هواپیمای بوئینگ توسط کمپانی بوئینگ را با محدودیت و ممنوعیت مواجه می نمود.

این طرح در صورتی مورد اقدام قرار گرفته است که نشان از عمق خصومت و کج عقلی طرف آمریکایی در مجلس آن کشور با ایران دارد که خود یادآور روزهای بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی است.

اساسا این مصوبه ارتباطی به برنامه جامع اقدام مشترک نداشته و در تضاد آن نیز محسوب نمی شود ، چرا که تعهد اجرای برجام با دولت آمریکاست و نه هیچ نهاد دیگری. بنابراین تا زمانی که دولت ایالات متحده واکنشی در مقابل برجام انجام ندهد ، نمی توان رفتارهای اینچنینی را در ضد تفاهم صورت گرفته دانست.

اما از اینکه بی درایتی و بی سوادی به نمایندگان آمریکایی نیز سرایت کرده است ، تعجب می‌کنم. آنها موضوعی را طرح کرده اند که خود نشان از اوج بهانه آوری به هر نحو است و دست بر نکته ای به نام Dual-Use گذاشته اند که مدعی بهره برداری از هواپیما و متعلقات آن در مصارف نظامی است. اما آنها فراموش کردند شرکت هایی که تحت بازرسی و ارزیابی برنامه SAFA از مجموع برنامه های ایمنی کمسیون هوانوردی اتحادیه اروپا یا EASA است ، اساسا تحت نظارت بر عملکرد مدون هستند و در صورت مشاهده انحراف در عملکرد ، تاییدیه های مربوطه را مورد تاثیر قرار می دهد. این روند برای تاییدیه هایی در نظام های تعمیراتی ، عملیاتی و آموزشی نیز مورد مصداق قرار می‌گیرد.

از طرفی شرکت های هواپیمایی عضو انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یا IATA نیز همچون موضوع قبل ، تحت بررسی ، بازرسی و ارزیابی برنامه ایمنی عملیاتی با نام IOSA هستند. بنابراین عملا تخلف در بهره برداری هواپیما ، ممکن نخواهد بود و اگر طرف آمریکایی ، صادقانه با این مسئله برخورد می نمود ، می توانستند عضویت در یاتا و قرار گرفتن تحت ممیزی IOSA و اخذ تاییدیه از EASA و دیگر مراجع رسمی بین المللی هوانوردی توسط شرکت های هواپیمایی متقاضی خرید را از شروط اصلی قرار دهند.

در وقت های اولیه امروز به وقت ایالات متحده ، مجلس نمایندگان آمریکا که بخشی از کنگره ایالات متحده است ، طرحی را مورد بررسی و تصویب قرار داد که فروش مستقیم هواپیمای بوئینگ توسط کمپانی بوئینگ را با محدودیت و ممنوعیت مواجه می‌کرد.

این طرح در صورتی مورد اقدام قرار گرفته است که نشان از عمق خصومت و کج عقلی طرف آمریکایی در مجلس آن کشور با ایران دارد که خود یادآور روزهای بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی است.

در برداشت اولیه از این خبر که خود مهیا کننده یک موج رسانه ای و خبری برای طیف مخالف در داخل کشور است و آن را نقض کننده برجام می دانند ، قابل ذکر است که اساسا این مصوبه ارتباطی به برنامه جامع اقدام مشترک نداشته و در تضاد آن نیز محسوب نمی شود ، چرا که تعهد اجرای برجام با دولت آمریکاست و نه هیچ نهاد دیگری. بنابراین تا زمانی که دولت ایالات متحده واکنشی در مقابل برجام انجام ندهد، نمی توان رفتارهای اینچنینی را در ضد تفاهم صورت گرفته دانست.

اما از اینکه بی درایتی و بی سوادی به نمایندگان آمریکایی نیز سرایت کرده است، تعجب می‌کنم. آنها موضوعی را طرح کرده اند که خود نشان از اوج بهانه آوری به هر نحو است و دست بر نکته ای به نام Dual-Use گذاشته اند که مدعی بهره برداری از هواپیما و متعلقات آن در مصارف نظامی است. اما آنها فراموش کردند شرکت هایی که تحت بازرسی و ارزیابی برنامه SAFA از مجموع برنامه های ایمنی کمسیون هوانوردی اتحادیه اروپا یا EASA است ، اساسا تحت نظارت بر عملکرد مدون هستند و در صورت مشاهده انحراف در عملکرد ، تاییدیه های مربوطه را مورد تاثیر قرار می دهد. این روند برای تاییدیه هایی در نظام های تعمیراتی ، عملیاتی و آموزشی نیز مورد مصداق قرار می‌گیرد.

از طرفی شرکت های هواپیمایی عضو انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی یا IATA نیز همچون موضوع قبل ، تحت بررسی ، بازرسی و ارزیابی برنامه ایمنی عملیاتی با نام IOSA هستند. بنابراین عملا تخلف در بهره برداری هواپیما ، ممکن نخواهد بود و اگر طرف آمریکایی ، صادقانه با این مسئله برخورد می نمود ، می توانستند عضویت در یاتا و قرار گرفتن تحت ممیزی IOSA و اخذ تاییدیه از EASA و دیگر مراجع رسمی بین المللی هوانوردی توسط شرکت های هواپیمایی متقاضی خرید را از شروط اصلی قرار دهند.

بنابراین آنچه مورد تصویب قرار گرفت تنها یک بهانه جویی غیر کارشناسی و تهمت به طرف ایرانی است که لازم است اقدام حقوقی ، پارلمانی و دیپلماتیک متقابل انجام پذیرد.

و بعد در اصل ماجرا و مصوبه اخیر مجلس نمایندگان که عرض کردم نقض کننده برجام نیست بلکه صرفا تحریک افکار عمومی است ، قابل ذکر است مجوز دولت آمریکا در مذاکره بوئینگ با طرف ایرانی و صدور مجوز بازاریابی OFAC در 6 مارچ 2016 ، عملا قدم همسو ایالات متحده نسبت به برجام است.
در بند 22 برنامه جامع اقدام مشترک ، و بند 5 از پیوست 2 ، ایران و طرف های مذاکره توافق کردند که ایالات متحده اجازه فروش وصادرات هواپیما با مقاصد غیر نظامی و هوانوردی تجاری صادر نماید و منظور از ایالات متحده ، دولت آمریکاست که خود متعهد به اجرای برجام است و از طرفی توافق شده است که ارتباط تجاری از طریق اشخاص غیر آمریکایی اما تحت کنترل شرکت های آمریکایی ، می توانند با ایران مراوده تجاری داشته باشند که به معنای ارتباط غیر مستقیم با شرکت های آمریکایی از طریق مراکز فروش ، اجاره و خدمات وابسته است.

بنابراین این مصوبه را نمی توان حائز ارزش دانسته و صرفا حاصل افکار تندرویان آمریکایی است و دولت آمریکا نمی تواند از آن تمکین کند و در صورت اعلام منع فروش هواپیما به ایران توسط دولت ایالات متحده، می توان این اقدام را در خلاف توافق برنامه جامع اقدام مشترک دانست که لازم است برخورد متقابل ، از اهم اقدامات در دستور ، قرار بگیرد.

و بعد در اصل ماجرا و مصوبه اخیر مجلس نمایندگان که عرض کردم نقض کننده برجام نیست بلکه صرفا تحریک افکار عمومی است ، قابل ذکر است مجوز دولت آمریکا در مذاکره بوئینگ با طرف ایرانی و صدور مجوز بازاریابی OFAC در 6 مارچ 2016 ، عملا قدم همسو ایالات متحده نسبت به برجام است.

در بند 22 برنامه جامع اقدام مشترک ، و بند 5 از پیوست 2 ، ایران و طرف های مذاکره توافق کردند که ایالات متحده اجازه فروش وصادرات هواپیما با مقاصد غیر نظامی و هوانوردی تجاری صادر نماید و منظور از ایالات متحده ، دولت آمریکاست که خود متعهد به اجرای برجام است و از طرفی توافق شده است که ارتباط تجاری از طریق اشخاص غیر آمریکایی اما تحت کنترل شرکت‌های آمریکایی ، می توانند با ایران مراوده تجاری داشته باشند که به معنای ارتباط غیر مستقیم با شرکتهای آمریکایی از طریق مراکز فروش ، اجاره و خدمات وابسته است.

بنابراین این مصوبه را نمی توان حائز ارزش دانسته و صرفا حاصل افکار تندرویان آمریکایی است و دولت آمریکا نمی‌تواند از آن تمکین کند و در صورت اعلام منع فروش هواپیما به ایران توسط دولت ایالات متحده ، می‌توان این اقدام را در خلاف توافق برنامه جامع اقدام مشترک دانست که لازم است برخورد متقابل ، از اهم اقدامات در دستور ، قرار بگیرد.

*. آرمان بیات/ کارشناس حمل و نقل

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••