به گزارش سراج24،تسنیم نوشت،در جریان دویست و شانزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران و ضمن بررسی طرح الزام شهرداری تهران به ارائه راهکارهای جبران عقب افتادگی تخصیص بودجه جهت کمک به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران، ابوالفضل قناعتی، اظهار داشت: با توجه به میزان کسری اتوبوس، قطعاً تا 2 سال دیگر که دو هزار دستگاه اتوبوس از ناوگان فعلی شهر تهران خارج میشود، با مشکلات جدیتری مواجه خواهیم شد.
قناعتی افزود: اگر اکنون تخصیص اعتبار شود، باید در مرحله بعد با خودروسازان داخلی و خارجی تفاهمنامهای امضا کنیم که این روند برای ورود اتوبوسهای جدید 2 سال به طول میانجامد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: اتوبوسها هر روز در دنیا نوسازی میشوند اما در تهران مدام ناوگان را تعمیر و بهسازی میکنند.
قناعتی یادآور شد: باید از دولت پیگیری شود که سهم خود را برای خرید اتوبوس که معادل 82.5 درصد است پرداخت کند و اگر دولت نمیتواند در این خصوص کمکی انجام دهد ما باید برای سالهای بعد بودجهای تصویب کنیم تا بتوانیم حمل و نقل عمومی را متناسب با نیازها توسعه دهیم.
احمد دنیا مالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز توضیح داد: شهرداری تهران موظف است تخصیص اعتبار ردیفهای تملک دارایی، سرمایهای، بودجه سالهای 94 ، 95، 96، 97 (سنوات باقیمانده از اجرای برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران) در حوزه مترو و اتوبوسرانی را به میزان اعتبارات هزینهای 100 درصد تخفیف و در سامانه جامع مالی اعمال کند.
دنیامالی افزود: در حال حاضر 2 هزار و 900 دستگاه اتوبوس بالای هشت سال، دو هزار و 100 دستگاه اتوبوس بین شش تا هشت سال، یک هزار و 240 اتوبوس یک تا پنج سال و 200 اتوبوس زیر یک سال در شهر تهران فعالیت میکنند.
وی ادامه داد: تاکنون شکایتهای زیادی از سوی مردم در خصوص خدماترسانی اتوبوسرانی از جمله در بخش خصوصی و کرایههای بیشتر از نرخ مصوب که دریافت می شود به شورا گزارش شده است.
محسن پیرهادی، دیگر عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نیز خاطرنشان کرد: این طرح دخالت در اجرا است. ما باید طبق برنامه 5 ساله اقدام کنیم و شهرداری نیز موظف است نسبت به تامین منابع و اقدامات دیگر برای تأمین اتوبوس اقدام کند.
وی گفت: در جلسهای وزیر نفت به شورای شهر آمد و وعده و وعیدی داد که اگر به 5 درصد آن عمل میشد الآن مشکل حمل و نقل نداشتیم ولی یک درصد از این وعدهها نیز تحقق نیافت.
پیرهادی گفت: ما مشکلات دولت را میفهمیم و معتقدیم که باید شرایط را برای تشویق بخش خصوصی و سرمایهگذاری آن مهیا کنیم.
به گزارش تسنیم، طرح مذکور پس از استماع اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران در دقایق پایانی جلسه امروز به تصویب رسید و شهرداری موظف شد نسبت به ارایه راهکار برای جبران عقب ماندگی تخصیص بودجه به منظور کمک به بازسازی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقدام کند.