اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۱۷ - ۱۳:۳۷
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور مطرح کرد

عقب‌ماندگی بیش از ۱۵۰ ساله در مقوله لباس

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مد وابسته داشتیم و بعد از انقلاب نیز به دلیل عدم وجود اولویت این موضوع در صدر مسائل جدی نبوده، گفت: در مقوله لباس از عقب‌ماندگی بیش از ۱۵۰ ساله رنج می‌بریم.

 عقب‌ماندگی بیش از ۱۵۰ ساله در مقوله لباس

به گزارش سراج24،تسنیم نوشت،، حمید قبادی در نشست خبری گزارش عملکرد اعضای گروه ساماندهی مد و لباس کشور، اظهار داشت: مقوله مد و لباس یکی از ارکان اساسی مورد توجه زندگی شهری و روزمره است که سهمی جدی در در سبک زندگی برعهده دارد.

وی ادامه داد: سبک زندگی در قرن 21 مورد توجه قرار گرفت و طبیعی است که به طور اخص ما نیز باید به آن بپردازیم. در سال 1385 قانون ساماندهی مد و لباس کشور تصویب شد و دستگاه‌های مرتبط مأموریت پیدا کردند که نسبت به این نیاز بشر اعتنای بیشتری کنند. ما در مقوله لباس از عقب ماندگی بیش از 150 ساله رنج می‌بریم چرا که قبل از انقلاب مد وابسته داشتیم و بعد از انقلاب نیز به دلیل عدم وجود اولویت این موضوع در صدر مسائل جدی نبوده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور  تصریح کرد: یکی از مهمترین وظایفی که در این قانون گنجانده شده بحث الگوسازی است. یعنی تولید نمونه‌هایی که به توانمندی داخلی توجه کنند و در کشور رایج شود. در این زمینه جریان‌سازی به عنوان یکی از روش‌های ارائه الگو مورد توجه قرار گرفت و 71 نمایشگاه در چهار سال گذشته برگزار شد.

قبادی افزود: از رقم مذکور 23 نمایشگاه در حوزه عفاف و حجاب، 27 نمایشگاه استانی، 19 نمایشگاه عمومی برگزار شد که هر یک الگوهایی را به جامعه ارائه کرد ضمن اینکه دو نمایشگاه نیز درآینده در این خصوص برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف داشتیم تا عملکرد نهادهای غیردولتی تسهیل شود. ما تلاش می‌کنیم به آیین‌نامه‌ها و قوانین توجه کنیم و در این راستا کمیسیون های متعددی از جمله کمیسیون ماده 4 برای بررسی آثار، کمیسیون ماده 7 برای طرح‌های اجرایی، کمیسیون مجوزها، کمیسیون رسانه و تبلیغ و کمیسیون تولید و توزیع راه‌اندازی شده و از ابتدای امسال مشارکت اتاق اصناف نیز به صورت جدی آغاز شده است.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور افزود: در مورد نتایج الگوسازی از 200 مرکزی که در این مدت با مجموعه مد و لباس همکاری داشتند تاکنون 4 هزار مدل با تیراژ بیش از 7 میلیون نسخه به بازار پوشاک عرضه شده است که طبق برآوردها حدود 15تا 20 درصد نیاز جامعه را پاسخ گو بوده است. اما جذب سرمایه‌گذاران جدید به این مدل‌ها حائز اهمیت است. همچنین 914 مرکز توزیع لباس شناسایی و در سایت ایران مد معرفی شده‌اند که پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال به دو هزار مرکز افزایش یابند.

قبادی خاطرنشان کرد: برآورد ما از آمار تقاضا غیررسمی است اما هدف ما بیشتر مصرف لباس اجتماع زنانه است که حدود 15تا20 درصد از هدف خود را توانستیم با تولیدکننده‌ها به سرانجام برسانیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر 80 درصد مابقی تقاضای بازار تصریح کرد: شکل سنتی رفتار مد ما بیشتر بازتولیدی از محصولات کشور ترکیه است که متأسفانه عین تقلید است و بساری از چالش‌های ما به دلیل ناسازگاری آناتومی بدن افراد ایرانی با تولیدات این کشور که نیاز به سایزینگ ملی را برای ما محسوس تر می‌کند؛ قاطبه نمونه‌های طراحی مد و لباس ما از کشور ترکیه منتقل می‌شود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور همچنین گفت: بخش بین المللی کارگروه ساماندهی مدل و لباس کشور فعالیت خود را آغاز کرده و در آخرین جمع بندی کل فعالیت در این زمینه به دو بخش نمایشگاهی و غیرنمایشگاهی تقسیم می‌شود که یکی از نمایشگاه‌ها دی ماه سال جاری در ترکیه برگزار خواهد شد و حدود 30 طراح ایرانی توانسته‌اند فضایی را در این نمایشگاه به خود اختصاص دهند.

همچنین در این نشست گلنار نصراللهی مدیر دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: در بخش صنعت نساجی یکی از موارد مهم استفاده از مد و طراحی به معنای واقعی است. با تصویب قانون ساماندهی مد و لباس کشور تلاش کردیم از توانایی این قانون برای گسترش صنعت نساجی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: متأسفانه برداشت اشتباهی از مد وجود دارد که مد جامعه را به سمت مصرف گرایی می‌رود در صورتی که می‌توانیم از مد برای گسترش صنعت نساجی استفاده کنیم و اگر نتوانیم نیاز جامعه را درجامعه تأمین کنیم مسلما به واردات روی آورده می‌شود.

مدیر دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: وظایف ما در بخش تولید تکلیف کرده که به سمت کالای با ارزش افزوده برویم و بسیاری از واحدهای صنایع نساجی از انجمن طراحان برای استخدام طراحانی که تولیداتشان مطابق شأن جامعه باشد استقبال می‌کند.

نصراللهی خاطرنشان کرد: در قسمت الیاف طبیعی از سال 92 تا کنون 50 هزار تن به ظرفیت تولید کالاهای با الیاف طبیعی افزوده شده است و در بخش پوشاک نیز اخیراً همکاری‌های خوبی با بخش خصوصی انجام شده و کارگروه پوشاک به دستور مستقیم وزیر صنعت تشکیل شده است که سند راهبردی پوشاک را نهایی کرده است.

وی افزود: یکی دیگر از موارد قانون مد و لباس کشور تولید چادر مشکی است که امیدواریم یکی از واحدهای تولیدی ما در این زمینه تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و با افتتاح این واحد سرمایه‌گذاران جدیدی در این حوزه داشته باشیم.

در ادامه این نشست، علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به سه حیطه فعالیتی این وزارتخانه در زمینه مد و لباس، گفت: یکی از بحث‌های ما فعالیت‌های تربیتی است یعنی آگاه‌سازی دانش آموزان در مورد چگونگی پوشش در محل‌ها و مناسبت‌های مختلف که این اقدام از طریق فعالیت‌های فوق برنامه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام بعدی فعالیت‌های آموزشی و درسی است که لازم می‌دانیم در فرآیند تدریس به آن پرداخته شود. چنانچه هنرستان‌های کشور با 13 رشته فعال و 21 هزار هنرجو در این زمینه فعال هستند و هر سال نمایشگاهی توسط وزارت آموزش و پرورش برای ارائه تولیدات این هنرجویان برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یکی از بحث‌های مهم اهمیت لباس‌های بومی و سنتی است، گفت: پوشش تاریخ ما قبل از لباس به مقوله حجاب توجه داشته و انواع لباس در اقلیم مختلف کشور به صورت پوشش کامل و حجاب بوده است.

همچنین در این نشست علی طاهری معاون مرکز اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت، خاطرنشان کرد: ما با چند سیاست در این زمینه فعالیت می‌کنیم که عبارتند از مدیریت واردات، تعریف رسمی طراحی پوشاک، ترویج طرح‌های مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، حمایت از ایجاد و توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، حمایت از برگزاری نمایشگاه مد و لباس اسلامی ایرانی، حمایت از روش‌های مختلف تبلیغ و همکاری با نیروی انتظامی برای جلوگیری از توزیع لباس‌های متعارض با شأن ایرانی اسلامی.

وی افزود: تولیدکننده و طراح لباس از ناحیه مد و لباس تکالیفی دارند اما اصحاب رسانه باید  به مردم و جامعه که در سمت تقاضا هستند کمک کنند تا ارزش‌ها در حوزه مد و لباس حفظ شود. اگر یک جریان اجتماعی توسط رسانه‌ها با مدیریت دستگاه‌های مسئول انجام شود بازار نظم بهتری پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••