اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۰۲ - ۲۱:۰۴
«سراج24» گزارش می دهد؛

راهپیمایی اربعین؛ اتمّ مصادیق «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم»/ همزیستی ایثارگرانه مسلمانان بایکدیگر و علیه استکبار

آنچه در راهپیمایی اربعین اتفاق می افتد مظهر تام و تمام و مصداق روشنی از عمل مسلمانان به آیه شریفه «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» است.

راهپیمایی اربعین؛ اتمّ مصادیق «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم»/ همزیستی ایثارگرانه مسلمانان بایکدیگر و علیه استکبار

به گزارش خبرنگار سیاسی سراج24، راهپیمایی اربعین حالا به یک مناسک عظیم بی نظیر در همه ابعاد زمانی و مکانی خود تبدیل شده است. این حرکت در تاریخ بی سابقه است، همانطور که نمونه مشابهی هم در حال حاضر در جهان ندارد.  انسجام و نظام همزیستی فداکارانه و ایثارگرانه در طول مسیر راهپیمایی عظیم اربعین که مصداق اتمّ «رحماء بینهم» است، جهانیان را خیره این عظمت کرده است. اگرچه بایکوت رسانه های غربی و عبری و عربی در فراگیرنشدن این حرکت عظیم در بین ملتها بی تاثیرنبوده است، اما رسانه های غیررسمی تا آنجا که توانسته اند پیام زیارت اربعین را به دنیا رسانده اند.

یکی از سیاست کلان قرآنی در مراودات میان مسلمانان با یکدیگر و با بیگانگان آیه شریفه « مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ ۚ وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ» است. آنچه در راهپیمایی اربعین اتفاق می افتد مظهر تام و تمام و مصداق روشنی از عمل مسلمانان به این آیه شریفه است.

مسلمانان اعم از شیعه و سنی در این پیاده روی به فکر یکدیگر هستند و برای رفاه یکدیگر تلاش می کنند. آنان تا جاییکه می توانند از یکدیگر گره گشایی می کنند و همه برای رسیدن به غایت القصوای مطلوب و کربلای معلی به یکدیگر امداد می رسانند.

در عین حال که راهپیمایان و زائرین با امدادرسانی و ایثار در حق یکدیگر ترجمان « رُحَماءُ بَینَهُم ۖ» هستند، به روح و حقیقت استکبارستیزی نیز دست می یابند. این راهپیمایی گسترده و میلیونی حامل پیام زنده بودن مبارزه مستضعفین علیه مستکبرین است و مسلمانان در این راهپیمایی انزجار خود از استکبار جهانی و ایستادگی در برابر جنایات و تجاوزگری‌‌های آنها را نشان دادند.

حجت الاسلام مهدی طائب، استاد حوزه و دانشگاه در این رابطه معتقد است: داعشی ها می خواهند این جریان را به هم بریزند. یکی از اهداف آنها این است؛ اجتماعاتی که در انتها به دنبال نابودی استکبار هستند را متوقف کنند. بنابراین در مقابل این هدف هر چه حضور پر رنگ تر باشد نابودی آنها را زودتر به همراه خواهد داشت. به هر صورت یکی از ویژگی های الگو پذیری از قیام امام حسین (ع) این است که هر قدمی و با هر هدفی در راه او برداریم در راه خدا محسوب می شود؛ چرا که آن امام (ع) تمام وجود و خانواده اش را در راه خداوند متعال تقدیم کرد. پس حرکت در راه وی، حرکت در راه خدا می باشد و ما با تاسی از امام حسین (ع) و قیام وی و یارانش با حضورمان می گوییم که از هیچ دشمنی هراسناک نیستیم. به طور کلی هر مقدار این راهپیمایی ها جنبه استکبار ستیزی پیدا کند آن جریان تکفیری ضرر می بیند. جریان تکفیری بحث ضد شیعه و سنی نیست، بحث ضدیت با اسلام است. تکفیری ها برای مقابله با شیعه نیامده اند برای مقابله با اسلام آمده اند. بنابراین این حرکت عظیم می تواند این امید آنها را به ناامیدی تبدیل کند و یاس را بر آن ها چیره سازد.

غلبه بر جریان استکبار و تقویت روحیه « استکبار ستیزی» موضوعی است که سردار نجات، مسئول قرارگاه فرهنگی اربعین نیز به آن اشاره دارد: نهضت عاشورا مظهر ظلم‌ستیزی و استکارستیزی است و این پیام باید ترویج داده شود که آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمنان اصلی جهان اسلام هستند و جریان تکفیری مولود اسرائیل، آمریکا و آل‌سعود است.

مسئول قرارگاه فرهنگی اربعین همچنین گفته است:  "هیهات من الذله" و "اشداء علی‌الکفار رحماء بینهم" شعارهای اصلی راهپیمایان اربعین خواهد بود.

«أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ۖ» یا به عبارتی دفاع ازمظلوم و مبارزه باظالم،یکی از اصول ومبانی جمهوری اسلامی است که امام(ره) و رهبری بارها نسبت به آن تاکید داشته اند. رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع جهانی اهل بیت علیهم‌السلام در این باره گفته اند:  امام بزرگوار ما به برکت پایبندی به اصول بود که توانست انقلاب را پیروز کند و انقلاب را حفظ کند و جمهوری اسلامی را ثبات ببخشد؛ پابند به اصول بود. یکی از اصول، «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» است. ما با دشمنان، با استکبار سرِ آشتی نداریم و با برادران مسلمان بنای بر دشمنی و عداوت نداریم؛ بنای بر دوستی و رفاقت و برادری داریم.

ایشان همچنین در یکی از پیام های خود به حجاج بیت الله الحرام با ذکر مشخصه هایی برای اسلام ناب تاکید کردند: اسلامِ ناب، اسلامِ صفا و معنویّت، اسلامِ پرهیزکاری و مردمسالاری، اسلامِ «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار رُحَماءُ بَینَهُم»  است. اسلامِ آمریکایی، پوشاندن لباس اسلام بر نوکری اجانب و دشمنی با امّت اسلامی است. اسلامی که آتش تفرقه میان مسلمین را دامن بزند، به جای اعتماد به وعدهی الهی، به دشمنان خدا اعتماد کند، به جای مبارزه با صهیونیسم و استکبار با برادر مسلمان بجنگد، با آمریکای مستکبر علیه ملّت خود یا ملّتهای دیگر متّحد شود، اسلام نیست؛ نفاق خطرناک و مهلکی است که هر مسلمان صادقی باید با آن مبارزه کند.

«اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» ؛ ترجمان ارکان حج

آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در پیام دیگری که در ایام حج به زائرین حرم الهی ابلاغ کردند، ارکان حج را با تکیه بر آیه شریفه «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم» تبیین کرده و فرمودند: قرآن، جبهه‌گیری مقتدرانه در برابر دشمنان، عطوفت و مهربانی در میانه‌ی مؤمنان وعبودیت وخشوع دربرابرخداوندرا سه‌نشانه‌ی جامعه‌ی اسلامی دانسته است:محمدٌ رسول‌الله والذین معه اشداء علی الکفار، رحماء بینهم، تراهم رکعاً سجداً یبتغون فضلاً من الله و رضواناً این، سه رکن اصلی برای برافراشتن پیکره‌ی عزتمند و باشکوه امت اسلامی است.همه‌ی آحاد مسلمان با توجه به این حقیقت، میتوانند آسیبهای کنونی دنیای اسلام را به درستی بشناسند.

سخت و نفوذناپذیر

رهبر انقلاب در تعریف دیگری از  این آیه شریفه «اشداء» را اثرگذاری و نفوذناپذیری معنا کردند و در دیداری با دانشجویان گفتند: در آیه‌ی شریفه میفرماید: «اشدّاء علی الکفّار».«اشداء» جمع «شدید» است. شدید یعنی سخت، سخت یعنی نفوذناپذیر. هر جسمی که سخت‌تر باشد، وقتی با جسم دیگری اصطکاک پیدا کرد، در آن جسم دیگر اثر میگذارد، اما از آن جسم اثر نمیپذیرد.

«اشداء علی الکفار »یعنی چه؟

رهبر انقلاب برای جلوگیری از تفسیرهای نابجا از این آیه نیز در بخشی از سخنان خود در یکی از دیدارها با دانشجویان، پاسداران و دانش آموزان تاکید کردند: مراد از کفّار، آن یهودی یا مسیحی نبود که زیر سایه‌ی پیغمبر در مدینه زندگی می‌کرد. همان وقت بودند، مسیحیان و یهودیانی که داخل مدینه زندگی می‌کردند و پیغمبر و اصحابش با آنها روابط خوبی داشتند. آنها را «اشدّاء علی الکفّار» نمی‌گوید. «اشدّاء علی الکفّار» به کفاری می‌گوید که یا مثل کفّار قریش به طور دائم علیه اسلام و مدینه‌ی اسلامی در حال تحرّکات نظامی بودند؛ یا مثل یهودیهای بنی‌قریظه و خیبر و بقیه‌ی مناطق دائم کارشکنی می‌کردند - بروند این طرف و آن طرف سفر کنند، این گروه و آن گروه را علیه اسلام جمع کنند؛ لشکرکشی کنند، تحریک کنند، شایعه درست کنند - و یا کسانی که در چهره‌ی مسلمان اما با دل و باطن کافر در داخل مدینه زندگی می‌کردند و دائم هم یا با کفّار دسته‌ی اول و یا با کفّار دسته‌ی دوم ارتباط داشتند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••