اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۸/۲۲ - ۰۲:۴۴
در دیدار وزیر امور خارجه مطرح شد

تاکید مراجع تقلید بر رعایت رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری در روند اجرای برجام

مراجع عظام تقلید در دیدار با وزیر امور خارجه ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته از سوی تیم مذاکره کننده در مسئله برجام، بر رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری در خصوص روند اجرای برجام تاکید کردند.

تاکید مراجع تقلید بر رعایت رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری در روند اجرای برجام

به گزارش سراج24،فارس نوشت؛محمد جواد ظریف روز گذشته پس از زیارت بارگاه کریمه اهل بیت (س) با مراجع عظام تقلید حضرات آیات وحید خراسانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، جوادی آملی، نوری همدانی و موسوی اردبیلی دیدار کرد.

* باید کمر به خدمت مردم بست

آیت‌الله وحید خراسانی در این دیدار ضمن تقدیر از زحمات وزیر امورخارجه اظهار کرد: شما هم اهل خدمت هستید و هم اهل فکر، هنر شما قابل تقدیر است مردم هم باید از شما تشکر کنند. «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» بالاخره آنهایی که اهل فهم هستند ارزش کار شما را درک می‌کنند. امیدوارم در این خدمتتان موفق شوید.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید کمر به خدمت مردم بست. چون این مردم مورد عنایت ولی عصر(عج) هستند. خدمت به اینها موجب کسب آبرو نزد پیامبر (ص) و اهل بیت(ع) است.

* نفی برجام با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست

آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر خارجه اظهار کرد: اگر زحمات و جدیت جنابعالی نبود، برجام به فرجام نمی‌رسید. زحمات شما در تاریخ ثبت خواهد شد. هرچند بعضی‌ها شاید حق شناس نباشند. شما کار غیر ممکن را ممکن ساختید.

این مرجع تقلید تاکید کرد: همانطور که قبلا گفته ام باید اصل برجام را پایان یافته تلقی کرد. مناقشه کردن و نفی برجام، با هیچ عقل و حکمتی سازگار نیست. الان فقط باید برای نحوه اجرای آن بحث شود.

وی در خصوص مبارزه با گروه‌های تکفیری گفت: این افراد را تنها با برخورد نظامی و امنیتی نمی‌توان از بین برد بلکه باید به موازات کار سیاسی و نظامی، کار فکری کرد و ریشه‌های این جریان را خشکاند و الا این روند ادامه پیدا می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با توجه به تاثیر پذیری زیاد هیئت‌های خارجی از سفر به قم خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه کاری کند که این سفرها به قم بیشتر انجام گیرد و زمینه دیدار علما و نخبگان جهان با علمای حوزه افزون‌تر شود، چون ما تاثیر این گفت‌وگوها را در مقامات خارجی دیده‌ایم.

 

* اهتمام به بهبود وضعیت معیشت مردم

آیت‌الله صافی گلپایگانی در دیدار با وزیر خارجه با اشاره به انجام مذاکرات طاقت فرسای هسته‌ای گفت: توفیقاتی که حاصل شده را باید قدر دانست. من از شخص جناب عالی و همکارانتان تشکر می‌کنم. مردم هم قدر زحمات شما را می‌دانند.

وی تصریح کرد: در سایر موضوعات منطقه‌ای و بین المللی نیز همین مسیر را ادامه دهید . ما به دنبال گفت‌وگو و زندگی مسالمت آمیز با دنیا هستیم. نباید بگذاریم هویت ما را جوری معرفی کنند که بدخواه دیگران جلوه کنیم.

 

این مرجع تقلید اضافه کرد: درباره بهبود وضع معیشت مردم هر کاری که می‌توانید، انجام دهید. چون این تلاش اسباب خوشحالی امام زمان (ع) می‌شود.

* در مذاکرات چیزی از دست ندادیم

آیت الله جوادى آملى نیز در دیدار محمدجواد ظریف با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و آغاز اجرای برجام در کشورمان خاطرنشان کرد: به عقیده من اینکه برخی می‌گویند ما در این مذاکرات امتیازاتی را از دست داده‌ایم و در عوض امتیازاتی گرفته‌ایم، در واقع درست نیست! بلکه من معتقدم ما در این مذاکرات هیچ چیز از دست ندادیم. طرف مقابل می‌خواست قدرت ساخت سلاح‌ هسته‌ای را از ما بگیرد اما ما با آنکه قدرت ساخت سلاح هسته‌ای را داشتیم، هرگز به دنبال ساخت اینگونه سلاح‌ها نبودیم.

وی گفت: ما هرگز امکانات نظامی قدرت هسته‌ای را طبق دین و عقل و فتوای مراجع نمی‌خواستیم، ما به دنبال فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای در زمینه‌های کشاورزی و پزشکی و امثال آن بودیم که امروز همه آنها برای کشور محفوظ مانده است بنا بر این ما تمام نیازمندی‌های خود را حفظ کردیم و در عمل چیزی از دست ندادیم.

* مذاکرات قدرت ایران را به دنیا نشان داد

آیت‌الله نوری همدانی هم در دیدار وزیر امور خارجه بیان کرد: یکی از کسانی که در راه اقتدار اسلامی به خوبی گام برداشته است و فکر، فرهنگ، تعهد و تدین ایشان مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته، آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه است.

وی با بیان اینکه تیم هسته‌ای توانست با قدرت و عزت در برابر صف آرایی‌هایی که استکبار به‌وجود آورده بود، ایستادگی کند و با قدرت حرف ملت را بزند و از لحاظ منطق و استدلال بسیار عالی عمل کرد، بیان کرد: در حقیقت تیم هسته‌ای توانست قدرت و عزت اسلام و انقلاب اسلامی را به دنیا نشان دهد و این مذاکرات دنیا را با قدرت جمهوری اسلامی ایران بیشتر از گذشته آشنا کرد.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: در موضوع برجام باید با رعایت رهنمودهای 9 گانه مقام معظم رهبری و مراقبت از نفوذ دشمن اقدام کرد. مراجع نیز در همه حال همراه شما هستند تا به اهدافی که نظام دنبال می‌کند، برسید.

* تقدیر از تلاش دستگاه دیپلماسی

آیت الله موسوی اردبیلی هم در دیدار وزیر امور خارجه با اشاره به موضوع برجام، از تلاش و جدیت دستگاه دیپلماسی تقدیر و تشکر کرده و برای استمرار موفقیت تلاش‌های دیپلماتیک دولت دعا کرد.

وی افزود: در فضای آرام و بدون التهاب همه چیز به نتیجه می‌رسد اما فضای ملتهب نتیجه معکوس می‌دهد.

* باید از شرایط به وجود آمده کمال استفاده را ببریم

ظریف نیز در این دیدارها با تقدیر و تشکر از حمایت‌ها، توصیه‌ها و دعاهای خیر مراجع عظام تقلید در قضیه مذاکرات هسته‌ای گفت: اکنون که یک مرحله از برجام را پشت سر گذاشته‌ایم، وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که باید از این فرصت به وجود آمده کمال استفاده را ببریم و در این راه نیاز به یک همدلی ملی داریم تا در حقیقت فرصت سوزی صورت نگیرد.

وزیر امور خارجه افزود: باید فضا را برای استفاده از امتیازاتی که گرفته‌ایم آماده کنیم که در این راه به کمک‌ها و راهنمایی‌ها و تذکرات همه بزرگان نیازمندیم.

وی با اشاره به گسترش تروریسم و افراط گرایی در منطقه اظهار کرد: برخى مقامات منطقه با بی‌تجربگی، سیاست‌های توسعه طلبانه را در منطقه دنبال می‌کند و با حمایت از جریان‌هاى تکفیرى چهره بدی از منطقه ارائه کرده است. امروز بیش از پیش نیازمند یک تلاش فکری و فرهنگی برای مقابله با تفکرتفکیرى و افراط گرایی در منطقه هستیم که در این راه به کمک اندیشمندان حوزوی نیازمندیم.

ظریف ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم با ارائه راهکارهای سیاسی از درگیری‌های بیشتر در منطقه جلوگیری کنیم.

لازم به ذکر است وزیر امور خارجه و هیئت همراه در این سفر یک روزه با رئیس و معاونان جامعه المصطفی(ص) و همچنین حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. غلامعلی خوشرو سفیر کشورمان در سازمان ملل ظریف را در این سفر همراهی کرد.

* هیئت نظارت بر «برجام» در چارچوب نامه رهبری تشکیل شد

بر اساس این گزارش محمد جواد ظریف برای دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرده بود در پایان این دیدارها در جمع خبرنگاران قمی حضور یافت و به سئوالات آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در قضیه «منا» اظهار کرد: در قضیه منا، با یک فاجعه‌ روبرو بودیم و دولت عربستان هم به ویژه در ابتدای امر ضعف شدیدی داشت و برخورد مناسبی صورت نگرفت که بعد از آن تا حدی تعدیل شد ولی هنوز همکاری در حد کافی و در حد مسئولیتی که عربستان برای حفظ جان زائران دارد، انجام نشده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه از ابتدا قضیه را هم در تهران و هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به طور جدی پیگیری کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هنوز وضعیت چندین نفر از زائران ما مشخص نشده و آنها مفقود هستند، تاکید کرد: برای وزارت خارجه وضعیت همه ایرانیان مهم است و در مقابل همه خانواده‌های ایرانی احساس مسئولیت داریم، وضعیت برادر و همکار عزیز ما یعنی رکن‌آبادی هم وضعیت بسیار مهمی برای ماست.

وی ادامه داد: پیگیری جدی صورت گرفته و همه مستندات بررسی شده‌اند، در مورد رکن‌آبادی و سایر ایرانیانی که هنوز وضعیت آنها مشخص نشده گفت‌وگوهایی با افراد مختلف صورت گرفته و یکی از همکاران وزارت امور خارجه مسئول این کار شده است.

ظریف افزود: خانواده دکتر رکن‌آبادی عضو کمیسیون ویژه پیگیری هستند، در عین حال توقع ما از دولت سعودی این است که به وظیفه خود عمل کند و همچنین تلاش‌هایی از سوی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت در حال انجام است و امیدواریم وضعیت مفقودان هر چه سریع‌تر مشخص شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد سیاست خارجی حال حاضر ایران گفت: وظیفه ما بر اساس قانون اساسی حمایت از مسلمانان و مستضعفان و پیگیری وضعیت همه آنهاست، دوستداران اهل بیت(ع) از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما برخوردارند و معتقدیم همه مسلمانان دوستدار اهل بیت هستند و حرکت‌هایی که برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان صورت می‌گیرد با هیچ یک از مذاهب اسلامی ارتباطی ندارد و ما این تلاش‌ها را غیر اسلامی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان ما هستند، افزود: بیشتر سفرهای من به جز در مذاکرات هسته‌ای که به کشورهای محل مذاکرات مراجعه می‌کردم، سفر به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی بوده است زیرا معتقدیم این اولویت مهمی است و امنیت جهان اسلام برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

ظریف عنوان کرد: خطراتی که جهان اسلام را تهدید می‌کنند به ویژه افراط گرایی و فرقه‌گرایی که توسط گروهی اندک صورت می‌گیرد بر خلاف دستورات اسلام است؛ همه ما منافع مشترکی داریم که سبب می‌شود اولویت سیاست خارجی ما ارتباط با کشورهای اسلامی باشد.

ظریف تصریح کرد: در دیداری که دست‌اندرکاران وزارت امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای خارجی با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان همین اولویت‌ها را گوشزد کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به اهداف سفر خود به قم پرداخت و گفت: در سفر به قم علاوه بر زیارت حرم مطهر بانوی کرامت، خدمت مراجع عظام شرفیاب شدیم تا در مورد روند اجرای برجام و تحولات منطقه گزارشی ارائه کنیم و همچنین از نظرات آنها بهره‌مند شویم، دیدارهای خوبی بود و از تعالیم عالیه اهل بیت(ع) توسط مراجع عظام بهره‌مند شدیم و همه ما از آنها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: فرصتی هم بود که مباحثی را در مورد آخرین تحولات در مورد منطقه و پیگیری‌ها در مورد فاجعه منا و سلامت حجاج در سال‌های آینده مطرح کنیم.

ظریف در ادامه به «برجام» اشاره کرد و گفت: هیئت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده و با جدیت نظرات رهبر معظم انقلاب را که در نامه ایشان به ریاست جمهوری مطرح شده بود مد نظر دارد.

وزیر امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی بررسی برجام در ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند و همکاران ما در وزارت امور خارجه اقدامات و تحرکات طرف مقابل را با جدیت زیر نظر دارند.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی و در راستای حفظ حقوق مردم کار را دنبال می‌کنیم؛ از امکان فرصتی که بعد از برجام به وجود آمده برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.

ظریف با بیان اینکه از همه می‌خواهیم حال که این هیئت بر اساس نظر رهبری تشکیل شده همفکری لازم را داشته باشند، گفت: همکاری و همفکری سبب می‌شود تا بهترین استفاده را ببریم زیرا این فرصتی است برای همه کشور تا با داشتن ابتکار عمل، بیشترین استفاده را برده و کمترین زمینه برای سوء استفاده و نفوذ دشمنان به وجود آید.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••